Projektowanie graficzne: Różnice pomiędzy wersjami
m (Infobox update) |
(LinkTitles.) |
||
Linia 13: | Linia 13: | ||
</ul> | </ul> | ||
}} | }} | ||
'''Projektowanie graficzne''' (ang. graphic design) jest profesjonalną dyscypliną sztuk wizualnych, formą komunikacji wizualnej używaną do przekazywania wiadomości lub informacji odbiorcom, w celu zapewnienia czytelności i dostępności treści redakcyjnych lub wpływania na ludzi. W projektowaniu graficznym koncepcja jest podstawą do tworzenia, selekcji i organizacji elementów graficznych. Projekty graficzne służą różnym celom, zarówno komercyjnym (marki, wydawcy, firmy lub korporacje), społecznym (inicjatywy, organizacje charytatywne, organizacje non-profit, tworzenie sieci), edukacyjnym, rozrywkowym, kulturalnym (filmy, muzea, galerie, festiwale muzyczne), osobistym (promocja, branding, zaproszenia), eksperymentalne lub polityczne (R. Landa. 2019, s. 1). | '''[[Projektowanie]] graficzne''' (ang. graphic design) jest profesjonalną dyscypliną sztuk wizualnych, formą komunikacji wizualnej używaną do przekazywania wiadomości lub informacji odbiorcom, w celu zapewnienia czytelności i dostępności treści redakcyjnych lub wpływania na ludzi. W projektowaniu graficznym koncepcja jest podstawą do tworzenia, selekcji i organizacji elementów graficznych. Projekty graficzne służą różnym celom, zarówno komercyjnym (marki, wydawcy, firmy lub korporacje), społecznym (inicjatywy, organizacje charytatywne, organizacje non-profit, tworzenie sieci), edukacyjnym, rozrywkowym, kulturalnym (filmy, muzea, galerie, festiwale muzyczne), osobistym ([[promocja]], [[branding]], zaproszenia), eksperymentalne lub polityczne (R. Landa. 2019, s. 1). | ||
==Aspekt behawioralny i percepcyjny== | ==Aspekt behawioralny i percepcyjny== | ||
Obejmuje to, w większym lub mniejszym stopniu, aspekty percepcyjny i behawioralny (A. Bennett 2006, s. 28). | Obejmuje to, w większym lub mniejszym stopniu, aspekty percepcyjny i behawioralny (A. Bennett 2006, s. 28). | ||
'''Aspekt percepcyjny''' obejmuje istotę wizualną. Komunikacja w tym aspekcie rozumiana jest jako widoczność, czytelność i estetykę. | '''Aspekt percepcyjny''' obejmuje istotę wizualną. [[Komunikacja]] w tym aspekcie rozumiana jest jako widoczność, czytelność i estetykę. | ||
'''Aspekt behawioralny''' ma związek ze sposobem, w jaki komunikacja graficzna wpływa na postawy i zachowanie odbiorców. Oczekuje się, że projektowanie reklamy zachęci ludzi do kupowania produktów lub usług; oczekuje się, że propaganda polityczna lub ideologiczna wpłynie na przekonania i działania ludzi; znaki drogowe na autostradach mają na celu uporządkowanie przepływu ruchu; pomoce dydaktyczne mają poprawić wyniki w nauce; banknoty mają na celu utrudnienie fałszowania i łatwą identyfikację jednego nominału od drugiego. Jest to prawdziwa miara wydajności każdego elementu graficznego i dowód, że projektu graficznego nie można interpretować w oderwaniu, ale tylko w kontekście komunikacyjnym. | '''Aspekt behawioralny''' ma związek ze sposobem, w jaki komunikacja graficzna wpływa na postawy i zachowanie odbiorców. Oczekuje się, że projektowanie reklamy zachęci ludzi do kupowania produktów lub usług; oczekuje się, że propaganda polityczna lub ideologiczna wpłynie na przekonania i działania ludzi; znaki drogowe na autostradach mają na celu uporządkowanie przepływu ruchu; pomoce dydaktyczne mają poprawić wyniki w nauce; banknoty mają na celu utrudnienie fałszowania i łatwą identyfikację jednego nominału od drugiego. Jest to prawdziwa miara wydajności każdego elementu graficznego i dowód, że projektu graficznego nie można interpretować w oderwaniu, ale tylko w kontekście komunikacyjnym. | ||
Linia 24: | Linia 24: | ||
==Dziedziny projektowania graficznego== | ==Dziedziny projektowania graficznego== | ||
'''Reklama''' promuje jedną markę lub podmiot nad inną; podnosi świadomość na temat problemów społecznych, osób i organizacji; i wzywa ludzi do działania w imieniu organizacji charytatywnych lub non-profit. | '''[[Reklama]]''' promuje jedną markę lub podmiot nad inną; podnosi świadomość na temat problemów społecznych, osób i organizacji; i wzywa ludzi do działania w imieniu organizacji charytatywnych lub non-profit. | ||
'''Projektowanie brandingu i identyfikacji''' polega na stworzeniu systematycznego programu wizualnego mającego na celu stworzenie spójnego wyglądu i osobowości - skoordynowanej nadrzędnej identyfikacji - odzwierciedlając i kodyfikując historię i wartości marki lub podmiotu (podmiot odnosi się do wszelkich komercyjnych, społecznych, kulturalnych, charytatywnych lub non-profit jednostek). | '''Projektowanie brandingu i identyfikacji''' polega na stworzeniu systematycznego programu wizualnego mającego na celu stworzenie spójnego wyglądu i osobowości - skoordynowanej nadrzędnej identyfikacji - odzwierciedlając i kodyfikując historię i wartości marki lub podmiotu (podmiot odnosi się do wszelkich komercyjnych, społecznych, kulturalnych, charytatywnych lub non-profit jednostek). | ||
Formaty projektowania identyfikacji obejmują: | Formaty projektowania identyfikacji obejmują: | ||
* logo, | * [[logo]], | ||
* wizytówki, | * wizytówki, | ||
* papier firmowy, | * papier firmowy, | ||
Linia 42: | Linia 42: | ||
* strategię marki, | * strategię marki, | ||
* rewitalizację marki, | * rewitalizację marki, | ||
* rebranding, | * [[rebranding]], | ||
* wprowadzenie marki, | * wprowadzenie marki, | ||
* branding cyfrowy, | * branding cyfrowy, | ||
Linia 48: | Linia 48: | ||
* branding polityczny. | * branding polityczny. | ||
'''Projektowanie komunikacji korporacyjnej''' obejmuje wszelkie formaty komunikacji wizualnej używane do komunikacji wewnętrznej z pracownikami, materiały dla działu sprzedaży lub innych pracowników, a także formaty wykorzystywane przez korporację lub organizację do komunikacji zewnętrznej z opinią publiczną, innymi firmami i akcjonariuszami. Nacisk kładziony jest na utrzymanie spójnego wyglądu korporacyjnego we wszystkich aplikacjach. | '''Projektowanie komunikacji korporacyjnej''' obejmuje wszelkie formaty komunikacji wizualnej używane do komunikacji wewnętrznej z pracownikami, [[materiały]] dla działu sprzedaży lub innych pracowników, a także formaty wykorzystywane przez korporację lub organizację do komunikacji zewnętrznej z opinią publiczną, innymi firmami i akcjonariuszami. Nacisk kładziony jest na utrzymanie spójnego wyglądu korporacyjnego we wszystkich aplikacjach. | ||
Formaty komunikacji korporacyjnej obejmują: | Formaty komunikacji korporacyjnej obejmują: | ||
* raporty roczne, | * raporty roczne, | ||
Linia 56: | Linia 56: | ||
* publikacje korporacyjne, | * publikacje korporacyjne, | ||
* materiały i aplikacje między przedsiębiorstwami, | * materiały i aplikacje między przedsiębiorstwami, | ||
* korporacyjne strony internetowe i intranet, | * korporacyjne strony internetowe i [[intranet]], | ||
* materiały z ofertami nowych produktów. | * materiały z ofertami nowych produktów. | ||
Projektowanie edytorskie obejmuje projektowanie treści redakcyjnych do druku lub na ekran; nazywa się to także projektowaniem publikacji. Redaktor udostępnia treści, interpretuje je w celu usprawnienia komunikacji, poprawia wrażenia czytelnika, tworzy projekt wizualny oraz ustala głos, charakter i strukturę publikacji. | Projektowanie edytorskie obejmuje projektowanie treści redakcyjnych do druku lub na ekran; nazywa się to także projektowaniem publikacji. Redaktor udostępnia treści, interpretuje je w celu usprawnienia komunikacji, poprawia wrażenia czytelnika, tworzy [[projekt]] wizualny oraz ustala głos, charakter i strukturę publikacji. | ||
Formaty redakcyjne w różnych mediach obejmują: | Formaty redakcyjne w różnych mediach obejmują: | ||
* projektowanie książek, | * projektowanie książek, |
Wersja z 05:48, 21 maj 2020
Projektowanie graficzne |
---|
Polecane artykuły |
Projektowanie graficzne (ang. graphic design) jest profesjonalną dyscypliną sztuk wizualnych, formą komunikacji wizualnej używaną do przekazywania wiadomości lub informacji odbiorcom, w celu zapewnienia czytelności i dostępności treści redakcyjnych lub wpływania na ludzi. W projektowaniu graficznym koncepcja jest podstawą do tworzenia, selekcji i organizacji elementów graficznych. Projekty graficzne służą różnym celom, zarówno komercyjnym (marki, wydawcy, firmy lub korporacje), społecznym (inicjatywy, organizacje charytatywne, organizacje non-profit, tworzenie sieci), edukacyjnym, rozrywkowym, kulturalnym (filmy, muzea, galerie, festiwale muzyczne), osobistym (promocja, branding, zaproszenia), eksperymentalne lub polityczne (R. Landa. 2019, s. 1).
Aspekt behawioralny i percepcyjny
Obejmuje to, w większym lub mniejszym stopniu, aspekty percepcyjny i behawioralny (A. Bennett 2006, s. 28).
Aspekt percepcyjny obejmuje istotę wizualną. Komunikacja w tym aspekcie rozumiana jest jako widoczność, czytelność i estetykę.
Aspekt behawioralny ma związek ze sposobem, w jaki komunikacja graficzna wpływa na postawy i zachowanie odbiorców. Oczekuje się, że projektowanie reklamy zachęci ludzi do kupowania produktów lub usług; oczekuje się, że propaganda polityczna lub ideologiczna wpłynie na przekonania i działania ludzi; znaki drogowe na autostradach mają na celu uporządkowanie przepływu ruchu; pomoce dydaktyczne mają poprawić wyniki w nauce; banknoty mają na celu utrudnienie fałszowania i łatwą identyfikację jednego nominału od drugiego. Jest to prawdziwa miara wydajności każdego elementu graficznego i dowód, że projektu graficznego nie można interpretować w oderwaniu, ale tylko w kontekście komunikacyjnym.
Dziedziny projektowania graficznego
Reklama promuje jedną markę lub podmiot nad inną; podnosi świadomość na temat problemów społecznych, osób i organizacji; i wzywa ludzi do działania w imieniu organizacji charytatywnych lub non-profit.
Projektowanie brandingu i identyfikacji polega na stworzeniu systematycznego programu wizualnego mającego na celu stworzenie spójnego wyglądu i osobowości - skoordynowanej nadrzędnej identyfikacji - odzwierciedlając i kodyfikując historię i wartości marki lub podmiotu (podmiot odnosi się do wszelkich komercyjnych, społecznych, kulturalnych, charytatywnych lub non-profit jednostek). Formaty projektowania identyfikacji obejmują:
- logo,
- wizytówki,
- papier firmowy,
- programy identyfikacji wizualnej,
- oznakowanie,
- projekty środowiskowe,
- projektowanie opakowań,
- strony internetowe,
- sieć mobilną, a także inne formaty w mediach.
Niektóre inne możliwości studiów brandingowych obejmują:
- nazewnictwo marki,
- koncepcję marki,
- strategię marki,
- rewitalizację marki,
- rebranding,
- wprowadzenie marki,
- branding cyfrowy,
- branding globalny,
- branding polityczny.
Projektowanie komunikacji korporacyjnej obejmuje wszelkie formaty komunikacji wizualnej używane do komunikacji wewnętrznej z pracownikami, materiały dla działu sprzedaży lub innych pracowników, a także formaty wykorzystywane przez korporację lub organizację do komunikacji zewnętrznej z opinią publiczną, innymi firmami i akcjonariuszami. Nacisk kładziony jest na utrzymanie spójnego wyglądu korporacyjnego we wszystkich aplikacjach. Formaty komunikacji korporacyjnej obejmują:
- raporty roczne,
- broszury,
- zestawy sprzedażowe,
- materiały marketingowe,
- publikacje korporacyjne,
- materiały i aplikacje między przedsiębiorstwami,
- korporacyjne strony internetowe i intranet,
- materiały z ofertami nowych produktów.
Projektowanie edytorskie obejmuje projektowanie treści redakcyjnych do druku lub na ekran; nazywa się to także projektowaniem publikacji. Redaktor udostępnia treści, interpretuje je w celu usprawnienia komunikacji, poprawia wrażenia czytelnika, tworzy projekt wizualny oraz ustala głos, charakter i strukturę publikacji. Formaty redakcyjne w różnych mediach obejmują:
- projektowanie książek,
- projektowanie czasopism,
- projektowanie gazet, biuletyny i broszury,
- na ekranie są również vlogi, mologi i blogi.
Projektowanie czcionek to wysoce wyspecjalizowany obszar projektowania graficznego, który koncentruje się na tworzeniu i projektowaniu form literowych, krojów pisma i obróbki czcionek. Niektórzy projektanci typów posiadają własne odlewnie czcionek cyfrowych, które są firmami, które projektują, udzielają licencji, publikują i dystrybuują czcionki. Inni typografowie specjalizują się w ręcznie robionych czcionkach i krojach. Literowanie to ręczne rysowanie form literowych (w przeciwieństwie do czcionek generowanych na komputerze) (R. Landa 2019, s. 2-9).
Bibliografia
- Bennett A. (red) (2006), Design Studies Theory and Research in Graphic Design, Princeton Architectural Press, New York
- Landa R. (2019), Graphic Design Solutions Sixth Edition, Cengage, Boston
- Poulin R. (2012), Graphic Design and Architecture, A 20th Century History: A Guide to Type, Image, Symbol, and Visual Storytelling in the Modern World, Rockport Publisher, Beverly
Autor: Joanna Ciesielska