Kwota zmniejszająca podatek: Różnice pomiędzy wersjami
m (Dodanie MetaData Description) |
m (cleanup bibliografii i rotten links) |
||
Linia 30: | Linia 30: | ||
* 1360 zł pomniejszone o kwotę obliczoną według wzoru: 834 zł 88 gr × (podstawa obliczenia podatku – 8000 zł) ÷ 5000 zł – dla podstawy obliczenia podatku wyższej od 8000 zł i nieprzekraczającej kwoty 13 000 zł, | * 1360 zł pomniejszone o kwotę obliczoną według wzoru: 834 zł 88 gr × (podstawa obliczenia podatku – 8000 zł) ÷ 5000 zł – dla podstawy obliczenia podatku wyższej od 8000 zł i nieprzekraczającej kwoty 13 000 zł, | ||
* 525 zł 12 gr – dla podstawy obliczenia podatku wyższej od 13 000 zł i nieprzekraczającej kwoty 85 528 zł, | * 525 zł 12 gr – dla podstawy obliczenia podatku wyższej od 13 000 zł i nieprzekraczającej kwoty 85 528 zł, | ||
* 525 zł 12 gr pomniejszone o kwotę obliczoną według wzoru: 525 zł 12 gr × (podstawa obliczenia podatku – 85 528 zł) ÷ 41 472 zł – dla podstawy obliczenia podatku wyższej od 85 528 zł i nieprzekraczającej kwoty 127 000 zł. | * 525 zł 12 gr pomniejszone o kwotę obliczoną według wzoru: 525 zł 12 gr × (podstawa obliczenia podatku – 85 528 zł) ÷ 41 472 zł – dla podstawy obliczenia podatku wyższej od 85 528 zł i nieprzekraczającej kwoty 127 000 zł. | ||
{{law}} | {{law}} | ||
==Przypisy== | ==Przypisy== | ||
<references/> | <references /> | ||
==Bibliografia== | ==Bibliografia== | ||
* Flis M. (2019), ''[https://isp-modzelewski.pl/wp-content/uploads/2019/12/Kwota-wolna-od-podatku-jako-anachronizm-polskiego.pdf Kwota wolna od podatku jako anachronizm polskiego systemu podatkowego]'', " | <noautolinks> | ||
* | * Flis M. (2019), ''[https://isp-modzelewski.pl/wp-content/uploads/2019/12/Kwota-wolna-od-podatku-jako-anachronizm-polskiego.pdf Kwota wolna od podatku jako anachronizm polskiego systemu podatkowego]'', "Doradztwo podatkowe - Biuletyn Instytutu Studiów Podatkowych", nr 11, s. 15-17 | ||
* ''Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r.'' [https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=wdu19970780483 Dz.U. 1997 nr 78 poz. 483] | |||
* ''[ | * ''Ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.'' [https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=wdu19910800350 Dz. U. 1991 nr 80 poz. 350] | ||
* ''Ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.'' [https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=wdu19910800350 Dz. U. 1991 nr 80 poz. 350] | |||
* ''Ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.'' [https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=wdu19910800350 Dz. U. 1991 nr 80 poz. 350] | |||
* Wasilewski J., Werner A., Kimla K., Kostrzewa A. (2018), ''[https://www.academia.edu/38020020/Kwota_wolna_od_opodatkowania_a_sprawiedliwość_podatkowa Kwota wolna od opodatkowania a sprawiedliwość podatkowa]'', "Edukacja Ekonomistów i Menadżerów: problemy,innowacje,projekty.", nr 3(49), s. 187-199 | |||
* ''Wyrok Trybunału Konstytucyjnego z dnia 28 października 2015'', sygn. akt K 21/14 | |||
</noautolinks> | |||
{{a|Szymon Gregorczyk}} | {{a|Szymon Gregorczyk}} |
Wersja z 17:44, 25 paź 2023
Kwota zmniejszająca podatek |
---|
Polecane artykuły |
Kwota zmniejszająca podatek to kwota, o którą podatnik może pomniejszyć wyliczony podatek dochodowy należny Urzędowi skarbowemu, uzależniony od uzyskanego w danym roku dochodu i obowiązującej w danym roku podatkowym kwoty wolnej od podatku dochodowego.
Możliwość i zasady stosowania kwoty zmniejszającej podatek określa art.27 ust.1 Ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych[1].
Zmiana postaci kwoty zmniejszającej podatek po roku 2016
Do 2016 roku kwota wolna od podatku wynosiła 3091,00 zł, a kwota będąca zwrotem podatku była stała i wynosiła 556,02 zł. Na mocy Ustawy z dnia 29 listopada 2016 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz ustawy o zmianie ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw[2] z dniem 1 lipca 2017 zaczęły obowiązywać nowe przepisy, zmieniając wartość kwoty zmniejszającej podatek i częściowo uzależniając ją od ustalonych kwot dochodu uzyskiwanych przez podatników. Od tego czasu kwotę zmniejszającą podatek oblicza się według progresywnej skali podatkowej[3].
Zmiana przepisów była konsekwencją wyroku Trybunału Konstytucyjnego [4], zgodnie z którym przepis określający poziom minimum podatkowego: w zakresie, w jakim nie przewiduje mechanizmu korygowania kwoty zmniejszającej podatek, gwarantującego co najmniej minimum egzystencji, jest niezgodny z art. 2 i art. 84 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej. Wyrok zainicjowany był wnioskiem ze strony Rzecznika Praw Obywatelskich, w którym zasugerował potrzebę weryfikacji założenia, według którego podatnik przekraczający kwotę wolną od opodatkowania , może zaspokoić podstawowe potrzeby życiowe i ponieść ciężar publiczny w postaci uiszczenia podatku. Rzecznik Praw Obywatelskich uzasadniając swój wniosek, odwołał się do określonej w art. 84 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej[5] zasady podatkowej, twierdząc że obowiązek podatkowy powinien odnosić się do zdolności ponoszenia ciężarów i świadczeń publicznych przez obywateli, a stała kwota zmniejszająca podatek nie spełnia tego warunku[6].
Obecna postać kwoty zmniejszającej podatek(2020)
Ustawa z dnia 27 października 2017 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne[7] wprowadziła art. 27 ust. 1c i 1d, zobowiązujące ministra finansów m.in. do corocznej weryfikacji kwoty zmniejszającej podatek[8].
Obecnie (2020) skala progresywna do obliczania kwoty zmniejszającej podatek prezentuje się następująco[9]:
- 1360 zł – dla podstawy obliczenia podatku nieprzekraczającej kwoty 8000 zł,
- 1360 zł pomniejszone o kwotę obliczoną według wzoru: 834 zł 88 gr × (podstawa obliczenia podatku – 8000 zł) ÷ 5000 zł – dla podstawy obliczenia podatku wyższej od 8000 zł i nieprzekraczającej kwoty 13 000 zł,
- 525 zł 12 gr – dla podstawy obliczenia podatku wyższej od 13 000 zł i nieprzekraczającej kwoty 85 528 zł,
- 525 zł 12 gr pomniejszone o kwotę obliczoną według wzoru: 525 zł 12 gr × (podstawa obliczenia podatku – 85 528 zł) ÷ 41 472 zł – dla podstawy obliczenia podatku wyższej od 85 528 zł i nieprzekraczającej kwoty 127 000 zł.
Treść tego artykułu została oparta na aktach prawnych. Zwróć uwagę, że niektóre akty prawne mogły ulec zmianie od czasu publikacji tego tekstu. |
Przypisy
- ↑ Ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, Dz.U. 1991 Nr 80 poz. 350
- ↑ Ustawa z dnia 29 listopada 2016 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych
- ↑ Flis M. (2019), s. 15
- ↑ Wyrok Trybunału Konstytucyjnego z dnia 28 października 2015, sygn. akt K 21/14
- ↑ Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r., Dz.U. 1997 nr 78 poz. 483
- ↑ Wasilewski J., Werner A., Kimla K., Kostrzewa A. (2018), s.191
- ↑ Ustawa z dnia 27 października 2017 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, Dz.U. 2017 poz. 2175
- ↑ Flis M. (2019), s. 16
- ↑ Ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, Dz.U. 1991 Nr 80 poz. 350
Bibliografia
- Flis M. (2019), Kwota wolna od podatku jako anachronizm polskiego systemu podatkowego, "Doradztwo podatkowe - Biuletyn Instytutu Studiów Podatkowych", nr 11, s. 15-17
- Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. Dz.U. 1997 nr 78 poz. 483
- Ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych. Dz. U. 1991 nr 80 poz. 350
- Ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych. Dz. U. 1991 nr 80 poz. 350
- Ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych. Dz. U. 1991 nr 80 poz. 350
- Wasilewski J., Werner A., Kimla K., Kostrzewa A. (2018), Kwota wolna od opodatkowania a sprawiedliwość podatkowa, "Edukacja Ekonomistów i Menadżerów: problemy,innowacje,projekty.", nr 3(49), s. 187-199
- Wyrok Trybunału Konstytucyjnego z dnia 28 października 2015, sygn. akt K 21/14
Autor: Szymon Gregorczyk