Cash back

Z Encyklopedia Zarządzania
Wersja z dnia 07:58, 19 maj 2020 autorstwa Sw (dyskusja | edycje) (Infobox update)
(różn.) ← poprzednia wersja | przejdź do aktualnej wersji (różn.) | następna wersja → (różn.)
Cash back
Polecane artykuły


Cash back (cashback) - usługa pozwalająca klientom sklepów na wypłacanie gotówki w trakcie zakupów z wykorzystaniem terminali płatniczych.

Opis usługi

Cash back to usługa oferowana przez banki, pozwalająca posiadaczowi karty płatniczej na wypłacenie środków pieniężnych bez konieczności udawania się do bankomatu. Wypłatę gotówki zrealizować można w sklepie, z wykorzystaniem terminala płatniczego POS, podczas płacenia za zakupy.

Warunkiem korzystania z usług cash back jest posiadanie karty płatniczej firmy Visa lub MasterCard, wydanej przez bank, który posiada w swojej ofercie tego typu funkcję. Usługa włączona jest od chwili aktywacji karty i klient nie musi dodatkowo jej aktywować. [Raport na temat usługi cash back na polskim rynku., NBP, 2014.]

Jak działa usługa

W celu skorzystania z usługi cash back, klient musi dokonać płatności za zakup dowolnego towaru przy użyciu karty płatniczej. Należność za zakupy jest nieistotna i nie wpływa w żaden sposób na wysokość sumy, którą klient może wypłacić. W trakcie realizowania transakcji klient powinien poinformować obsługę o chęci wypłaty środków pieniężnych ze swojej karty, a po określeniu kwoty zatwierdzić transakcję kodem PIN do swojej karty. W zależności od rodzaju posiadanej karty, klient ma możliwość wypłaty maksymalnie 300zł (w przypadku kart Visa)[1] lub 500 zł (dla karty MasterCard)[2], jednak transakcję cash back można wykonywać wielokrotnie w ciągu dnia, przy każdej płatności kartą w miejscach realizujących usługę, pod warunkiem, że właściciel karty posiada wystarczającą ilość środków pieniężnych na swoim rachunku bankowym przypisanym do używanej karty. Obie płatności, zarówno zakupy, jak i wypłatę gotówki, bank autoryzuje oraz rozlicza przez jedną transakcję, sumując obie kwoty i obciążając ową sumą rachunek właściciela.

Usługa w większości polskich banków jest realizowana bez dodatkowych opłat, aczkolwiek klient zainteresowany tego typu transakcją powinien indywidualnie zapoznać się z cennikiem opłat oraz regulaminem banku, do którego należy. [Raport na temat usługi cash back na polskim rynku., NBP, 2014.]

Cash back na świecie

Usługa cash back pojawiła się po raz pierwszy w latach 80. XX wieku, i od tego czasu sprawnie rozprzestrzeniała się na takie kraje jak Wielka Brytania, USA, oraz kraje skandynawskie. W 2006r. (wraz z pojawieniem się w Polsce), wprowadzona została we Włoszech, a rok później, w 2007r. pojawiła się także na terenie Czech. Na wyspach brytyjskich usługa zyskała tak dużą popularność, że już co czwarta transakcja wykonywana jest wraz z usługą cash back. [[[Informacja]] o kartach płatniczych: IV kwartał 2016r., NBP, 2017]

Cash back w Polsce

Usługa cash back pojawiła się w Polsce w 2006r. i początkowo oferowana była jedynie przez trzy banki – mBank, PKO BP a także MultiBank. Na początku możliwość wypłacania gotówki w ten sposób mieli tylko posiadacze karty debetowej Visa, a punktów realizujących usługę było bardzo niewiele i znajdowały się one jedynie w większych miastach. Obecnie do usługi cash back ma dostęp już około 14 mln posiadaczy kart debetowych, a na terenie całej Polski, istnieje już ponad 100 tys. [p placówek handlowych oraz usługowych, realizujących transakcje cash back. Dla porównania, ilość bankomatów na terenie Polski to mniej niż 25 tys. Punkty realizujące wypłaty cash back można rozpoznać szukając logo usługi – umieszczone jest zazwyczaj w widocznym dla klienta miejscu (naklejki na witrynach sklepowych, przy drzwiach wejściowych, ladach, itp.)[3]

Sklepy realizujące usługi cash back

Obecnie usługę cash back można zrealizować w następujących punktach detalicznych:[4]

  • POLOmarket
  • Żabka
  • Drogeria Dayli
  • Małpka Express
  • stacje Orlen
  • Twój Market
  • Stacja Bliska
  • Saturn
  • Carrefour
  • Freshmarket
  • Ruch
  • Krakowski Kredens
  • Media Markt
  • Dino

Zalety korzystania z usługi cash back

  • wygoda i oszczędność czasu
  • bezpieczeństwo (transakcja zawsze musi być potwierdzona kodem PIN)
  • usługa bezpłatna (dla większości banków) – podczas gdy za wypłaty w "obcych” bankomatach często naliczane są drobne opłaty (2-5zł)
  • możliwość wypłaty niewielkiej, a także "nierównej” kwoty (np. 105zł), w zależności od potrzeb klienta
  • łatwość korzystania – większa część czynności wykonywana jest przez obsługę sklepu / punktu

[Wyniki badań ankietowych dotyczących funkcjonowania usługi cash back na rynku polskim, NBP, 2013 r.]

Bibliografia

Przypisy