Biurokratyzm: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Infobox update)
 
mNie podano opisu zmian
 
(Nie pokazano 20 wersji utworzonych przez 2 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
{{infobox4
'''Biurokratyzm''' - patologiczne ograniczenie sprawności działania i funkcjonowania instytucji w wysokim stopniu sformalizowanych. Wszystkie niezamierzone i nieprzewidywane skutki biurokracji, które obniżają [[sprawność]] funkcjonowania [[Organizacja biurokratyczna|organizacji biurokratycznej]]. Istotą biurokratyzmu jest pierwszeństwo realizacji przez [[pracownik]]ów - pełniących na różnych szczeblach hierarchii organizacyjnej funkcje regulacyjne - zautonomizowanych [[cel]]ów własnych lub grupowych. Krytyka biurokratyzmu pojawiła się w Europie już w XIX wieku<ref>Żyrek-Horodyska E.(2015) s. 383-384</ref>
|list1=
<ul>
<li>[[Biurokracja]]</li>
<li>[[Kultura organizacyjna]]</li>
<li>[[Dysfunkcja]]</li>
<li>[[Interesariusze]]</li>
<li>[[Kategoryzacja czynników ryzyka]]</li>
<li>[[Style kierowania wg Lewina, Lippitta i White]]</li>
<li>[[Zaufanie]]</li>
<li>[[Władza]]</li>
<li>[[Kompetencje]]</li>
</ul>
}}


==TL;DR==
Biurokratyzm to patologiczne ograniczenie sprawności działania instytucji, które wynika z cech struktury organizacyjnej, osobowości pracowników i wartości kulturowych. Przejawia się poprzez działań zbiurokratyzowane, które są nieprzewidziane i negatywnie wpływają na realizację celów instytucji. Przejawy biurokratyzmu to m.in. niedostosowanie do potrzeb odbiorców, przedłużanie załatwiania sprawy i unikanie decyzji innowacyjnych. Skutki biurokratyzmu to m.in. bariera dla przedsiębiorczości i niszczenie słabszych jednostek gospodarczych.


'''Biurokratyzm''' - patologiczne ograniczenie sprawności działania i funkcjonowania instytucji w wysokim stopniu sformalizowanych. Wszystkie niezamierzone i nieprzewidywane skutki biurokracji, które obniżają [[sprawność]] funkcjonowania [[Organizacja biurokratyczna|organizacji biurokratycznej]]. Istotą biurokratyzmu jest pierwszeństwo realizacji przez [[pracownik]]ów - pełniących na różnych szczeblach hierarchii organizacyjnej funkcje regulacyjne - zautonomizowanych [[cel]]ów własnych lub grupowych. Krytyka biurokratyzmu pojawiła się w Europie już w XIX wieku. <ref>Żyrek-Horodyska E.(2015). [http://ejournals.eu/sj/index.php/KK/article/download/6244/6178 ''Biurokracja PRL-u w dokumencie Krzysztofa Kieślowskiego w kontekście powieści Urząd Tadeusza Brezy i publikacji z "Trybuny Ludu"'']s. 383-384</ref>
==Źródła biurokratyzmu==
* Źródła strukturalne - są związane z właściwościami struktury organizacyjnej instytucji tj. wielkość organizacyjnych części instytucji, właściwości podziału działań i hierarchii organizacyjnej, stopień scentralizowania decyzji,
* Źródła subiektywne - są związane z osobowością działających i istotą człowieka, jego fizycznymi możliwościami wykonania określonych zadań oraz psychicznymi predyspozycjami do sprawnego działania,
* Źródła kulturowe - są związane z uznawanymi w danej grupie społecznej, instytucji wartościami i normami społecznymi. Źródła te mają podłoże w ideach społecznych i obyczajach określających zachowanie członków instytucji.


== Źródła biurokratyzmu ==
==Działania zbiurokratyzowane==
*Źródła strukturalne - są związane z właściwościami struktury organizacyjnej instytucji tj. wielkość organizacyjnych części instytucji, właściwości podziału działań i hierarchii organizacyjnej, stopień scentralizowania decyzji,
*Źródła subiektywne - są związane z osobowością działających i istotą człowieka, jego fizycznymi możliwościami wykonania określonych zadań oraz psychicznymi predyspozycjami do sprawnego działania,
*Źródła kulturowe - są związane z uznawanymi w danej grupie społecznej, instytucji wartościami i normami społecznymi. Źródła te mają podłoże w ideach społecznych i obyczajach określających zachowanie członków instytucji.
 
== Działania zbiurokratyzowane ==
Biurokratyzm przejawia się w działaniach członków instytucji, które określamy mianem działań zbiurokratyzowanych. Działania te wyróżniają się spośród wszelkich działań podejmowanych w instytucji tym, że:
Biurokratyzm przejawia się w działaniach członków instytucji, które określamy mianem działań zbiurokratyzowanych. Działania te wyróżniają się spośród wszelkich działań podejmowanych w instytucji tym, że:
* Powstają na tle biurokratyzacji instytucji, czyli w sytuacji "nasycenia" sposobu zorganizowania instytucji cechami charakterystycznymi dla biurokratycznego zorganizowania instytucji,
* Powstają na tle biurokratyzacji instytucji, czyli w sytuacji "nasycenia" sposobu zorganizowania instytucji cechami charakterystycznymi dla biurokratycznego zorganizowania instytucji,
Linia 28: Linia 15:
* Ujemnie wpływają na realizację formalnych celów instytucji.
* Ujemnie wpływają na realizację formalnych celów instytucji.
[[Klasyfikacja]] działań zbiurokratyzowanych:
[[Klasyfikacja]] działań zbiurokratyzowanych:
<google>ban728t</google>
Ze względu na stosunek działań do obowiązujących przepisów w danej organizacji:
Ze względu na stosunek działań do obowiązujących przepisów w danej organizacji:
* formalne - wykonywane zgodnie z przepisami np. nadmierna sztywność biurokraty, wynikająca z fetyszyzowania znaczenia przepisów,
* formalne - wykonywane zgodnie z przepisami np. nadmierna sztywność biurokraty, wynikająca z fetyszyzowania znaczenia przepisów,
Linia 37: Linia 23:
Ze względu na sposób wykonania działań:
Ze względu na sposób wykonania działań:
* mające na celu minimalizację ryzyka np. odmowa załatwienia sprawy leżącej w kompetencji pracownika, gdy sposób jej załatwienia nie jest opisany w przepisach,
* mające na celu minimalizację ryzyka np. odmowa załatwienia sprawy leżącej w kompetencji pracownika, gdy sposób jej załatwienia nie jest opisany w przepisach,
* mające na celu minimalizację wysiłku np. gromadzenie niezałatwionych spraw w celu stworzenia pozorów zapracowania.  
* mające na celu minimalizację wysiłku np. gromadzenie niezałatwionych spraw w celu stworzenia pozorów zapracowania.
 
<google>n</google>


== Przejawy biurokratyzmu ==
==Przejawy biurokratyzmu==
Zewnętrznymi przejawami biurokratyzmu są zjawiska:
Zewnętrznymi przejawami biurokratyzmu są zjawiska:
* Niedostosowanie funkcjonowania instytucji do rzeczywistych potrzeb odbiorców ([[klient]]ów),
* Niedostosowanie funkcjonowania instytucji do rzeczywistych potrzeb odbiorców ([[klient]]ów),
Linia 52: Linia 40:
* Uzurpowanie sobie władzy nad klientem, petentem,
* Uzurpowanie sobie władzy nad klientem, petentem,
* Ułatwianie sobie pracy przez przerzucanie własnych obowiązków na klientów organizacji i ograniczanie własnej wobec nich odpowiedzialności,
* Ułatwianie sobie pracy przez przerzucanie własnych obowiązków na klientów organizacji i ograniczanie własnej wobec nich odpowiedzialności,
* Nie uwzględnianie jaki wpływ wywierają indywidualne cechy pracowników (postawy i [[relacje międzyludzkie]]) na [[efektywność]] organizacji,<ref>Ćwiklicki M. (2015).[https://mpra.ub.uni-muenchen.de/65345/1/MPRA_paper_65345.pdf ''W kierunku neo-biurokracji: o biurokracji we współczesnych koncepcjach zarządzania publicznego''], s. 5</ref>,
* Nie uwzględnianie jaki wpływ wywierają indywidualne cechy pracowników (postawy i [[relacje międzyludzkie]]) na [[efektywność]] organizacji,<ref>Ćwiklicki M. (2015), s. 5</ref>,
 
==Skutki biurokratyzmu==
Deformacja biurokracji jaką jest biurokratyzm jest zjawiskiem negatywnym i nieodpowiednim współcześnie:<ref>Ćwiklicki M. (2015), s. 5</ref>,
* Często jest wskazywany jako bariera przy zakładaniu własnej działalności gospodarczej. Nadmierna biurokracja zniechęca młodych przedsiębiorców,
* Niszczy słabsze jednostki gospodarcze <ref> Tytko M. M.(2014), s. 56 </ref>


== Skutki biurokratyzmu ==
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Biurokracja]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Kultura organizacyjna]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Dysfunkcja]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Interesariusze]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Kategoryzacja czynników ryzyka]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Style kierowania wg Lewina, Lippitta i White]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Zaufanie]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Władza]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Kompetencje]]}} }}
Deformacja biurokracji jaką jest biurokratyzm jest zjawiskiem negatywnym i nieodpowiednim współcześnie:<ref>Ćwiklicki M. (2015).[https://mpra.ub.uni-muenchen.de/65345/1/MPRA_paper_65345.pdf ''W kierunku neo-biurokracji: o biurokracji we współczesnych koncepcjach zarządzania publicznego''], s. 5</ref>,
* Często jest wskazywany jako bariera przy zakładaniu własnej działalności gospodarczej. Nadmierna biurokracja zniechęca młodych przedsiębiorców. <ref>Chybalski F.(2006).[http://cde.com.pl/files/xmarticles/items/0/TENDENCJE%20ROZWOJOWE%20SEKTORA%20MSP%20W%20POLSCE.pdf ''Tendencje Rozwojowe Sektora MSP w Polsce''], s. 5</ref>
* Niszczy słabsze jednostki gospodarcze <ref> Tytko M. M.(2014). [https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/bitstream/handle/item/6396/tytko_uniosceptyczna_koncepcja_patriotyzmu_u_stanislawa_papieza_i_piotra_doerre%27go.pdf?sequence=1&isAllowed=y ''Uniosceptyczna koncepcja patriotyzmu u Stanisława Papieża i Piotra Döerre'go: (prawo unijne a biurokracja, Niemcy i kolonizacja Polski''],"Pedagogika Katolicka", nr 15, s. 56 </ref>


==Bibliografia==
* Chybalski F.(2006).[http://cde.com.pl/files/xmarticles/items/0/TENDENCJE%20ROZWOJOWE%20SEKTORA%20MSP%20W%20POLSCE.pdf ''Tendencje Rozwojowe Sektora MSP w Polsce'']
* Crozier M. (1967).''Biurokracja anatomia zjawiska'', Warszawa
* Ćwiklicki M. (2015).[https://mpra.ub.uni-muenchen.de/65345/1/MPRA_paper_65345.pdf ''W kierunku neo-biurokracji: o biurokracji we współczesnych koncepcjach zarządzania publicznego'']
* Koźmiński A. K., Piotrowski W. (2002). ''[[Zarządzanie]] - teoria i praktyka''. Wydawnictwo naukowe PWN, Warszawa
* Solarz P. (2013). ''Biurokracja w funkcjonowaniu aparatu państwowego w Polsce po 1989 roku''. Wydawnictwo Vizja Press & It, Warszawa
* Suwaj P.(red.)(2009).''Patologie w administracji publicznej''. Wolters Kluwer Polska SA, Warszawa
* Wawrzyniak B. (1972). ''[[Organizacja]] formalna zakładu pracy''. Państwowe Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa
* Tytko M. M.(2014). [https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/bitstream/handle/item/6396/tytko_uniosceptyczna_koncepcja_patriotyzmu_u_stanislawa_papieza_i_piotra_doerre%27go.pdf?sequence=1&isAllowed=y ''Uniosceptyczna koncepcja patriotyzmu u Stanisława Papieża i Piotra Döerre'go: (prawo unijne a biurokracja, Niemcy i kolonizacja Polski''],"Pedagogika Katolicka", nr 15
* Żyrek-Horodyska E.(2015). [http://ejournals.eu/sj/index.php/KK/article/download/6244/6178 ''Biurokracja PRL-u w dokumencie Krzysztofa Kieślowskiego w kontekście powieści Urząd Tadeusza Brezy i publikacji z "Trybuny Ludu"''].Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
==Przypisy==
==Przypisy==
<references />
<references />
==Bibliografia==
<noautolinks>
* Crozier M. (1967), ''Biurokracja anatomia zjawiska'', Warszawa
* Ćwiklicki M. (2015), ''[https://mpra.ub.uni-muenchen.de/65345/1/MPRA_paper_65345.pdf W kierunku neo-biurokracji: o biurokracji we współczesnych koncepcjach zarządzania publicznego]''
* Koźmiński A., Piotrowski W. (red.) (2010), ''Zarządzanie teoria i praktyka'', Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
* Solarz P. (2013), ''Biurokracja w funkcjonowaniu aparatu państwowego w Polsce po 1989 roku''. Wydawnictwo Vizja Press & It, Warszawa
* Suwaj P. (red.) (2009), ''Patologie w administracji publicznej'', Wolters Kluwer, Warszawa
* Tytko M. (2014), ''[https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/bitstream/handle/item/6396/tytko_uniosceptyczna_koncepcja_patriotyzmu_u_stanislawa_papieza_i_piotra_doerre%27go.pdf?sequence=1&isAllowed=y Uniosceptyczna koncepcja patriotyzmu u Stanisława Papieża i Piotra Döerre'go: (prawo unijne a biurokracja, Niemcy i kolonizacja Polski]'', Pedagogika Katolicka, nr 15
* Wawrzyniak B. (1972), ''Organizacja formalna zakładu pracy''. Państwowe Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa
* Żyrek-Horodyska E. (2015), ''Biurokracja PRL-u w dokumencie Krzysztofa Kieślowskiego w kontekście powieści Urząd Tadeusza Brezy i publikacji z „Trybuny Ludu”'', Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków
</noautolinks>
{{a|Łukasz Brzyski, Natalia Prusak}}
{{a|Łukasz Brzyski, Natalia Prusak}}


[[Kategoria:Zarządzanie zasobami ludzkimi]]
[[Kategoria:Teorie organizacji]]
[[Kategoria:Teorie organizacji]]
{{#metamaster:description|Biurokratyzm to patologiczne ograniczenie sprawności instytucji, wynikające z formalizacji. Powoduje obniżoną efektywność i dominację celów pracowników. Krytyka pojawiła się już w XIX wieku.}}

Aktualna wersja na dzień 12:15, 19 sty 2024

Biurokratyzm - patologiczne ograniczenie sprawności działania i funkcjonowania instytucji w wysokim stopniu sformalizowanych. Wszystkie niezamierzone i nieprzewidywane skutki biurokracji, które obniżają sprawność funkcjonowania organizacji biurokratycznej. Istotą biurokratyzmu jest pierwszeństwo realizacji przez pracowników - pełniących na różnych szczeblach hierarchii organizacyjnej funkcje regulacyjne - zautonomizowanych celów własnych lub grupowych. Krytyka biurokratyzmu pojawiła się w Europie już w XIX wieku[1]

TL;DR

Biurokratyzm to patologiczne ograniczenie sprawności działania instytucji, które wynika z cech struktury organizacyjnej, osobowości pracowników i wartości kulturowych. Przejawia się poprzez działań zbiurokratyzowane, które są nieprzewidziane i negatywnie wpływają na realizację celów instytucji. Przejawy biurokratyzmu to m.in. niedostosowanie do potrzeb odbiorców, przedłużanie załatwiania sprawy i unikanie decyzji innowacyjnych. Skutki biurokratyzmu to m.in. bariera dla przedsiębiorczości i niszczenie słabszych jednostek gospodarczych.

Źródła biurokratyzmu

  • Źródła strukturalne - są związane z właściwościami struktury organizacyjnej instytucji tj. wielkość organizacyjnych części instytucji, właściwości podziału działań i hierarchii organizacyjnej, stopień scentralizowania decyzji,
  • Źródła subiektywne - są związane z osobowością działających i istotą człowieka, jego fizycznymi możliwościami wykonania określonych zadań oraz psychicznymi predyspozycjami do sprawnego działania,
  • Źródła kulturowe - są związane z uznawanymi w danej grupie społecznej, instytucji wartościami i normami społecznymi. Źródła te mają podłoże w ideach społecznych i obyczajach określających zachowanie członków instytucji.

Działania zbiurokratyzowane

Biurokratyzm przejawia się w działaniach członków instytucji, które określamy mianem działań zbiurokratyzowanych. Działania te wyróżniają się spośród wszelkich działań podejmowanych w instytucji tym, że:

  • Powstają na tle biurokratyzacji instytucji, czyli w sytuacji "nasycenia" sposobu zorganizowania instytucji cechami charakterystycznymi dla biurokratycznego zorganizowania instytucji,
  • Zostały nieprzewidziane z punktu widzenia formalnych celów instytucji,
  • Ujemnie wpływają na realizację formalnych celów instytucji.

Klasyfikacja działań zbiurokratyzowanych: Ze względu na stosunek działań do obowiązujących przepisów w danej organizacji:

  • formalne - wykonywane zgodnie z przepisami np. nadmierna sztywność biurokraty, wynikająca z fetyszyzowania znaczenia przepisów,
  • nieformalne - wykonywane poza przepisami lub wbrew nim np. nadmierne przeciąganie załatwiania sprawy interesanta.

Ze względu na obiekty, na które ukierunkowane jest działanie:

  • dotyczące członków danej instytucji np. przesunięcie podjęcia decyzji na innych członków instytucji,
  • związane ze stosunkami: instytucja - otoczenie np. zniechęcenie interesanta przez wykazanie trudności w załatwieniu danej sprawy,

Ze względu na sposób wykonania działań:

  • mające na celu minimalizację ryzyka np. odmowa załatwienia sprawy leżącej w kompetencji pracownika, gdy sposób jej załatwienia nie jest opisany w przepisach,
  • mające na celu minimalizację wysiłku np. gromadzenie niezałatwionych spraw w celu stworzenia pozorów zapracowania.

Przejawy biurokratyzmu

Zewnętrznymi przejawami biurokratyzmu są zjawiska:

  • Niedostosowanie funkcjonowania instytucji do rzeczywistych potrzeb odbiorców (klientów),
  • Podejmowanie decyzji na podstawie informacji o charakterze wtórnym (pisemne sprawozdania, protokoły itp.),
  • Przedłużanie toku załatwiania sprawy, będące skutkiem każdorazowego zwracania się don osób o wyższym autorytecie, dla uzyskania formalnej akceptacji decyzji,
  • Przesuwanie podjęcia decyzji na niższy lub wyższy szczebel organizacyjny,
  • Unikanie podejmowania decyzji w zakresie innowacji organizacyjnych,
  • "Migrena kancelaryjna", tzn. nie uzasadnione żadną koniecznością przewlekanie załatwiania spraw i podejmowania decyzji,
  • Wykazywanie w stosunkach z otoczeniem instytucji swojego znaczenia jako osoby, bez której nie można załatwić określonej sprawy,
  • Nadmierne pisemne dokumentowanie i uzasadnianie zgodności własnych działań z obowiązującą formalnie procedurą,
  • Sztywność, formalizm i rytualizm w interpretowaniu sytuacji i przepisów,
  • Uzurpowanie sobie władzy nad klientem, petentem,
  • Ułatwianie sobie pracy przez przerzucanie własnych obowiązków na klientów organizacji i ograniczanie własnej wobec nich odpowiedzialności,
  • Nie uwzględnianie jaki wpływ wywierają indywidualne cechy pracowników (postawy i relacje międzyludzkie) na efektywność organizacji,[2],

Skutki biurokratyzmu

Deformacja biurokracji jaką jest biurokratyzm jest zjawiskiem negatywnym i nieodpowiednim współcześnie:[3],

  • Często jest wskazywany jako bariera przy zakładaniu własnej działalności gospodarczej. Nadmierna biurokracja zniechęca młodych przedsiębiorców,
  • Niszczy słabsze jednostki gospodarcze [4]


Biurokratyzmartykuły polecane
BiurokracjaKultura organizacyjnaDysfunkcjaInteresariuszeKategoryzacja czynników ryzykaStyle kierowania wg Lewina, Lippitta i WhiteZaufanieWładzaKompetencje

Przypisy

  1. Żyrek-Horodyska E.(2015) s. 383-384
  2. Ćwiklicki M. (2015), s. 5
  3. Ćwiklicki M. (2015), s. 5
  4. Tytko M. M.(2014), s. 56

Bibliografia


Autor: Łukasz Brzyski, Natalia Prusak