Etapy zastosowań komputerów: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Infobox5 upgrade)
Linia 1: Linia 1:
{{infobox4
|list1=
<ul>
<li>[[Zarządzanie procesami operacyjnymi]]</li>
<li>[[Funkcje zarządzania wiedzą]]</li>
<li>[[Funkcja informacyjna]]</li>
<li>[[Systemy ekspertowe]]</li>
<li>[[Wyszukiwanie ekspertów]]</li>
<li>[[Luka informacyjna]]</li>
<li>[[Cykl życia systemu informatycznego]]</li>
<li>[[Porównanie informatycznych systemów zarządzania]]</li>
<li>[[Badanie potrzeb informacyjnych]]</li>
</ul>
}}
==Cele zastosowań komputerów==
==Cele zastosowań komputerów==
Głównym obszarem zastosowań technologii informatycznych w przedsiębiorstwie jest usprawnienie różnorodnych prac administracyjno-biurowych. O ile pierwotnie przeważało wspomaganie w zakresie różnego rodzaju obliczeń, redakcji tekstów, sporządzania raportów i zestawień, to teraz głównym zadaniem jest gromadzenie i przetwarzanie wszelkiego rodzaju danych.
Głównym obszarem zastosowań technologii informatycznych w przedsiębiorstwie jest usprawnienie różnorodnych prac administracyjno-biurowych. O ile pierwotnie przeważało wspomaganie w zakresie różnego rodzaju obliczeń, redakcji tekstów, sporządzania raportów i zestawień, to teraz głównym zadaniem jest gromadzenie i przetwarzanie wszelkiego rodzaju danych.
Linia 24: Linia 9:
<google>ban728t</google>
<google>ban728t</google>
# Komputer jako ekspert, wspomagający [[proces]] rozwiązywania zagadnień z wykorzystaniem zarejestrowanej reprezentacji wiedzy z zastosowaniem [[algorytm]]ów rozumowania. Inżynieria wiedzy zajmuje się tą problematyką wykorzystując metody opisu, gromadzenia i uzupełniania wiedzy, oraz metod i [[algorytm]]ów korzystania z wiedzy według odpowiednich reguł rozumowania.
# Komputer jako ekspert, wspomagający [[proces]] rozwiązywania zagadnień z wykorzystaniem zarejestrowanej reprezentacji wiedzy z zastosowaniem [[algorytm]]ów rozumowania. Inżynieria wiedzy zajmuje się tą problematyką wykorzystując metody opisu, gromadzenia i uzupełniania wiedzy, oraz metod i [[algorytm]]ów korzystania z wiedzy według odpowiednich reguł rozumowania.
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Zarządzanie procesami operacyjnymi]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Funkcje zarządzania wiedzą]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Funkcja informacyjna]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Systemy ekspertowe]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Wyszukiwanie ekspertów]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Luka informacyjna]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Cykl życia systemu informatycznego]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Porównanie informatycznych systemów zarządzania]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Badanie potrzeb informacyjnych]]}} }}


==Bibliografia==
==Bibliografia==

Wersja z 17:21, 17 lis 2023

Cele zastosowań komputerów

Głównym obszarem zastosowań technologii informatycznych w przedsiębiorstwie jest usprawnienie różnorodnych prac administracyjno-biurowych. O ile pierwotnie przeważało wspomaganie w zakresie różnego rodzaju obliczeń, redakcji tekstów, sporządzania raportów i zestawień, to teraz głównym zadaniem jest gromadzenie i przetwarzanie wszelkiego rodzaju danych.

Etapy zastosowań komputerów

Wyróżnić można następujące etapy rozwojowe zastosowań komputerów w codziennej pracy kierowników przedsiębiorstw:

  1. Komputer jako instrument obliczeń. Całokształt problematyki metodologicznej i technicznej tego etapu można nazwać inżynierią obliczeń, wykorzystującą metody numeryczne i metody algorytmizacji obliczeń,
  2. Komputer jako narzędzie rozwiązywania zadań decyzyjnych. Wymaga się tu uwzględnienia specyfiki związanej bądź z naturą rzeczywistości, której dotyczy zadanie, bądź z pewnymi wyodrębnionymi typowymi funkcjami. Całokształt problematyki tego etapu można nazwać inżynierią rozwiązywania problemów. Wykorzystuje ona metody i algorytmy optymalizacji, identyfikacji, rozpoznawania, sterowania, podejmowania decyzji itp.
  3. Komputer jako środek do gromadzenia i przetwarzania informacji. Realizuje funkcje, których przedmiotem są informacje i zbiory informacji. Problematykę tego etapu można nazwać inżynierią informacji, wykorzystującą metody i algorytmy przetwarzania i gromadzenia informacji, algorytmy zarządzania zbiorami informacji.
  1. Komputer jako ekspert, wspomagający proces rozwiązywania zagadnień z wykorzystaniem zarejestrowanej reprezentacji wiedzy z zastosowaniem algorytmów rozumowania. Inżynieria wiedzy zajmuje się tą problematyką wykorzystując metody opisu, gromadzenia i uzupełniania wiedzy, oraz metod i algorytmów korzystania z wiedzy według odpowiednich reguł rozumowania.


Etapy zastosowań komputerówartykuły polecane
Zarządzanie procesami operacyjnymiFunkcje zarządzania wiedząFunkcja informacyjnaSystemy ekspertoweWyszukiwanie ekspertówLuka informacyjnaCykl życia systemu informatycznegoPorównanie informatycznych systemów zarządzaniaBadanie potrzeb informacyjnych

Bibliografia

  • Woźniak K. (2005), System informacji menedżerskiej jako instrument zarządzania strategicznego w firmie, praca doktorska, Akademia Ekonomiczna w Krakowie, Kraków


Autor: Krzysztof Woźniak