Inwentyka
Inwentyka |
---|
Polecane artykuły |
Historia cywilizacji odnotowała cały szereg zadziwiających osiągnięć, które biorąc pod uwagę poziom techniki w dawnych czasach - nie miały prawa powstać. Wyjaśnieniem pozornych paradoksów technicznych i formułowaniem metod podobnych działań - zajmuje się inwentyka, zwana zamiennie: heurystyką lub innowatyką. Nauka młoda (bo ukształtowana dopiero w latach sześćdziesiątych) w Polsce wciąż jeszcze nie doceniana i z rzadka tylko wykładana na niektórych uczelniach.
Ogólnie inwentyką zwykło się nazywać metodykę poszukiwania twórczych rozwiązań zdefiniowanych problemów, pobudzania twórczego myślenia w różnych dziedzinach. Warto tu zdefiniować problem, z którym w tym kontekście mamy do czynienia, gdy dotychczasowa wiedza i doświadczenie nie podsuwają podmiotowi działającemu żadnego gotowego rozwiązania sytuacji, w jakiej się znajduje, a stan istniejący nie spełnia oczekiwań. Problem twórczy to zadanie, którego nie da się rozwiązać za pomocą tradycyjnych metod i technik.[1]
TL;DR
Inwentyka, czyli nauka poszukiwania twórczych rozwiązań, jest mało znana w Polsce, ale cieszy się popularnością w innych krajach. Metody inwentyczne można podzielić na kilka nurtów, które zajmują się badaniem procesów twórczego myślenia, opracowaniem strategii rozwiązywania problemów i wdrażaniem innowacyjnych rozwiązań. Inwentyka jest ważna w kreowaniu produktu i rozwijaniu przedsiębiorstwa. Proces twórczy składa się z 4 etapów: preparacji, inkubacji, olśnienia i weryfikacji. Metody inwentyczne dają innowacyjne wyniki.
Podział
Należy wspomnieć, że w ramach tej dziedziny nauki zarysowują się trzy wyraźne nurty rozwojowe:
- Nurt pierwszy (klasyczny) - zajmuje się badaniami procesów twórczego myślenia. Został zapoczątkowany badaniami nad psychologią myślenia zwierząt, obecnie wykorzystuje komputery do symulacji twórczego myślenia ludzi,
- Nurt drugi (główny) - jest opracowaniem, kodyfikacją i strategią zastosowań metod twórczego rozwiązywania problemów,
- Nurt trzeci - problematyka wdrażania "produktów" twórczego myślenia, czyli innowacji, do praktyki.
Każdy z nurtów, składających się na wiedzę o twórczym rozwiązywaniu problemów, ma swoją genealogię i powiązania z macierzystymi lub zasilającymi dyscyplinami naukowymi. Heurystyka zrodziła się głównie z psychologii, innowatyka - z ekonomii, natomiast inwentyka - z nauk ekonomicznych i socjologii.
Metody inwentyczne wg L.W. Cruma można podzielić, posługując się terminem "technika", na:
- techniki swobodnych skojarzeń,
- techniki wymuszonych skojarzeń,
- techniki analityczne,
- listy pytań kontrolnych.
Biorąc pod uwagę stopień schematyzacji, czyli szczegółowość w opisaniu sposobu postępowania wyróżniamy:
- metody charakteryzujące się poszukiwaniem nie usystematyzowanym,
- metody oparte na dyrektywach (lub chwytach) inwentycznych,
- metody oparte na dyrektywach inwentycznych oraz technikach analitycznych.
Biorąc pod uwagę charakter metod inwentycznych wyróżniamy:
- metody oparte na skojarzeniach swobodnych (metoda: analogii, brainstorming, dyskusji 66, Gordona, "kruszenia", niekompetencji, "nowego spojrzenia", synkretyczna, sytuacyjna, teratologiczna, wykorzystania błędów),
- metody oparte na skojarzeniach wymuszonych (metoda: delficka, "dobrych przykładów", macierzy odkrywczej, nakładania, przekładu, przeniesienia analogicznego, przeniesienia koncepcji, "reszt", twierdzeń ogólnych, "ustawienia na nowo"),
- metody o charakterze analitycznym (metoda: Altszullera, defektuologiczna, "dobrowolnych ograniczeń", fenomenologiczna, innowacji funkcjonalnej, listy cech, morfologiczna, prezentacji graficznej, "szczegółów").
Inwentyka - w Polsce wciąż nie doceniana, robi furorę w USA, Japonii i krajach Unii Eurpejskiej. Jest gwiazdą przewodnią dla najambitniejszych ludzi i narzędziem pracy najbardziej twórczych konstruktorów i wynalazców.
Inwentyka w procesie kreowania produktu
"Inwentyką nazywa się metodykę poszukiwania twórczych rozwiązań zdefiniowanych problemów. Inwentyka jest metodą, która pobudza do twórczego myślenia w różnych obszarach. źródłem innowacyjności są wszelkie procesy twórcze zmierzające do powstania nowych rozwiązań. Wdrażanie innowacyjnych rozwiązań w przedsiębiorstwie jest warunkiem jego rozwoju oraz wzrostu konkurencyjności. Zdolność kreatywnego myślenia jest ważną umiejętnością w kreowaniu innowacyjności. Twórcze rozwiązywanie problemów to narzędzie wykorzystywane w wielu dziedzinach, takich jak zarządzanie czy inżynieria produkcji. Nieodzownym elementem szukania rozwązań jest proces twórczy. Jest to zjawisko, którego wynikiem jest pewna koncepcja. Według G. Wallas’a możliwe jest wyszczególnienie 4 etapów tego zdarzenia:"[2]
- Preparacja, przygotowanie
- Inkubacja, wylęganie
- Olśnienie, odkrycie
- Weryfikacja, oszacowanie
"Na etapie preparacji/przygotowania następuje sformułowanie problemu, zbieranie danych oraz poszukiwanie rozwiązań. Inkubacja jest okresem, w którym nabiera się dystansu do problemu i nie myśli się o nim w sposób świadomy. Etap olśnienia/odkrycia skutkuje podświadomym znalezieniem rozwiązania, które przekształca się w pomysł. Weryfikacja/ oszacowanie pozwala na ocenę i selekcję pomysłów, zaakceptowanie tych możliwych do zrealizowania oraz ich wdrożenie. Niestereotypowe metody szukania rozwiązań dają efekty w postaci innowacyjnych wynalazków."[3][4]
Bibliografia
- Antoszkiewicz J. (1998). Metody heurystyczne. Twórcze rozwiązywanie problemów, Państwowe Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa
- Dostatni E., Piechowiak J., Kowalski Ł. (2015). Projektowanie wyrobów AGD z wykorzystaniem metod inwentycznych, "Zarządzanie Przedsiębiorstwem Vol. 18”, Nr 2
- Heurystyka, www.wikipedia.pl, 12.03.2006
- Jagoda-Sobalak D., Knosala R. (2012). Zastosowanie metod inwentycznych w procesie projektowania na przykładzie praktycznym, "Innowacje w zarządzaniu i inżynierii produkcji, pod redakcją Ryszarda Knosali"
- Jagoda-Sobalak D., Knosala R. (2013). Implementacja metod inwentycznych w projektowaniu innowacyjnego produktu, "Innowacje w zarządzaniu i inżynierii produkcji, pod redakcją Ryszarda Knosali"
- Martyniak Z.,(1987). Organizatoryka, PWE, Warszawa,
- Martyniak Z., (1997). Wstęp do inwentyki, AE w Krakowie, Kraków
- Ujwary-Gil A. (2004). Inwentyka, czyli kreatywność w biznesie. Wybrane zagadnienia, Wyższa Szkoła Biznesu, Nowy Sącz
Przypisy
- ↑ Martyniak Z.,(1987). Organizatoryka, PWE, Warszawa, s. 78-85
- ↑ Ujwary-Gil A. (2004). Inwentyka, czyli kreatywność w biznesie. Wybrane zagadnienia, Wyższa Szkoła Biznesu, Nowy Sącz, s. 48-50
- ↑ Ujwary-Gil A. (2004). Inwentyka, czyli kreatywność w biznesie. Wybrane zagadnienia, Wyższa Szkoła Biznesu, Nowy Sącz, s. 48-50
- ↑ Dostatni E., Piechowiak J., Kowalski Ł. (2015). Projektowanie wyrobów AGD z wykorzystaniem metod inwentycznych, "Zarządzanie Przedsiębiorstwem Vol. 18”, Nr 2, s. 9-17
Autor: Natalia Jedynak, Jacek Skalski