Marketing internetowy: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Dodanie MetaData Description)
m (cleanup bibliografii i rotten links)
Linia 13: Linia 13:
</ul>
</ul>
}}
}}


'''[[Marketing]] internetowy''' (e-marketing) oznacza prowadzenie działalności marketingowej poprzez globalną sieć. [[Internet]] nie zastępuje tradycyjnych sposobów działania ani też nie ustanawia nowych zasad marketingowych poprzez całkowite odrzucenie reguł stosowanych dotychczas. Jest on natomiast nowym narzędziem marketingowym, posiadającym zarówno zalety jak i wady. Szczególnie atrakcyjny jest sposób i czas komunikacji, łatwość zdobywania informacji o kliencie i jego szeroki [[zakres]], poszerzanie rynku odbiorców o klientów wcześniej niedostępnych, uelastycznienie współpracy z zewnętrznymi partnerami, a w efekcie pojawia się szansa na obniżenie kosztów prowadzonej działalności.
'''[[Marketing]] internetowy''' (e-marketing) oznacza prowadzenie działalności marketingowej poprzez globalną sieć. [[Internet]] nie zastępuje tradycyjnych sposobów działania ani też nie ustanawia nowych zasad marketingowych poprzez całkowite odrzucenie reguł stosowanych dotychczas. Jest on natomiast nowym narzędziem marketingowym, posiadającym zarówno zalety jak i wady. Szczególnie atrakcyjny jest sposób i czas komunikacji, łatwość zdobywania informacji o kliencie i jego szeroki [[zakres]], poszerzanie rynku odbiorców o klientów wcześniej niedostępnych, uelastycznienie współpracy z zewnętrznymi partnerami, a w efekcie pojawia się szansa na obniżenie kosztów prowadzonej działalności.
Linia 23: Linia 21:
<google>t</google>
<google>t</google>


{|  
{|
| '''Marketing tradycyjny'''
| '''Marketing tradycyjny'''
| '''Marketing internetowy'''
| '''Marketing internetowy'''
Linia 48: Linia 46:
|pozwala na natychmiastową reakcję na przekaz
|pozwala na natychmiastową reakcję na przekaz
|-
|-
|trudno określić efekty  
|trudno określić efekty
|możliwe jest precyzyjne określenie liczby osób, do których dotarł przekaz
|możliwe jest precyzyjne określenie liczby osób, do których dotarł przekaz
|}
|}
Linia 68: Linia 66:
'''Video marketing''' polega na publikowaniu treści wizualnych mających na celu promocję.
'''Video marketing''' polega na publikowaniu treści wizualnych mających na celu promocję.


'''[[Marketing wirusowy]]''' ([[viral marketing]]) polega na tworzeniu sytuacji, w której użytkownicy internetu rozpowszechniają między sobą komunikatu związaną z firmą, produktem lub usługą.  
'''[[Marketing wirusowy]]''' ([[viral marketing]]) polega na tworzeniu sytuacji, w której użytkownicy internetu rozpowszechniają między sobą komunikatu związaną z firmą, produktem lub usługą.


'''[[Content marketing]]''' to tworzenie atrakcyjnych treści mających na celu generowanie ruchu na stronie internetowej.
'''[[Content marketing]]''' to tworzenie atrakcyjnych treści mających na celu generowanie ruchu na stronie internetowej.
Linia 75: Linia 73:


==Bibliografia==
==Bibliografia==
* Bonek T., Smaga M. (2012). ''[https://books.google.pl/booksid=jqdSAwAAQBAJ&printsec=frontcover&dq=biznes+w+internecie&hl=pl&sa=X&ved=0ahUKEwi75MbC0qjaAhWShqYKHaGwBysQ6AEIKDAA#v=onepage&q=biznes%20w%20internecie&f=false Biznes w internecie: Praktyczny poradnik o marketingu, sprzedaży, public relations on-line i promocji w mediach społecznościowych]''
<noautolinks>
* Gancarz-Wójcicka B. (red.) (2013), ''Biblia e-biznesu'', Wydawnictwo Helion, Gliwice.
* Bonek T., Smaga M. (2012). ''Biznes w internecie: Praktyczny poradnik o marketingu, sprzedaży, public relations on-line i promocji w mediach społecznościowych''
* Grębosz M., Siuda D., Szymański G. (2016), ''[http://repozytorium.p.lodz.pl/bitstream/handle/11652/1463/Social_Media_Marketing_Grebosz_Siuda_Szymanski_2016.pdf?sequence=1&isAllowed=y Social media marketing], Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, Łódź.
* Gancarz-Wójcicka B. (red.) (2013), ''Biblia e-biznesu'', Wydawnictwo Helion, Gliwice
* Kaznowski D. (2008). ''[[Nowy marketing]]'', VFP Communications, Warszawa.
* Grębosz M., Siuda D., Szymański G. (2016), ''[http://repozytorium.p.lodz.pl/bitstream/handle/11652/1463/Social_Media_Marketing_Grebosz_Siuda_Szymanski_2016.pdf?sequence=1&isAllowed=y Social media marketing], Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, Łódź
* Marek M., Szczepańczyk M. (2009), ''Współczesne metody zarządzania w praktyce gospodarczej'', Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, Łódź.
* Kaznowski D. (2008). ''Nowy marketing'', VFP Communications, Warszawa
* Marek M., Szczepańczyk M. (2009), ''Współczesne metody zarządzania w praktyce gospodarczej'', Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, Łódź
</noautolinks>


{{a|Diana Duda}}
{{a|Diana Duda}}

Wersja z 10:59, 28 paź 2023

Marketing internetowy
Polecane artykuły

Marketing internetowy (e-marketing) oznacza prowadzenie działalności marketingowej poprzez globalną sieć. Internet nie zastępuje tradycyjnych sposobów działania ani też nie ustanawia nowych zasad marketingowych poprzez całkowite odrzucenie reguł stosowanych dotychczas. Jest on natomiast nowym narzędziem marketingowym, posiadającym zarówno zalety jak i wady. Szczególnie atrakcyjny jest sposób i czas komunikacji, łatwość zdobywania informacji o kliencie i jego szeroki zakres, poszerzanie rynku odbiorców o klientów wcześniej niedostępnych, uelastycznienie współpracy z zewnętrznymi partnerami, a w efekcie pojawia się szansa na obniżenie kosztów prowadzonej działalności.

Marketing tradycyjny a marketing internetowy

Różnice pomiędzy marketingiem tradycyjnym a internetowym (Matejun M., Szczepańczyk M. 2009).

Marketing tradycyjny Marketing internetowy
komunikacja jednostronna komunikacja dwustronna - interakcja z klientami
mała wiedza o kliencie duża wiedza o kliencie - wykorzystanie analityki internetowej
ograniczona możliwość personalizacji kontaktu możliwość precyzyjnej personalizacji kontaktu
ograniczony czas dostępu do informacji nieograniczony czas dostępu do informacji
niewielki zasięg działania nieograniczony zasięg działania
wysokie koszty stosunkowo niskie koszty
brak możliwości na natychmiastową reakcję pozwala na natychmiastową reakcję na przekaz
trudno określić efekty możliwe jest precyzyjne określenie liczby osób, do których dotarł przekaz

Rodzaje marketingu internetowego

Social media marketing - działania marketingowe w mediach społecznościowych, które polegają na interakcji i współtworzeniu treści przez użytkowników internetu. Narzędziami social media marketingu są Facebook, Twitter, Instagram, Pinterest, Snapchat.

E-mail marketing jest to reklama przesyłana użytkownikom na pocztę elektroniczną. Przykładem jest reklama typu newsletter.

Reklama graficzna display - jest to forma płatnej promocji w internecie. Najpopularniejsze rodzaje tej reklamy to (Kazanowski D. 2008, s. 125):

  • banner (468x60 pikseli) - przyjmuje kształt prostokąta umieszczanego w górnej części strony internetowej
  • billboard (750x100 pikseli) - przyjmuje format poziomego prostokąta
  • skyscraper ((120x600 pikseli) - inaczej banner pionowy. Jest to reklama umieszczana z boku strony internetowej, zazwyczaj po prawej stronie. Jest widoczny podczas przewijania strony w dół.
  • button (120x90 pikseli i inne) - reklama w formie prostokąta lub kwadratu znajdująca się po prawej lub lewej stronie witryny.
  • banner śródtekstowy (300x250 pikseli i inne) - znajduje się pomiędzy akapitami tekstu, nie przysłaniając treści.
  • toplayer (różne formaty) - reklama zamieszczana nad zawartością strony, najczęściej w centralnym punkcie zajmując całą powierzchnię strony internetowej.

Video marketing polega na publikowaniu treści wizualnych mających na celu promocję.

Marketing wirusowy (viral marketing) polega na tworzeniu sytuacji, w której użytkownicy internetu rozpowszechniają między sobą komunikatu związaną z firmą, produktem lub usługą.

Content marketing to tworzenie atrakcyjnych treści mających na celu generowanie ruchu na stronie internetowej.

Google AdWords jest to płatna forma promocji w wyszukiwarkach polegająca na umieszczaniu reklam (linków sponsorowanych) obok wyników wyszukiwań.

Bibliografia

  • Bonek T., Smaga M. (2012). Biznes w internecie: Praktyczny poradnik o marketingu, sprzedaży, public relations on-line i promocji w mediach społecznościowych
  • Gancarz-Wójcicka B. (red.) (2013), Biblia e-biznesu, Wydawnictwo Helion, Gliwice
  • Grębosz M., Siuda D., Szymański G. (2016), Social media marketing, Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, Łódź
  • Kaznowski D. (2008). Nowy marketing, VFP Communications, Warszawa
  • Marek M., Szczepańczyk M. (2009), Współczesne metody zarządzania w praktyce gospodarczej, Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, Łódź


Autor: Diana Duda