Motel

Z Encyklopedia Zarządzania
Wersja z dnia 22:11, 13 lis 2023 autorstwa Zybex (dyskusja | edycje) (cleanup bibliografii i rotten links)
Motel
Polecane artykuły

Motel to obiekt położony przy drogach i trasach komunikacyjnych, który dysponuje parkingiem oraz świadczy usługi motoryzacyjne. Powinien posiadać co najmniej 10 pokoi (Koman, Kubicki 1996, s. 18) W motelu powinna znajdować się przynajmniej jedna placówka gastronomiczna. Zaszeregowania obiektów hotelarskich do kategorii motelu dokonuje marszałek danego województwa. W zależności od wyposażenia motelu i gamy świadczonych w nim usług, istnieje pięć kategorii moteli: najwyższa - pięć gwiazdek; oraz najniższa - jedna gwiazdka (Turkowski M. 2010, s. 17)

TL;DR

Motel to obiekt hotelarski znajdujący się przy drogach, który oferuje noclegi i usługi motoryzacyjne. Istnieje pięć kategorii moteli, zależnie od ich wyposażenia i usług. W Polsce klasyfikacja moteli jest określona przez marszałka województwa. W innych krajach, takich jak Niemcy i Stany Zjednoczone, motele są popularne jako tanie noclegi dla zmotoryzowanych turystów.

Klasyfikacja moteli w Polsce

Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 19 sierpnia 2004 roku w sprawie obiektów hotelarskich i innych obiektów, w których są świadczone usługi hotelarskie, wymagania dla poszczególnych kategorii moteli są następujące:

Kategoria motelu Minimalne wymagania
Jedna gwiazdka
  1. Elementy zewnętrzne:
    • bezpośrednie wejście do hallu, które nie dopuszcza nadmiernego napływu powietrza z zewnątrz
    • twarda nawierzchnia podjazdów, zadbana roślinność i oświetlenie terenu; oddzielenie części dla gości od zaplecza pracowniczego
    • zapewnienie miejsca postojowego na czas pobytu
    • zapewnienie strzeżonego parkingu lub garażu na czas pobytu
  2. Urządzenia techniczne:
    • wentylacja grawitacyjna lub mechaniczna w części ogólnodostępnej
    • wentylacja grawitacyjna lub mechaniczna w części pobytowej
    • wentylacja mechaniczna wyciągowa w łazience
    • ogrzewanie w całym budynku
    • dostęp do zimnej i ciepłej wody przez całą dobę
    • oświetlenie zgodne z charakterem pomieszczeń
    • telefon i faks w recepcji, z którego mogą korzystać goście
    • instalacja radiowa i telewizyjna
    • winda powyżej kondygnacji 4
  3. Funkcje, program obsługowy i użytkowność:
    • hall recepcyjny o powierzchni 10m²
    • ogólnodostępna łazienka zawierająca: umywalki z blatem lub półką, oświetlone lustro, dozownik z płynnym mydłem, pojemnik na odpady, suszarka do rąk lub ręczniki, wieszak na ubrania, WC oddzielne dla kobiet i mężczyzn, pisuar w męskim WC
  4. Część mieszkalna:
    • powierzchnia mieszkalna pokoju:
      1. jednoosobowego - 8m²
      2. dwuosobowego - 10m²
      3. trzyosobowego - 14m²
      4. czteroosobowego - 16m²
      5. w pokojach przeznaczonych dla większej liczby osób - dodatkowe 4m² na każdą osobę
    • jednolite wyposażenie meblowe: łóżko jednoosobowe o wymiarach min. 90x200cm, łóżko dwuosobowe o wymiarach min. 140x200cm, stolik nocny, szafa lub wnęka garderobiana, stół albo biurko, krzesło (1 na osobę), lustro, wieszak ścienny lub stojący
    • oświetlenie: lampka nocna, lampka na biurku, oświetlenie ogólne, łatwy dostęp do min. jednego gniazdka
    • wyposażenie uzupełniające: dywan, firany, rolety lub żaluzje przyciemniające i przepuszczające światło, materiały dotyczące bezpieczeństwa i usług, popielniczka, pojemnik na odpady, szklanki
    • wyposażenie łazienki: wanna lub prysznic, umywalka z blatem z oświetleniem, WC, mydelniczka, papiernica, wieszaki, uchwyty ścienne przy wannie i prysznicu, oświetlone lustro, gniazdko z osłoną, kosz na śmieci, mydełko, ręcznik, szklanka, torba higieniczna
    • łazienki ogólne w części pobytowej: 5 osób na umywalkę z blatem lub półką, 15 osób na wannę lub prysznic, 20 osób na WC z umywalkami, lustro, dozownik z płynnym mydłem, ręczniki lub suszarka do rąk, kosz na śmieci, wieszaki ścienne
  5. Usługi podstawowe i uzupełniające:
    • sprzedaż gorących napojów przez całą dobę
    • budzenie
    • całodobowe przechowywanie bagażu i rzeczy wartościowych gości
    • akceptacja kart płatniczych
    • podawanie śniadań
    • zespół odnowy biologicznej
    • świetlica z telewizorem
    • zmiana pościeli oraz ręczników co trzy dni lub na życzenie gości
    • codzienne sprzątanie na życzenie gości
Dwie gwiazdki
  1. Elementy zewnętrzne:
    • bezpośrednie wejście do hallu, które nie dopuszcza nadmiernego napływu powietrza z zewnątrz
    • twarda nawierzchnia podjazdów, zadbana roślinność i oświetlenie terenu; oddzielenie części dla gości od zaplecza pracowniczego
    • zapewnienie miejsca postojowego na czas pobytu
    • zapewnienie strzeżonego parkingu lub garażu na czas pobytu
  2. Urządzenia techniczne:
    • wentylacja grawitacyjna lub mechaniczna w części ogólnodostępnej
    • wentylacja grawitacyjna lub mechaniczna w części pobytowej
    • wentylacja mechaniczna wyciągowa w łazience
    • ogrzewanie w całym budynku
    • dostęp do zimnej i ciepłej wody przez całą dobę
    • oświetlenie zgodne z charakterem pomieszczeń
    • telefon i faks w recepcji, z którego mogą korzystać goście
    • dostęp do internetu
    • instalacja radiowa i telewizyjna
    • winda powyżej kondygnacji 4
  3. Funkcje, program obsługowy i użytkowność:
    • hall recepcyjny o powierzchni 20m²
    • ogólnodostępna łazienka zawierająca: umywalki z blatem lub półką, oświetlone lustro, dozownik z płynnym mydłem, pojemnik na odpady, suszarka do rąk lub ręczniki, wieszak na ubrania, WC oddzielne dla kobiet i mężczyzn, pisuar w męskim WC
  4. Część mieszkalna:
    • powierzchnia mieszkalna pokoju:
      1. jednoosobowego - 9m²
      2. dwuosobowego - 12m²
      3. trzyosobowego - 15m²
      4. czteroosobowego - 18m²
      5. w pokojach przeznaczonych dla większej liczby osób - dodatkowe 4,5m² na każdą osobę
    • wyposażenie meblowe: łóżko jednoosobowe o wymiarach min. 90x200cm, łóżko dwuosobowe o wymiarach min. 140x200cm, stolik nocny, szafa lub wnęka garderobiana, stół albo biurko, bagażnik, krzesło (1 na osobę), lustro, wieszak ścienny lub stojący
    • oświetlenie: lampka nocna, lampka na biurku, oświetlenie ogólne, łatwy dostęp do min. jednego gniazdka
    • wyposażenie uzupełniające: instalacja radiowa, dywan, firany, rolety lub żaluzje przyciemniające i przepuszczające światło, materiały dotyczące bezpieczeństwa i usług, popielniczka, pojemnik na odpady, szklanki
    • wyposażenie łazienki: wanna lub prysznic, umywalka z blatem z oświetleniem, WC, mydelniczka, papiernica, wieszaki, uchwyty ścienne przy wannie i prysznicu, oświetlone lustro, gniazdko z osłoną, kosz na śmieci, mydełko, ręcznik, szklanka, torba higieniczna
    • łazienki ogólne w części pobytowej: 5 osób na umywalkę z blatem lub półką, 10 osób na wannę lub prysznic, 15 osób na WC z umywalkami, lustro, dozownik z płynnym mydłem, ręczniki lub suszarka do rąk, kosz na śmieci, wieszaki ścienne
  5. Usługi podstawowe i uzupełniające:
    • sprzedaż gorących napojów przez całą dobę
    • budzenie
    • całodobowe przechowywanie bagażu i rzeczy wartościowych gości
    • akceptacja kart płatniczych
    • aperitif-bar lub bar kawowy
    • podawanie śniadań
    • zespół odnowy biologicznej
    • świetlica z telewizorem
    • zmiana pościeli oraz ręczników co trzy dni lub na życzenie gości
    • codzienne sprzątanie na życzenie gości
Trzy gwiazdki
  1. Elementy zewnętrzne:
    • bezpośrednie wejście do hallu, które nie dopuszcza nadmiernego napływu powietrza z zewnątrz
    • wiata nad głównym wejściem, które znajduje się we wnęce; drzwi automatyczne lub obrotowe
    • wydzielona droga dostaw
    • twarda nawierzchnia podjazdów, zadbana roślinność i oświetlenie terenu; oddzielenie części dla gości od zaplecza pracowniczego
    • zapewnienie miejsca postojowego na czas pobytu
    • zapewnienie strzeżonego parkingu lub garażu na czas pobytu
  2. Urządzenia techniczne:
    • wentylacja mechaniczna w części ogólnodostępnej
    • wentylacja grawitacyjna lub mechaniczna w części pobytowej
    • wentylacja mechaniczna wyciągowa w łazience
    • ogrzewanie w całym budynku
    • dostęp do zimnej i ciepłej wody przez całą dobę
    • oświetlenie zgodne z charakterem pomieszczeń
    • telefon i faks w recepcji, z którego mogą korzystać goście
    • dostęp do internetu
    • instalacja radiowa i telewizyjna
    • winda powyżej kondygnacji 3
  3. Funkcje, program obsługowy i użytkowność:
    • hall recepcyjny o powierzchni 20m²
    • ogólnodostępna łazienka zawierająca: umywalki z blatem lub półką, oświetlone lustro, dozownik z płynnym mydłem, pojemnik na odpady, suszarka do rąk lub ręczniki, wieszak na ubrania, WC oddzielne dla kobiet i mężczyzn, pisuar w męskim WC
  4. Część mieszkalna:
    • powierzchnia mieszkalna pokoju:
      1. jednoosobowego - 10m²
      2. dwuosobowego - 14m²
      3. trzyosobowego - 16m²
    • jednolite wyposażenie meblowe: łóżko jednoosobowe o wymiarach min. 90x200cm, łóżko dwuosobowe o wymiarach min. 140x200cm, stolik nocny, szafa lub wnęka garderobiana, stół albo biurko, bagażnik, krzesło (1 na osobę), lustro, wieszak ścienny lub stojący
    • oświetlenie: lampka nocna, lampka na biurku, oświetlenie ogólne, łatwy dostęp do min. jednego gniazdka przy biurku
    • wyposażenie uzupełniające: telefon, instalacja radiowa i telewizyjna, dywan, firany, rolety lub żaluzje przyciemniające i przepuszczające światło, materiały dotyczące bezpieczeństwa i usług, motelowe materiały piśmiennicze, popielniczka, zestaw do czyszczenia odzieży, torba na bieliznę do prania, woda butelkowana, szklanki
    • wyposażenie łazienki: wanna lub prysznic, umywalka z blatem z oświetleniem, WC, osłona wanny (prysznica), dywanik przy wannie, mydelniczka, papiernica, wieszaki, uchwyty ścienne przy wannie i prysznicu, oświetlone lustro, gniazdko z osłoną, kosz na śmieci, mydełko, ręcznik, ręcznik kąpielowy, szklanka, torba higieniczna
  5. Usługi podstawowe i uzupełniające:
    • całodobowa recepcja
    • sprzedaż gorących napojów przez całą dobę
    • budzenie
    • room-service czynny przez min. 18 godz. na dobę
    • całodobowe przechowywanie bagażu i rzeczy wartościowych gości
    • akceptacja kart płatniczych
    • akceptacja kart płatniczych
    • udostępnianie kosmetyków i środków higieny
    • restauracja
    • aperitif-bar lub bar kawowy
    • podawanie śniadań
    • zespół odnowy biologicznej
    • sala klubowa zaopatrzona w telewizor
    • pranie bielizny i ubrań gości
    • zmiana pościeli oraz ręczników co trzy dni lub na życzenie gości
    • codzienne sprzątanie na życzenie gości
    • jednolity ubiór poszczególnych służb motelowych
Cztery gwiazdki
  1. Elementy zewnętrzne:
    • bezpośrednie wejście do hallu, które nie dopuszcza nadmiernego napływu powietrza z zewnątrz
    • wiata nad głównym wejściem, które znajduje się we wnęce; drzwi automatyczne lub obrotowe
    • wiata nad podjazdem
    • wydzielona droga dostaw
    • twarda nawierzchnia podjazdów, zadbana roślinność i oświetlenie terenu; oddzielenie części dla gości od zaplecza pracowniczego
    • zapewnienie miejsca postojowego na czas pobytu
    • zapewnienie strzeżonego parkingu lub garażu na czas pobytu
  2. Urządzenia techniczne:
    • klimatyzacja w części ogólnodostępnej
    • klimatyzacja w części pobytowej
    • wentylacja mechaniczna wyciągowa w łazience
    • ogrzewanie w całym budynku
    • dostęp do zimnej i ciepłej wody przez całą dobę
    • oświetlenie zgodne z charakterem pomieszczeń
    • telefon i faks w recepcji, z którego mogą korzystać goście
    • dostęp do internetu
    • instalacja radiowa i telewizyjna
    • winda powyżej kondygnacji 2
    • oddzielna winda towarowa
  3. Funkcje, program obsługowy i użytkowność:
    • hall recepcyjny o powierzchni 30m²
    • ogólnodostępna łazienka zawierająca: umywalki z blatem lub półką, oświetlone lustro, dozownik z płynnym mydłem, pojemnik na odpady, suszarka do rąk lub ręczniki, wieszak na ubrania, WC oddzielne dla kobiet i mężczyzn, pisuar w męskim WC
  4. Część mieszkalna:
    • powierzchnia mieszkalna pokoju:
      1. jednoosobowego - 12m²
      2. dwuosobowego - 16m²
    • apartament
    • jednolite wyposażenie meblowe: łóżko jednoosobowe o wymiarach min. 90x200cm, łóżko dwuosobowe o wymiarach min. 140x200cm, stolik nocny, szafa lub wnęka garderobiana, stół albo biurko, bagażnik, krzesło (1 na pokój), min. 2 fotele lub kanapa, stolik, lustro, wieszak ścienny lub stojący
    • oświetlenie: lampka nocna, lampka na biurku, oświetlenie ogólne, łatwy dostęp do min. jednego gniazdka przy biurku
    • wyposażenie uzupełniające: telefon, instalacja radiowa i telewizyjna, dywan, firany, rolety lub żaluzje przyciemniające i przepuszczające światło, materiały dotyczące bezpieczeństwa i usług, motelowe materiały piśmiennicze, popielniczka, zestaw do czyszczenia odzieży, torba na bieliznę do prania, minibar lub lodówka, woda butelkowana, szklanki
    • wyposażenie łazienki: wanna lub prysznic, umywalka z blatem z oświetleniem, WC, osłona wanny (prysznica), dywanik przy wannie, mydelniczka, papiernica, wieszaki, uchwyty ścienne przy wannie i prysznicu, oświetlone lustro, gniazdko z osłoną, suszarka do włosów, kosz na śmieci, mydełko, ręcznik, ręcznik kąpielowy, szklanka, torba higieniczna
  5. Usługi podstawowe i uzupełniające:
    • całodobowa recepcja
    • sprzedaż gorących napojów przez całą dobę
    • budzenie
    • room-service czynny przez min. 18 godz. na dobę
    • całodobowa usługa bagażowa
    • całodobowe przechowywanie bagażu i rzeczy wartościowych gości
    • akceptacja kart płatniczych
    • akceptacja kart płatniczych
    • udostępnianie prasy codziennej
    • udostępnianie kosmetyków i środków higieny
    • restauracja
    • aperitif-bar lub bar kawowy
    • podawanie śniadań
    • zespół odnowy biologicznej
    • pranie bielizny i ubrań gości
    • zmiana pościeli oraz ręczników codziennie lub na życzenie gości
    • codzienne sprzątanie na życzenie gości
    • jednolity ubiór poszczególnych służb motelowych
Pięć gwiazdek
  1. Elementy zewnętrzne:
    • bezpośrednie wejście do hallu, które nie dopuszcza nadmiernego napływu powietrza z zewnątrz
    • wiata nad głównym wejściem, które znajduje się we wnęce; drzwi automatyczne lub obrotowe
    • wiata nad podjazdem
    • oddzielne wejście i specjalnie wydzielona droga dla bagażu gości
    • wydzielona droga dostaw
    • twarda nawierzchnia podjazdów, zadbana roślinność i oświetlenie terenu; oddzielenie części dla gości od zaplecza pracowniczego
    • zapewnienie miejsca postojowego na czas pobytu
    • zapewnienie strzeżonego parkingu lub garażu na czas pobytu
  2. Urządzenia techniczne:
    • klimatyzacja w części ogólnodostępnej
    • klimatyzacja w części pobytowej
    • wentylacja mechaniczna wyciągowa w łazience
    • ogrzewanie w całym budynku
    • dostęp do zimnej i ciepłej wody przez całą dobę
    • oświetlenie zgodne z charakterem pomieszczeń
    • telefon i faks w recepcji, z którego mogą korzystać goście
    • dostęp do internetu
    • instalacja radiowa i telewizyjna
    • winda powyżej kondygnacji
    • oddzielna winda towarowa
  3. Funkcje, program obsługowy i użytkowność:
    • hall recepcyjny o powierzchni 50m²
    • ogólnodostępna łazienka zawierająca: umywalki z blatem lub półką, oświetlone lustro, dozownik z płynnym mydłem, pojemnik na odpady, suszarka do rąk lub ręczniki, wieszak na ubrania, WC oddzielne dla kobiet i mężczyzn, pisuar w męskim WC
  4. Część mieszkalna:
    • powierzchnia mieszkalna pokoju:
      1. jednoosobowego - 14m²
      2. dwuosobowego - 18m
    • apartament
    • jednolite wyposażenie meblowe: łóżko jednoosobowe o wymiarach min. 90x200cm, łóżko dwuosobowe o wymiarach min. 140x200cm, stolik nocny, szafa lub wnęka garderobiana, stół albo biurko, bagażnik, krzesło (1 na pokój), min. 2 fotele lub kanapa, stolik, lustro, wieszak ścienny lub stojący
    • oświetlenie: lampka nocna, lampka na biurku, oświetlenie ogólne, łatwy dostęp do min. jednego gniazdka przy biurku
    • wyposażenie uzupełniające: telefon, instalacja radiowa i telewizyjna, dywan, firany, rolety lub żaluzje przyciemniające i przepuszczające światło, materiały dotyczące bezpieczeństwa i usług, motelowe materiały piśmiennicze, popielniczka, zestaw do czyszczenia odzieży, torba na bieliznę do prania, sejf, minibar lub lodówka, woda butelkowana, szklanki
    • wyposażenie łazienki: wanna lub prysznic, umywalka z blatem z oświetleniem, WC, osłona wanny (prysznica), dywanik przy wannie, mydelniczka, papiernica, wieszaki, uchwyty ścienne przy wannie i prysznicu, oświetlone lustro, gniazdko z osłoną, suszarka do włosów, waga osobowa, kosz na śmieci, telefon, mydełko, ręcznik, ręcznik kąpielowy, płaszcz kąpielowy, szklanka, torba higieniczna
  5. Usługi podstawowe i uzupełniające:
    • całodobowa recepcja
    • sprzedaż gorących napojów przez całą dobę
    • budzenie
    • room-service czynny przez min. 18 godz. na dobę
    • całodobowa usługa bagażowa
    • całodobowe przechowywanie bagażu i rzeczy wartościowych gości
    • akceptacja kart płatniczych
    • udostępnianie prasy codziennej
    • udostępnianie kosmetyków i środków higieny
    • restauracja
    • aperitif-bar lub bar kawowy
    • podawanie śniadań
    • zespół odnowy biologicznej
    • pranie bielizny i ubrań gości
    • zmiana pościeli oraz ręczników codziennie lub na życzenie gości
    • codzienne sprzątanie na życzenie gości
    • jednolity ubiór poszczególnych służb motelowych

Motele w innych krajach

  • Niemcy:

Motele, to obiekty hotelarskie przeznaczone dla zmotoryzowanych turystów. Umożliwiają skorzystanie z garaży oraz parkingów. Ponadto świadczą usługi motoryzacyjne. Znajdują się w pobliżu dróg szybkiego ruchu i autostrad. Ich architektura jest prosta, a większość pokoi znajduje się na parterze. Usługi gastronomiczne i dodatkowe mają ograniczony zakres.

  • Stany Zjednoczone:

Hotele i motele przy autostradach, to obiekty hotelarskie, których rozwój nastąpił w latach 50. i 60. XX wieku. Z początku ich oferta dawała możliwość ze skorzystania z tanich noclegów, jednak z czasem nastąpiła ich rozbudowa o baseny, telewizję i radio, automaty z napojami, czy różne formy rozrywki. Są głównie zlokalizowane przy wjazdach do miast, lub na obrzeżach. Są przeważnie stawiane na taniej działce i zbudowane są z taniej konstrukcji modułowej, dzięki czemu oferowane w nich noclegi mają niską cenę. (Sala J. 2008, s. 23-26)

Bibliografia

  • Jabłońska J., Kopczyk D. (2015). Preferencje użytkowników hoteli w zakresie produktu i usług, Zeszyty Naukowe Małopolskiej Wyższej Szkoły Ekonomicznej w Tarnowie nr 2-3(27), s. 123-132
  • Koman S., Kubicki M. (1996), Poradnik ekonomiczny dla hotelarzy, Wydawnictwo Polskie Hotele, Warszawa
  • Matuszewska D. (2008). Zagospodarowanie turystyczne - aspekt teoretyczny, Turystyka i rekreacja - studia i prace nr 2, s. 65-77
  • Rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 19 sierpnia 2004 r. w sprawie obiektów hotelarskich i innych obiektów, w których są świadczone usługi hotelarskie, Dz.U. 2004 nr 188 poz. 1945
  • Sala J. (2008), Formy współczesnego hotelarstwa, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Kraków
  • Szydłowska K. (2013). Europejskie i polskie hotelarstwo w dobie kryzysu europejskiego, Nauki o zarządzaniu 3(16)-2013, s. 119-132
  • Turkowski M. (2010), Marketing usług hotelarskich, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa
  • Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach hotelarskich oraz usługach pilotów wycieczek i przewodników turystycznych Dz.U. 1997 nr 133 poz. 884
  • Witkowski C. (2007), Aktywność międzynarodowych systemów hotelowych na polskim rynku, AlmaMer Wyższa Szkoła Ekonomiczna, Warszawa


Autor: Patryk Gębica

Uwaga.png

Treść tego artykułu została oparta na aktach prawnych.

Zwróć uwagę, że niektóre akty prawne mogły ulec zmianie od czasu publikacji tego tekstu.