Mobilny portfel: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Dodanie MetaData Description)
m (cleanup bibliografii i rotten links)
Linia 13: Linia 13:
</ul>
</ul>
}}
}}


'''Mobilny [[portfel]]''' (eWallet, e-portfel, elektroniczny portfel)  można nazwać jako
'''Mobilny [[portfel]]''' (eWallet, e-portfel, elektroniczny portfel)  można nazwać jako
usługę polegającą  na udostępnieniu użytkownikowi aplikacji dającej
usługę polegającą  na udostępnieniu użytkownikowi aplikacji dającej
dostęp do zarządzania i korzystania z wielu  metod płatności oraz innych  
dostęp do zarządzania i korzystania z wielu  metod płatności oraz innych
usług dodatkowych, takich jak przechowywanie [[podpis elektroniczny|podpisów elektronicznych]],
usług dodatkowych, takich jak przechowywanie [[podpis elektroniczny|podpisów elektronicznych]],
danych uwierzytelniających, [[certyfikat|certyfikatów]], a także innych udogodnień. Przedstawiając obrazowo tą usługę, logicznie można byłoby porównać e-portfel do portfela tradycyjnego, którego funkcją jest przechowywanie różnego rodzaju kart czy kuponów. Mobilny portfel jest dostępny przy pomocy urządzenia mobilnego, najczęściej telefonu komórkowego. Niektórzy
danych uwierzytelniających, [[certyfikat|certyfikatów]], a także innych udogodnień. Przedstawiając obrazowo tą usługę, logicznie można byłoby porównać e-portfel do portfela tradycyjnego, którego funkcją jest przechowywanie różnego rodzaju kart czy kuponów. Mobilny portfel jest dostępny przy pomocy urządzenia mobilnego, najczęściej telefonu komórkowego. Niektórzy
Linia 28: Linia 26:


==Istota mobilnego portfela==
==Istota mobilnego portfela==
Zadaniem mobilnego portfela jest [[zdolność]] płatnicza: płatności są komfortowe, niedrogie, szybkie, bezpieczne i ogólnodostępne.  
Zadaniem mobilnego portfela jest [[zdolność]] płatnicza: płatności są komfortowe, niedrogie, szybkie, bezpieczne i ogólnodostępne.
Funkcjonalność mobilnego portfela jest większa  wraz dodatkowymi usługami. Poza tym korzyścią jest [[opcja]] wpłacania bądź wypłacania z mobilnego portfela gotówki. Operacje te moga mieć miejsce  w bankomatach, ew. w punktach handlowo-usługowych, [[bank|bankach]], placówkach Poczty Polskiej, czy biurach i instytucjach płatniczych .  
Funkcjonalność mobilnego portfela jest większa  wraz dodatkowymi usługami. Poza tym korzyścią jest [[opcja]] wpłacania bądź wypłacania z mobilnego portfela gotówki. Operacje te moga mieć miejsce  w bankomatach, ew. w punktach handlowo-usługowych, [[bank|bankach]], placówkach Poczty Polskiej, czy biurach i instytucjach płatniczych .
Mobilny portfel można wykorzystywać do płatności na odległość lub lokalnie w sklepach. Innym sposobem jest urządzenie, na którym jest zainstalowany lub z niego dostępny za pośrednictwem internetu, łączy się w określony sposób z terminalem sprzedawcy – najczęściej w technologii NFC, równie dobrze może być to Bluetooth lub inna [[technologia]]. Istnieją także płatności zdalne które są wykonywane lokalnie w sklepie, np. w technologii USSD.
Mobilny portfel można wykorzystywać do płatności na odległość lub lokalnie w sklepach. Innym sposobem jest urządzenie, na którym jest zainstalowany lub z niego dostępny za pośrednictwem internetu, łączy się w określony sposób z terminalem sprzedawcy – najczęściej w technologii NFC, równie dobrze może być to Bluetooth lub inna [[technologia]]. Istnieją także płatności zdalne które są wykonywane lokalnie w sklepie, np. w technologii USSD.
<google>t</google>
<google>t</google>
Linia 41: Linia 39:
*[[założenie]] i prowadzenie konta w popularnych serwisach oferujących e-portfele jest darmowe.
*[[założenie]] i prowadzenie konta w popularnych serwisach oferujących e-portfele jest darmowe.
*można korzystać z wielu kart płatniczych
*można korzystać z wielu kart płatniczych
*możliwość szybkiego i łatwego kontrolowania swoich wydatków  
*możliwość szybkiego i łatwego kontrolowania swoich wydatków
*ogólnodostępny
*ogólnodostępny
*możliwość posiadania portfela wielowalutowego
*możliwość posiadania portfela wielowalutowego
Linia 52: Linia 50:
==Przykłady mobilnych portfeli==
==Przykłady mobilnych portfeli==
'''Google Wallet'''  został uruchomiony we wrześniu 2011 r. Jest to elektroniczna portmonetka, która przechowuje dane o instrumentach płatniczych na Secure Element w urządzeniu.
'''Google Wallet'''  został uruchomiony we wrześniu 2011 r. Jest to elektroniczna portmonetka, która przechowuje dane o instrumentach płatniczych na Secure Element w urządzeniu.
Wykorzystanie  m-portfela Google w punkcie handlowo-usługowym przypomina płatność kartą zbliżeniową. [[Użytkownik]] posiada w telefonie aplikację, która ma dane kart płatniczych. Aplikacja automatycznie włącza się, gdy telefon jest wybudzony i zostanie zbliżony do czytnika. Portfelem Google można płacić we wszystkich miejscach , które akceptują karty MasterCard PayPass. Żeby zapobiec przechwyceniu danych wysyłanych przez moduł NFC, czip zbliżeniowy pozostaje bezczynny, gdy telefon jest w stanie uśpienia. Jeśli aplikacja nie była używana przez jakiś czas lub użytkownik zablokował ją ręcznie, przed płatnością należy wpisać w telefonie numer PIN (M.Kisiel 2014, s. 39)  
Wykorzystanie  m-portfela Google w punkcie handlowo-usługowym przypomina płatność kartą zbliżeniową. [[Użytkownik]] posiada w telefonie aplikację, która ma dane kart płatniczych. Aplikacja automatycznie włącza się, gdy telefon jest wybudzony i zostanie zbliżony do czytnika. Portfelem Google można płacić we wszystkich miejscach , które akceptują karty MasterCard PayPass. Żeby zapobiec przechwyceniu danych wysyłanych przez moduł NFC, czip zbliżeniowy pozostaje bezczynny, gdy telefon jest w stanie uśpienia. Jeśli aplikacja nie była używana przez jakiś czas lub użytkownik zablokował ją ręcznie, przed płatnością należy wpisać w telefonie numer PIN (M.Kisiel 2014, s. 39)


'''PayPal''' (w Polsce [[konto]] PayU) są przykładami mobilnych portfeli, popularne w handlu elektronicznym i mobilnym. Użytkownicy mogą w łatwy sposób płacić za elektroniczne zakupy, używając takich  metod płatności jak przedpłaconego salda, dopiętej karty płatniczej, zasilenia z konta bankowego lub kredytu udostępnionego za pośrednictwem operatora portfela. PayPal i PayU to przykłady tzw. systemów zamkniętych które służą  transferowi pieniądza wewnątrz systemu. Są szeroko akceptowalne , dzięki czemu oba systemy cechuje wysoka ranga w płatnościach internetowych. Operator systemu sam bierze [[udział]] w  rozliczeniu i rozrachunku transakcji. Mają oni na celu uczynienie procesu płatności jak najbardziej wygodnym dla użytkownika, tak by [[klient]] w sklepie internetowym mógł dokonać zakupu jednym kliknięciem. Mechanizm ten zmniejsza odsetek niedokończonych transakcji. W optymalnym wariancie klient w trakcie procesu płatności nie musi opuszczać strony internetowej sklepu. (J.Górka 2016, s .4)
'''PayPal''' (w Polsce [[konto]] PayU) są przykładami mobilnych portfeli, popularne w handlu elektronicznym i mobilnym. Użytkownicy mogą w łatwy sposób płacić za elektroniczne zakupy, używając takich  metod płatności jak przedpłaconego salda, dopiętej karty płatniczej, zasilenia z konta bankowego lub kredytu udostępnionego za pośrednictwem operatora portfela. PayPal i PayU to przykłady tzw. systemów zamkniętych które służą  transferowi pieniądza wewnątrz systemu. Są szeroko akceptowalne , dzięki czemu oba systemy cechuje wysoka ranga w płatnościach internetowych. Operator systemu sam bierze [[udział]] w  rozliczeniu i rozrachunku transakcji. Mają oni na celu uczynienie procesu płatności jak najbardziej wygodnym dla użytkownika, tak by [[klient]] w sklepie internetowym mógł dokonać zakupu jednym kliknięciem. Mechanizm ten zmniejsza odsetek niedokończonych transakcji. W optymalnym wariancie klient w trakcie procesu płatności nie musi opuszczać strony internetowej sklepu. (J.Górka 2016, s .4)


==Bibliografia==
==Bibliografia==
*Górka J. (2016), ''[https://www.researchgate.net/profile/Jakub_Gorka/publication/305073681_Ewolucja_funkcjonalna_mobilnego_portfela_title_in_English_Mobile_Wallet_Functional_Evolution/links/5780f0f508ae01f736e6b206.pdf Ewolucja funkcjonalna mobilnego portfela]''. Uniwersytet Warszawski - Wydział Zarządzania.
<noautolinks>
*Grabowski M. (2015),''[http://bazhum.muzhp.pl/media//files/Problemy_Zarzadzania/Problemy_Zarzadzania-r2015-t13-n3_(1)/Problemy_Zarzadzania-r2015-t13-n3_(1)-s118-130/Problemy_Zarzadzania-r2015-t13-n3_(1)-s118-130.pdf Wybrane aspekty prawnej konstrukcji eWallet]'' Problemy Zarządzania, vol. 13, nr 3 (54), t 1: 118 - 130 ISSN 1644-9584
* Górka J. (2016), ''Ewolucja funkcjonalna mobilnego portfela''. Uniwersytet Warszawski - Wydział Zarządzania
*Kisiel M. (2014),''[https://ssl.nbp.pl/systemplatniczy/obrot_bezgotowkowy/niekartowe-Polska.pdf  Niekartowe schematy płatności bezgotówkowych w Polsce]'' Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu
* Grabowski M. (2015),''[http://bazhum.muzhp.pl/media//files/Problemy_Zarzadzania/Problemy_Zarzadzania-r2015-t13-n3_(1)/Problemy_Zarzadzania-r2015-t13-n3_(1)-s118-130/Problemy_Zarzadzania-r2015-t13-n3_(1)-s118-130.pdf Wybrane aspekty prawnej konstrukcji eWallet]'' Problemy Zarządzania, vol. 13, nr 3 (54), t 1: 118 - 130 ISSN 1644-9584
*Polasik M. (2014),''[http://journals.umcs.pl/h/article/download/626/607 Perspektywy rozwoju mobilnych płatności NFC na rynku polskim ]'' Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu
* Kisiel M. (2014),''[https://ssl.nbp.pl/systemplatniczy/obrot_bezgotowkowy/niekartowe-Polska.pdf  Niekartowe schematy płatności bezgotówkowych w Polsce]'' Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu
*Wolna J. (2015),''[https://www.infona.pl/resource/bwmeta1.element.cejsh-1a632e0a-ddb1-4713-af98-394ab52231b4 Rozwój systemów płatności mobilnych w Polsce ]'' Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
* Polasik M. (2014),''[http://journals.umcs.pl/h/article/download/626/607 Perspektywy rozwoju mobilnych płatności NFC na rynku polskim ]'' Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu
* Wolna J. (2015),''[https://www.infona.pl/resource/bwmeta1.element.cejsh-1a632e0a-ddb1-4713-af98-394ab52231b4 Rozwój systemów płatności mobilnych w Polsce ]'' Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
</noautolinks>


{{a|Justyna Pietras}}
{{a|Justyna Pietras}}

Wersja z 10:34, 28 paź 2023

Mobilny portfel
Polecane artykuły

Mobilny portfel (eWallet, e-portfel, elektroniczny portfel) można nazwać jako usługę polegającą na udostępnieniu użytkownikowi aplikacji dającej dostęp do zarządzania i korzystania z wielu metod płatności oraz innych usług dodatkowych, takich jak przechowywanie podpisów elektronicznych, danych uwierzytelniających, certyfikatów, a także innych udogodnień. Przedstawiając obrazowo tą usługę, logicznie można byłoby porównać e-portfel do portfela tradycyjnego, którego funkcją jest przechowywanie różnego rodzaju kart czy kuponów. Mobilny portfel jest dostępny przy pomocy urządzenia mobilnego, najczęściej telefonu komórkowego. Niektórzy dostawcy mogą oferować jednocześnie korzystanie z niego za pomocą komputera z dostępem do Internetu. Mobilne portfele występują w wielu odmianach, posiadających wszelakie konstrukcje i różne funkcjonalności. (M.Grabowski 2015, s. 119)

TL;DR

Mobilny portfel to aplikacja umożliwiająca zarządzanie i korzystanie z różnych metod płatności oraz innych usług dodatkowych. Można go używać za pomocą urządzenia mobilnego, głównie telefonu komórkowego. Mobilne portfele mają wiele funkcjonalności, w tym możliwość płacenia zdalnie lub lokalnie w sklepach. Zalety e-portfela to m.in. płatność w czasie rzeczywistym, anonimowość, łatwe kontrolowanie wydatków i możliwość posiadania portfela wielowalutowego. Aby skorzystać z usług e-portfela, należy zainstalować odpowiednie oprogramowanie i zawrzeć umowę z dostawcą. Przykłady mobilnych portfeli to Google Wallet i PayPal.

Istota mobilnego portfela

Zadaniem mobilnego portfela jest zdolność płatnicza: płatności są komfortowe, niedrogie, szybkie, bezpieczne i ogólnodostępne. Funkcjonalność mobilnego portfela jest większa wraz dodatkowymi usługami. Poza tym korzyścią jest opcja wpłacania bądź wypłacania z mobilnego portfela gotówki. Operacje te moga mieć miejsce w bankomatach, ew. w punktach handlowo-usługowych, bankach, placówkach Poczty Polskiej, czy biurach i instytucjach płatniczych . Mobilny portfel można wykorzystywać do płatności na odległość lub lokalnie w sklepach. Innym sposobem jest urządzenie, na którym jest zainstalowany lub z niego dostępny za pośrednictwem internetu, łączy się w określony sposób z terminalem sprzedawcy – najczęściej w technologii NFC, równie dobrze może być to Bluetooth lub inna technologia. Istnieją także płatności zdalne które są wykonywane lokalnie w sklepie, np. w technologii USSD.

Według Jakuba Górki „Mobilny portfel musi mieć dostęp do płynności. Część elektronicznych portfeli pozwala na przechowywanie elektronicznego pieniądza, czyli przedpłaconej wartości pieniężnej, z wyprzedzeniem transferowanej z rachunku bieżącego lub kredytowego użytkownika, ew. wpłacanej gotówką. Jednakże cyfrowe portfele nie muszą pełnić roli elektronicznej portmonetki z dodatnim saldem pieniądza elektronicznego, mogą jedynie umożliwiać płatność w ciężar rachunku bieżącego płatnika prowadzonego przez instytucję depozytowo-kredytową. W takiej sytuacji transfer pieniądza dokonuje się poprzez użycie instrumentu płatniczego – np. karty płatniczej, polecenie przelewu lub polecenie zapłaty” (J. Górka 2016, s. 4)

Zalety e-portfela

  • płatność ma miejsce w czasie rzeczywistym
  • bezpieczne przemieszczanie środków pomiędzy innymi e-portfelami
  • zachowanie anonimowości podczas transakcji
  • założenie i prowadzenie konta w popularnych serwisach oferujących e-portfele jest darmowe.
  • można korzystać z wielu kart płatniczych
  • możliwość szybkiego i łatwego kontrolowania swoich wydatków
  • ogólnodostępny
  • możliwość posiadania portfela wielowalutowego

Podstawa prawna

Aby skorzystać z usług objętych elektronicznym portfelem obowiązkowe jest zainstalowanie przez użytkownika odpowiedniego oprogramowania oraz zawarcia z dostawcą umowy licencyjnej. Świadczenie przez dostawcę usług objętych eWallet jest z kolei warunkowane zawarciem odrębnej umowy innej niż licencyjna. Jej przedmiotem jest przede wszystkim magazynowanie przez dostawcę danych dotyczących klienta takie jak informacje umożliwiające jego identyfikację , dane dotyczące osobistych ustawień, funkcji oraz usług, z których usługobiorca w ramach eWallet chce korzystać. Dostawca usług musi umożliwić posiadaczowi e-portfela dodawania do niego instrumentów płatniczych, takich jak karta płatnicza i instrument pieniądza elektronicznego. (M.Grabowski 2015, s. 120-121)

Przykłady mobilnych portfeli

Google Wallet został uruchomiony we wrześniu 2011 r. Jest to elektroniczna portmonetka, która przechowuje dane o instrumentach płatniczych na Secure Element w urządzeniu. Wykorzystanie m-portfela Google w punkcie handlowo-usługowym przypomina płatność kartą zbliżeniową. Użytkownik posiada w telefonie aplikację, która ma dane kart płatniczych. Aplikacja automatycznie włącza się, gdy telefon jest wybudzony i zostanie zbliżony do czytnika. Portfelem Google można płacić we wszystkich miejscach , które akceptują karty MasterCard PayPass. Żeby zapobiec przechwyceniu danych wysyłanych przez moduł NFC, czip zbliżeniowy pozostaje bezczynny, gdy telefon jest w stanie uśpienia. Jeśli aplikacja nie była używana przez jakiś czas lub użytkownik zablokował ją ręcznie, przed płatnością należy wpisać w telefonie numer PIN (M.Kisiel 2014, s. 39)

PayPal (w Polsce konto PayU) są przykładami mobilnych portfeli, popularne w handlu elektronicznym i mobilnym. Użytkownicy mogą w łatwy sposób płacić za elektroniczne zakupy, używając takich metod płatności jak przedpłaconego salda, dopiętej karty płatniczej, zasilenia z konta bankowego lub kredytu udostępnionego za pośrednictwem operatora portfela. PayPal i PayU to przykłady tzw. systemów zamkniętych które służą transferowi pieniądza wewnątrz systemu. Są szeroko akceptowalne , dzięki czemu oba systemy cechuje wysoka ranga w płatnościach internetowych. Operator systemu sam bierze udział w rozliczeniu i rozrachunku transakcji. Mają oni na celu uczynienie procesu płatności jak najbardziej wygodnym dla użytkownika, tak by klient w sklepie internetowym mógł dokonać zakupu jednym kliknięciem. Mechanizm ten zmniejsza odsetek niedokończonych transakcji. W optymalnym wariancie klient w trakcie procesu płatności nie musi opuszczać strony internetowej sklepu. (J.Górka 2016, s .4)

Bibliografia


Autor: Justyna Pietras