List motywacyjny - zasady tworzenia
List motywacyjny - zasady tworzenia |
---|
Polecane artykuły |
Pisząc list motywacyjny chcemy zainteresować potencjalnego pracodawcę swoja osobą. Warto zdawać sobie sprawę z tego, że pracodawcy często oceniają przyszłych pracowników na podstawie listu motywacyjnego. W liście tym uzasadniamy dlaczego staramy się o pracę w danej firmie i na konkretnym stanowisku oraz chcemy udowodnić, że jesteśmy najlepszymi kandydatami na to stanowisko. Należy pamiętać, że list motywacyjny dołączany jest do naszego życiorysu, dlatego nie powinno powtarzać się informacji zawartych w CV. Należy je natomiast rozwinąć, akcentując wszystkie spełniane w ogłoszeniu wymagania oraz szczególne umiejętności, które posiadamy. Przydatne będą informacje o wszystkich naszych doświadczeniach zawodowych tj. wcześniejszych miejscach pracy, praktykach wakacyjnych, zainteresowania rozwijane np. w kółkach hobbystycznych, działalność w organizacjach społecznych, znajomość języków. Nie powinniśmy zniechęcać się w przypadku, gdy nie spełniamy wszystkich wymaganych w ogłoszeniu wymogów. Ważna jest autoreklama a także promocja własnej osoby.
Zawartość
Poprawnie napisany list motywacyjny powinien być:
- odpowiedzią na konkretne ogłoszenie,
- napisany na białym papierze na jednej stronie formatu A4 (uwaga: w niektórych krajach preferuje się wykorzystywanie papieru z odzysku),
- bezbłędnie i przejrzyście napisany,
- uzupełnieniem życiorysu,
- napisany z entuzjazmem,
Można go oprzeć na następującym schemacie:
- imię i nazwisko Aplikanta
- Data i miejsce
- Nazwa i Adres
- Odbiorcy
- Treść poprzedzona zwrotem grzecznościowym
- (Informacja gdzie znaleźliśmy ogłoszenie, czym obecnie się zajmujemy i dlaczego chcemy ubiegać się o dane stanowisko)
- (Podkreślić spełnianie przez nas kryteria zawarte w ogłoszeniu, oraz inne szczególne uzdolnienia.)
- (Prośba o możliwość spotkania tzw. Interwiew)
- Formuła zakończeniowa
- Podpis
- Załączniki
Bibliografia
- Praca biurowa i język handlowy Iwona Kienzler, IVAX Gdynia 1999 str. 123-126
- Wzory pism, umów i innych dokumentów Iwona Kienzler, oddk Gdańsk 2005 str. 79-95
- Efektywna komunikacja w biznesie Paula Garrett, Steve Dennis KE Liber 2004
Autor: Piotr Ganicz