Komercjalizacja: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Infobox update)
 
(LinkTitles.)
Linia 16: Linia 16:




'''Komercjalizacja '''– proces który polega na przekształceniu państwowych przedsiębiorstw w spółkę. Jeśli ustawowe przepisy nie stanowią inaczej, przeobrażone w spółkę przedsiębiorstwo wchodzi we wszystkie prawne stosunki, bez względu na prawny charakter tychże stosunków,
'''Komercjalizacja '''– [[proces]] który polega na przekształceniu państwowych przedsiębiorstw w spółkę. Jeśli ustawowe przepisy nie stanowią inaczej, przeobrażone w spółkę [[przedsiębiorstwo]] wchodzi we wszystkie prawne stosunki, bez względu na prawny charakter tychże stosunków,


== Cel Komercjalizacji==
== Cel Komercjalizacji==


Prywatyzacja polega na:
[[Prywatyzacja]] polega na:
# Nabywaniu udziałów lub akcji Skarbu Państwa w powstałych spółkach w rezultacie powstania komercjalizacji poprzez inne osoby z wyłączeniem Skarbu Państwa
# Nabywaniu udziałów lub akcji Skarbu Państwa w powstałych spółkach w rezultacie powstania komercjalizacji poprzez inne osoby z wyłączeniem Skarbu Państwa
# Władaniu wszystkim majątkiem materialnym i niematerialnym wchodzącym w składniki tego przedsiębiorstwa lub powstałej spółki która powstała w rezultacie komercjalizacji na zasadach które są określone ustawą poprzez:
# Władaniu wszystkim majątkiem materialnym i niematerialnym wchodzącym w składniki tego przedsiębiorstwa lub powstałej spółki która powstała w rezultacie komercjalizacji na zasadach które są określone ustawą poprzez:
Linia 40: Linia 40:


Komercjalizacja mająca na celu dokonanie wierzytelności konwersji może być przekształcone w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością przez ministra Skarbu Państwa, z udziałem wierzycieli jak i skarbu państwa. Dopuszczalne jest to jeśli:
Komercjalizacja mająca na celu dokonanie wierzytelności konwersji może być przekształcone w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością przez ministra Skarbu Państwa, z udziałem wierzycieli jak i skarbu państwa. Dopuszczalne jest to jeśli:
Suma kredytów i pożyczek które zostały zaciągnięte, oraz łączna kwota zobowiązań razem z odsetkami stanowi ponad 60% wartości aktywów księgowych, lub jeśli suma krótkoterminowych zobowiązań zaciągniętych pożyczek oraz kredytów krótkoterminowych jak i pożyczek oraz kredytów które są przeterminowane powiększone o 50% odsetki uzyskanych dochodów.
Suma kredytów i pożyczek które zostały zaciągnięte, oraz łączna kwota zobowiązań razem z odsetkami stanowi ponad 60% wartości aktywów księgowych, lub jeśli suma krótkoterminowych zobowiązań zaciągniętych pożyczek oraz kredytów krótkoterminowych jak i pożyczek oraz kredytów które są przeterminowane powiększone o 50% [[odsetki]] uzyskanych dochodów.
   
   
== Ogłoszenie komercjalizacji ==
== Ogłoszenie komercjalizacji ==
Linia 54: Linia 54:
# W przypadku komercjalizacji z własnej inicjatywy minister właściwy do spraw Skarbu Państwa zawiadamia o zamiarze komercjalizacji dyrektora przedsiębiorstwa państwowego, radę pracowniczą oraz organ założycielski przedsiębiorstwa państwowego.
# W przypadku komercjalizacji z własnej inicjatywy minister właściwy do spraw Skarbu Państwa zawiadamia o zamiarze komercjalizacji dyrektora przedsiębiorstwa państwowego, radę pracowniczą oraz organ założycielski przedsiębiorstwa państwowego.
# W przypadku komercjalizacji na wniosek organu założycielskiego, zawiadomienia dyrektora przedsiębiorstwa państwowego oraz rady pracowniczej o zamiarze komercjalizacji dokonuje organ założycielski.
# W przypadku komercjalizacji na wniosek organu założycielskiego, zawiadomienia dyrektora przedsiębiorstwa państwowego oraz rady pracowniczej o zamiarze komercjalizacji dokonuje organ założycielski.
# Dyrektor przedsiębiorstwa państwowego jest zobowiązany doręczyć ministrowi właściwemu do spraw Skarbu Państwa, w terminie nieprzekraczającym trzech miesięcy od dnia otrzymania zawiadomienia, kwestionariusz przedsiębiorstwa państwowego przeznaczonego do komercjalizacji, wraz z dokumentami określonymi w przepisach, o których mowa w ust. 6. O niedoręczeniu dokumentów przez dyrektora przedsiębiorstwa państwowego minister właściwy do spraw Skarbu Państwa zawiadamia organ założycielski, na którym spoczywa obowiązek doręczenia dokumentów w ciągu jednego miesiąca od dnia zawiadomienia.
# [[Dyrektor]] przedsiębiorstwa państwowego jest zobowiązany doręczyć ministrowi właściwemu do spraw Skarbu Państwa, w terminie nieprzekraczającym trzech miesięcy od dnia otrzymania zawiadomienia, [[kwestionariusz]] przedsiębiorstwa państwowego przeznaczonego do komercjalizacji, wraz z dokumentami określonymi w przepisach, o których mowa w ust. 6. O niedoręczeniu dokumentów przez dyrektora przedsiębiorstwa państwowego minister właściwy do spraw Skarbu Państwa zawiadamia organ założycielski, na którym spoczywa [[obowiązek]] doręczenia dokumentów w ciągu jednego miesiąca od dnia zawiadomienia.
# W przypadku komercjalizacji na wniosek dyrektora i rady pracowniczej przedsiębiorstwa państwowego, do wniosku należy dołączyć kwestionariusz przedsiębiorstwa państwowego przeznaczonego do komercjalizacji, wraz z dokumentami określonymi w przepisach, o których mowa w ust. 6.
# W przypadku komercjalizacji na wniosek dyrektora i rady pracowniczej przedsiębiorstwa państwowego, do wniosku należy dołączyć kwestionariusz przedsiębiorstwa państwowego przeznaczonego do komercjalizacji, wraz z dokumentami określonymi w przepisach, o których mowa w ust. 6.
# Rada Ministrów, w drodze rozporządzenia, określi wzór kwestionariusza przedsiębiorstwa państwowego przeznaczonego do komercjalizacji oraz wykaz dokumentów niezbędnych do sporządzenia aktu komercjalizacji.”(Dz.U. 1996 nr 118 poz. 561)
# Rada Ministrów, w drodze rozporządzenia, określi wzór kwestionariusza przedsiębiorstwa państwowego przeznaczonego do komercjalizacji oraz wykaz dokumentów niezbędnych do sporządzenia aktu komercjalizacji.”(Dz.U. 1996 nr 118 poz. 561)
Linia 63: Linia 63:
# Pracownicy państwowego przedsiębiorstwa komercjalizowanego z zastrzeżeniem [http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU19961180561/U/D19960561Lj.pdf Działu II ustępu 3 ustawy z dnia 30.08.1996], stają się pracownikami spółki z prawnej mocy.
# Pracownicy państwowego przedsiębiorstwa komercjalizowanego z zastrzeżeniem [http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU19961180561/U/D19960561Lj.pdf Działu II ustępu 3 ustawy z dnia 30.08.1996], stają się pracownikami spółki z prawnej mocy.
# Na stanowisko pierwszego prezesa zarządu w nowopowstałej spółce powołany zostaje dyrektor które było poddane komercjalizacji, wyjątkiem jest gdy dyrektor ten nie wyrazi zgody na pełnienie wymienionej funkcji.
# Na stanowisko pierwszego prezesa zarządu w nowopowstałej spółce powołany zostaje dyrektor które było poddane komercjalizacji, wyjątkiem jest gdy dyrektor ten nie wyrazi zgody na pełnienie wymienionej funkcji.
# Stosunek pracy pracowników oraz dyrektora państwowego przedsiębiorstwa którzy zostali powołani traci ważność, w dniu gdy państwowe przedsiębiorstwo zostanie wykreślone z rejestru przedsiębiorców. Stosunek wygasa pracy z mocy prawa.
# [[Stosunek pracy]] pracowników oraz dyrektora państwowego przedsiębiorstwa którzy zostali powołani traci ważność, w dniu gdy państwowe przedsiębiorstwo zostanie wykreślone z rejestru przedsiębiorców. Stosunek wygasa pracy z mocy prawa.
# Pracownikom z [http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU19961180561/U/D19960561Lj.pdf ustępu 3 ustawy z dnia 30.08.1996], należy się odprawa, ma ona wynosić wynagrodzenie jakie jest otrzymywane przez 3 miesiące, liczone jako pieniężny ekwiwalent za wypoczynkowy urlop. Odprawa nie przysługuje, gdy zatrudnienie występuje w spółce na takim samym stanowisku lub wyższym.  
# Pracownikom z [http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU19961180561/U/D19960561Lj.pdf ustępu 3 ustawy z dnia 30.08.1996], należy się [[odprawa]], ma ona wynosić [[wynagrodzenie]] jakie jest otrzymywane przez 3 miesiące, liczone jako pieniężny [[ekwiwalent]] za wypoczynkowy [[urlop]]. Odprawa nie przysługuje, gdy [[zatrudnienie]] występuje w spółce na takim samym stanowisku lub wyższym.  


== Literatura==
== Literatura==
* Banasiński C, Glibowski K., Jaroszyński K., Kaszubski R., Widawski P.(2017) - "''Prawo gospodarcze- Zagadnienia administracyjnoprawne''", Wolters Kluwer Polska, Warszawa
* Banasiński C, Glibowski K., Jaroszyński K., Kaszubski R., Widawski P.(2017) - "''[[Prawo]] gospodarcze- Zagadnienia administracyjnoprawne''", Wolters Kluwer Polska, Warszawa
* Czajkowska-Matosiuk K.(2017) "''Prawo Gospodarcze i Spółek''", C.H.Beck  
* Czajkowska-Matosiuk K.(2017) "''Prawo Gospodarcze i Spółek''", C.H.Beck  
* Kocowski T. (2015) "'' Komercjalizacja Przedsiębiorstw Państwowych a Właścicielskie Uprawnienia Nadzorcze Administracji Publicznej]]''” Wrocław
* Kocowski T. (2015) "'' Komercjalizacja Przedsiębiorstw Państwowych a Właścicielskie [[Uprawnienia]] Nadzorcze Administracji Publicznej]]''” Wrocław
* Kwiatkowski G. (2016). "''[https://www.ue.katowice.pl/fileadmin/user_upload/wydawnictwo/SE_Artyku%C5%82y_251_270/SE_260/06.pdf Przedsiębiorstwa państwowe we współczesnej gospodarce- problemy definicyjne]''", "Studia Ekonomiczne. ZN Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach" nr 260/2016
* Kwiatkowski G. (2016). "''[https://www.ue.katowice.pl/fileadmin/user_upload/wydawnictwo/SE_Artyku%C5%82y_251_270/SE_260/06.pdf Przedsiębiorstwa państwowe we współczesnej gospodarce- problemy definicyjne]''", "Studia Ekonomiczne. ZN Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach" nr 260/2016
* Sobolewski H., Wojtkowiak G.(2013) – "''[http://www.fmc.home.pl/upload/news/pdf_news_1364389278.pdf Ocena Efektywności Działań Prywatyzacyjnych Przez Pryzmat Strategii Wyjścia]''” Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego
* Sobolewski H., Wojtkowiak G.(2013) – "''[http://www.fmc.home.pl/upload/news/pdf_news_1364389278.pdf Ocena Efektywności Działań Prywatyzacyjnych Przez Pryzmat Strategii Wyjścia]''” Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego
* Ustawa z dnia 30 sierpnia 1996 r. [http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU19961180561/U/D19960561Lj.pdf o Komercjalizacji i Niektórych Uprawnieniach Pracowników](Dz.U. 1996 Nr 118 poz. 561)
* [[Ustawa]] z dnia 30 sierpnia 1996 r. [http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU19961180561/U/D19960561Lj.pdf o Komercjalizacji i Niektórych Uprawnieniach Pracowników](Dz.U. 1996 Nr 118 poz. 561)


{{a|Dominika Handzel}}
{{a|Dominika Handzel}}


[[Kategoria: Makroekonomia]]
[[Kategoria: Makroekonomia]]

Wersja z 01:30, 20 maj 2020

Komercjalizacja
Polecane artykuły


Komercjalizacja proces który polega na przekształceniu państwowych przedsiębiorstw w spółkę. Jeśli ustawowe przepisy nie stanowią inaczej, przeobrażone w spółkę przedsiębiorstwo wchodzi we wszystkie prawne stosunki, bez względu na prawny charakter tychże stosunków,

Cel Komercjalizacji

Prywatyzacja polega na:

  1. Nabywaniu udziałów lub akcji Skarbu Państwa w powstałych spółkach w rezultacie powstania komercjalizacji poprzez inne osoby z wyłączeniem Skarbu Państwa
  2. Władaniu wszystkim majątkiem materialnym i niematerialnym wchodzącym w składniki tego przedsiębiorstwa lub powstałej spółki która powstała w rezultacie komercjalizacji na zasadach które są określone ustawą poprzez:
  • Sprzedanie przedsiębiorstwa
  • Wniesienie do spółki przedsiębiorstwa
  • Oddanie do korzystania odpłatnego z przedsiębiorstwa

Przepisy nie są stosowane do należącego mienia spółek, oraz spółek podczas trwania procesu komercjalizacji lub mienia spółek. Zabezpieczeniem dla Skarbu Państwa reprezentowanego przez właściwego ministra ds. publicznych finansów z tytułu gwarancji lub poręczeń które zostały udzielone (Dz.U. 1996 nr 118 poz. 561)

Rodzaje Komercjalizacji

Wyróżniamy 3 rodzaje komercjalizacji:

  1. Komercjalizacja mająca na celu prywatyzację
  2. Komercjalizacja mająca na celu przeobrażenia prawno-organizacyjne
  3. Komercjalizacja mająca na celu dokonanie wierzytelności konwersji

Każde państwowe przedsiębiorstwo poddać można poddać komercjalizacja mającej na celu prywatyzację, lub komercjalizacji mającej na celu przeobrażenie prawno-organizacyjne, za wyjątkiem przedsiębiorstw które zostały postawione do likwidacji lub upadłości.

Komercjalizacja mająca na celu dokonanie wierzytelności konwersji może być przekształcone w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością przez ministra Skarbu Państwa, z udziałem wierzycieli jak i skarbu państwa. Dopuszczalne jest to jeśli: Suma kredytów i pożyczek które zostały zaciągnięte, oraz łączna kwota zobowiązań razem z odsetkami stanowi ponad 60% wartości aktywów księgowych, lub jeśli suma krótkoterminowych zobowiązań zaciągniętych pożyczek oraz kredytów krótkoterminowych jak i pożyczek oraz kredytów które są przeterminowane powiększone o 50% odsetki uzyskanych dochodów.

Ogłoszenie komercjalizacji

Komercjalizacji dokonuje właściwy minister do spraw Skarbu Państwa Zgodnie z Art. 4. działu II komercjalizacja przedsiębiorstw państwowych może odbyć się:

"Art. 4.

  1. Komercjalizacji przedsiębiorstwa państwowego dokonuje minister właściwy do spraw Skarbu Państwa:
  • na wniosek organu założycielskiego,
  • na wniosek dyrektora przedsiębiorstwa państwowego i rady pracowniczej,
  • z własnej inicjatywy.
  1. W przypadku komercjalizacji z własnej inicjatywy minister właściwy do spraw Skarbu Państwa zawiadamia o zamiarze komercjalizacji dyrektora przedsiębiorstwa państwowego, radę pracowniczą oraz organ założycielski przedsiębiorstwa państwowego.
  2. W przypadku komercjalizacji na wniosek organu założycielskiego, zawiadomienia dyrektora przedsiębiorstwa państwowego oraz rady pracowniczej o zamiarze komercjalizacji dokonuje organ założycielski.
  3. Dyrektor przedsiębiorstwa państwowego jest zobowiązany doręczyć ministrowi właściwemu do spraw Skarbu Państwa, w terminie nieprzekraczającym trzech miesięcy od dnia otrzymania zawiadomienia, kwestionariusz przedsiębiorstwa państwowego przeznaczonego do komercjalizacji, wraz z dokumentami określonymi w przepisach, o których mowa w ust. 6. O niedoręczeniu dokumentów przez dyrektora przedsiębiorstwa państwowego minister właściwy do spraw Skarbu Państwa zawiadamia organ założycielski, na którym spoczywa obowiązek doręczenia dokumentów w ciągu jednego miesiąca od dnia zawiadomienia.
  4. W przypadku komercjalizacji na wniosek dyrektora i rady pracowniczej przedsiębiorstwa państwowego, do wniosku należy dołączyć kwestionariusz przedsiębiorstwa państwowego przeznaczonego do komercjalizacji, wraz z dokumentami określonymi w przepisach, o których mowa w ust. 6.
  5. Rada Ministrów, w drodze rozporządzenia, określi wzór kwestionariusza przedsiębiorstwa państwowego przeznaczonego do komercjalizacji oraz wykaz dokumentów niezbędnych do sporządzenia aktu komercjalizacji.”(Dz.U. 1996 nr 118 poz. 561)

Pracownicy Komercjalizowanego Przedsiębiorstwa

Pracownicy przedsiębiorstwa komercjalizowanego

  1. Pracownicy państwowego przedsiębiorstwa komercjalizowanego z zastrzeżeniem Działu II ustępu 3 ustawy z dnia 30.08.1996, stają się pracownikami spółki z prawnej mocy.
  2. Na stanowisko pierwszego prezesa zarządu w nowopowstałej spółce powołany zostaje dyrektor które było poddane komercjalizacji, wyjątkiem jest gdy dyrektor ten nie wyrazi zgody na pełnienie wymienionej funkcji.
  3. Stosunek pracy pracowników oraz dyrektora państwowego przedsiębiorstwa którzy zostali powołani traci ważność, w dniu gdy państwowe przedsiębiorstwo zostanie wykreślone z rejestru przedsiębiorców. Stosunek wygasa pracy z mocy prawa.
  4. Pracownikom z ustępu 3 ustawy z dnia 30.08.1996, należy się odprawa, ma ona wynosić wynagrodzenie jakie jest otrzymywane przez 3 miesiące, liczone jako pieniężny ekwiwalent za wypoczynkowy urlop. Odprawa nie przysługuje, gdy zatrudnienie występuje w spółce na takim samym stanowisku lub wyższym.

Literatura

Autor: Dominika Handzel