Europaleta

Z Encyklopedia Zarządzania

Europaleta - nazywana inaczej paletą EUR - to czterowejściowa płaska paleta, zbudowana według ściśle określonych zasad bezpieczeństwa europejskiego, opartych przede wszystkim o normę UIC 435, gdzie określone są wymagania dotyczące produkcji. Europaleta jest wielokrotnego użytku, służy przede wszystkim do sprawnej logistyki - transportowania i magazynowania towarów ułożonych na niej w stos. Europalety są produkowane z drewna, których jakość jest porównywalna do drewna sztauerskiego[1]. Jedyne europalety to takie, które posiadają znak towarowy w owalu - EUR w przypadku licencjonowania przez UIC lub EPAL w przypadku licencjonowania przez Stowarzyszenie EPAL[2].

W licznych krajach europejskich europaleta (o podstawowych wymiarach 800x1200x144 mm) należy do najczęściej używanych jednostek ładunkowych[3].

TL;DR

Europaleta, znana również jako paleta EUR, jest wielokrotnego użytku i służy do transportu i magazynowania towarów. Jest produkowana zgodnie z określonymi normami i posiada cechy takie jak określony wymiar, nośność, oznaczenia i obróbka termiczna. Istnieją różne rodzaje i stany europalet, a niektóre uszkodzenia dyskwalifikują je z użytku. Europalety mogą być również wykorzystywane do innych celów, takich jak budowa mebli czy ogrodzeń.

Produkcja europalet

Przedsiębiorstwa chcące produkować i/lub reparować europalety muszą posiadać odpowiednią licencję nadawaną przez Stowarzyszenie European Pallet Association e. V. (EPAL) lub przez UIC - Międzynarodowy Związek Kolei. Licencja zobowiązuje do przestrzegania wymagań jakościowych opisanych w Karcie Oceny Palet. Dzięki takiej licencji osoby korzystające w europalet mają gwarancję jakości, odpowiedniego standaryzowanego wymiaru oraz nośności[4].

Cechy europalet

Europalety mają ujednolicone cechy, określone w Karcie Oceny Palet[2][5]:

  1. dokładnie sprecyzowany wymiar zewnętrzny (800x1200x144mm),
  2. nośność - między 1000 a 1500 kg, (nośność statyczna 4000 kg),
  3. oznaczenia na bocznych wspornikach (EPAL/EPAL lub UIC/EUR - w zależności od licencjodawcy)
  4. oznaczenie alfanumeryczne na centralnym wsporniku (kolejno: numer licencji producenta palety - rok - miesiąc produkcji palety);
  5. symbol obróbki termicznej ISPM15,
  6. klamra na centralnym wsporniku (nowe palety),
  7. gwóźdź certyfikujący (palety naprawione),
  8. równe ścięcie wszystkich narożników,
  9. wilgotność nie przekraczająca 22% (nowe palety).

Rodzaje europalet

Ze względu na wymiar możemy wyróżnić kilka rodzajów europalet[6]:

  • Palety EUR 1/EPAL 1: 800 x 1200 x 144 mm,
  • Palety EUR 2/EPAL 2: 1200 x 1000 x 144 mm,
  • Palety EUR 3/EPAL 3: 1000 x 1200 x 144 mm,
  • Palety EUR 6/EPAL 6: 800 x 600 x 144 mm.

Ze względu na stan i jakość wyróżniamy:

  • Gatunek I - palety używane, jasne, pozbawione uszkodzeń,
  • Gatunek II - palety używane, lekko ciemniejszej barwy, bez istotnych uszkodzeń,
  • Gatunek III - palety używane, ciemnej barwy, zawierają defekty elementów, lecz nadają się do używania.

Uszkodzenia europalet

Karta Oceny Palet określa również jakie cechy i uszkodzenia całkowicie dyskwalifikują europaletę z obiegu[7]:

  1. oblina lub odłupanie wzdłużnic,
  2. brak frezów górnych krawedzi desek dolnych, bądź brak ścięć narożników,
  3. niepoprawne oznaczenia na wspornikach,
  4. górna lub dolna deska z ubytkiem odsłaniającym ponad 1 gwódź,
  5. zagrzybienie,
  6. odłupanie na wsporniku ukazujące minimum jeden gwódź,
  7. nieuprawnione gwoździe bez licencji,
  8. zły ogólny stan techniczny (w tym nieodwracalne zabrudzenia, przekrzywienia wsporników).

Do dopuszczalnych uszkodzeń możemy zaliczyć między innymi[8]:

  • pociemniałe palety wskutek naturalnych procesów,
  • pęknięte deski z nierozchodzącymi się krawędziami,
  • niewielkie obliny, bez kory,
  • uszkodzone/nierozpoznawalne oznaczenie wspornika - pod warunkiem prawidłowego oznaczenia z drugiej strony palety,
  • pęknięcia wsporników, bez widocznych gwoździ.

Inne zastosowania europalet

Europalety wykorzystywane są głównie w logistyce, lecz kreatywność i potrzeby ludzi pomogły wykorzystać europalety również do innych celów. Dzięki ich stabilnej konstrukcji, niskiej cenie oraz łatwego dostępu z europalet można zrobić[9]:

  • podesty,
  • siedziska,
  • kwietniki,
  • ramy łóżek,
  • kompostowniki,
  • regały,
  • ogrodzenia.


Przypisy

  1. Salomon A. 2017, s.7
  2. Skocz do: 2,0 2,1 Gościniak M., Kreft P. 2019, s.2
  3. Ruda M. (red.) 2010, s.185
  4. Pieprzak P., Sadowski A. 2014, s.3-4
  5. Wojciechowski P. 2011, s.25
  6. Wróbel N. 2014, s.2
  7. Wojciechowski P. 2011, s.27
  8. Wojciechowski P. 2011, s.26
  9. Przesmycka N. 201, s.5

Bibliografia

  • ECR Polska (2017), Karta Oceny Palety: cechy prawidłowej palety EPAL, wersja 6
  • ECR Polska (2017), Karta Oceny Palety: cechy prawidłowej palety EUR, wersja 6
  • ECR Polska (2017), Karta Oceny Palety: niedopuszczalne wady palet EPAL i EUR, wersja 6
  • Gościniak M., Kreft P. (2019), Ujednolicona paleta EUR, Palety 2019, nr 6
  • Pieprzak P., Sadowski A. (2014), Ekonomiczne i ekologiczne aspekty stosowania systemów zamkniętych w logistyce, Łódź
  • Przesmycka N. (2015), Metody kreowania tymczasowych przestrzeni publicznych, Lublin
  • Ruda M. (red.) (2010), Uczelnia dla gospodarki gospodarka dla uczelni, Krosno
  • Salomon A. (2017), Sztauowanie ładunków jako istotny element modelowania multimodalnych łańcuchów transportowych (na przykładzie portu Gdynia), Gdynia
  • Wojciechowski P. (2011), Identyfikacja palet EUR, Łódź
  • Wróbel N. (2014), Palety jako istotny element łańcucha logistycznego, Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie, Warszawa


Autor: Klaudia Zajdel