Europaleta: Różnice pomiędzy wersjami
m (Infobox update) |
(LinkTitles.) |
||
Linia 13: | Linia 13: | ||
</ul> | </ul> | ||
}} | }} | ||
'''Europaleta''' - nazywana inaczej paletą EUR - to czterowejściowa płaska paleta, zbudowana według ściśle określonych zasad bezpieczeństwa europejskiego, opartych przede wszystkim o normę UIC 435, gdzie określone są wymagania dotyczące produkcji. Europaleta jest wielokrotnego użytku, służy przede wszystkim do sprawnej logistyki - transportowania i magazynowania towarów ułożonych na niej w stos. Europalety są produkowane z drewna, których jakość jest porównywalna do drewna sztauerskiego<ref>Salomon A. 2017, s.7</ref>. Jedyne europalety to takie, które posiadają znak towarowy w owalu - '''EUR''' w przypadku licencjonowania przez UIC lub '''EPAL''' w przypadku licencjonowania przez Stowarzyszenie EPAL<ref name="Gościniak M., Kreft P. 2019, s.2">Gościniak M., Kreft P. 2019, s.2</ref>. | '''Europaleta''' - nazywana inaczej paletą EUR - to czterowejściowa płaska paleta, zbudowana według ściśle określonych zasad bezpieczeństwa europejskiego, opartych przede wszystkim o normę UIC 435, gdzie określone są wymagania dotyczące produkcji. Europaleta jest wielokrotnego użytku, służy przede wszystkim do sprawnej logistyki - transportowania i magazynowania [[towarów]] ułożonych na niej w stos. Europalety są produkowane z drewna, których [[jakość]] jest porównywalna do drewna sztauerskiego<ref>Salomon A. 2017, s.7</ref>. Jedyne europalety to takie, które posiadają [[znak towarowy]] w owalu - '''EUR''' w przypadku licencjonowania przez UIC lub '''EPAL''' w przypadku licencjonowania przez [[Stowarzyszenie]] EPAL<ref name="Gościniak M., Kreft P. 2019, s.2">Gościniak M., Kreft P. 2019, s.2</ref>. | ||
W licznych krajach europejskich europaleta (o podstawowych wymiarach 800x1200x144 mm) należy do najczęściej używanych jednostek ładunkowych<ref>Ruda M. (red.) 2010, s.185</ref>. | W licznych krajach europejskich europaleta (o podstawowych wymiarach 800x1200x144 mm) należy do najczęściej używanych jednostek ładunkowych<ref>Ruda M. (red.) 2010, s.185</ref>. | ||
Według autora ''Studium'' europaleta ma być nośnikiem informacji, ma krążyć od miasta do miasta, do różnych państw i na różne kontynenty. Informacje, które przenosi są zależne od wysyłającego je<ref>Studium 1996, s.181</ref>. | Według autora ''Studium'' europaleta ma być nośnikiem informacji, ma krążyć od miasta do miasta, do różnych państw i na różne kontynenty. [[Informacje]], które przenosi są zależne od wysyłającego je<ref>Studium 1996, s.181</ref>. | ||
==Produkcja europalet== | ==Produkcja europalet== | ||
<google>t</google> | <google>t</google> | ||
[[Przedsiębiorstwo|Przedsiębiorstwa]] chcące produkować i/lub reparować europalety muszą posiadać odpowiednią [[licencja|licencję]] nadawaną przez Stowarzyszenie European Pallet Association e. V. (EPAL) lub przez UIC - Międzynarodowy Związek Kolei. Licencja zobowiązuje do przestrzegania wymagań jakościowych opisanych w Karcie Oceny Palet. Dzięki takiej licencji osoby korzystające w europalet mają [[gwarancja|gwarancję]] jakości, odpowiedniego standaryzowanego wymiaru oraz nośności<ref>Pieprzak P., Sadowski A. 2014, s.3-4</ref>. | [[Przedsiębiorstwo|Przedsiębiorstwa]] chcące produkować i/lub reparować europalety muszą posiadać odpowiednią [[licencja|licencję]] nadawaną przez Stowarzyszenie European Pallet Association e. V. (EPAL) lub przez UIC - Międzynarodowy Związek Kolei. [[Licencja]] zobowiązuje do przestrzegania wymagań jakościowych opisanych w Karcie Oceny Palet. Dzięki takiej licencji osoby korzystające w europalet mają [[gwarancja|gwarancję]] jakości, odpowiedniego standaryzowanego wymiaru oraz nośności<ref>Pieprzak P., Sadowski A. 2014, s.3-4</ref>. | ||
===Cechy europalet=== | ===Cechy europalet=== | ||
Linia 66: | Linia 66: | ||
==Inne zastosowania europalet== | ==Inne zastosowania europalet== | ||
Europalety wykorzystywane są głównie w logistyce, lecz [[kreatywność]] i potrzeby ludzi pomogły wykorzystać europalety również do innych celów. Dzięki ich stabilnej konstrukcji, niskiej cenie oraz łatwego dostępu z europalet można zrobić<ref>Przesmycka N. 201, s.5</ref>: | Europalety wykorzystywane są głównie w logistyce, lecz [[kreatywność]] i [[potrzeby]] ludzi pomogły wykorzystać europalety również do innych celów. Dzięki ich stabilnej konstrukcji, niskiej cenie oraz łatwego dostępu z europalet można zrobić<ref>Przesmycka N. 201, s.5</ref>: | ||
* podesty, | * podesty, | ||
* siedziska, | * siedziska, | ||
Linia 87: | Linia 87: | ||
* Ruda M. (red.) (2010), [https://pwsz.krosno.pl/gfx/pwszkrosno/userfiles/slavres/dokumenty/czec_technologicza_26_tom_2.pdf#page=183 ''Uczelnia dla gospodarki gospodarka dla uczelni''], Tom II, Krosno, | * Ruda M. (red.) (2010), [https://pwsz.krosno.pl/gfx/pwszkrosno/userfiles/slavres/dokumenty/czec_technologicza_26_tom_2.pdf#page=183 ''Uczelnia dla gospodarki gospodarka dla uczelni''], Tom II, Krosno, | ||
* Salomon A. (2017), [http://www.akademor.webd.pl/download/salomon2017_sztauowanie_ladunkow.pdf ''Sztauowanie ładunków jako istotny element modelowania multimodalnych łańcuchów transportowych (na przykładzie portu Gdynia)], Gdynia, | * Salomon A. (2017), [http://www.akademor.webd.pl/download/salomon2017_sztauowanie_ladunkow.pdf ''Sztauowanie ładunków jako istotny element modelowania multimodalnych łańcuchów transportowych (na przykładzie portu Gdynia)], Gdynia, | ||
* [https://books.google.pl/books?id=DoYpAQAAIAAJ&q=europalety&dq=europalety&hl=pl&sa=X&ved=0ahUKEwizjfXC1JLpAhXWiVwKHdOuCXIQ6AEINjAC ''Studium'' ], (1996), Wydania 2-5, Fundacja dla Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków, | * [https://books.google.pl/books?id=DoYpAQAAIAAJ&q=europalety&dq=europalety&hl=pl&sa=X&ved=0ahUKEwizjfXC1JLpAhXWiVwKHdOuCXIQ6AEINjAC ''Studium'' ], (1996), Wydania 2-5, [[Fundacja]] dla Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków, | ||
* Wojciechowski P. (2011), [http://interconsulting.home.pl/doradztwo_logistyczne/attachments/File/Szkolenie_z_identyfikacji_palet_(wersja_skr__cona).pdf ''Identyfikacja palet EUR''], Łódź, | * Wojciechowski P. (2011), [http://interconsulting.home.pl/doradztwo_logistyczne/attachments/File/Szkolenie_z_identyfikacji_palet_(wersja_skr__cona).pdf ''Identyfikacja palet EUR''], Łódź, | ||
* Wróbel N. (2014), [https://www.czasopismologistyka.pl/component/jdownloads/send/305-artykuly-na-plycie-cd-4/5068-artykul ''Palety jako istotny element łańcucha logistycznego''], Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie, Warszawa. | * Wróbel N. (2014), [https://www.czasopismologistyka.pl/component/jdownloads/send/305-artykuly-na-plycie-cd-4/5068-artykul ''Palety jako istotny element łańcucha logistycznego''], Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie, Warszawa. | ||
{{a|Klaudia Zajdel}} | {{a|Klaudia Zajdel}} | ||
[[Kategoria:Logistyka]] | [[Kategoria:Logistyka]] |
Wersja z 19:35, 19 maj 2020
Europaleta |
---|
Polecane artykuły |
Europaleta - nazywana inaczej paletą EUR - to czterowejściowa płaska paleta, zbudowana według ściśle określonych zasad bezpieczeństwa europejskiego, opartych przede wszystkim o normę UIC 435, gdzie określone są wymagania dotyczące produkcji. Europaleta jest wielokrotnego użytku, służy przede wszystkim do sprawnej logistyki - transportowania i magazynowania towarów ułożonych na niej w stos. Europalety są produkowane z drewna, których jakość jest porównywalna do drewna sztauerskiego[1]. Jedyne europalety to takie, które posiadają znak towarowy w owalu - EUR w przypadku licencjonowania przez UIC lub EPAL w przypadku licencjonowania przez Stowarzyszenie EPAL[2].
W licznych krajach europejskich europaleta (o podstawowych wymiarach 800x1200x144 mm) należy do najczęściej używanych jednostek ładunkowych[3].
Według autora Studium europaleta ma być nośnikiem informacji, ma krążyć od miasta do miasta, do różnych państw i na różne kontynenty. Informacje, które przenosi są zależne od wysyłającego je[4].
Produkcja europalet
Przedsiębiorstwa chcące produkować i/lub reparować europalety muszą posiadać odpowiednią licencję nadawaną przez Stowarzyszenie European Pallet Association e. V. (EPAL) lub przez UIC - Międzynarodowy Związek Kolei. Licencja zobowiązuje do przestrzegania wymagań jakościowych opisanych w Karcie Oceny Palet. Dzięki takiej licencji osoby korzystające w europalet mają gwarancję jakości, odpowiedniego standaryzowanego wymiaru oraz nośności[5].
Cechy europalet
Europalety mają ujednolicone cechy, określone w Karcie Oceny Palet[2][6]:
- dokładnie sprecyzowany wymiar zewnętrzny (800x1200x144mm),
- nośność - między 1000 a 1500 kg, (nośność statyczna 4000 kg),
- oznaczenia na bocznych wspornikach (EPAL/EPAL lub UIC/EUR - w zależności od licencjodawcy)
- oznaczenie alfanumeryczne na centralnym wsporniku (kolejno: numer licencji producenta palety - rok - miesiąc produkcji palety);
- symbol obróbki termicznej ISPM15,
- klamra na centralnym wsporniku (nowe palety),
- gwóźdź certyfikujący (palety naprawione),
- równe ścięcie wszystkich narożników,
- wilgotność nie przekraczająca 22% (nowe palety).
Rodzaje europalet
Ze względu na wymiar możemy wyróżnić kilka rodzajów europalet[7]:
- Palety EUR 1/EPAL 1: 800 x 1200 x 144 mm,
- Palety EUR 2/EPAL 2: 1200 x 1000 x 144 mm,
- Palety EUR 3/EPAL 3: 1000 x 1200 x 144 mm,
- Palety EUR 6/EPAL 6: 800 x 600 x 144 mm.
Ze względu na stan i jakość wyróżniamy:
- Gatunek I - palety używane, jasne, pozbawione uszkodzeń,
- Gatunek II - palety używane, lekko ciemniejszej barwy, bez istotnych uszkodzeń,
- Gatunek III - palety używane, ciemnej barwy, zawierają defekty elementów, lecz nadają się do używania.
Uszkodzenia europalet
Karta Oceny Palet określa również jakie cechy i uszkodzenia całkowicie dyskwalifikują europaletę z obiegu[8]:
- oblina lub odłupanie wzdłużnic,
- brak frezów górnych krawedzi desek dolnych, bądź brak ścięć narożników,
- niepoprawne oznaczenia na wspornikach,
- górna lub dolna deska z ubytkiem odsłaniającym ponad 1 gwódź,
- zagrzybienie,
- odłupanie na wsporniku ukazujące minimum jeden gwódź,
- nieuprawnione gwoździe bez licencji,
- zły ogólny stan techniczny (w tym nieodwracalne zabrudzenia, przekrzywienia wsporników).
Do dopuszczalnych uszkodzeń możemy zaliczyć między innymi[9]:
- pociemniałe palety wskutek naturalnych procesów,
- pęknięte deski z nierozchodzącymi się krawędziami,
- niewielkie obliny, bez kory,
- uszkodzone/nierozpoznawalne oznaczenie wspornika - pod warunkiem prawidłowego oznaczenia z drugiej strony palety,
- pęknięcia wsporników, bez widocznych gwoździ.
Inne zastosowania europalet
Europalety wykorzystywane są głównie w logistyce, lecz kreatywność i potrzeby ludzi pomogły wykorzystać europalety również do innych celów. Dzięki ich stabilnej konstrukcji, niskiej cenie oraz łatwego dostępu z europalet można zrobić[10]:
- podesty,
- siedziska,
- kwietniki,
- ramy łóżek,
- kompostowniki,
- regały,
- ogrodzenia.
Przypisy
Bibliografia
- ECR Polska (2017), Karta Oceny Palety: cechy prawidłowej palety EUR, wersja 6,
- ECR Polska (2017), Karta Oceny Palety: cechy prawidłowej palety EPAL, wersja 6,
- ECR Polska (2017), Karta Oceny Palety: niedopuszczalne wady palet EPAL i EUR, wersja 6,
- Gościniak M., Kreft P. (2019), Ujednolicona paleta EUR, "Palety 2019", nr 6,
- Pieprzak P., Sadowski A. (2014), Ekonomiczne i ekologiczne aspekty stosowania systemów zamkniętych w logistyce, Łódź,
- Przesmycka N. (2015), Metody kreowania tymczasowych przestrzeni publicznych, Lublin,
- Ruda M. (red.) (2010), Uczelnia dla gospodarki gospodarka dla uczelni, Tom II, Krosno,
- Salomon A. (2017), Sztauowanie ładunków jako istotny element modelowania multimodalnych łańcuchów transportowych (na przykładzie portu Gdynia), Gdynia,
- Studium , (1996), Wydania 2-5, Fundacja dla Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków,
- Wojciechowski P. (2011), Identyfikacja palet EUR, Łódź,
- Wróbel N. (2014), Palety jako istotny element łańcucha logistycznego, Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie, Warszawa.
Autor: Klaudia Zajdel