Cash back
Cash back |
---|
Polecane artykuły |
Cash back (cashback) - usługa pozwalająca klientom sklepów na wypłacanie gotówki w trakcie zakupów z wykorzystaniem terminali płatniczych.
Opis usługi
Cash back to usługa oferowana przez banki, pozwalająca posiadaczowi karty płatniczej na wypłacenie środków pieniężnych bez konieczności udawania się do bankomatu. Wypłatę gotówki zrealizować można w sklepie, z wykorzystaniem terminala płatniczego POS, podczas płacenia za zakupy.
Warunkiem korzystania z usług cash back jest posiadanie karty płatniczej firmy Visa lub MasterCard, wydanej przez bank, który posiada w swojej ofercie tego typu funkcję. Usługa włączona jest od chwili aktywacji karty i klient nie musi dodatkowo jej aktywować. [Raport na temat usługi cash back na polskim rynku., NBP, 2014.]
Jak działa usługa
W celu skorzystania z usługi cash back, klient musi dokonać płatności za zakup dowolnego towaru przy użyciu karty płatniczej. Należność za zakupy jest nieistotna i nie wpływa w żaden sposób na wysokość sumy, którą klient może wypłacić. W trakcie realizowania transakcji klient powinien poinformować obsługę o chęci wypłaty środków pieniężnych ze swojej karty, a po określeniu kwoty zatwierdzić transakcję kodem PIN do swojej karty. W zależności od rodzaju posiadanej karty, klient ma możliwość wypłaty maksymalnie 300zł (w przypadku kart Visa)[1] lub 500 zł (dla karty MasterCard)[2], jednak transakcję cash back można wykonywać wielokrotnie w ciągu dnia, przy każdej płatności kartą w miejscach realizujących usługę, pod warunkiem, że właściciel karty posiada wystarczającą ilość środków pieniężnych na swoim rachunku bankowym przypisanym do używanej karty. Obie płatności, zarówno zakupy, jak i wypłatę gotówki, bank autoryzuje oraz rozlicza przez jedną transakcję, sumując obie kwoty i obciążając ową sumą rachunek właściciela.
Usługa w większości polskich banków jest realizowana bez dodatkowych opłat, aczkolwiek klient zainteresowany tego typu transakcją powinien indywidualnie zapoznać się z cennikiem opłat oraz regulaminem banku, do którego należy. [Raport na temat usługi cash back na polskim rynku., NBP, 2014.]
Cash back na świecie
Usługa cash back pojawiła się po raz pierwszy w latach 80. XX wieku, i od tego czasu sprawnie rozprzestrzeniała się na takie kraje jak Wielka Brytania, USA, oraz kraje skandynawskie. W 2006r. (wraz z pojawieniem się w Polsce), wprowadzona została we Włoszech, a rok później, w 2007r. pojawiła się także na terenie Czech. Na wyspach brytyjskich usługa zyskała tak dużą popularność, że już co czwarta transakcja wykonywana jest wraz z usługą cash back. [[[Informacja]] o kartach płatniczych: IV kwartał 2016r., NBP, 2017]
Cash back w Polsce
Usługa cash back pojawiła się w Polsce w 2006r. i początkowo oferowana była jedynie przez trzy banki – mBank, PKO BP a także MultiBank. Na początku możliwość wypłacania gotówki w ten sposób mieli tylko posiadacze karty debetowej Visa, a punktów realizujących usługę było bardzo niewiele i znajdowały się one jedynie w większych miastach. Obecnie do usługi cash back ma dostęp już około 14 mln posiadaczy kart debetowych, a na terenie całej Polski, istnieje już ponad 100 tys. [p placówek handlowych oraz usługowych, realizujących transakcje cash back. Dla porównania, ilość bankomatów na terenie Polski to mniej niż 25 tys. Punkty realizujące wypłaty cash back można rozpoznać szukając logo usługi – umieszczone jest zazwyczaj w widocznym dla klienta miejscu (naklejki na witrynach sklepowych, przy drzwiach wejściowych, ladach, itp.)[3]
Sklepy realizujące usługi cash back
Obecnie usługę cash back można zrealizować w następujących punktach detalicznych:[4]
- POLOmarket
- Żabka
- Drogeria Dayli
- Małpka Express
- stacje Orlen
- Twój Market
- Stacja Bliska
- Saturn
- Carrefour
- Freshmarket
- Ruch
- Krakowski Kredens
- Media Markt
- Dino
Zalety korzystania z usługi cash back
- wygoda i oszczędność czasu
- bezpieczeństwo (transakcja zawsze musi być potwierdzona kodem PIN)
- usługa bezpłatna (dla większości banków) – podczas gdy za wypłaty w "obcych” bankomatach często naliczane są drobne opłaty (2-5zł)
- możliwość wypłaty niewielkiej, a także "nierównej” kwoty (np. 105zł), w zależności od potrzeb klienta
- łatwość korzystania – większa część czynności wykonywana jest przez obsługę sklepu / punktu
[Wyniki badań ankietowych dotyczących funkcjonowania usługi cash back na rynku polskim, NBP, 2013 r.]
Bibliografia
- Borusiak B., Pierański B. (2015), Możliwości personalizacji oferty w przedsiębiorstwach handlu detalicznego [w:] Handel Wewnętrzny w Polsce 2010-2015, IBRKiK, Warszawa, s. 372-387.
- Kaszubski R., Obzejta Ł. (2012), Karty płatnicze w Polsce, Wydawnictwo LEX, Warszawa, s. 304-307
- Kucharska B. (2016), Bliskość sklepów wygodnego zakupu wobec klienta
- Rabong M. (2013) Wyniki badań ankietowych dotyczących funkcjonowania usługi cash back na rynku polskim, Warszawa: Narodowy Bank Polski, 2013 r. (24.04.2018)
- Rabong M. (2014) Raport na temat usługi cash back na polskim rynku. Warszawa: Narodowy Bank Polski, 2014. (24.04.2018)
- Rabong M. (2016) Informacja o kartach płatniczych: IV kwartał 2014r., Warszawa: Narodowy Bank Polski, 2015. (24.04.2018)
- Zakonnik Ł., (2016), Rozwój smart cities w Polsce w kontekście wykorzystania płatności elektronicznych.
Przypisy
- ↑ Visa cash back (24.04.2018)
- ↑ MasterCard podnosi cashback do 500zł (24.04.2018)
- ↑ www.nbpportal.pl (24.04.2018)
- ↑ www.mbank.pl/ (24.04.2018)