Lista pytań audytowych
Lista pytań audytowych |
---|
Polecane artykuły |
{{#ev:youtube|8i5MzGD6oL0|480|right|Audyt wewnętrzny (Sławomir Wawak)|frame}}
Lista pytań audytowych - jest to zbiór pytań na które audytor zbiera odpowiedzi w trakcie przygotowania i prowadzenia audytu. Zamiennie do listy pytań audytowych stosuje się nazwy: lista pytań pomocniczych oraz check-lista. Taka lista stanowi dużą pomoc dla osoby przeprowadzającej audyt.
Korzystanie z listy pytań audytowych służy:
- zachowaniu logicznej kolejności badania,
- przypomnieniu, aby nie pominąć jakiegoś elementu,
- ułatwieniu sporządzania uwag do raportu pisanego po zakończeniu badania,
- jako dowód przeprowadzonego audytu - jest częścią dokumentacji.
Nie istnieje jedna standardowa list pytań audytowych, każdy audytor tworzy sobie własną (dostosowaną do swoich potrzeb) w zależności od doświadczenia oraz zakresu badania. Listę należy na bieżąco aktualizować o zmieniające się przepisy i dostosowywać do sytuacji. Pytania znajdujące się na liście można podzielić na dziesięć grup:
- Zdecydowanie się na przeprowadzenie audytu (np. Czy wiem kto jest moim klientem?)
- Uzyskanie informacji od zlecającego badanie (np. Czy klient określił cel badania?)
- Pierwszy kontakt z badanym podmiotem (np. Czy wiem jak się zachowywać w stosunku do przyszłego audytowanego?)
- Przygotowanie audytu (np. Czy wyznaczyłem termin badania?)
- Spotkanie rozpoczynające audyt (np. Czy wiem co chcę przekazać na spotkaniu otwierającym?)
- Odbycie wizyty w badanym przedsiębiorstwie (np. Czy rozmówca udziela odpowiedzi na temat?)
- Spotkanie audytorów (np. Czy mam wszystkie potrzebne informacje?)
- Spotkanie kończące audyt (np. Czy wszyscy zrozumieli moją wypowiedź?)
- Raport z audytu (np. Czy wnioski z badania nie są powierzchowne?)
- Po zakończonym audycie (np. Czy jestem zadowolony z przebiegu audytu?)
Listę pytań audytowych należy traktować jako zbiór wytycznych ułatwiających pracę audytora, a nie jako sztywne ramy. Trzeba korzystać z niej inteligentnie, zachowując profesjonalizm i elastyczność na sygnały z zewnątrz.
Bibliografia
- E. J. Saunders, Audyt wewnętrzny i kontrola wewnętrzna w przedsiębiorstwach, EDUCATOR, Częstochowa 2003, str. 117 - 120.
- Nowoczesne zarządzanie jakością. Systemy zarządzania, dokumentacja, procesy, audit, red. A. Tabora, M. Rączka, Centrum Szkolenia i Organizacji Systemów Jakości Politechniki Krakowskiej im. Tadeusza Kościuszki, Kraków 2004, str. 159 - 163.
Autor: Anna Szkamruk