Tachograf cyfrowy: Różnice pomiędzy wersjami
m (Infobox update) |
(LinkTitles.) |
||
Linia 13: | Linia 13: | ||
</ul> | </ul> | ||
}} | }} | ||
'''Tachograf cyfrowy''' to urządzenie wykorzystywane w transporcie drogowym, które ma za zadanie rejestrację prędkości oraz pokonanej drogi w odniesieniu do osi czasu. Informacje otrzymywane przez tachograf zapisywane są na kartach chipowych, inaczej niż w przypadku tachografu analogowego gdzie wykorzystywane do tego były tarcze papierowe. Dodatkowo dane oprócz zapisu na karcie, są także rejestrowane na dysku twardym. Tachograf cyfrowy posiada zabezpieczenia uniemożliwiające nieuprawniony dostęp i manipulowanie danymi<ref>H. Prochniewicz 2018, s. 278</ref>. | '''[[Tachograf]] cyfrowy''' to urządzenie wykorzystywane w transporcie drogowym, które ma za [[zadanie]] rejestrację prędkości oraz pokonanej drogi w odniesieniu do osi czasu. [[Informacje]] otrzymywane przez tachograf zapisywane są na kartach chipowych, inaczej niż w przypadku tachografu analogowego gdzie wykorzystywane do tego były tarcze papierowe. Dodatkowo [[dane]] oprócz zapisu na karcie, są także rejestrowane na dysku twardym. Tachograf cyfrowy posiada zabezpieczenia uniemożliwiające nieuprawniony dostęp i manipulowanie danymi<ref>H. Prochniewicz 2018, s. 278</ref>. | ||
==Karty do tachografu== | ==Karty do tachografu== | ||
Linia 19: | Linia 19: | ||
Rodzaje kart<ref>M. Bartłomiejczyk i in. 2010, s. 198</ref>: | Rodzaje kart<ref>M. Bartłomiejczyk i in. 2010, s. 198</ref>: | ||
* Karta kierowcy – używana jest przez kierowcę wykonującego przewóz drogowy; | * [[Karta kierowcy]] – używana jest przez kierowcę wykonującego przewóz drogowy; | ||
* Karta firmowa – używana jest przez właścicieli firm transportowych; | * Karta firmowa – używana jest przez właścicieli firm transportowych; | ||
* Karta warsztatowa – używana jest przez producenta, instalatora tachografów lub warsztat zatwierdzony przez państwo członkowskie; | * Karta warsztatowa – używana jest przez producenta, instalatora tachografów lub [[warsztat]] zatwierdzony przez państwo członkowskie; | ||
* Karta kontrolna – używana jest przez funkcjonariuszy organów kontrolnych. | * [[Karta kontrolna]] – używana jest przez funkcjonariuszy organów kontrolnych. | ||
==Kontrola okresowa tachografu== | ==Kontrola okresowa tachografu== | ||
Linia 48: | Linia 48: | ||
| Około 1 rok | | Około 1 rok | ||
|- | |- | ||
! Kontrola okresowa tachografu | ! [[Kontrola]] okresowa tachografu | ||
| Co 2 lata | | Co 2 lata | ||
| Co 2 lata | | Co 2 lata | ||
Linia 54: | Linia 54: | ||
==Tachograf cyfrowy w Polsce== | ==Tachograf cyfrowy w Polsce== | ||
W Polsce w maju 2006 roku wszedł w życie obowiązek montowania tachografu cyfrowego w nowo zarejestrowanych samochodach oraz w przypadku awarii lub uszkodzenia tachografu analogowego. Unijne przepisy określają, że wszystkie pojazdy samochodowe o masie całkowitej powyżej 3,5 tony wraz z naczepami i przyczepami, oraz takie, które przystosowane są do przewożenia 9 osób łącznie z kierowcą, muszą być wyposażone w tachograf cyfrowy<ref>S. Grzywacz, M. Górska 2013, s. 1611-1617</ref>. Z dniem 5 lipca 2018 roku weszła w życie Ustawa o tachografach której celem jest zwiększenie skuteczności i sprawności działania tachografów. Reguluje ona między innymi prowadzenie działalności w zakresie instalacji, sprawdzania, przeglądów i napraw tachografów oraz w jakim przypadku tachograf może być wprowadzony do obrotu<ref>Ustawa o tachografach 2018, s. 4-23</ref> | W Polsce w maju 2006 roku wszedł w życie [[obowiązek]] montowania tachografu cyfrowego w nowo zarejestrowanych samochodach oraz w przypadku awarii lub uszkodzenia tachografu analogowego. Unijne przepisy określają, że wszystkie pojazdy samochodowe o masie całkowitej powyżej 3,5 tony wraz z naczepami i przyczepami, oraz takie, które przystosowane są do przewożenia 9 osób łącznie z kierowcą, muszą być wyposażone w tachograf cyfrowy<ref>S. Grzywacz, M. Górska 2013, s. 1611-1617</ref>. Z dniem 5 lipca 2018 roku weszła w życie [[Ustawa]] o tachografach której celem jest zwiększenie skuteczności i sprawności działania tachografów. Reguluje ona między innymi prowadzenie działalności w zakresie instalacji, sprawdzania, przeglądów i napraw tachografów oraz w jakim przypadku tachograf może być wprowadzony do obrotu<ref>Ustawa o tachografach 2018, s. 4-23</ref> | ||
==Przypisy== | ==Przypisy== | ||
Linia 61: | Linia 61: | ||
==Bibliografia== | ==Bibliografia== | ||
* Bartek A. (2011) [http://www.obrum.gliwice.pl/upload/downloads/spg/111/04_Bratek.pdf ''System tachografu nadzorujący urządzenia kontrolno-pomiarowe w pojeździe szynowym''], "Szybkobieżne Pojazdy Gąsienicowe", nr 1 | * Bartek A. (2011) [http://www.obrum.gliwice.pl/upload/downloads/spg/111/04_Bratek.pdf ''System tachografu nadzorujący urządzenia kontrolno-pomiarowe w pojeździe szynowym''], "Szybkobieżne Pojazdy Gąsienicowe", nr 1 | ||
* Bartłomiejczyk M., Fira J., Zimoch K. (2010) ''Autokarem po Europie'', Grupa Image, Warszawa | * Bartłomiejczyk M., Fira J., Zimoch K. (2010) ''Autokarem po Europie'', [[Grupa]] [[Image]], Warszawa | ||
* Grzywacz S., Łukasik Z. (2013) [https://www.logistyka.net.pl/bank-wiedzy/item/82069 ''Pobieranie danych z tachografów do urządzeń zewnętrznych''], „Logistyka” nr 6 | * Grzywacz S., Łukasik Z. (2013) [https://www.logistyka.net.pl/bank-wiedzy/item/82069 ''Pobieranie danych z tachografów do urządzeń zewnętrznych''], „Logistyka” nr 6 | ||
* Grzywacz S., Górska M. (2013) [https://www.logistyka.net.pl/bank-wiedzy/item/82999 ''Tachografy cyfrowe stosowane w polskim transporcie drogowym – zalety i wady''], „Logistyka” nr 2 | * Grzywacz S., Górska M. (2013) [https://www.logistyka.net.pl/bank-wiedzy/item/82999 ''Tachografy cyfrowe stosowane w polskim transporcie drogowym – zalety i wady''], „Logistyka” nr 2 |
Wersja z 03:54, 22 maj 2020
Tachograf cyfrowy |
---|
Polecane artykuły |
Tachograf cyfrowy to urządzenie wykorzystywane w transporcie drogowym, które ma za zadanie rejestrację prędkości oraz pokonanej drogi w odniesieniu do osi czasu. Informacje otrzymywane przez tachograf zapisywane są na kartach chipowych, inaczej niż w przypadku tachografu analogowego gdzie wykorzystywane do tego były tarcze papierowe. Dodatkowo dane oprócz zapisu na karcie, są także rejestrowane na dysku twardym. Tachograf cyfrowy posiada zabezpieczenia uniemożliwiające nieuprawniony dostęp i manipulowanie danymi[1].
Karty do tachografu
Są to inteligentne karty które umożliwiają urządzeniu rejestrującemu identyfikację tożsamości posiadacza karty oraz umożliwiają przekazywanie i gromadzenie danych dotyczących posiadacza karty.
Rodzaje kart[2]:
- Karta kierowcy – używana jest przez kierowcę wykonującego przewóz drogowy;
- Karta firmowa – używana jest przez właścicieli firm transportowych;
- Karta warsztatowa – używana jest przez producenta, instalatora tachografów lub warsztat zatwierdzony przez państwo członkowskie;
- Karta kontrolna – używana jest przez funkcjonariuszy organów kontrolnych.
Kontrola okresowa tachografu
Tachografy cyfrowe, tak samo jak tachografy analogowe, podlegają kontroli okresowej. W pojazdach zarejestrowanych w Polsce kontrolę okresową przeprowadza się co dwa lata licząc od daty która została naniesiona na tabliczkę pomiarową. Tabliczka najczęściej znajduje się na podstawie siedzenia kierującego lub słupku drzwi lewych i jest widoczna z zewnątrz po otwarciu drzwi od strony kierowcy[3].
Tachograf cyfrowy a tachograf analogowy
Tachograf analogowy został wprowadzony na terenie Unii Europejskiej w 1986 roku w celu automatycznego lub półautomatycznego rejestrowania danych dotyczących ruchu tych pojazdów oraz okresów aktywności osób kierujących tymi pojazdami[4]. Tachograf cyfrowy jest następcą tachografu analogowego. Pozwala on w większym stopniu zabezpieczyć zapisywane dane przed sfałszowaniem. Wykorzystuje on nowsze technologie, które ułatwiają dostosowanie się do wymogów prawnych.
Tachograf analogowy | Tachograf cyfrowy | |
---|---|---|
Miejsce zapisu danych | Wykresówka | Karta pamięci i dysk twardy |
Ustawienia czasu | Zgodnie z oficjalnym czasem obowiązującym w kraju rejestracji pojazdu | Zgodnie z czasem UTC |
Pamięć nośnika danych | 24h | Około 1 rok |
Kontrola okresowa tachografu | Co 2 lata | Co 2 lata |
Tachograf cyfrowy w Polsce
W Polsce w maju 2006 roku wszedł w życie obowiązek montowania tachografu cyfrowego w nowo zarejestrowanych samochodach oraz w przypadku awarii lub uszkodzenia tachografu analogowego. Unijne przepisy określają, że wszystkie pojazdy samochodowe o masie całkowitej powyżej 3,5 tony wraz z naczepami i przyczepami, oraz takie, które przystosowane są do przewożenia 9 osób łącznie z kierowcą, muszą być wyposażone w tachograf cyfrowy[5]. Z dniem 5 lipca 2018 roku weszła w życie Ustawa o tachografach której celem jest zwiększenie skuteczności i sprawności działania tachografów. Reguluje ona między innymi prowadzenie działalności w zakresie instalacji, sprawdzania, przeglądów i napraw tachografów oraz w jakim przypadku tachograf może być wprowadzony do obrotu[6]
Przypisy
Bibliografia
- Bartek A. (2011) System tachografu nadzorujący urządzenia kontrolno-pomiarowe w pojeździe szynowym, "Szybkobieżne Pojazdy Gąsienicowe", nr 1
- Bartłomiejczyk M., Fira J., Zimoch K. (2010) Autokarem po Europie, Grupa Image, Warszawa
- Grzywacz S., Łukasik Z. (2013) Pobieranie danych z tachografów do urządzeń zewnętrznych, „Logistyka” nr 6
- Grzywacz S., Górska M. (2013) Tachografy cyfrowe stosowane w polskim transporcie drogowym – zalety i wady, „Logistyka” nr 2
- Ustawa o tachografach (2018), Dz.U. 2018 poz. 1480
- Prochniewicz H. (2018) Kierowca doskonały C D, Grupa Image, Warszawa
Treść tego artykułu została oparta na aktach prawnych. Zwróć uwagę, że niektóre akty prawne mogły ulec zmianie od czasu publikacji tego tekstu. |
Autor: Mikołaj Dorman, Łukasz Drosdek, Hubert Chojecki, Marta Bożętka