Nauka na odległość: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (cleanup bibliografii i rotten links)
m (Porządkowanie kategorii)
Linia 57: Linia 57:


{{a|[[Krzysztof Woźniak]]}}
{{a|[[Krzysztof Woźniak]]}}
[[Kategoria:Zarządzanie wiedzą]]
 
<!--[[en:Distance Learning]]-->
<!--[[en:Distance Learning]]-->
[[Kategoria:Informatyka]]


{{#metamaster:description|Nauka online - wygodna i ekonomiczna alternatywa. Bez wychodzenia z domu, w dogodnym czasie. Tańsze niż tradycyjne kursy, powtarzalne materiały. Ucz się w swoim tempie!}}
{{#metamaster:description|Nauka online - wygodna i ekonomiczna alternatywa. Bez wychodzenia z domu, w dogodnym czasie. Tańsze niż tradycyjne kursy, powtarzalne materiały. Ucz się w swoim tempie!}}

Wersja z 21:17, 1 lis 2023

Nauka na odległość
Polecane artykuły

Nauka na odległość, jest to rodzaj nauczania, w którym dostarcza się materiały edukacyjne przez Internet lub inne media cyfrowe. Umożliwia uczenie się bez wychodzenia z domu, co sprawia, że jest to wygodne i ekonomiczne rozwiązanie. Do nauczania na odległość należą zajęcia w trybie zdalnym, kursy online, kursy CD-ROM i inne.

Największą zaletą nauczania na odległość jest to, że umożliwia ono ludziom uczenie się w dowolnym miejscu i czasie. Osoby zatrudnione w pełnym wymiarze godzin mogą mieć trudności ze znalezieniem czasu na uczęszczanie na zajęcia stacjonarne. Natomiast, jeśli chodzi o naukę na odległość, to wszystko, co trzeba zrobić, to przejrzeć materiały i ukończyć testy w dogodnym dla siebie czasie.

Nauka na odległość ma również wiele innych zalet. Po pierwsze, jest tańsza niż tradycyjna nauka. Kursy online są zazwyczaj znacznie tańsze niż kursy stacjonarne, ponieważ nie muszą one opłacać kosztów związanych z wynajmem sali, wynagrodzeniem dla nauczycieli i innymi kosztami.

Ponadto, nauka na odległość pozwala studentom na lepsze zrozumienie materiału, ponieważ uczniowie mogą powtarzać zajęcia i korzystać z materiałów edukacyjnych wielokrotnie, aby nadrobić materiał, jeśli trzeba. Większość kursów online oferuje również wsparcie techniczne, dzięki czemu uczniowie mogą uzyskać szybką pomoc w razie potrzeby.

Kolejną zaletą nauczania na odległość jest to, że umożliwia ono zdobycie wiedzy w wygodny sposób. Uczniowie mogą uczyć się w swoim własnym tempie i na swój własny sposób. Nie muszą oni tracić czasu na dojazdy do szkoły lub przestrzeganie godzin zajęć.

Zastosowania nauki na odległość

Zestaw technik komunikacyjnych i metod dydaktycznych pozwalających na prowadzenie efektywnego procesu nauczania z pominięciem bezpośredniego kontaktu z nauczycielem - trenerem. Ten sposób nauki rodzi wiele trudności wynikających przede wszystkim z konieczności odpowiedniego motywowania pracowników do tego rodzaju nauki.

Firmy zwracają jednak uwagę na istotny stopień redukcji kosztów szkolenia (brak wyjazdów, delegacji, zakwaterowania, itp.) oraz elastyczność wykorzystania czasu pracy pracowników (nie opuszczają oni stanowiska pracy).

Narzędzia informatyczne są niezbędne do przeprowadzania tego typu szkoleń. Na szczególną uwagę zasługują tutaj techniki multimedialne (pozwalające uatrakcyjnić materiał szkoleniowy) oraz internet (pozwalający na szybki i efektywny kontakt z nauczycielem). Dla zarządzania wiedzą e-learning ma znaczenie jedynie w aspekcie organizacyjnego uczenia się.

Nauka na odległość może służyć do pogłębiania wiedzy z dziedziny zarządzania strategicznego przedsiębiorstwem, poprzez szkolenia i kursy.

Efekty stosowania nauki na odległość

Najważniejsze korzyści z wykorzystania nauki na odległość w zarządzaniu przedsiębiorstwami to:

  • Ułatwienie komunikacji i porozumienia pomiędzy kierownictwem a innymi pracownikami.
  • Zmniejszenie wydatków na szkolenia pracowników.
  • Możliwość wykorzystania nowych technologii do edukacji pracowników.
  • Umożliwienie pracownikom uczenia się w wygodnym otoczeniu i czasie.
  • Zmniejszenie ryzyka błędów wynikających z braku wiedzy wśród pracowników.

Do wad nauki na odległość w zarządzaniu można zaliczyć:

  • Brak fizycznego kontaktu z nauczycielem, trenerem i innymi szkolonymi pracownikami.
  • Wymagane są duże umiejętności z zakresu samodzielnego zarządzania czasem i pracą własną.
  • Dostępność sprzętu technicznego niezbędnego do przeprowadzenia szkoleń może być ograniczona.
  • Może wystąpić trudność w zdobyciu informacji zwrotnej od nauczyciela.
  • Występuje ograniczona możliwość weryfikacji motywacji i zaangażowania pracowników w trakcie szkolenia.

Bibliografia

  • Smal, T. (2009). Nauczanie na odległość (e-learning). Zeszyty Naukowe/Wyższa Szkoła Oficerska Wojsk Lądowych im. gen. T. Kościuszki, (3), 105-114
  • Woźniak K. (2005), System informacji menedżerskiej jako instrument zarządzania strategicznego w firmie, praca doktorska, Akademia Ekonomiczna w Krakowie, Kraków
  • Zieliński, Z. (2004). Nauczanie na odległość jako metoda zdobywania wiedzy. Zeszyty Naukowe/Akademia Ekonomiczna w Krakowie, (641), 123-131


Autor: Krzysztof Woźniak