Koszty wypadków przy pracy
Koszty wypadków przy pracy |
---|
Polecane artykuły |
Ustawa o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych (Dz. U. Nr 199, poz. 1673) za wypadek przy pracy uznaje nagłe zdarzenie, powodujące uraz u osoby poszkodowanej i wywołane przyczyną zewnętrzną, które nastąpiło w związku z pracą:
- podczas lub w związku z wykonywaniem: zwykłych czynności albo poleceń przełożonych,
- czynności w interesie zakładu pracy, nawet bez polecenia,
- w czasie pozostawania w dyspozycji zakładu pracy w drodze między siedzibą zakładu pracy a miejscem wykonywania obowiązku wynikającego ze stosunku pracy.
Oprócz wypadków śmiertelnych, powodujących urazy bezpowrotne i czasowe, występują też wypadki nie powodujące urazów u pracowników. Są one przyczyną powstawania strat materialnych i jest ich dużo więcej.
Koszty
Koszty bezpośrednie, które ponosi pracodawca w związku z wypadkiem (leczenie i odszkodowania) stanowią tylko 20% łącznych kosztów. Pozostałe 80% stanowią koszty pośrednie (nie objęte ubezpieczeniem i nie rejestrowane przez instytucje ubezpieczeniowe).
Koszt wypadku to teoretyczna wartość zwiększająca koszty własne przedsiębiorstwa, o którą w związku z zaistniałym wypadkiem zmniejsza się wielkość zysku lub powiększa wysokość poniesionych strat. Koszty wypadków dzielą się na koszty kontrolowane i koszty niekontrolowane przez przedsiębiorstwo. Kosztami kontrolowanymi są wszystkie nieubezpieczone koszty wypadków oraz te koszty ubezpieczone, na których wysokość przedsiębiorstwo może oddziaływać np. dodatkowa, podwyższona składka na ZUS (do wysokości 7%) z tytułu pogorszenia warunków pracy.
Obliczanie kosztów całkowitych
Aby obliczyć koszt wypadku należy:
- określić spowodowane przez wypadek straty i wydatki,
- zebrać i zarejestrować dane niezbędne do obliczenia poszczególnych składników kosztów,
- obliczyć straty, wydatki i ich koszt ogólny.
Całkowity koszt wypadku przy pracy to różnica między sumą poszczególnych składników kosztów a otrzymanymi odszkodowaniami. Do obliczenia kosztu ogółem można skorzystać ze wzoru:
KO = (Kcs + Kpmit + Kz + Kzp + Ksm + Kn + Kś + Ki) - O, gdzie:
Kcs - koszt czasu straconego,
Kpmit - koszt pomocy medycznej i transportu,
Kz - koszt zastępstw,
Kzp - koszt zakłóceń w produkcji,
Ksm - koszt strat materialnych,
Kn - koszt napraw,
Kś - koszt świadczeń,
Ki - koszty inne,
O - odszkodowania otrzymane z instytucji ubezpieczeniowej.
Bibliografia
- Cascio W. F., Kalkulacja kosztów zasobów ludzkich, Oficyna ekonomiczna - Dom wydawniczy ABC, Kraków 2001,
- Kowal E. Ekonomiczno-społeczne aspekty ergonomii PWN Warszawa - Poznań 2002,
- Wypadek.pl, Metody zbierania danych i obliczania skutków wypadków przy pracy, www.wypadek.pl/bibl/oprac/pawlowska1.htm, data odczytu: 12.04.06,
- Danuta Koradecka, Bezpieczne i zdrowe miejsca pracy - szanse i zagrożenia związane z wdrażaniem dyrektyw EU w zakresie bhp, Instytut Pracy I Spraw Socjalnych, www.ipis.com.pl/polspo/konferencja2002/koradecka.doc, data odczytu: 12.04.06,
- Rzepecki, J. (2005). Społeczne koszty wypadków przy pracy w Polsce. Bezpieczeństwo Pracy: nauka i praktyka, (7/8), 34-37.
Autor: Justyna Grabowska