Proces badania satysfakcji pracowników i klientów: Różnice pomiędzy wersjami
mNie podano opisu zmian |
m (Pozycjonowanie) |
||
Linia 11: | Linia 11: | ||
# Zwiększenie liczby pracowników, odpowiedzialnych za przeprowadzanie telefonicznej ankiety o 2 osoby (skrócenie czasu potrzebnego na przeprowadzenie ankiety o tydzień) | # Zwiększenie liczby pracowników, odpowiedzialnych za przeprowadzanie telefonicznej ankiety o 2 osoby (skrócenie czasu potrzebnego na przeprowadzenie ankiety o tydzień) | ||
# Zwiększenie liczby zadowolonych klientów z roku na rok o minimum 5%. | # Zwiększenie liczby zadowolonych klientów z roku na rok o minimum 5%. | ||
==2. Charakterystyka procesu== | ==2. Charakterystyka procesu== | ||
Linia 17: | Linia 16: | ||
Badanie zadowolenia klientów umożliwia nam przeprowadzenie obiektywnej oceny, która pomaga w określeniu zalet i wad występujących w działalności naszej firmy. Wysoki poziom satysfakcji klienta doprowadza do wzrostu jego lojalności, a to z kolei ma ogromny wpływ na długofalową sytuację finansową firmy. Ponieważ jeśli [[konsument]] jest zadowolony z zakupu, bardzo prawdopodobne jest, że kupi nasz [[produkt]] następnym razem i stanie się naszym stałym klientem. | Badanie zadowolenia klientów umożliwia nam przeprowadzenie obiektywnej oceny, która pomaga w określeniu zalet i wad występujących w działalności naszej firmy. Wysoki poziom satysfakcji klienta doprowadza do wzrostu jego lojalności, a to z kolei ma ogromny wpływ na długofalową sytuację finansową firmy. Ponieważ jeśli [[konsument]] jest zadowolony z zakupu, bardzo prawdopodobne jest, że kupi nasz [[produkt]] następnym razem i stanie się naszym stałym klientem. | ||
<google>n</google> | |||
==3. Zasoby (dane wejściowe)== | ==3. Zasoby (dane wejściowe)== |
Aktualna wersja na dzień 18:33, 18 lis 2023
To tylko przykład procesu. Nie traktuj go jako idealny wzorzec, a raczej jako wersję poglądową.
|
1. Cele procesu
Cele ogólne
- Zbadanie zadowolenia klientów i pracowników
- Na podstawie końcowego raportu analiza otrzymanych wyników
- Na podstawie końcowego raportu propozycja wprowadzenia ulepszeń oraz sposobów uniknięcia błędów
Cele doskonalenia
- Stworzenie wzoru ankiety wykorzystywanej za każdym razem w badaniu zadowolenia klientów i pracowników
- Zwiększenie liczby pracowników, odpowiedzialnych za przeprowadzanie telefonicznej ankiety o 2 osoby (skrócenie czasu potrzebnego na przeprowadzenie ankiety o tydzień)
- Zwiększenie liczby zadowolonych klientów z roku na rok o minimum 5%.
2. Charakterystyka procesu
Badanie zadowolenia pracowników jest narzędziem pozwalającym rozpoznać postawy panujące wśród pracowników organizacji. Dostarcza informacji na temat najbardziej satysfakcjonujących aspektów pracy, a także obszarów problematycznych i konfliktów, które mogą być przyczyną obniżenia nastrojów i zaangażowania w pracę, u osób zatrudnionych w firmie.
Badanie zadowolenia klientów umożliwia nam przeprowadzenie obiektywnej oceny, która pomaga w określeniu zalet i wad występujących w działalności naszej firmy. Wysoki poziom satysfakcji klienta doprowadza do wzrostu jego lojalności, a to z kolei ma ogromny wpływ na długofalową sytuację finansową firmy. Ponieważ jeśli konsument jest zadowolony z zakupu, bardzo prawdopodobne jest, że kupi nasz produkt następnym razem i stanie się naszym stałym klientem.
3. Zasoby (dane wejściowe)
3.1. Uczestnicy procesu
- dyrektor ds. HR
- dyrektor ds. Marketingu
- zarząd
- pracownik działu HR odpowiedzialny za koordynację projektów związanych z oceną pracowniczą
- pracownik działu HR odpowiedzialny za przygotowywanie dokumentów personalnych
- pracownik działu Marketing odpowiedzialny za przygotowywanie dokumentów personalnych
- pracownicy firmy
- klienci firmy
3.2. Zasoby materialne
- komputer
- oprogramowanie
- internet
- fachowa literatura
3.3. Zasoby informacyjne
- dokumentacja techniczna firmy
- strategia działania
- wewnętrzne procedury
- baza danych klientów
- baza danych pracowników
3.4. Narzędzia, metody i techniki
- Ankieta dotycząca badania zadowolenia pracowników
- Zestaw pytań do wywiadu z pracownikami
- Zestaw pytań do wywiadu telefonicznego z klientami
4. Opis procesu
4.1. Satysfakcja pracowników
- Na zlecenie zarządu co 2 lata przeprowadzane jest badanie zadowolenia pracowników. Dyrektor ds. Human Resources określa liczbę pracowników poddanych badaniu; dane czerpie z bazy danych. Na określenie liczby pracowników potrzebne są 3 dni. Decyzje o tej liczbie przekazywane są do zarządu.
- Dyrektor ds. HR wraz z pracownikami tego działu w przeciągu 30 dni przygotowuje ankietę mającą na celu zbadanie zadowolenia pracowników całej firmy. Ankieta ta, tworzona jest w formie elektronicznej na podstawie dostępnych w internecie ankiet oraz własnych informacji.
- Dyrektor ds. HR przekazuje wszystkim pracownikom stworzone ankiety.
- Pracownicy na zapoznanie się, wypełnienie i wysłanie zwrotne do dyrektora ds. HR mają 3 dni.
- Zebrane ankiety analizowane są przez 1 pracownika działu HR odpowiedzialnego za koordynację projektów związanych z oceną pracowniczą; wygenerowany zostaje w ciągu 7 dni raport z wynikami, który przekazywany jest do zarządu.
- Dyrektor ds. HR wybiera 1 pracownika, który odpowiedzialny będzie za przeprowadzenie wywiadu pracowniczego.
- Wybrany pracownik przeprowadza rozmowę na temat zadowolenia pracowników z 40% wszystkich osób zatrudnionych w firmie. Całe to zadanie będzie trwało około 14 dni. Następnie pracownik ten przedstawia notatki z rozmów do pracownika odpowiedzialnego za przygotowywanie dokumentów personalnych.
- Notatki analizowane są przez pracownika odpowiedzialnego za przygotowywanie dokumentów personalnych, wygenerowany zostaje w ciągu 7 dni raport z wynikami; który przekazywany jest do zarządu.
4.2. Satysfakcja klientów
- Dyrektor ds. Marketingu określa liczbę klientów poddanych badaniu; dane czerpie z bazy danych. Na określenie liczby klientów potrzebne są 3 dni.
- Dyrektor ds. Marketingu wraz z pracownikami tego działu w przeciągu 14 dni przygotowuje zestaw kilkunastu pytań mających na celu zbadanie zadowolenia klientów firmy. Pytania tworzone są w oparciu o wieloletnie doświadczenie firmy, w taki sposób by sprawdzić poziom zadowolenia klientów w temacie obsługi oraz oferowanych usług.
- Dyrektor ds. Marketingu wybiera 2 osoby spośród pracowników tego działu do przeprowadzenia wywiadu. W tym celu dzwonią oni do wybranej grupy klientów i przeprowadzają rozmowę wykorzystując wcześniej ułożone pytania. Dzienny limit to 3-5 osób na 1 pracownika (ponieważ zakładamy, że dany pracownik oprócz tego wykonuje stała pracę w firmie). Na całość zadania przewidziane jest 30 dni. Następnie pracownicy przedstawiają notatki z rozmów do pracownika odpowiedzialnego za przygotowywanie dokumentów personalnych.
- Notatki analizowane są przez pracownika działu Marketing odpowiedzialnego za przygotowywanie dokumentów personalnych, wygenerowany zostaje w ciągu 7 dni raport z wynikami; który przekazywany jest do zarządu.
4.3. Analiza zbiorcza
- Zarząd wraz z dyrektorami HR i Marketingu analizuje raporty, wyciągają z nich wnioski, zgłaszają uwagi i dają wytyczne odnośnie potrzeby wprowadzenia ulepszeń. Następnie Dyrektorzy przedstawiają te informacje na zebraniach dla pracowników swoich działów.
- Przedstawiciele obu działów tworzą wspólny końcowy raport, zawierający wyniki przeprowadzonych badań wraz z proponowanymi ulepszeniami oraz sposobami uniknięcia błędów w przyszłej działalności firmy.
5. Wyjścia (dane wyjściowe)
- Raporty wygenerowane na podstawie badań
- Propozycje decyzji dotyczących poprawy zadowolenia klientów
- Propozycje decyzji dotyczących poprawy zadowolenia pracowników
6. Odpowiedzialność i uprawnienia
Dyrektor ds. Marketingu | Wybór 2 pracowników | ||
7. Formularze
- [[kwestionariusz badania satysfakcji pracowników (ankieta)|kwestionariusz ankietowy dotyczący badania zadowolenia pracowników firmy]]
- zestaw pytań do wywiadu telefonicznego dotyczącego badania zadowolenia klientów firmy
- zestaw pytań do wywiadu dotyczącego badania zadowolenia pracowników firmy
8. Diagram procesu
Autor: Urszula Kozłowska, Małgorzata Kwiatkowska