Określanie mocnych i słabych stron w negocjacjach: Różnice pomiędzy wersjami
(LinkTitles.) |
m (Dodanie MetaData Description) |
||
Linia 42: | Linia 42: | ||
{{a|Renata Litewka}} | {{a|Renata Litewka}} | ||
[[Kategoria:Negocjacje]] | [[Kategoria:Negocjacje]] | ||
{{#metamaster:description|Poznaj mocne i słabe strony w negocjacjach, wskazówki dla nabywców i dostawców oraz techniki symulacji. Różne spojrzenia na temat tego zagadnienia.}} |
Wersja z 15:36, 12 paź 2023
Określanie mocnych i słabych stron w negocjacjach |
---|
Polecane artykuły |
Przygotowując się do negocjacji każdy negocjator powinien w pierwszej kolejności poznać druga stronę, gdyż pozwala to na obranie odpowiedniego stanowiska w rozmowach. W tym celu należy zgromadzić informacje o pozycji rynkowej obu stron, przeanalizować zdobyte wcześniej doświadczenia, skorzystać z dostępnych źródeł np. specjalistycznych czasopism.
W określaniu mocnych i słabych stron przeciwnika należy liczyć się z tym, iż ocena ta uzależniona jest w głównej mierze od naszego spojrzenia i błędne informacje mogą się przyczynić do błędnej oceny. W tym celu wiele firm przeprowadza symulacje, w których przybiera się stanowisko drugiej strony, dzięki czemu można nie tylko lepiej poznać jej sytuację, ale również spojrzeć krytycznie na własną firmę.
W literaturze podawane są różne wskazówki na temat tego jak rozpoznać mocne i słabe strony negocjacji. Jedna z nich odnosi się do negocjacji między nabywcą i dostawcą. W tym przypadku mocnymi stronami nabywcy są:
- pozycja monopolisty na rynku lub jednego z niewielu odbiorców usług oferowanych przez dostawcę,
- istnienie wiele dostawców oferujących podobne produkty lub usługi,
- możliwość zastąpienia danego produktu innym lub zrealizowanie usługi we własnym zakresie,
- dobra reputacja na rynku,
- brak potrzeby natychmiastowej realizacji zakupu,
- dobra znajomość pozycji dostawcy.
Z kolei mocnymi stronami dostawcy są:
- potrzeba szybkiej realizacji sprzedaży,
- pozycja monopolisty,
- brak zainteresowania zapotrzebowaniem nabywcy,
- dobra reputacja na rynku,
- dysponowanie specjalistycznym oprzyrządowaniem
- dobra znajomość pozycji nabywcy.
Należy jednak pamiętać, iż określanie mocnych i słabych stron w negocjacjach skupia się głównie na założeniach, które nie muszą przekładać się na rzeczywistość.
Bibliografia
- "Jak odnieść sukces w negocjacjach" Paul Steele, John Murphy, Richard Russill, Oficyna Ekonomiczna, Oddział Polskich Wydawnictw Profesjonalnych Sp. z o.o. 2005
Autor: Renata Litewka