Kwota zmniejszająca podatek: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Clean up, replaced: , → , , → (2), art.27 → art. 27)
m (Czyszczenie tekstu)
Linia 18: Linia 18:


==Zmiana postaci kwoty zmniejszającej podatek po roku 2016==
==Zmiana postaci kwoty zmniejszającej podatek po roku 2016==
'''Do 2016 roku''' [[kwota wolna od podatku|kwota wolna od podatku]] wynosiła 3091,00 zł, a kwota będąca [[Zwrot podatku|zwrotem podatku]] była stała i wynosiła 556,02 zł. Na mocy ''Ustawy z dnia 29 listopada 2016 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz ustawy o zmianie ustawy [[Ordynacja podatkowa]] oraz niektórych innych ustaw''<ref>Ustawa z dnia 29 listopada 2016 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych</ref> '''z dniem 1 lipca 2017''' zaczęły obowiązywać nowe przepisy, zmieniając [[wartość]] '''kwoty zmniejszającej podatek''' i częściowo uzależniając ją od ustalonych kwot dochodu uzyskiwanych przez podatników. Od tego czasu kwotę zmniejszającą podatek oblicza się według progresywnej skali podatkowej<ref>Flis M. (2019), s. 15</ref>.
'''Do 2016 roku''' [[kwota wolna od podatku|kwota wolna od podatku]] wynosiła 3091,00 zł, a kwota będąca [[Zwrot podatku|zwrotem podatku]] była stała i wynosiła 556,02 zł. Na mocy ''Ustawy z dnia 29 listopada 2016 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz ustawy o zmianie ustawy - [[Ordynacja podatkowa]] oraz niektórych innych ustaw''<ref>Ustawa z dnia 29 listopada 2016 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych</ref> '''z dniem 1 lipca 2017''' zaczęły obowiązywać nowe przepisy, zmieniając [[wartość]] '''kwoty zmniejszającej podatek''' i częściowo uzależniając ją od ustalonych kwot dochodu uzyskiwanych przez podatników. Od tego czasu kwotę zmniejszającą podatek oblicza się według progresywnej skali podatkowej<ref>Flis M. (2019), s. 15</ref>.


[[Zmiana]] przepisów była konsekwencją wyroku Trybunału Konstytucyjnego <ref>Wyrok Trybunału Konstytucyjnego z dnia 28 października 2015, sygn. akt K 21/14</ref>, zgodnie z którym przepis określający poziom minimum podatkowego: ''w zakresie, w jakim nie przewiduje mechanizmu korygowania kwoty zmniejszającej podatek, gwarantującego co najmniej [[minimum egzystencji]], jest niezgodny z art. 2 i art. 84 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej''. Wyrok zainicjowany był wnioskiem ze strony Rzecznika Praw Obywatelskich, w którym zasugerował potrzebę weryfikacji założenia, według którego podatnik przekraczający kwotę wolną od opodatkowania, może zaspokoić podstawowe [[potrzeby]] życiowe i ponieść ciężar publiczny w postaci uiszczenia podatku. [[Rzecznik Praw Obywatelskich]] uzasadniając swój wniosek, odwołał się do określonej w art. 84 ''Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej''<ref>[[Konstytucja]] Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r., Dz.U. 1997 nr 78 poz. 483</ref> zasady podatkowej, twierdząc że [[obowiązek]] podatkowy powinien odnosić się do [[zdolności]] ponoszenia ciężarów i świadczeń publicznych przez obywateli, a stała '''kwota zmniejszająca podatek''' nie spełnia tego warunku<ref>Wasilewski J., Werner A., Kimla K., Kostrzewa A. (2018), s.191</ref>.
[[Zmiana]] przepisów była konsekwencją wyroku Trybunału Konstytucyjnego <ref>Wyrok Trybunału Konstytucyjnego z dnia 28 października 2015, sygn. akt K 21/14</ref>, zgodnie z którym przepis określający poziom minimum podatkowego: ''w zakresie, w jakim nie przewiduje mechanizmu korygowania kwoty zmniejszającej podatek, gwarantującego co najmniej [[minimum egzystencji]], jest niezgodny z art. 2 i art. 84 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej''. Wyrok zainicjowany był wnioskiem ze strony Rzecznika Praw Obywatelskich, w którym zasugerował potrzebę weryfikacji założenia, według którego podatnik przekraczający kwotę wolną od opodatkowania, może zaspokoić podstawowe [[potrzeby]] życiowe i ponieść ciężar publiczny w postaci uiszczenia podatku. [[Rzecznik Praw Obywatelskich]] uzasadniając swój wniosek, odwołał się do określonej w art. 84 ''Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej''<ref>[[Konstytucja]] Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r., Dz.U. 1997 nr 78 poz. 483</ref> zasady podatkowej, twierdząc że [[obowiązek]] podatkowy powinien odnosić się do [[zdolności]] ponoszenia ciężarów i świadczeń publicznych przez obywateli, a stała '''kwota zmniejszająca podatek''' nie spełnia tego warunku<ref>Wasilewski J., Werner A., Kimla K., Kostrzewa A. (2018), s.191</ref>.
Linia 27: Linia 27:


Obecnie (2020) [[skala]] progresywna do obliczania kwoty zmniejszającej podatek prezentuje się następująco<ref>Ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, Dz.U. 1991 Nr 80 poz. 350</ref>:
Obecnie (2020) [[skala]] progresywna do obliczania kwoty zmniejszającej podatek prezentuje się następująco<ref>Ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, Dz.U. 1991 Nr 80 poz. 350</ref>:
* 1360 zł dla podstawy obliczenia podatku nieprzekraczającej kwoty 8000 zł,
* 1360 zł - dla podstawy obliczenia podatku nieprzekraczającej kwoty 8000 zł,
* 1360 zł pomniejszone o kwotę obliczoną według wzoru: 834 zł 88 gr × (podstawa obliczenia podatku 8000 zł) ÷ 5000 zł dla podstawy obliczenia podatku wyższej od 8000 zł i nieprzekraczającej kwoty 13 000 zł,
* 1360 zł pomniejszone o kwotę obliczoną według wzoru: 834 zł 88 gr × (podstawa obliczenia podatku - 8000 zł) ÷ 5000 zł - dla podstawy obliczenia podatku wyższej od 8000 zł i nieprzekraczającej kwoty 13 000 zł,
* 525 zł 12 gr dla podstawy obliczenia podatku wyższej od 13 000 zł i nieprzekraczającej kwoty 85 528 zł,
* 525 zł 12 gr - dla podstawy obliczenia podatku wyższej od 13 000 zł i nieprzekraczającej kwoty 85 528 zł,
* 525 zł 12 gr pomniejszone o kwotę obliczoną według wzoru: 525 zł 12 gr × (podstawa obliczenia podatku 85 528 zł) ÷ 41 472 zł dla podstawy obliczenia podatku wyższej od 85 528 zł i nieprzekraczającej kwoty 127 000 zł.
* 525 zł 12 gr pomniejszone o kwotę obliczoną według wzoru: 525 zł 12 gr × (podstawa obliczenia podatku - 85 528 zł) ÷ 41 472 zł - dla podstawy obliczenia podatku wyższej od 85 528 zł i nieprzekraczającej kwoty 127 000 zł.


==Przypisy==
==Przypisy==
Linia 42: Linia 42:
* ''Ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.'' [https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=wdu19910800350 Dz. U. 1991 nr 80 poz. 350]
* ''Ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.'' [https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=wdu19910800350 Dz. U. 1991 nr 80 poz. 350]
* ''Ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.'' [https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=wdu19910800350 Dz. U. 1991 nr 80 poz. 350]
* ''Ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.'' [https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=wdu19910800350 Dz. U. 1991 nr 80 poz. 350]
* Wasilewski J., Werner A., Kimla K., Kostrzewa A. (2018), ''[https://www.academia.edu/38020020/Kwota_wolna_od_opodatkowania_a_sprawiedliwość_podatkowa Kwota wolna od opodatkowania a sprawiedliwość podatkowa]'', "Edukacja Ekonomistów i Menadżerów: problemy,innowacje,projekty.", nr 3(49), s. 187-199
* Wasilewski J., Werner A., Kimla K., Kostrzewa A. (2018), ''[https://www.academia.edu/38020020/Kwota_wolna_od_opodatkowania_a_sprawiedliwość_podatkowa Kwota wolna od opodatkowania a sprawiedliwość podatkowa]'', "Edukacja Ekonomistów i Menadżerów: problemy,innowacje,projekty"., nr 3(49), s. 187-199
* ''Wyrok Trybunału Konstytucyjnego z dnia 28 października 2015'', sygn. akt K 21/14
* ''Wyrok Trybunału Konstytucyjnego z dnia 28 października 2015'', sygn. akt K 21/14
</noautolinks>
</noautolinks>

Wersja z 15:04, 2 lis 2023

Kwota zmniejszająca podatek
Polecane artykuły

Kwota zmniejszająca podatek to kwota, o którą podatnik może pomniejszyć wyliczony podatek dochodowy należny Urzędowi skarbowemu, uzależniony od uzyskanego w danym roku dochodu i obowiązującej w danym roku podatkowym kwoty wolnej od podatku dochodowego.

Możliwość i zasady stosowania kwoty zmniejszającej podatek określa art. 27 ust.1 Ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych[1].

Zmiana postaci kwoty zmniejszającej podatek po roku 2016

Do 2016 roku kwota wolna od podatku wynosiła 3091,00 zł, a kwota będąca zwrotem podatku była stała i wynosiła 556,02 zł. Na mocy Ustawy z dnia 29 listopada 2016 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz ustawy o zmianie ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw[2] z dniem 1 lipca 2017 zaczęły obowiązywać nowe przepisy, zmieniając wartość kwoty zmniejszającej podatek i częściowo uzależniając ją od ustalonych kwot dochodu uzyskiwanych przez podatników. Od tego czasu kwotę zmniejszającą podatek oblicza się według progresywnej skali podatkowej[3].

Zmiana przepisów była konsekwencją wyroku Trybunału Konstytucyjnego [4], zgodnie z którym przepis określający poziom minimum podatkowego: w zakresie, w jakim nie przewiduje mechanizmu korygowania kwoty zmniejszającej podatek, gwarantującego co najmniej minimum egzystencji, jest niezgodny z art. 2 i art. 84 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej. Wyrok zainicjowany był wnioskiem ze strony Rzecznika Praw Obywatelskich, w którym zasugerował potrzebę weryfikacji założenia, według którego podatnik przekraczający kwotę wolną od opodatkowania, może zaspokoić podstawowe potrzeby życiowe i ponieść ciężar publiczny w postaci uiszczenia podatku. Rzecznik Praw Obywatelskich uzasadniając swój wniosek, odwołał się do określonej w art. 84 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej[5] zasady podatkowej, twierdząc że obowiązek podatkowy powinien odnosić się do zdolności ponoszenia ciężarów i świadczeń publicznych przez obywateli, a stała kwota zmniejszająca podatek nie spełnia tego warunku[6].

Obecna postać kwoty zmniejszającej podatek(2020)

Ustawa z dnia 27 października 2017 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne[7] wprowadziła art. 27 ust. 1c i 1d, zobowiązujące ministra finansów m.in. do corocznej weryfikacji kwoty zmniejszającej podatek[8].

Obecnie (2020) skala progresywna do obliczania kwoty zmniejszającej podatek prezentuje się następująco[9]:

  • 1360 zł - dla podstawy obliczenia podatku nieprzekraczającej kwoty 8000 zł,
  • 1360 zł pomniejszone o kwotę obliczoną według wzoru: 834 zł 88 gr × (podstawa obliczenia podatku - 8000 zł) ÷ 5000 zł - dla podstawy obliczenia podatku wyższej od 8000 zł i nieprzekraczającej kwoty 13 000 zł,
  • 525 zł 12 gr - dla podstawy obliczenia podatku wyższej od 13 000 zł i nieprzekraczającej kwoty 85 528 zł,
  • 525 zł 12 gr pomniejszone o kwotę obliczoną według wzoru: 525 zł 12 gr × (podstawa obliczenia podatku - 85 528 zł) ÷ 41 472 zł - dla podstawy obliczenia podatku wyższej od 85 528 zł i nieprzekraczającej kwoty 127 000 zł.

Przypisy

  1. Ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, Dz.U. 1991 Nr 80 poz. 350
  2. Ustawa z dnia 29 listopada 2016 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych
  3. Flis M. (2019), s. 15
  4. Wyrok Trybunału Konstytucyjnego z dnia 28 października 2015, sygn. akt K 21/14
  5. Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r., Dz.U. 1997 nr 78 poz. 483
  6. Wasilewski J., Werner A., Kimla K., Kostrzewa A. (2018), s.191
  7. Ustawa z dnia 27 października 2017 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, Dz.U. 2017 poz. 2175
  8. Flis M. (2019), s. 16
  9. Ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, Dz.U. 1991 Nr 80 poz. 350

Bibliografia


Autor: Szymon Gregorczyk

Uwaga.png

Treść tego artykułu została oparta na aktach prawnych.

Zwróć uwagę, że niektóre akty prawne mogły ulec zmianie od czasu publikacji tego tekstu.