Olivier Sheldon
Olivier Sheldon |
---|
Polecane artykuły |
Olivier Sheldon to jeden z najwybitniejszych pionierów naukowego zarządzania w Europie. Po ukończeniu studiów oraz odbyciu służby wojskowej Sheldon podjął pracę w Coca Works of Rowntree Company w Yorku gdzie cały czas powstawała jego własna koncepcja zarządzania, która została później opublikowana w jego książce pt. "Filozofia zarządzania". Na opcję Sheldona istotnie wpłynęło to co działo się w przemyśle podczas I wojny światowej, co doprowadziło również do stworzenia przez niego, bardzo odważnej w tamtych czasach, tezy: przemysł nie jest kompleksem rzeczy (maszyn i procesów technicznych) ale przede wszystkim zbiorowością ludzką.
Trzy główne funkcje zarządzania wg Sheldona to:
- Administrowanie (ustalanie polityki koordynacji finansów, produkcji i sprzedaży, rozmiarów działalności i finalnej kontroli).
- Kierowanie (realizacja polityki określonej poprzez administrowanie).
- Organizowanie (proces przygotowania pracy, który ulepsza i ułatwia, oraz taki podział zadań i obowiązków, który umożliwi efektywną działalność).
Funkcje przedsiębiorstwa wg Sheldona, jako rozwinięcie powyższych funkcji zarządzania to:
- projektowanie i wyposażenie zakładu,
- realizacja działalności podstawowej,
- realizacja działalności pomocniczej,
- planowanie i realizacja sprzedaży.
Omawiając działalność Sheldona nie należy zapomnieć o jego największym osiągnięciu, którym jest sformułowanie trzech podstawowych zasad, leżących u podstaw jego filozofii zarządzania:
- Zarządzanie to emanacja psychologiczna i moralna przedsiębiorstwa rozważanego jako zbiorowość.
- Reguły działania powinny być wykorzystywane do zwiększenia dobrobytu.
- Menedżer jest moralnym przewodnikiem podwładnych oraz kreuje autorytet potrzebny celom głównym przedsiębiorstwa.
Sheldon, będąc teoretykiem zarządzania, jako pierwszy zainteresował się napięciami organizacyjnymi. Według niego napięcia wewnętrzne są uzależnione od: rozwoju nauki i techniki, motywacji oraz potrzeb ogółu zatrudnionych. Natomiast napięcia zewnętrzne są warunkowane przez: stan rynku międzynarodowego, presję rządu i ekologiczne wymagania otoczenia, postawy konsumentów oraz koniunkturę.
Bibliografia
- Martyniak Z., Historia myśli organizatorskiej, Wydawnictwo Uczelniane AE, Kraków 2003, s. 144-146,
- Martyniak Z., 15 pionierów, Drukarnia ANTYKWA s.c, Kraków-Kluczbork 1999, s. 145-149.
- Oliver Sheldon Wikipedia
Autor: Magdalena Kuczaba