Umiejętności interpersonalne: Różnice pomiędzy wersjami
(LinkTitles.) |
m (Dodanie MetaData Description) |
||
Linia 44: | Linia 44: | ||
[[Kategoria:Psychologia]] | [[Kategoria:Psychologia]] | ||
{{#metamaster:description|Umiejętności interpersonalne to klucz do skuteczności i budowania pozytywnych relacji. Dowiedz się więcej na naszej stronie.}} |
Wersja z 07:08, 14 paź 2023
Umiejętności interpersonalne |
---|
Polecane artykuły |
Umiejętności interpersonalne, są to inaczej umiejętności społeczne, wykorzystywane w relacjach z innymi ludźmi w celu: osiągnięcia oczekiwanej skuteczności (podejście związane z potrzebą władzy i statusu) inicjowania i podtrzymania pozytywnych relacji z innymi ludźmi (podejście związane z potrzebą aprobaty i akceptacji). Powyższe umiejętności są kompetencjami społecznymi, takimi jak "komunikatywność, empatia, tolerancja, umiejętność pracy w zespole, umiejętność przekonywania i negocjowania”.[1]Są one częścią kompetencji miękkich (inaczej umiejętności psychospołecznych), do których należą również kompetencje osobiste.[2]
Umiejętności interpersonalne a zatrudnienie
Umiejętności interpersonalne są bardzo poszukiwanymi umiejętnościami na rynku pracy. Pracodawcy obecnie kierują swoich pracowników na treningi kompetencji społecznych, wszelkiego rodzaju warsztaty w tym zakresie oraz coaching lub mentoring. Tego typu szkolenia najczęściej koncentrują się na pracy w grupach oraz odgrywaniu scenek, wchodzeniu w narzucone role.[3] Sprzyja to podniesieniu kompetencji społecznych, "co w przypadku pracowników przekłada się na wzrost ich kompetencji zawodowych i lepsze funkcjonowanie organizacji, a w przypadku osób bezrobotnych, zagrożonych wykluczeniem społecznym, bezdomnych, zwiększa ich kompetencje społeczne warunkujące, między innymi aktywność na rynku pracy i rynku edukacyjnym, skuteczność samodzielnych działań w poszukiwania pracy, a także lepsze radzenie sobie ze stresem i problemami dnia codziennego.”[4]
Umiejętności społeczne kiedyś i dziś
W latach 80. najbardziej poszukiwanymi umiejętnościami na rynku pracy były kompetencje ściśle techniczne,[5] natomiast "dzisiejszy menedżer (na każdym szczeblu hierarchii zarządczej) powinien posiadać przede wszystkim umiejętności interpersonalne”,[6] czyli być osobą otwartą na głosy innych, dostrzegającą ich potrzeby i reagującą szybko i poprawnie w sytuacjach tego wymagających. Wynika z tego, że umiejętności interpersonalne są aktualnie najbardziej pożądanymi przez pracodawców cechami, co jest efektem innego podejścia przedsiębiorstw do realizacji swojej działalności. Dzisiejsze zakłady pracy bazują na wykonywaniu projektów z konkretnymi ramami czasowymi i zakresami ich realizacji, najczęściej w zespołach, w których umiejętności społeczne są niezastąpione.[7]
Rola kompetencji społecznych w pracy menedżera
Wiedza menedżerska jest coraz bardziej powszechnie dostępna, dlatego najlepsi menedżerowie oprócz tej wiedzy posiadają pewne cechy i umiejętności odróżniające je od innych.[8] Są to przede wszystkim "kreatywność, wytrwałość, odpowiedzialność, wrażliwość, zaangażowanie, umiejętność motywowania, odporność na stres”.[9] Nie można przedstawić idealnego zbioru cech składających się na wybitnego menedżera, ale można wymienić wiele cech osobowości najbardziej poszukiwanych. Są to między innymi duża energiczność, umiejętność negocjacji i podejmowania trudnych decyzji, radzenie sobie ze stresem, wytrwałość i odpowiednie radzenie sobie w pracy z ludźmi.[10]
Przypisy
- ↑ Osiński Z. (2010). Kompetencje miękkie absolwenta humanistycznych studiów wyższych, a metody prowadzenia zajęć, "Studia wyższe z perspektywy rynku pracy”s. 1
- ↑ Osiński Z. (2010). Kompetencje miękkie absolwenta humanistycznych studiów wyższych, a metody prowadzenia zajęć, "Studia wyższe z perspektywy rynku pracy”, s. 1
- ↑ Bandach M. (2013). Trening umiejętności społecznych jako forma podnoszenia kompetencji społecznych,”Ekonomia i Zarządzanie”, Vol. 5, nr 4, s. 87-88
- ↑ Bandach M. (2013). Trening umiejętności społecznych jako forma podnoszenia kompetencji społecznych,”Ekonomia i Zarządzanie”, Vol. 5, nr 4, s. 93
- ↑ Baskiewicz N. (2013). Kobiety w zarządzaniu organizacjami,”Studia Ekonomiczne”, Nr 161, s. 28
- ↑ Baskiewicz N. (2013). Kobiety w zarządzaniu organizacjami,”Studia Ekonomiczne”, Nr 161, s. 29
- ↑ Baskiewicz N. (2013). Kobiety w zarządzaniu organizacjami,”Studia Ekonomiczne”, Nr 161, s. 28-29
- ↑ Król M.B. (2013). Kompetencje interpersonalne i cechy innowacyjnego menedżera projektów, "International Journal of Contemporary Management”, Vol 12, nr 2, s. 193
- ↑ Król M.B. (2013). Kompetencje interpersonalne i cechy innowacyjnego menedżera projektów, "International Journal of Contemporary Management”, Vol 12, nr 2, s. 196
- ↑ Król M.B. (2013). Kompetencje interpersonalne i cechy innowacyjnego menedżera projektów, "International Journal of Contemporary Management”, Vol 12, nr 2, s. 196
Bibliografia
- Bandach M. (2013). Trening umiejętności społecznych jako forma podnoszenia kompetencji społecznych,” Ekonomia i Zarządzanie”, Vol. 5, nr 4, Oficyna Wydawnicza Politechniki Białostockiej
- Baskiewicz N. (2013). Kobiety w zarządzaniu organizacjami,” Studia Ekonomiczne”, Nr 161, s. 27-35, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomiczngo w Katowicach
- Król M.B. (2013). Kompetencje interpersonalne i cechy innowacyjnego menedżera projektów, "International Journal of Contemporary Management”, Vol 12, nr 2
- Osiński Z. (2010). Kompetencje miękkie absolwenta humanistycznych studiów wyższych, a metody prowadzenia zajęć, "Studia wyższe z perspektywy rynku pracy”, Wydawnictwo Akademii Podlaskiej Siedlce
Autor: Małgorzata Madej