Klasy rozwiązań informatycznych: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
(LinkTitles.)
Nie podano opisu zmian
Linia 15: Linia 15:




[[Rozwój]] firmy jest najważniejszym impulsem zmian, koniecznych do tego, aby dostosować organizację przedsiębiorstwa do nowych uwarunkowań zewnętrznych i wewnętrznych. Bardzo ważnym elementem tych zmian, są usprawnienia [[system informacyjny|systemu informacyjnego]] poprzez wdrażanie różnorodnych rozwiązań informatycznych.  
Istnieje kilka '''klas rozwiązań informatycznych''', które mogą być stosowane w przedsiębiorstwie:
* Systemy informatyczne zarządzania (ERP): te rozwiązania pozwalają na zarządzanie różnymi aspektami działalności przedsiębiorstwa, takimi jak finanse, zasoby ludzkie, produkcja, logistyka i sprzedaż.
* Systemy CRM: te rozwiązania pozwalają na zarządzanie relacjami z klientami, w tym pozyskiwanie i analizowanie danych dotyczących klientów, zarządzanie sprzedażą i marketingiem oraz zarządzanie usługami posprzedażowymi.
* Systemy BI (business intelligence): te rozwiązania pozwalają na zbieranie, analizowanie i przedstawianie danych biznesowych, co pozwala na lepsze planowanie i podejmowanie decyzji biznesowych.
* Systemy SCM: te rozwiązania pozwalają na zarządzanie łańcuchem dostaw, w tym planowanie produkcji, zarządzanie magazynem, transportem i dystrybucją.
* Systemy komunikacyjne: te rozwiązania pozwalają na komunikację między pracownikami, w tym zarządzanie pocztą elektroniczną, komunikatorami internetowymi, telefonami i wideokonferencjami.
* Oprogramowanie specjalistyczne: te rozwiązania służą do obsługi specjalistycznych zadań, takich jak projektowanie, analiza danych, tworzenie raportów itp.


<google>ban728t</google>
==Rodzaje oprogramowania==
==Rodzaje oprogramowania==
O'Brien grupuje oprogramowanie na 4 odmienne klasy (1995 s. 234):
O'Brien grupuje oprogramowanie na 4 odmienne klasy (1995 s. 234):
Linia 23: Linia 30:
* Klasa C - oprogramowanie, które jest ważne dla realizacji przyszłych działań wynikających ze strategii firmy (np. [[planowanie zasobów ludzkich]], [[poczta elektroniczna]], systemy [[CRM]])
* Klasa C - oprogramowanie, które jest ważne dla realizacji przyszłych działań wynikających ze strategii firmy (np. [[planowanie zasobów ludzkich]], [[poczta elektroniczna]], systemy [[CRM]])
* Klasa D - oprogramowanie, którego istnienie jest krytyczne z punktu widzenia przyszłych sukcesów firmy (np. [[zarządzanie jakością]], [[prognozowanie sprzedaży]], systemy analityczne)
* Klasa D - oprogramowanie, którego istnienie jest krytyczne z punktu widzenia przyszłych sukcesów firmy (np. [[zarządzanie jakością]], [[prognozowanie sprzedaży]], systemy analityczne)
<google>ban728t</google>
 
 
 
==Bibliografia==
==Bibliografia==
* O'Brien B., ''Information Management Decisions'', Pitman Publishing, London, 1995
* O'Brien B., ''Information Management Decisions'', Pitman Publishing, London, 1995
* Stasiak, A. (2005). ''[http://www.knws.uz.zgora.pl/history/pdf/knws_05_stasiak_a.pdf Klasyfikacja Systemów Wspomagających Proces Przetwarzania i Sterowania]''. II Konferencja Naukowa KNWS, 5.
* Woźniak K., ''[[System informacji menedżerskiej]] jako instrument zarządzania strategicznego w firmie'', [[praca]] doktorska, Akademia Ekonomiczna w Krakowie, Kraków 2005
* Woźniak K., ''[[System informacji menedżerskiej]] jako instrument zarządzania strategicznego w firmie'', [[praca]] doktorska, Akademia Ekonomiczna w Krakowie, Kraków 2005


{{a|[[Krzysztof Woźniak]]}}
{{a|[[Krzysztof Woźniak]]}}
[[Kategoria:Systemy informatyczne]]
[[Kategoria:Systemy informatyczne]]
<!--[[en:Information System Classes]]-->
<!--[[en:Information System Classes]]-->

Wersja z 21:48, 24 sty 2023

Klasy rozwiązań informatycznych
Polecane artykuły


Istnieje kilka klas rozwiązań informatycznych, które mogą być stosowane w przedsiębiorstwie:

  • Systemy informatyczne zarządzania (ERP): te rozwiązania pozwalają na zarządzanie różnymi aspektami działalności przedsiębiorstwa, takimi jak finanse, zasoby ludzkie, produkcja, logistyka i sprzedaż.
  • Systemy CRM: te rozwiązania pozwalają na zarządzanie relacjami z klientami, w tym pozyskiwanie i analizowanie danych dotyczących klientów, zarządzanie sprzedażą i marketingiem oraz zarządzanie usługami posprzedażowymi.
  • Systemy BI (business intelligence): te rozwiązania pozwalają na zbieranie, analizowanie i przedstawianie danych biznesowych, co pozwala na lepsze planowanie i podejmowanie decyzji biznesowych.
  • Systemy SCM: te rozwiązania pozwalają na zarządzanie łańcuchem dostaw, w tym planowanie produkcji, zarządzanie magazynem, transportem i dystrybucją.
  • Systemy komunikacyjne: te rozwiązania pozwalają na komunikację między pracownikami, w tym zarządzanie pocztą elektroniczną, komunikatorami internetowymi, telefonami i wideokonferencjami.
  • Oprogramowanie specjalistyczne: te rozwiązania służą do obsługi specjalistycznych zadań, takich jak projektowanie, analiza danych, tworzenie raportów itp.

Rodzaje oprogramowania

O'Brien grupuje oprogramowanie na 4 odmienne klasy (1995 s. 234):

  • Klasa A - oprogramowanie usprawniające zarządzanie i efektywność operacyjną, lecz nie są krytyczne z punktu widzenia prowadzonej działalności (np. edytory tekstu, programy księgowe, itp.)
  • Klasa B - oprogramowanie niezbędne dla realizowania bieżącej działalności przedsiębiorstwa (np. kontrola należności, komputerowe wspomaganie projektowania CAD, itp.)
  • Klasa C - oprogramowanie, które jest ważne dla realizacji przyszłych działań wynikających ze strategii firmy (np. planowanie zasobów ludzkich, poczta elektroniczna, systemy CRM)
  • Klasa D - oprogramowanie, którego istnienie jest krytyczne z punktu widzenia przyszłych sukcesów firmy (np. zarządzanie jakością, prognozowanie sprzedaży, systemy analityczne)


Bibliografia


Autor: Krzysztof Woźniak