PMI (wskaźnik): Różnice pomiędzy wersjami
m (cleanup bibliografii i rotten links) |
mNie podano opisu zmian |
||
Linia 13: | Linia 13: | ||
</ul> | </ul> | ||
}} | }} | ||
'''[[Wskaźnik]] PMI''' czyli ''' | '''[[Wskaźnik]] PMI''' czyli '''Purchasing Managers' Index''' to wskaźnik aktywności finansowej pochodzący z comiesięcznych badań firm z sektora prywatnego. Został stworzony przez ''Markit Group'', ''Institute for Supply Management of financial activity'' and ''Singapore Institute of Purchasing and Materials Management'' (SIPMM). Wskaźnik ma na celu odzwierciedlenie aktywności managerów nabywających różnego rodzaju dobra i [[usługi]]<ref>Jabłoński B, (2016), s. 79</ref>. | ||
Każda z trzech firm (''ISM'', ''SIPMM'' oraz ''Markit Group'') co miesiąc opracowuje ankiety dotyczące wskaźnika PMI przeprowadzając ankiety wśród firm z danego sektora biznesowego: | Każda z trzech firm (''ISM'', ''SIPMM'' oraz ''Markit Group'') co miesiąc opracowuje ankiety dotyczące wskaźnika PMI przeprowadzając ankiety wśród firm z danego sektora biznesowego: | ||
Linia 29: | Linia 29: | ||
Ostateczna [[wartość]] wskaźnika PMI obliczana jest na podstawie wyników ankiet wśród zarządzających z branży usługowej lub produkcyjnej (pod uwagę brany jest jedynie [[sektor]] prywatny) przez wzór: | Ostateczna [[wartość]] wskaźnika PMI obliczana jest na podstawie wyników ankiet wśród zarządzających z branży usługowej lub produkcyjnej (pod uwagę brany jest jedynie [[sektor]] prywatny) przez wzór: | ||
<math>PMI = (P1\cdot1) + (P2\cdot0,5) + (P3\cdot0)</math> | <math>PMI = (P1\cdot1) + (P2\cdot0,5) + (P3\cdot0)</math> | ||
gdzie<ref name="cejsh.icm.edu.pl">Jabłoński B, (2016), | gdzie<ref name="cejsh.icm.edu.pl">Jabłoński B, (2016),, s.82-87</ref><ref name="papers.ssrn.com">Aprigliano V, (2011) s. 16-19</ref>: | ||
* ''P1'' - procentowa ilość odpowiedzi wskazujących na polepszenie sytuacji | * ''P1'' - procentowa ilość odpowiedzi wskazujących na polepszenie sytuacji | ||
* ''P2'' – procentowa ilość odpowiedzi o stosunku neutralnym | * ''P2'' – procentowa ilość odpowiedzi o stosunku neutralnym | ||
Linia 35: | Linia 35: | ||
Ze wzoru wyczytać możemy, że jeśli 100% badanych zgłosi poprawę to wskaźnik PMI wyniósłby 100. Gdyby 100% respondentów zgłosiło pogorszenie, wskaźnik wyniósłby zero. Natomiast jeżeli 100% badanych nie widziałoby zmian, wskaźnik wynosiłby 50 (<math>P2\cdot0,5</math>)<ref name="cejsh.icm.edu.pl"/><ref name="papers.ssrn.com"/>. | Ze wzoru wyczytać możemy, że jeśli 100% badanych zgłosi poprawę to wskaźnik PMI wyniósłby 100. Gdyby 100% respondentów zgłosiło pogorszenie, wskaźnik wyniósłby zero. Natomiast jeżeli 100% badanych nie widziałoby zmian, wskaźnik wynosiłby 50 (<math>P2\cdot0,5</math>)<ref name="cejsh.icm.edu.pl"/><ref name="papers.ssrn.com"/>. | ||
Odczyt wyniku o wartości 50 oznacza, że [[zmienna]] pozostaje niezmieniona. [[Wynik]] powyżej 50 punktów wskazuje na poprawę, a wartość poniżej 50 sugeruje spadek. Im wynik jest dalszy od wartości 50, tym silniejsza jest [[zmiana]] w ciągu miesiąca<ref name="cejsh.icm.edu.pl"/><ref name="papers.ssrn.com"/><ref>Białowski P, (2013) | Odczyt wyniku o wartości 50 oznacza, że [[zmienna]] pozostaje niezmieniona. [[Wynik]] powyżej 50 punktów wskazuje na poprawę, a wartość poniżej 50 sugeruje spadek. Im wynik jest dalszy od wartości 50, tym silniejsza jest [[zmiana]] w ciągu miesiąca<ref name="cejsh.icm.edu.pl"/><ref name="papers.ssrn.com"/><ref>Białowski P, (2013), s. 129-131</ref>. | ||
==Ankiety dla wskaźnika PMI== | ==Ankiety dla wskaźnika PMI== | ||
[[Dane]] do wskaźnika PMI gromadzone są za pomocą ankiet przeprowadzonych wśród 400 kierowników zakupów w sektorze produkcyjnym w pięciu różnych dziedzinach (takich jak: nowe zamówienia od klientów, szybkość dostaw od dostawców, zapasy, zamówienia oraz zatrudnienia). Respondencie mogą zgłaszać lepsze, takie samego lub gorsze warunki biznesowe niż w poprzednich miesiącach. Dla wszystkich tych pól obliczany jest odsetek respondentów, którzy zgłosili lepsze warunki niż w poprzednich miesiącach. Tych pięć wartości procentowych mnoży się przez odpowiednią wagę i sumuje<ref name="dspace.mit.edu">Conforto E, (2013), | [[Dane]] do wskaźnika PMI gromadzone są za pomocą ankiet przeprowadzonych wśród 400 kierowników zakupów w sektorze produkcyjnym w pięciu różnych dziedzinach (takich jak: nowe zamówienia od klientów, szybkość dostaw od dostawców, zapasy, zamówienia oraz zatrudnienia). Respondencie mogą zgłaszać lepsze, takie samego lub gorsze warunki biznesowe niż w poprzednich miesiącach. Dla wszystkich tych pól obliczany jest odsetek respondentów, którzy zgłosili lepsze warunki niż w poprzednich miesiącach. Tych pięć wartości procentowych mnoży się przez odpowiednią wagę i sumuje<ref name="dspace.mit.edu">Conforto E, (2013),, s. 10-11; 24-27</ref><ref name="Aprigliano V 2011 PMI">Aprigliano V, (2011),s. 7-12</ref>. | ||
Menedżerowie ds. zakupów tworzą niemal idealną bazę próbek, mając dostęp do informacji często niemożliwych do zdobycia dla innych menedżerów. Ze względu na charakter ich funkcji ważne jest, aby menadżerowie zakupów byli pierwszymi, którzy wiedzą, kiedy warunki handlowe, a zatem wyniki firmy zmieniają się na lepsze lub gorsze. [[Grupa]] Markit korzysta zatem z takich członków kierownictwa do tworzenia danych na temat aktualnych warunków biznesowych<ref name="dspace.mit.edu"/>. | |||
Firmy przeprowadzające ankiety dokładają wszelkich starań, aby miesięczny odsetek odpowiedzi w ankietach wynosił około 80%, zapewniając tym dokładny obraz aktualnej sytuacji na rynku<ref name="dspace.mit.edu"/>. | Firmy przeprowadzające ankiety dokładają wszelkich starań, aby miesięczny odsetek odpowiedzi w ankietach wynosił około 80%, zapewniając tym dokładny obraz aktualnej sytuacji na rynku<ref name="dspace.mit.edu"/>. |
Wersja z 18:39, 28 paź 2023
PMI (wskaźnik) |
---|
Polecane artykuły |
Wskaźnik PMI czyli Purchasing Managers' Index to wskaźnik aktywności finansowej pochodzący z comiesięcznych badań firm z sektora prywatnego. Został stworzony przez Markit Group, Institute for Supply Management of financial activity and Singapore Institute of Purchasing and Materials Management (SIPMM). Wskaźnik ma na celu odzwierciedlenie aktywności managerów nabywających różnego rodzaju dobra i usługi[1].
Każda z trzech firm (ISM, SIPMM oraz Markit Group) co miesiąc opracowuje ankiety dotyczące wskaźnika PMI przeprowadzając ankiety wśród firm z danego sektora biznesowego:
- ISM - pokrywa działalność gospodarczą w całej Ameryce Północnej (NAICS),
- SIPMM - obejmuje wszystkie sektory produkcji na świecie,
- Markit Group - pokrywa wszystkie firmy z sektora prywatnego, poza sektorem publicznym.
Firmy ISM, SIPMM i Markit Group obejmują również dodatkowo inne wskaźniki do badań w produkcji takie jak: nowe zamówienia, zatrudnienie, eksport, zapasy surowców i wyrobów gotowych oraz ich ceny.
TL;DR
Wskaźnik PMI to wskaźnik aktywności finansowej, który odzwierciedla aktywność managerów nabywających dobra i usługi. Jest obliczany na podstawie wyników ankiet przeprowadzanych wśród firm z sektora prywatnego. Wynik powyżej 50 wskazuje na poprawę, a wartość poniżej 50 sugeruje spadek. Ankiety są przeprowadzane przez trzy firmy: ISM, SIPMM i Markit Group. Dane gromadzone są za pomocą ankiet przeprowadzonych wśród kierowników zakupów w sektorze produkcyjnym. Wskaźnik PMI jest używany do monitorowania aktualnych warunków biznesowych.
Wzór, obliczenia i interpretacja
Ostateczna wartość wskaźnika PMI obliczana jest na podstawie wyników ankiet wśród zarządzających z branży usługowej lub produkcyjnej (pod uwagę brany jest jedynie sektor prywatny) przez wzór: gdzie[2][3]:
- P1 - procentowa ilość odpowiedzi wskazujących na polepszenie sytuacji
- P2 – procentowa ilość odpowiedzi o stosunku neutralnym
- P3 – procentowa ilość odpowiedzi wskazujących na pogorszenie sytuacji
Ze wzoru wyczytać możemy, że jeśli 100% badanych zgłosi poprawę to wskaźnik PMI wyniósłby 100. Gdyby 100% respondentów zgłosiło pogorszenie, wskaźnik wyniósłby zero. Natomiast jeżeli 100% badanych nie widziałoby zmian, wskaźnik wynosiłby 50 ()[2][3].
Odczyt wyniku o wartości 50 oznacza, że zmienna pozostaje niezmieniona. Wynik powyżej 50 punktów wskazuje na poprawę, a wartość poniżej 50 sugeruje spadek. Im wynik jest dalszy od wartości 50, tym silniejsza jest zmiana w ciągu miesiąca[2][3][4].
Ankiety dla wskaźnika PMI
Dane do wskaźnika PMI gromadzone są za pomocą ankiet przeprowadzonych wśród 400 kierowników zakupów w sektorze produkcyjnym w pięciu różnych dziedzinach (takich jak: nowe zamówienia od klientów, szybkość dostaw od dostawców, zapasy, zamówienia oraz zatrudnienia). Respondencie mogą zgłaszać lepsze, takie samego lub gorsze warunki biznesowe niż w poprzednich miesiącach. Dla wszystkich tych pól obliczany jest odsetek respondentów, którzy zgłosili lepsze warunki niż w poprzednich miesiącach. Tych pięć wartości procentowych mnoży się przez odpowiednią wagę i sumuje[5][6].
Menedżerowie ds. zakupów tworzą niemal idealną bazę próbek, mając dostęp do informacji często niemożliwych do zdobycia dla innych menedżerów. Ze względu na charakter ich funkcji ważne jest, aby menadżerowie zakupów byli pierwszymi, którzy wiedzą, kiedy warunki handlowe, a zatem wyniki firmy zmieniają się na lepsze lub gorsze. Grupa Markit korzysta zatem z takich członków kierownictwa do tworzenia danych na temat aktualnych warunków biznesowych[5].
Firmy przeprowadzające ankiety dokładają wszelkich starań, aby miesięczny odsetek odpowiedzi w ankietach wynosił około 80%, zapewniając tym dokładny obraz aktualnej sytuacji na rynku[5].
Dane gromadzone są w drugiej połowie każdego miesiąca za pośrednictwem poczty, e-maila, stron internetowych oraz faksu i telefonu[5].
Kwestionariusz wskaźnika PMI zawiera tylko i wyłącznie informacje faktyczne. Ankieta nie zawiera opinii, intencji ani oczekiwań, dlatego dane przedstawione w kwestionariuszu są najbliższe sytuacji faktycznej. Zadawane pytania dotyczą kluczowych zmiennych, takich jak: produkcja, nowe zamówienia, ceny i zatrudnienie. Pytania skonstruowane są w prosty sposób aby możliwości odpowiedzi były tylko 3 (wyżej/niżej/tak samo). Np. Czy produkcja w Twojej firmie jest wyższa, taka sama, czy niższa niż w zeszłym miesiącu? Respondenci proszeni są o wzięcie pod uwagę spodziewanych wpływów sezonowych przy rozpatrywaniu odpowiedzi[5][6].
Sezonowa korekta kwestionariuszy dla wskaźnika PMI zazwyczaj obliczana jest przy użyciu statystycznego programu korekty X12, stosowanego przez rządowe organy statystyczne w krajach rozwiniętych. Jednak program X12 wytwarza zadowalające dane tylko wtedy, gdy dostępne są dane historyczne z pięciu lat. W przypadku braku takich danych historycznych, dane z badania PMI korygowane są sezonowo przy użyciu alternatywnej metody opracowanej przez Markit Economics[5].
Przypisy
Bibliografia
- Aprigliano V, (2011), The Relationship between the PMI and the Italian Index of Industrial Production and the Impact of the Latest Economic Crisis, Université Libre de Bruxelles, Bruxelles
- Białowski P, (2013), Bayesowskie uśrednianie klasycznych oszacowań wprognozowaniu wskaźników makroekonomicznychz użyciem danych z testów koniunktury, Instytut Rozwoju Gospodarczego SGH, Warszawa
- Conforto E, (2013), Survey Report: Improving Integration of Program Management and Systems Engineering, MIT Consortium for Engineering Program Excellence, Philadelphia
- Jabłoński B, (2016), Makroekonomiczne determinanty polityki dywidend, Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach, Katowice
- Jegorow D, (2013), Człowiek - Gospodarka - Praca - Rozwój, Sun Solution, Chełm
- Ulrichs M, (2013), Analiza wyprzedzających i jednoczesnych wskaźników gospodarczych, Instytut Rozwoju Gospodarczego SGH, Warszawa
Autor: Anna Mrajca