List motywacyjny - zasady tworzenia

Z Encyklopedia Zarządzania
Wersja z dnia 04:34, 20 maj 2020 autorstwa 127.0.0.1 (dyskusja) (LinkTitles.)
List motywacyjny - zasady tworzenia
Polecane artykuły


Pisząc list motywacyjny chcemy zainteresować potencjalnego pracodawcę swoja osobą. Warto zdawać sobie sprawę z tego, że pracodawcy często oceniają przyszłych pracowników na podstawie listu motywacyjnego. W liście tym uzasadniamy dlaczego staramy się o pracę w danej firmie i na konkretnym stanowisku oraz chcemy udowodnić, że jesteśmy najlepszymi kandydatami na to stanowisko. Należy pamiętać, że list motywacyjny dołączany jest do naszego życiorysu, dlatego nie powinno powtarzać się informacji zawartych w CV. Należy je natomiast rozwinąć, akcentując wszystkie spełniane w ogłoszeniu wymagania oraz szczególne umiejętności, które posiadamy. Przydatne będą informacje o wszystkich naszych doświadczeniach zawodowych tj. wcześniejszych miejscach pracy, praktykach wakacyjnych, zainteresowania rozwijane np. w kółkach hobbystycznych, działalność w organizacjach społecznych, znajomość języków. Nie powinniśmy zniechęcać się w przypadku, gdy nie spełniamy wszystkich wymaganych w ogłoszeniu wymogów. Ważna jest autoreklama a także promocja własnej osoby.

Zawartość

Poprawnie napisany list motywacyjny powinien być:

  • odpowiedzią na konkretne ogłoszenie,
  • napisany na białym papierze na jednej stronie formatu A4 (uwaga: w niektórych krajach preferuje się wykorzystywanie papieru z odzysku),
  • bezbłędnie i przejrzyście napisany,
  • uzupełnieniem życiorysu,
  • napisany z entuzjazmem,

Można go oprzeć na następującym schemacie:

  • imię i nazwisko Aplikanta
  • Data i miejsce
  • Nazwa i Adres
  • Odbiorcy
  • Treść poprzedzona zwrotem grzecznościowym
  • (Informacja gdzie znaleźliśmy ogłoszenie, czym obecnie się zajmujemy i dlaczego chcemy ubiegać się o dane stanowisko)
  • (Podkreślić spełnianie przez nas kryteria zawarte w ogłoszeniu, oraz inne szczególne uzdolnienia.)
  • (Prośba o możliwość spotkania tzw. Interwiew)
  • Formuła zakończeniowa
  • Podpis
  • Załączniki

Bibliografia

  • Praca biurowa i język handlowy Iwona Kienzler, IVAX Gdynia 1999 str. 123-126
  • Wzory pism, umów i innych dokumentów Iwona Kienzler, oddk Gdańsk 2005 str. 79-95
  • Efektywna komunikacja w biznesie Paula Garrett, Steve Dennis KE Liber 2004

Autor: Piotr Ganicz