Interesariusze projektu: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Infobox update)
 
mNie podano opisu zmian
 
(Nie pokazano 14 wersji utworzonych przez 3 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
{{infobox4
==TL;DR==
|list1=
Artykuł omawia pojęcie interesariuszy projektu i klasyfikację interesariuszy. Interesariusze dzielą się na wewnętrznych (m.in. menedżerowie i pracownicy organizacji) oraz zewnętrznych (m.in. klienci, dostawcy, konkurencja). Analiza interesariuszy jest ważnym etapem w planowaniu projektu i polega na identyfikacji, charakterystyce i zrozumieniu interesów różnych grup. Analizę można przeprowadzać na etapie strategii lub definiowania projektu.
<ul>
<li>[[Analiza interesariuszy (Zarządzanie strategiczne)]]</li>
<li>[[Interesariusze]]</li>
<li>[[Public relations]]</li>
<li>[[Analiza interesariuszy]]</li>
<li>[[Środowisko realizacji projektu]]</li>
<li>[[Rozwiązywanie konfliktów]]</li>
<li>[[Analiza SWOT]]</li>
<li>[[Analiza interesariuszy w zarządzaniu projektami]]</li>
<li>[[Organizacja]]</li>
</ul>
}}
 
 


==Pojęcie interesariuszy projektu==
==Pojęcie interesariuszy projektu==
Pojęcie interesariusze (ang. stakeholders) pierwszy raz zostało wykorzystane w latach osiemdziesiątych XX w. przez R. E. Freemana. Przy pomocy tego pojęcia Freeman podkreślał rolę wszystkich zainteresowanych stron w teorii i praktyce zarządzania.  
Pojęcie interesariusze (ang. [[stakeholders]]) pierwszy raz zostało wykorzystane w latach osiemdziesiątych XX w. przez R. E. Freemana. Przy pomocy tego pojęcia Freeman podkreślał rolę wszystkich zainteresowanych stron w teorii i praktyce zarządzania.
Założenia:
Założenia:
* organizacja jest powiązana z różnymi grupami, nazywanymi interesariuszami, które są pod wpływem oraz mają wpływ na działalność organizacji,
* organizacja jest powiązana z różnymi grupami, nazywanymi interesariuszami, które są pod wpływem oraz mają wpływ na działalność organizacji,
* relacje firmy z interesariuszami mają obustronny charakter,
* relacje firmy z interesariuszami mają obustronny charakter,
* każdy interesariusz chce, żeby jego interes oraz opinia miały pierwszeństwo. Powodem jest to, iż każdy z interesariuszy ma swoje oczekiwania wobec przedsiębiorstwa,
* każdy [[interesariusz]] chce, żeby jego interes oraz opinia miały pierwszeństwo. Powodem jest to, iż każdy z interesariuszy ma swoje oczekiwania wobec przedsiębiorstwa,
* jego interes musi być zdominowany, a jego oczekiwania powinny być spełnione w jak najszybszym terminie,
* jego interes musi być zdominowany, a jego oczekiwania powinny być spełnione w jak najszybszym terminie,
* takie założenia służą procesom decyzyjnym organizacji.
* takie założenia służą procesom decyzyjnym organizacji.


Według H.Kościelniak: Każda osoba, grupa społeczna, organizacja, która w jakikolwiek sposób jest powiązana z przedsiębiorstwem oraz jest zainteresowana jego działalnością, która ukierunkowana jest na wyniki ekonomiczne, jest interesariuszem (ang. stakeholdres).
Według H.Kościelniak: Każda osoba, [[grupa]] społeczna, organizacja, która w jakikolwiek sposób jest powiązana z przedsiębiorstwem oraz jest zainteresowana jego działalnością, która ukierunkowana jest na wyniki ekonomiczne, jest interesariuszem (ang. stakeholdres).


Według M. Nowaka: Wszystkie jednostki organizacyjne oraz grupy osób, które wywierają wpływ na projekt oraz są zainteresowane pozytywnymi czy negatywnymi skutkami projektu określano mianem interesariuszy.
Według M. Nowaka: Wszystkie jednostki organizacyjne oraz grupy osób, które wywierają wpływ na [[projekt]] oraz są zainteresowane pozytywnymi czy negatywnymi skutkami projektu określano mianem interesariuszy.


Według B. Miedzińskiego: Interesariusze - indywidualne osoby oraz grupy osób, które w jakikolwiek sposób powiązane są z daną sprawą. Odnosząc się do projektu interesariuszami są klienci, dostawcy, kierownictwo, partnerzy, organizacje finansujące projekt, zespół projektowy, akcjonariuszy, kierownictwo wyższego szczebla, jak również wszystkie grupy, które znajdują się w otoczeniu projektu na przykład instytucje państwowe, konkurencja, społeczności lokalne.
Według B. Miedzińskiego: Interesariusze - indywidualne osoby oraz grupy osób, które w jakikolwiek sposób powiązane są z daną sprawą. Odnosząc się do projektu interesariuszami są klienci, dostawcy, kierownictwo, partnerzy, organizacje finansujące projekt, [[zespół]] projektowy, akcjonariuszy, kierownictwo wyższego szczebla, jak również wszystkie grupy, które znajdują się w otoczeniu projektu na przykład instytucje państwowe, [[konkurencja]], społeczności lokalne.


<google>t</google>
<google>n</google>


==Klasyfikacja interesariuszy==
==Klasyfikacja interesariuszy==
{{#ev:youtube|s3Y8f8QaMJ0|480|right|Efektywne zarządzanie interesariuszami (Sławomir Wawak)|frame}}
W literaturze istnieją różne podziały interesariuszy. Do podstawowej klasyfikacji można odnieść podział na '''interesariuszy wewnętrznych oraz zewnętrznych'''. Do interesariuszy wewnętrznych (ang. internal stakeholders) można odnieść menedżerów oraz wszystkich pracowników organizacji. Natomiast do interesariuszy zewnętrznych (ang. external stakeholders): wszystkie grupy które finansują organizację (np. właścicieli, inwestorzy, akcjonariusze), oraz organizacje społeczne, gospodarcze polityczne, które mają wpływ na organizację działając w jej otoczeniu, na przykład klienci, dostawcy, konkurenci, organizacje społeczne, polityczne, religijne, władze centralne, media.
W literaturze istnieją różne podziały interesariuszy. Do podstawowej klasyfikacji można odnieść podział na '''interesariuszy wewnętrznych oraz zewnętrznych'''. Do interesariuszy wewnętrznych (ang. internal stakeholders) można odnieść menedżerów oraz wszystkich pracowników organizacji. Natomiast do interesariuszy zewnętrznych (ang. external stakeholders): wszystkie grupy które finansują organizację (np. właścicieli, inwestorzy, akcjonariusze), oraz organizacje społeczne, gospodarcze polityczne, które mają wpływ na organizację działając w jej otoczeniu, na przykład klienci, dostawcy, konkurenci, organizacje społeczne, polityczne, religijne, władze centralne, media.


Biorąc pod uwagę związek interesariuszy z celami organizacji, interesariusze dzielą się na '''interesariuszy głównych (primary stakeholders) i drugorzędnych (secondary stakeholders)'''. Więzi rynkowe łączą ze sobą głównych interesariuszy a przedsiębiorstwo, natomiast więzi nierynkowe - interesariuszy drugorzędnych z interesariuszami. Do głównych interesariuszy odnoszą się:
Biorąc pod uwagę związek interesariuszy z celami organizacji, interesariusze dzielą się na '''interesariuszy głównych (primary stakeholders) i drugorzędnych (secondary stakeholders)'''. Więzi rynkowe łączą ze sobą głównych interesariuszy a [[przedsiębiorstwo]], natomiast więzi nierynkowe - interesariuszy drugorzędnych z interesariuszami. Do głównych interesariuszy odnoszą się:
* właściciele,
* właściciele,
* pracownicy,
* pracownicy,
Linia 44: Linia 29:
* sprzedawcy,
* sprzedawcy,
* klienci,
* klienci,
* konkurenci.  
* konkurenci.


Do drugorzędnych interesariuszy zaliczamy:
Do drugorzędnych interesariuszy zaliczamy:
Linia 55: Linia 40:


Definiujemy interesariuszy jako osoby lub organizacje zaangażowane w realizację projektu, a także osoby lub organizacje zainteresowane projektem sposób pozytywny czy też negatywny. Davis stworzył podział interesariuszy na osoby i instytucje, które bezpośrednio są zaangażowane w realizacje projektu, czyli:
Definiujemy interesariuszy jako osoby lub organizacje zaangażowane w realizację projektu, a także osoby lub organizacje zainteresowane projektem sposób pozytywny czy też negatywny. Davis stworzył podział interesariuszy na osoby i instytucje, które bezpośrednio są zaangażowane w realizacje projektu, czyli:
* kierownik projektu,
* [[kierownik]] projektu,
* zespół projektowy,
* [[zespół projektowy]],
* klient,
* [[klient]],
* użytkownik,
* [[użytkownik]],
* sponsor projektu.
* [[sponsor]] projektu.


Osoby i instytucje zainteresowane realizacją projektu, czyli:
Osoby i instytucje zainteresowane realizacją projektu, czyli:
Linia 66: Linia 51:
* dostawcy,
* dostawcy,
* organizacje środowiskowe,
* organizacje środowiskowe,
* związki zawodowe,
* [[związki zawodowe]],
* społeczność,
* społeczność,
* czynniki zewnętrzne które mają wpływ,
* czynniki zewnętrzne które mają wpływ,
* inwestor,
* [[inwestor]],
* inne zainteresowane strony.
* inne zainteresowane strony.


Linia 75: Linia 60:


==Analiza interesariuszy==
==Analiza interesariuszy==
Analiza interesariuszy może być dokonywana albo na etapie przygotowania strategii, albo na etapie definiowania projektu. Podczas analizy interesariuszy wykonuje się identyfikacja i charakterystyka tylko kluczowych interesariuszy projektu, czyli wyznaczane są wszystkie osoby i organizacje, na które projekt będzie miał wpływ lub które będą wpływać na ukształtowanie i przebieg projektu. Analiza musi zaprezentować interesy każdej grupy. Wywiady oraz dyskusję są głównymi narzędziami analizy interesariuszy. Należy traktować daną analizę jako punkt wyjściowy do analizy problemów. Ta podstawowa analiza daje faktyczny obraz rozkładu sił w ramach projektu i tworzy podstawę do decyzji o rozpoczęciu procesu projektowania lub zastosowania, jego ukończeniu bądź zmiany zakresu czy przedmiotu.
Analiza interesariuszy może być dokonywana albo na etapie przygotowania strategii, albo na etapie definiowania projektu. Podczas analizy interesariuszy wykonuję się identyfikacja i charakterystyka tylko kluczowych interesariuszy projektu, czyli wyznaczane są wszystkie osoby i organizacje, na które projekt będzie miał wpływ lub które będą wpływać na ukształtowanie i przebieg projektu. Analiza musi zaprezentować interesy każdej grupy. Wywiady oraz dyskusję są głównymi narzędziami analizy interesariuszy. Należy potraktować daną analizę jako punkt wejściowy do analizy problemów. Ta podstawowa analiza daje faktyczny obraz rozkładu sił w ramach projektu i tworzy podstawę do decyzji o rozpoczęciu procesu projektowania lub zastosowania, jego skończeniu bądź zmiany zakresu czy przedmiotu.
 
'''Etapy analizy interesariuszy:'''


'''Etapy analizy intresariusz:'''
'''Etap 1.''' Identyfikacja wszystkich osób i instytucji, na które projekt wywiera nawet najmniejszy wpływ i które w różny sposób mogą wpływać na projekt, a także mogą pomagać albo tworzyć zagrożenia podczas realizacji projektu lub stać się partnerami, dla których projekt może być polem do konfliktu interesów itd.
'''Etap 1.''' Identyfikacja wszystkich osób i instytucji, na które projekt wywiera nawet najmniejszy wpływ i które w różny sposób mogą wpływać na projekt, a także mogą pomagać albo tworzyć zagrożenia podczas realizacji projektu lub stać się partnerami, dla których projekt może być polem do konfliktu interesów itd.


Linia 87: Linia 71:


'''Etap 4.''' Wyciąganie wniosków i tworzenie odpowiednich rekomendacji.
'''Etap 4.''' Wyciąganie wniosków i tworzenie odpowiednich rekomendacji.
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Analiza interesariuszy (Zarządzanie strategiczne)]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Interesariusze]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Public relations]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Analiza interesariuszy]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Środowisko realizacji projektu]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Rozwiązywanie konfliktów]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Analiza SWOT]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Analiza interesariuszy w zarządzaniu projektami]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Organizacja]]}} }}


==Bibliografia==
==Bibliografia==
* Habis A. (2009). [http://frdl.mazowsze.pl/userfiles/2009%20Zarz%C4%85dzanie%20projektami%20-%20podr%C4%99cznik.pdf''Zarządzanie projektami, w tym finansowanymi z UE''], "Materiały szkoleniowe Fundacja Rozwoju Demokracji Lokalnej", Warszawa
<noautolinks>
* Metelski W. (2017). ''Metodyka zarządzania cyklem projektu PCM'', "Metodyki i standarty zarządzania projektami"
* Habis A. (2009), ''Zarządzanie projektami, w tym finansowanymi z UE'', Fundacja Rozwoju Demokracji Lokalnej, Warszawa
* Miedziński B. (2012). ''Podstawy zarządzania projektami'', Wydawnictwo Jański, Warszawa  
* Metelski W. (2017), ''Metodyka zarządzania cyklem projektu PCM'', Metodyki i standardy zarządzania projektami
* Nowak M. (2014). ''Wspomaganie decyzji w planowaniu projektów'', Difin, Warszawa
* Miedziński B. (2012), ''Podstawy zarządzania projektami'', Oficyna Wydawniczo-Poligraficzna Adam, Warszawa
* Kościelniak H. (2010). [http://dlibra.bg.ajd.czest.pl:8080/Content/436/pragmata_4%20-%20147.pdf''Analiza grup interesu w zarządzaniu wartością przedsiębiorstwa''] "Zeszyty Naukowe Instytutu Zarządzania i Marketingu Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie ; Pragmata tes Oikonomias", Cz. 4
* Nowak M. (2014), ''Wspomaganie decyzji w planowaniu projektów'', Difin, Warszawa
* Kościelniak H. (2010), ''Analiza grup interesu w zarządzaniu wartością przedsiębiorstwa'', Zeszyty Naukowe Instytutu Zarządzania i Marketingu Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie, Pragmata tes Oikonomias, Cz. 4
</noautolinks>
 
{{a|Kateryna Romanyuk}}
{{a|Kateryna Romanyuk}}
[[Kategoria:Zarządzanie projektami‎]]
[[Kategoria:Interesariusze]]
 
{{#metamaster:description|Interesariusze projektów - identyfikacja, zarządzanie i angażowanie do osiągnięcia sukcesu.}}

Aktualna wersja na dzień 22:37, 22 gru 2023

TL;DR

Artykuł omawia pojęcie interesariuszy projektu i klasyfikację interesariuszy. Interesariusze dzielą się na wewnętrznych (m.in. menedżerowie i pracownicy organizacji) oraz zewnętrznych (m.in. klienci, dostawcy, konkurencja). Analiza interesariuszy jest ważnym etapem w planowaniu projektu i polega na identyfikacji, charakterystyce i zrozumieniu interesów różnych grup. Analizę można przeprowadzać na etapie strategii lub definiowania projektu.

Pojęcie interesariuszy projektu

Pojęcie interesariusze (ang. stakeholders) pierwszy raz zostało wykorzystane w latach osiemdziesiątych XX w. przez R. E. Freemana. Przy pomocy tego pojęcia Freeman podkreślał rolę wszystkich zainteresowanych stron w teorii i praktyce zarządzania. Założenia:

  • organizacja jest powiązana z różnymi grupami, nazywanymi interesariuszami, które są pod wpływem oraz mają wpływ na działalność organizacji,
  • relacje firmy z interesariuszami mają obustronny charakter,
  • każdy interesariusz chce, żeby jego interes oraz opinia miały pierwszeństwo. Powodem jest to, iż każdy z interesariuszy ma swoje oczekiwania wobec przedsiębiorstwa,
  • jego interes musi być zdominowany, a jego oczekiwania powinny być spełnione w jak najszybszym terminie,
  • takie założenia służą procesom decyzyjnym organizacji.

Według H.Kościelniak: Każda osoba, grupa społeczna, organizacja, która w jakikolwiek sposób jest powiązana z przedsiębiorstwem oraz jest zainteresowana jego działalnością, która ukierunkowana jest na wyniki ekonomiczne, jest interesariuszem (ang. stakeholdres).

Według M. Nowaka: Wszystkie jednostki organizacyjne oraz grupy osób, które wywierają wpływ na projekt oraz są zainteresowane pozytywnymi czy negatywnymi skutkami projektu określano mianem interesariuszy.

Według B. Miedzińskiego: Interesariusze - indywidualne osoby oraz grupy osób, które w jakikolwiek sposób powiązane są z daną sprawą. Odnosząc się do projektu interesariuszami są klienci, dostawcy, kierownictwo, partnerzy, organizacje finansujące projekt, zespół projektowy, akcjonariuszy, kierownictwo wyższego szczebla, jak również wszystkie grupy, które znajdują się w otoczeniu projektu na przykład instytucje państwowe, konkurencja, społeczności lokalne.

Klasyfikacja interesariuszy

W literaturze istnieją różne podziały interesariuszy. Do podstawowej klasyfikacji można odnieść podział na interesariuszy wewnętrznych oraz zewnętrznych. Do interesariuszy wewnętrznych (ang. internal stakeholders) można odnieść menedżerów oraz wszystkich pracowników organizacji. Natomiast do interesariuszy zewnętrznych (ang. external stakeholders): wszystkie grupy które finansują organizację (np. właścicieli, inwestorzy, akcjonariusze), oraz organizacje społeczne, gospodarcze polityczne, które mają wpływ na organizację działając w jej otoczeniu, na przykład klienci, dostawcy, konkurenci, organizacje społeczne, polityczne, religijne, władze centralne, media.

Biorąc pod uwagę związek interesariuszy z celami organizacji, interesariusze dzielą się na interesariuszy głównych (primary stakeholders) i drugorzędnych (secondary stakeholders). Więzi rynkowe łączą ze sobą głównych interesariuszy a przedsiębiorstwo, natomiast więzi nierynkowe - interesariuszy drugorzędnych z interesariuszami. Do głównych interesariuszy odnoszą się:

  • właściciele,
  • pracownicy,
  • wierzyciele,
  • dostawcy,
  • sprzedawcy,
  • klienci,
  • konkurenci.

Do drugorzędnych interesariuszy zaliczamy:

  • społeczności lokalne, krajowe, zagraniczne,
  • rządy lokalne i centralne,
  • organizacje społecznościowe, religijne, polityczne, ekologiczne,
  • media,
  • pozytywną oraz negatywną opinię publiczną,
  • różne instytucje, które wspierają projekt.

Definiujemy interesariuszy jako osoby lub organizacje zaangażowane w realizację projektu, a także osoby lub organizacje zainteresowane projektem sposób pozytywny czy też negatywny. Davis stworzył podział interesariuszy na osoby i instytucje, które bezpośrednio są zaangażowane w realizacje projektu, czyli:

Osoby i instytucje zainteresowane realizacją projektu, czyli:

  • kierownictwo organizacji,
  • konkurencja,
  • dostawcy,
  • organizacje środowiskowe,
  • związki zawodowe,
  • społeczność,
  • czynniki zewnętrzne które mają wpływ,
  • inwestor,
  • inne zainteresowane strony.

Między interesariuszami zaangażowanymi w sposób bezpośredni występują relację formalne, a interesariusze zaangażowane pośrednio czyli zewnętrzni w sposób nieformalny.

Analiza interesariuszy

Analiza interesariuszy może być dokonywana albo na etapie przygotowania strategii, albo na etapie definiowania projektu. Podczas analizy interesariuszy wykonuje się identyfikacja i charakterystyka tylko kluczowych interesariuszy projektu, czyli wyznaczane są wszystkie osoby i organizacje, na które projekt będzie miał wpływ lub które będą wpływać na ukształtowanie i przebieg projektu. Analiza musi zaprezentować interesy każdej grupy. Wywiady oraz dyskusję są głównymi narzędziami analizy interesariuszy. Należy traktować daną analizę jako punkt wyjściowy do analizy problemów. Ta podstawowa analiza daje faktyczny obraz rozkładu sił w ramach projektu i tworzy podstawę do decyzji o rozpoczęciu procesu projektowania lub zastosowania, jego ukończeniu bądź zmiany zakresu czy przedmiotu.

Etapy analizy interesariuszy:

Etap 1. Identyfikacja wszystkich osób i instytucji, na które projekt wywiera nawet najmniejszy wpływ i które w różny sposób mogą wpływać na projekt, a także mogą pomagać albo tworzyć zagrożenia podczas realizacji projektu lub stać się partnerami, dla których projekt może być polem do konfliktu interesów itd.

Etap 2. Ze zidentyfikowanych interesariuszy tworzymy grupy i wskazujemy, jaką oni będą pełnić rolę główną czy drugorzędną z perspektywy realizacji projektu.

Etap 3. Każdą grupę charakteryzujemy oraz opisujemy jaki ma wpływ na projekt biorąc pod uwagę wszystkie możliwe sieci powiązań, które będą występować pomiędzy grupami.

Etap 4. Wyciąganie wniosków i tworzenie odpowiednich rekomendacji.


Interesariusze projektuartykuły polecane
Analiza interesariuszy (Zarządzanie strategiczne)InteresariuszePublic relationsAnaliza interesariuszyŚrodowisko realizacji projektuRozwiązywanie konfliktówAnaliza SWOTAnaliza interesariuszy w zarządzaniu projektamiOrganizacja

Bibliografia

  • Habis A. (2009), Zarządzanie projektami, w tym finansowanymi z UE, Fundacja Rozwoju Demokracji Lokalnej, Warszawa
  • Metelski W. (2017), Metodyka zarządzania cyklem projektu PCM, Metodyki i standardy zarządzania projektami
  • Miedziński B. (2012), Podstawy zarządzania projektami, Oficyna Wydawniczo-Poligraficzna Adam, Warszawa
  • Nowak M. (2014), Wspomaganie decyzji w planowaniu projektów, Difin, Warszawa
  • Kościelniak H. (2010), Analiza grup interesu w zarządzaniu wartością przedsiębiorstwa, Zeszyty Naukowe Instytutu Zarządzania i Marketingu Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie, Pragmata tes Oikonomias, Cz. 4


Autor: Kateryna Romanyuk