Marża brutto: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Infobox update)
 
m (cleanup bibliografii i rotten links)
 
(Nie pokazano 17 wersji utworzonych przez 3 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
{{infobox4
'''[[Marża]] [[brutto]]''' (ang. gross margin)"w przedsiębiorstwach handlowych jest źródłem pokrycia kosztów handlowych i uzyskania dodatkowego wyniku na sprzedaży [[towarów]] - zysku. [[Wartość]] sprzedanych towarów w cenach ich zakupu (nabycia) stanowi zatem swego rodzaju [[koszt]] działalności przedsiębiorstwa handlowego".(Skowronek Cz. 2003, s. 354)
|list1=
<ul>
<li>[[Analiza Du Ponta]]</li>
<li>[[Centrum przychodów i jego kontrola]]</li>
<li>[[Rachunek]]</li>
<li>[[Centrum kosztów i jego kontrola]]</li>
<li>[[Produktywność standardowa]]</li>
<li>[[Zysk]]</li>
<li>[[Wartość dodana (Rachunkowość)]]</li>
<li>[[Analiza wykorzystania majątku]]</li>
<li>[[Analiza zwrotu z inwestycji w kapitał ludzki]]</li>
</ul>
}}
 
 
'''Marża brutto''' (ang. gross margin)”w przedsiębiorstwach handlowych jest źródłem pokrycia kosztów handlowych i uzyskania dodatkowego wyniku na sprzedaży towarów - zysku. Wartość sprzedanych towarów w cenach ich zakupu (nabycia) stanowi zatem swego rodzaju koszt działalności przedsiębiorstwa handlowego.(Skowronek Cz. 2003, s. 354)
Jest to stosunek zysku brutto ze sprzedaży do przychodów ze sprzedaży przedsiębiorstwa, które badamy w danym okresie.
Jest to stosunek zysku brutto ze sprzedaży do przychodów ze sprzedaży przedsiębiorstwa, które badamy w danym okresie.


<math> Marża\ brutto = (\frac{Przychody- koszty\ sprzedanych\ towarów\ i\ materiałów}{Przychody})*100</math>
<math> Marza\ brutto = (\frac{Przychody - koszty\ sprzedanych\ towarow\ i\ materialow}{Przychody})*100</math>


Do nakładów, które połączone są bezpośrednio z produktem odnoszą się koszty sprzedanych produktów, towarów jak i materiałów np.: koszty energii, pracy, materiałów w danym okresie. Natomiast nie wlicza się do nich kosztów administracyjnych, opłaty za czynsz itp.(NBP)
Do nakładów, które połączone są bezpośrednio z produktem odnoszą się koszty sprzedanych produktów, towarów jak i materiałów np.: koszty energii, pracy, materiałów w danym okresie. Natomiast nie wlicza się do nich kosztów administracyjnych, opłaty za czynsz itp.(NBP)
==TL;DR==
Marża brutto w przedsiębiorstwach handlowych jest stosunkiem zysku brutto ze sprzedaży do przychodów ze sprzedaży. Istnieją różne stopnie marży brutto, które pozwalają ocenić rentowność i opłacalność przedsiębiorstwa. Analiza marż pozwala kontrolować kondycję finansową firmy i porównywać koszty i przychody. Koszty zmienne stanowią wykorzystanie zasobów w celu osiągnięcia korzyści, a cechami kosztów są wartość, zużyte zasoby, związek z czasem i odniesienie do przeszłości.


==Stopnie marży brutto==
==Stopnie marży brutto==
<google>t</google>
* "marża brutto I - definiowana jest jako różnica między ceną a kosztem zmiennym jednostkowym; oznacza [[rentowność]] pojedynczego zlecenia, dlatego też może być wykorzystywana do analizy progu rentowności,
*"marża brutto I definiowana jest jako różnica między ceną a kosztem zmiennym jednostkowym; oznacza rentowność pojedynczego zlecenia, dlatego też może być wykorzystywana do analizy progu rentowności,  
* marża brutto II - uważana jest za najbardziej realne kryterium pomiaru efektywności realizacji danego kontraktu długoterminowego, gdyż od przychodów ze sprzedaży odejmuje się koszty jednostkowe zmienne oraz koszty jednostkowe stałe; może służyć jako [[miernik]] opłacalności przyjęcia zlecenia do realizacji,
* marża brutto II uważana jest za najbardziej realne kryterium pomiaru efektywności realizacji danego kontraktu długoterminowego, gdyż od przychodów ze sprzedaży odejmuje się koszty jednostkowe zmienne oraz koszty jednostkowe stałe; może służyć jako miernik opłacalności przyjęcia zlecenia do realizacji,  
* marża brutto III - ustalana jest jako marża brutto II pomniejszona o [[koszty stałe]] wspólne dla zleceń będących w jednej grupie asortymentowej; informuje o zyskowności kontraktów długoterminowych, które korzystają ze wspólnych zasobów,
* marża brutto III ustalana jest jako marża brutto II pomniejszona o koszty stałe wspólne dla zleceń będących w jednej grupie asortymentowej; informuje o zyskowności kontraktów długoterminowych, które korzystają ze wspólnych zasobów,
* marża brutto IV - ustalana jest jako marża brutto III pomniejszona o koszty stałe funkcjonowania całego przedsiębiorstwa; może służyć do oceny efektywności poszczególnych centrów odpowiedzialności".(Skulmowski M. 2014)
* marża brutto IV ustalana jest jako marża brutto III pomniejszona o koszty stałe funkcjonowania całego przedsiębiorstwa; może służyć do oceny efektywności poszczególnych centrów odpowiedzialności.(Skulmowski M. 2014)


Do projektowania wielostopniowego rachunku kosztów zmiennych uwzględnia się uwarunkowania takie jak:
Do projektowania wielostopniowego rachunku kosztów zmiennych uwzględnia się uwarunkowania takie jak:
*"możliwość wyodrębnienia kosztów przez dział kadr i księgowości przedsiębiorstwa,  
* "możliwość wyodrębnienia kosztów przez dział kadr i księgowości przedsiębiorstwa,
* wymóg zastosowania pewnych uogólnień wskutek złożoności i zróżnicowania produkcji, które także musiały zostać odpowiednio ujęte w wielostopniowym i wieloblokowym rachunku kosztów zmiennych,
* wymóg zastosowania pewnych uogólnień wskutek złożoności i zróżnicowania produkcji, które także musiały zostać odpowiednio ujęte w wielostopniowym i wieloblokowym rachunku kosztów zmiennych,
* znalezienie kompromisu pomiędzy wysoką szczegółowością schematu a pracą, jaką trzeba będzie włożyć w jego rzetelne uzupełnianie i wyciąganie na jego podstawie wniosków pomagających podejmować strategiczne dla jednostki decyzje.(Knasińsk M. 2015)
* znalezienie kompromisu pomiędzy wysoką szczegółowością schematu a pracą, jaką trzeba będzie włożyć w jego rzetelne uzupełnianie i wyciąganie na jego podstawie wniosków pomagających podejmować strategiczne dla jednostki decyzje".(Knasińsk M. 2015)
 
<google>n</google>


==Analiza marż==
==Analiza marż==
Jednym z podstawowych wskaźników finansowych jest marża, pozwala ona menadżerom oraz udziałowcom kontrolować kondycję przedsiębiorstwa. Określa jaka część przychodów stanowi nadwyżkę nad kosztami poniesionymi przez przedsiębiorstwo. Patrząc na marżę z punku zasobu pieniężnego firmy można uzyskać więcej informacji o zyskach i przychodach jakie udało się wypracować organizacji na poszczególnych produktach, czy też usługach. Pozwala to przedsiębiorstwu na większa kontrolę wydatków. Daje to możliwość porównania czy koszty i przychody są zgodne z planem i sprawdzić opłacalność. Dla każdego produktu lub usługi obliczenie wskaźnika marży pozwoli zbadać elementy asortymentu, które mają słabszą rentowność, i skupią się na sprzedaży tych bardziej opłacalnych produktów. Zaniedbanie takiej analizy prowadzi do wykorzystania słabości konkurencji. Dzięki rzetelnej analizie marż przedsiębiorstwo ma kontrolę nad przychodami i wydatkami i ma wpływ na to, aby wypracowany zysk był jak największy. (Jutkiewicz P., Stokłosa M. 2010)
Jednym z podstawowych wskaźników finansowych jest marża, pozwala ona menadżerom oraz udziałowcom kontrolować kondycję przedsiębiorstwa. Określa jaka część przychodów stanowi nadwyżkę nad kosztami poniesionymi przez [[przedsiębiorstwo]]. Patrząc na marżę z punku zasobu pieniężnego firmy można uzyskać więcej informacji o zyskach i przychodach jakie udało się wypracować organizacji na poszczególnych produktach, czy też usługach. Pozwala to przedsiębiorstwu na większa kontrolę wydatków. Daje to możliwość porównania czy koszty i przychody są zgodne z planem i sprawdzić opłacalność. Dla każdego produktu lub [[usługi]] obliczenie wskaźnika marży pozwoli zbadać elementy asortymentu, które mają słabszą rentowność, i skupią się na sprzedaży tych bardziej opłacalnych produktów. Zaniedbanie takiej analizy prowadzi do wykorzystania słabości konkurencji. Dzięki rzetelnej analizie marż przedsiębiorstwo ma kontrolę nad przychodami i wydatkami i ma wpływ na to, aby wypracowany zysk był jak największy (Jutkiewicz P., Stokłosa M. 2010)


==Koszty zmienne==
==Koszty zmienne==
"Wyrażone w pieniądzu lub jego ekwiwalentach wykorzystanie (zużycie) zasobów (środków), związanych z prowadzoną w określonych warunkach działalnością, w celu osiągnięcia w bieżącym okresie lub w przyszłości korzyści dla organizacji” (Świderska 2003, s. 1–2)
"Wyrażone w pieniądzu lub jego ekwiwalentach wykorzystanie (zużycie) zasobów (środków), związanych z prowadzoną w określonych warunkach działalnością, w celu osiągnięcia w bieżącym okresie lub w przyszłości korzyści dla organizacji" (Świderska 2003, s. 1-2)


Do osiągnięci określonych korzyści przedsiębiorstwo wykorzystuje różne zasoby. Do zużytych zasobów zalicza się: pracowników, materiały, maszyny, urządzania itp. wyrażone w pieniądzu. Koszty stanowią efekt celowego wykorzystania zasobów. Stanowią punkt wyjścia ekonomicznego myślenia, które jest fundamentem kryteriów decyzji w przedsiębiorstwie. (Klepacki B. i in. 2015)
Do osiągnięci określonych korzyści przedsiębiorstwo wykorzystuje różne [[zasoby]]. Do zużytych zasobów zalicza się: pracowników, [[materiały]], maszyny, urządzania itp. wyrażone w pieniądzu. Koszty stanowią efekt celowego wykorzystania zasobów. Stanowią punkt wyjścia ekonomicznego myślenia, które jest fundamentem kryteriów decyzji w przedsiębiorstwie (Klepacki B. i in. 2015)


===Cechy kosztów===
===Cechy kosztów===
* Koszt posiada wartość, zazwyczaj podawany w jednostce monetarnej np. USD (dolar), PLN (złoty)
* Koszt posiada wartość, zazwyczaj podawany w jednostce monetarnej np. USD (dolar), PLN (złoty)
* Koszt wskazujący zużyte zasoby (nakłady pracy, materiały, maszyny itp.)
* Koszt wskazujący zużyte zasoby ([[nakłady]] pracy, materiały, maszyny itp.)
* Zużyte zasoby (generowania zysku)
* Zużyte zasoby (generowania zysku)
* Koszt związany z czasem (osiągnięcie celu w wymierzonym czasie, okresie sprawozdawczym)
* Koszt związany z czasem (osiągnięcie celu w wymierzonym czasie, okresie sprawozdawczym)
* Koszt określenia tego co było, co zostało wykonane w przeszłości (Matuszek i in. 2011, s. 32–33)
* Koszt określenia tego co było, co zostało wykonane w przeszłości (Matuszek i in. 2011, s. 32-33)
 
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Analiza Du Ponta]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Centrum przychodów i jego kontrola]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Rachunek]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Centrum kosztów i jego kontrola]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Produktywność standardowa]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Zysk]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Wartość dodana (Rachunkowość)]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Analiza wykorzystania majątku]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Analiza zwrotu z inwestycji w kapitał ludzki]]}} }}


==Bibliografia==
==Bibliografia==
* Jutkiewicz P., Stokłosa M. (2010). [http://4cf.pl/dokumenty/raport_analiza_marz.pdf ''Analiza marż''], BUSINESS COACHING
<noautolinks>
* Knasińsk M. (2015). [https://wnus.edu.pl/epu/file/article/view/1585/3595.pdf ''Rozwój systemu controllingu w POL-EKO-APARATURA S.PJ. – studium przypadku''], Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego nr 890, Szczecin
* Jutkiewicz P., Stokłosa M. (2010), ''Analiza marż'', Business Coaching
* Klepacki B., Piątek E., Dziedzic-Jagocka I. (2015). [http://agro.icm.edu.pl/agro/element/bwmeta1.element.agro-b323ada6-24b6-4001-b903-20e2f0efe8a5/c/27-42.pdf ''Wielostopniowy rachunek kosztów zmiennych na przykładzie przedsiębiorstwa.''] Zeszyty Naukowe Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego, Ekonomika i Organizacja Gospodarki Żywnościowej
* Klepacki B., Piątek E., Dziedzic-Jagocka I. (2015), ''[https://agro.icm.edu.pl/agro/element/bwmeta1.element.agro-b323ada6-24b6-4001-b903-20e2f0efe8a5/c/27-42.pdf Wielostopniowy rachunek kosztów zmiennych na przykładzie przedsiębiorstwa]'', Zeszyty Naukowe Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego, Ekonomika i Organizacja Gospodarki Żywnościowej
* NBP. [https://www.nbportal.pl/slownik/pozycje-slownika/marza-brutto ''Marża brutto''], Portal Edukacji Ekonomicznej
* Knasińsk M. (2015), ''[https://wnus.edu.pl/epu/file/article/view/1585/3595.pdf Rozwój systemu controllingu w POL-EKO-APARATURA - studium przypadku]'', Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego nr 890, Szczecin
* Skowronek Cz.(2003). ''Logistyka w przedsiębiorstwie'', Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa
* Skowronek C., Sarjusz-Wolski Z. (2012), ''Logistyka w przedsiębiorstwie'', PWE, Warszawa
* Skulmowski M. (2014). [http://www.wneiz.pl/nauka_wneiz/frfu/70-2014/FRFU-70-147.pdf ''Rachunek kosztów w zarządzaniu kosztami przedsiębiorstw budowlano-montażowych''], Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego nr 830, Szczecin
* Skulmowski M. (2014), ''[http://wneiz.pl/nauka_wneiz/frfu/70-2014/FRFU-70-147.pdf Rachunek kosztów w zarządzaniu kosztami przedsiębiorstw budowlano-montażowych]'', Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, nr 830
* Strona internetowa: ''[https://nbp.pl/edukacja/zasoby-edukacyjne/ NBP Portal Edukacji Ekonomicznej]''
</noautolinks>


{{a|Karolina Stawowy}}
{{a|Karolina Stawowy}}
[[Kategoria:Zarządzanie sprzedażą]]
[[Kategoria:Zarządzanie sprzedażą]]
{{#metamaster:description|Marża brutto w handlu to kluczowy parametr zyskowności. Dowiedz się, jak ją obliczyć i jak wpływa na wyniki finansowe firm.}}

Aktualna wersja na dzień 18:03, 22 gru 2023

Marża brutto (ang. gross margin)"w przedsiębiorstwach handlowych jest źródłem pokrycia kosztów handlowych i uzyskania dodatkowego wyniku na sprzedaży towarów - zysku. Wartość sprzedanych towarów w cenach ich zakupu (nabycia) stanowi zatem swego rodzaju koszt działalności przedsiębiorstwa handlowego".(Skowronek Cz. 2003, s. 354) Jest to stosunek zysku brutto ze sprzedaży do przychodów ze sprzedaży przedsiębiorstwa, które badamy w danym okresie.

Do nakładów, które połączone są bezpośrednio z produktem odnoszą się koszty sprzedanych produktów, towarów jak i materiałów np.: koszty energii, pracy, materiałów w danym okresie. Natomiast nie wlicza się do nich kosztów administracyjnych, opłaty za czynsz itp.(NBP)

TL;DR

Marża brutto w przedsiębiorstwach handlowych jest stosunkiem zysku brutto ze sprzedaży do przychodów ze sprzedaży. Istnieją różne stopnie marży brutto, które pozwalają ocenić rentowność i opłacalność przedsiębiorstwa. Analiza marż pozwala kontrolować kondycję finansową firmy i porównywać koszty i przychody. Koszty zmienne stanowią wykorzystanie zasobów w celu osiągnięcia korzyści, a cechami kosztów są wartość, zużyte zasoby, związek z czasem i odniesienie do przeszłości.

Stopnie marży brutto

  • "marża brutto I - definiowana jest jako różnica między ceną a kosztem zmiennym jednostkowym; oznacza rentowność pojedynczego zlecenia, dlatego też może być wykorzystywana do analizy progu rentowności,
  • marża brutto II - uważana jest za najbardziej realne kryterium pomiaru efektywności realizacji danego kontraktu długoterminowego, gdyż od przychodów ze sprzedaży odejmuje się koszty jednostkowe zmienne oraz koszty jednostkowe stałe; może służyć jako miernik opłacalności przyjęcia zlecenia do realizacji,
  • marża brutto III - ustalana jest jako marża brutto II pomniejszona o koszty stałe wspólne dla zleceń będących w jednej grupie asortymentowej; informuje o zyskowności kontraktów długoterminowych, które korzystają ze wspólnych zasobów,
  • marża brutto IV - ustalana jest jako marża brutto III pomniejszona o koszty stałe funkcjonowania całego przedsiębiorstwa; może służyć do oceny efektywności poszczególnych centrów odpowiedzialności".(Skulmowski M. 2014)

Do projektowania wielostopniowego rachunku kosztów zmiennych uwzględnia się uwarunkowania takie jak:

  • "możliwość wyodrębnienia kosztów przez dział kadr i księgowości przedsiębiorstwa,
  • wymóg zastosowania pewnych uogólnień wskutek złożoności i zróżnicowania produkcji, które także musiały zostać odpowiednio ujęte w wielostopniowym i wieloblokowym rachunku kosztów zmiennych,
  • znalezienie kompromisu pomiędzy wysoką szczegółowością schematu a pracą, jaką trzeba będzie włożyć w jego rzetelne uzupełnianie i wyciąganie na jego podstawie wniosków pomagających podejmować strategiczne dla jednostki decyzje".(Knasińsk M. 2015)

Analiza marż

Jednym z podstawowych wskaźników finansowych jest marża, pozwala ona menadżerom oraz udziałowcom kontrolować kondycję przedsiębiorstwa. Określa jaka część przychodów stanowi nadwyżkę nad kosztami poniesionymi przez przedsiębiorstwo. Patrząc na marżę z punku zasobu pieniężnego firmy można uzyskać więcej informacji o zyskach i przychodach jakie udało się wypracować organizacji na poszczególnych produktach, czy też usługach. Pozwala to przedsiębiorstwu na większa kontrolę wydatków. Daje to możliwość porównania czy koszty i przychody są zgodne z planem i sprawdzić opłacalność. Dla każdego produktu lub usługi obliczenie wskaźnika marży pozwoli zbadać elementy asortymentu, które mają słabszą rentowność, i skupią się na sprzedaży tych bardziej opłacalnych produktów. Zaniedbanie takiej analizy prowadzi do wykorzystania słabości konkurencji. Dzięki rzetelnej analizie marż przedsiębiorstwo ma kontrolę nad przychodami i wydatkami i ma wpływ na to, aby wypracowany zysk był jak największy (Jutkiewicz P., Stokłosa M. 2010)

Koszty zmienne

"Wyrażone w pieniądzu lub jego ekwiwalentach wykorzystanie (zużycie) zasobów (środków), związanych z prowadzoną w określonych warunkach działalnością, w celu osiągnięcia w bieżącym okresie lub w przyszłości korzyści dla organizacji" (Świderska 2003, s. 1-2)

Do osiągnięci określonych korzyści przedsiębiorstwo wykorzystuje różne zasoby. Do zużytych zasobów zalicza się: pracowników, materiały, maszyny, urządzania itp. wyrażone w pieniądzu. Koszty stanowią efekt celowego wykorzystania zasobów. Stanowią punkt wyjścia ekonomicznego myślenia, które jest fundamentem kryteriów decyzji w przedsiębiorstwie (Klepacki B. i in. 2015)

Cechy kosztów

  • Koszt posiada wartość, zazwyczaj podawany w jednostce monetarnej np. USD (dolar), PLN (złoty)
  • Koszt wskazujący zużyte zasoby (nakłady pracy, materiały, maszyny itp.)
  • Zużyte zasoby (generowania zysku)
  • Koszt związany z czasem (osiągnięcie celu w wymierzonym czasie, okresie sprawozdawczym)
  • Koszt określenia tego co było, co zostało wykonane w przeszłości (Matuszek i in. 2011, s. 32-33)


Marża bruttoartykuły polecane
Analiza Du PontaCentrum przychodów i jego kontrolaRachunekCentrum kosztów i jego kontrolaProduktywność standardowaZyskWartość dodana (Rachunkowość)Analiza wykorzystania majątkuAnaliza zwrotu z inwestycji w kapitał ludzki

Bibliografia


Autor: Karolina Stawowy