Serwis społecznościowy: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Czyszczenie tekstu)
m (Czyszczenie tekstu)
Linia 14: Linia 14:
}}
}}


'''[[Serwis]] społecznościowy''' (ang. Social [[networking]] service) - [[serwis internetowy]] współtworzony przez [[Użytkownik|użytkowników]] sieci społecznych o podobnych zainteresowaniach lub potrzebach. <ref> Szymański G. (2013), s. 199''</ref> Jest to rodzaj społeczności internetowych, dzięki któremu użytkownicy zaspokajają potrzebę kontaktów z innymi ludźmi poprzez wymianę informacji, doświadczeń oraz zainteresowań. <ref> Szewczyk A. (2011), s. 382</ref>
'''[[Serwis]] społecznościowy''' (ang. Social [[networking]] service) - [[serwis internetowy]] współtworzony przez [[Użytkownik|użytkowników]] sieci społecznych o podobnych zainteresowaniach lub potrzebach<ref> Szymański G. (2013), s. 199''</ref> Jest to rodzaj społeczności internetowych, dzięki któremu użytkownicy zaspokajają potrzebę kontaktów z innymi ludźmi poprzez wymianę informacji, doświadczeń oraz zainteresowań. <ref> Szewczyk A. (2011), s. 382</ref>


==TL;DR==
==TL;DR==
Linia 29: Linia 29:
* miejsce, w którym można prowadzić konwersację, dyskusję przy użyciu czatów lub [[Blog|blogów]],
* miejsce, w którym można prowadzić konwersację, dyskusję przy użyciu czatów lub [[Blog|blogów]],
* [[opcja]] wyszukiwania zdjęć, filmów czy muzyki,
* [[opcja]] wyszukiwania zdjęć, filmów czy muzyki,
* możliwość zamieszczania zdjęć, filmów, a także utworów muzycznych. <ref> Szewczyk A. (2011), s. 386</ref>
* możliwość zamieszczania zdjęć, filmów, a także utworów muzycznych<ref> Szewczyk A. (2011), s. 386</ref>
<google>t</google>
<google>t</google>


Linia 40: Linia 40:
* przeznaczone do prezentowania opinii i recenzowania, na tego typu portalach wyrażamy swoją opinię, np. na temat filmów - filmweb.pl,
* przeznaczone do prezentowania opinii i recenzowania, na tego typu portalach wyrażamy swoją opinię, np. na temat filmów - filmweb.pl,
* branżowe, dzięki takim serwisom osoby z branży mogą wymienić się, np. opiniami czy informacjami,
* branżowe, dzięki takim serwisom osoby z branży mogą wymienić się, np. opiniami czy informacjami,
* tematyczne. <ref> Niewiadomska E. (2011), s. 160-161</ref>
* tematyczne<ref> Niewiadomska E. (2011), s. 160-161</ref>


==Funkcja edukacyjna serwisów społecznościowych==
==Funkcja edukacyjna serwisów społecznościowych==
Człowiek jest istotą społeczną, więc ma silną potrzebę przynależności do grupy, tworzenia relacji i więzi z innymi ludźmi. [[Rozwój]] technologii internetowych ułatwił nawiązywanie kontaktów z innymi ludźmi głównie za pomocą serwisów internetowych. Nawiązywanie nowych znajomości, wyszukiwanie znajomych o podobnych zainteresowaniach czy doświadczeniach, sprawiły że serwisy internetowe mają dla nas ogromnie znaczenie. Znaczna część użytkowników serwisów społecznościowych skupia się jedynie na ich rozrywkowej oraz komunikatywnej funkcji. W dzisiejszych czasach w [[Internet|Internecie]] coraz częściej można odnaleźć społeczności, które mają nie tylko zamiar nawiązywać znajomości czy korzystanie z forum oraz blogów, ale także naukę określonych specjalności. Dla użytkowników interesujących się programowaniem w specjalistycznym języku php przykładem takiego portalu jest php.pl. Użytkownicy, którzy posiadają [[konto]] na tym portalu mogą korzystać z porad, kursów, zadawać pytania oraz nawiązywać znajomości. "Przede wszystkim jest to portal społecznościowy nastawiony na popularyzację języka php i umożliwiający podnoszenie swoich [[umiejętności]] na każdym poziomie zaawansowania”. <ref> Niewiadomska E. (2011), s. 166</ref>
Człowiek jest istotą społeczną, więc ma silną potrzebę przynależności do grupy, tworzenia relacji i więzi z innymi ludźmi. [[Rozwój]] technologii internetowych ułatwił nawiązywanie kontaktów z innymi ludźmi głównie za pomocą serwisów internetowych. Nawiązywanie nowych znajomości, wyszukiwanie znajomych o podobnych zainteresowaniach czy doświadczeniach, sprawiły że serwisy internetowe mają dla nas ogromnie znaczenie. Znaczna część użytkowników serwisów społecznościowych skupia się jedynie na ich rozrywkowej oraz komunikatywnej funkcji. W dzisiejszych czasach w [[Internet|Internecie]] coraz częściej można odnaleźć społeczności, które mają nie tylko zamiar nawiązywać znajomości czy korzystanie z forum oraz blogów, ale także naukę określonych specjalności. Dla użytkowników interesujących się programowaniem w specjalistycznym języku php przykładem takiego portalu jest php.pl. Użytkownicy, którzy posiadają [[konto]] na tym portalu mogą korzystać z porad, kursów, zadawać pytania oraz nawiązywać znajomości. "Przede wszystkim jest to portal społecznościowy nastawiony na popularyzację języka php i umożliwiający podnoszenie swoich [[umiejętności]] na każdym poziomie zaawansowania". <ref> Niewiadomska E. (2011), s. 166</ref>


==Serwis społecznościowy z perspektywy przedsiębiorstwa==
==Serwis społecznościowy z perspektywy przedsiębiorstwa==

Wersja z 18:04, 2 lis 2023

Serwis społecznościowy
Polecane artykuły

Serwis społecznościowy (ang. Social networking service) - serwis internetowy współtworzony przez użytkowników sieci społecznych o podobnych zainteresowaniach lub potrzebach[1] Jest to rodzaj społeczności internetowych, dzięki któremu użytkownicy zaspokajają potrzebę kontaktów z innymi ludźmi poprzez wymianę informacji, doświadczeń oraz zainteresowań. [2]

TL;DR

Serwis społecznościowy to internetowa platforma, która umożliwia użytkownikom nawiązywanie kontaktów, dzielenie się treściami i doświadczeniami. Serwisy społecznościowe mają różne funkcje, takie jak tworzenie profili, wysyłanie wiadomości, tworzenie grup czy udział w dyskusjach. Dzielą się na ogólne, tematyczne, edukacyjne i inne. Mają także znaczenie dla przedsiębiorstw, które korzystają z nich do zdobywania informacji od użytkowników.

Funkcje serwisów społecznościowych

Pomimo, że nie ma dwóch takich samych serwisów internetowych większość z nich pełni wspólne funkcje, do których możemy zaliczyć:

  • tworzenie własnego profilu, na którym użytkownik może dodać zdjęcia oraz inne informacje o sobie,
  • tworzenie listy znajomych, z którymi można się komunikować bezpośrednio,
  • wysyłanie prywatnych wiadomości między użytkownikami,
  • poszukiwanie znajomych na podstawie określonych informacji,
  • budowanie grup, dzięki którym mogą połączyć się ludzie o wspólnych zainteresowaniach lub potrzebach,
  • uczestnictwo w grupach zorganizowanych przez innych użytkowników,
  • miejsce, w którym można prowadzić konwersację, dyskusję przy użyciu czatów lub blogów,
  • opcja wyszukiwania zdjęć, filmów czy muzyki,
  • możliwość zamieszczania zdjęć, filmów, a także utworów muzycznych[3]

Klasyfikacja serwisów społecznościowych

  • ogólne, są to serwisy, z których każdy może korzystać bezpłatnie; użytkownik portalu może np. opublikować zdjęcia, wyszukiwać znajomych czy śledzić wydarzenia kulturowe; przykładem tego rodzaju portalu jest facebook.com,
  • skierowane do konkretnych grup społecznych, głównym podmiotem w tego typu portalach jest zbiorowość użytkowników (np. uczniowie); przykładem jest nk.pl,
  • skierowane do dzielenia się konkretnymi treściami, mogą to być różnego rodzaju filmy, np. teledysk czy fragment kabaretu; wśród tego typu portali możemy wymienić youtube.com,
  • łączące grupy zamknięte, w takich portalach mogą uczestniczyć osoby zaproszone przez użytkownika tego serwisu,
  • dające internautom możliwość prowadzenia własnego profilu, użytkownik może zarządzać swoim profilem, czy też dzielić się swoimi zainteresowaniami; myspace.com jest przykładem takiego serwisu,
  • przeznaczone do prezentowania opinii i recenzowania, na tego typu portalach wyrażamy swoją opinię, np. na temat filmów - filmweb.pl,
  • branżowe, dzięki takim serwisom osoby z branży mogą wymienić się, np. opiniami czy informacjami,
  • tematyczne[4]

Funkcja edukacyjna serwisów społecznościowych

Człowiek jest istotą społeczną, więc ma silną potrzebę przynależności do grupy, tworzenia relacji i więzi z innymi ludźmi. Rozwój technologii internetowych ułatwił nawiązywanie kontaktów z innymi ludźmi głównie za pomocą serwisów internetowych. Nawiązywanie nowych znajomości, wyszukiwanie znajomych o podobnych zainteresowaniach czy doświadczeniach, sprawiły że serwisy internetowe mają dla nas ogromnie znaczenie. Znaczna część użytkowników serwisów społecznościowych skupia się jedynie na ich rozrywkowej oraz komunikatywnej funkcji. W dzisiejszych czasach w Internecie coraz częściej można odnaleźć społeczności, które mają nie tylko zamiar nawiązywać znajomości czy korzystanie z forum oraz blogów, ale także naukę określonych specjalności. Dla użytkowników interesujących się programowaniem w specjalistycznym języku php przykładem takiego portalu jest php.pl. Użytkownicy, którzy posiadają konto na tym portalu mogą korzystać z porad, kursów, zadawać pytania oraz nawiązywać znajomości. "Przede wszystkim jest to portal społecznościowy nastawiony na popularyzację języka php i umożliwiający podnoszenie swoich umiejętności na każdym poziomie zaawansowania". [5]

Serwis społecznościowy z perspektywy przedsiębiorstwa

W ujęciu ekonomicznym ważną częścią mediów społecznościowych są właśnie serwisy społecznościowe. Użytkownicy codziennie mogą zdobywać informacje na temat konkretnych produktów i usług. Jedni szukają porad oraz opinii odnoszących się do konkretnych marek, a inni chętnie dzielą się swoimi uwagami. Pomiędzy nimi nawiązuje się ciągła dyskusja, wymiana ocen oraz spostrzeżeń. Dla przedsiębiorstwa istotne jest, jakie informacje nabywają użytkownicy, a także ile z tych opinii ma charakter pozytywny, a ile negatywny. Firma bierze również pod uwagę, w których społecznościach najwięcej mówi się o danych produktach bądź usługach. W gronie kanałów komunikacyjnych, z których użytkownicy korzystają by wymienić się informacjami między sobą możemy wskazać: blogi, fora dyskusyjne czy portale społecznościowe. Zawarte w nich treści, mogą stanowić dla przedsiębiorstwa bezwartościowe informacje, ale także, opinię i dygresje, które warto posiadać. [6]

Przypisy

  1. Szymański G. (2013), s. 199
  2. Szewczyk A. (2011), s. 382
  3. Szewczyk A. (2011), s. 386
  4. Niewiadomska E. (2011), s. 160-161
  5. Niewiadomska E. (2011), s. 166
  6. Grzegory M. (2011), s. 36-37

Bibliografia


Autor: Kamila Lelek