Etyka: Różnice pomiędzy wersjami
m (Infobox update) |
(LinkTitles.) |
||
Linia 16: | Linia 16: | ||
Encyklopedia Powszechna PWN podaje następujące definicje etyki (1973, s. 725-726): | Encyklopedia Powszechna PWN podaje następujące definicje etyki (1973, s. 725-726): | ||
# Ogół ocen i norm moralnych przyjętych w danej zbiorowości społecznej w określonej epoce historycznej. | # Ogół ocen i norm moralnych przyjętych w danej zbiorowości społecznej w określonej epoce historycznej. | ||
# Konkretny system etyczny, zespół określonych poglądów i zasad moralnych. | # Konkretny [[system]] etyczny, [[zespół]] określonych poglądów i zasad moralnych. | ||
# Nauka o moralności, dyscyplina naukowa rozpatrywana w aspekcie normatywnym (etyka normatywna lub właściwa) i opisowo-wyjaśniającym (etyka opisowa lub etologia). | # Nauka o moralności, [[dyscyplina]] naukowa rozpatrywana w aspekcie normatywnym (etyka normatywna lub właściwa) i opisowo-wyjaśniającym (etyka opisowa lub etologia). | ||
==Funkcje i zastosowanie etyki== | ==Funkcje i zastosowanie etyki== | ||
Linia 28: | Linia 28: | ||
* zastosowanie nowych możliwości, | * zastosowanie nowych możliwości, | ||
* wpłynięcie na ludzi, aby myśleli nie tylko o własnych korzyściach, | * wpłynięcie na ludzi, aby myśleli nie tylko o własnych korzyściach, | ||
* zrozumienie świata biznesu w pełniejszy sposób (biorąc pod uwagę całość ludzkiego życia, społeczeństwo, rodzinę), | * zrozumienie świata biznesu w pełniejszy sposób (biorąc pod uwagę całość ludzkiego życia, [[społeczeństwo]], rodzinę), | ||
* połączenie biznesu z innymi aspektami ludzkiego życia, | * połączenie biznesu z innymi aspektami ludzkiego życia, | ||
* podniesienie poziomu jakości negocjacji handlowych, | * podniesienie poziomu jakości negocjacji handlowych, | ||
Linia 37: | Linia 37: | ||
Istnieje wiele rodzajów etyki. Jest to spowodowane tym, że etykę możemy dzielić biorąc pod uwagę różne jej aspekty. Do najważniejszych z nich należą (Encyklopedia Powszechna, 1973, s. 725-726): | Istnieje wiele rodzajów etyki. Jest to spowodowane tym, że etykę możemy dzielić biorąc pod uwagę różne jej aspekty. Do najważniejszych z nich należą (Encyklopedia Powszechna, 1973, s. 725-726): | ||
'''1. Aspekt normatywny''' - w tym aspekcie etyka stara się rozwiać wątpliwości dotyczące tego co jest moralnie dobre, a co złe. Wytacza ona też dyrektywy (tj. normy moralnie pozytywnego postępowania) na postawie przyjętych ocen i związanych z nimi powinności. Ponadto podejmuje ona próbę wskazywania sposobów takiego przekształcania obiegowej moralności, by dostosować ją do przyjętego ideału moralnego. | '''1. Aspekt normatywny''' - w tym aspekcie etyka stara się rozwiać wątpliwości dotyczące tego co jest moralnie dobre, a co złe. Wytacza ona też dyrektywy (tj. [[normy]] moralnie pozytywnego postępowania) na postawie przyjętych ocen i związanych z nimi powinności. Ponadto podejmuje ona próbę wskazywania sposobów takiego przekształcania obiegowej moralności, by dostosować ją do przyjętego ideału moralnego. | ||
:'''Podział etyki:''' | :'''Podział etyki:''' | ||
:* etyka normatywna, | :* etyka normatywna, | ||
:* etyka właściwa. | :* etyka właściwa. | ||
:'''Zakres badań:''' | :'''[[Zakres]] badań:''' | ||
:* aksjologia - (zwana też teorią wartości) jest to zwykła analiza pojęcia dobra moralnego (zwanego też wartością moralną), powinności moralnej (obowiązku), a także tego, co przyjmujemy za dobro najwyższe, | :* aksjologia - (zwana też teorią wartości) jest to zwykła analiza pojęcia dobra moralnego (zwanego też wartością moralną), powinności moralnej (obowiązku), a także tego, co przyjmujemy za [[dobro]] najwyższe, | ||
:* deontologia - jest to nauka o powinnościach, bada co decyduje o wartości moralnej czynu. | :* deontologia - jest to nauka o powinnościach, bada co decyduje o wartości moralnej czynu. | ||
Linia 51: | Linia 51: | ||
:* etologia. | :* etologia. | ||
:'''Zakres badań:''' | :'''Zakres badań:''' | ||
:* socjologia moralności, | :* [[socjologia]] moralności, | ||
:* psychologia moralności, | :* psychologia moralności, | ||
:* metaetyka. | :* metaetyka. | ||
'''3. Aspekt obszarowy''' - ze względu na fakt, że etyka jest obecna w niemalże każdym aspekcie ludzkiego życia poniżej wymieniono jedynie przykładowe rodzaje etyki, biorąc pod uwagę jej obszary. | '''3. Aspekt obszarowy''' - ze względu na fakt, że etyka jest obecna w niemalże każdym aspekcie ludzkiego życia poniżej wymieniono jedynie przykładowe rodzaje etyki, biorąc pod uwagę jej obszary. | ||
:* etyka biznesu, | :* [[etyka biznesu]], | ||
:* etyka ekonomii, | :* etyka ekonomii, | ||
:* etyka reklamy, | :* etyka reklamy, | ||
Linia 63: | Linia 63: | ||
:* etyka pielęgniarska, | :* etyka pielęgniarska, | ||
:* etyka pracy, | :* etyka pracy, | ||
:* etyka zawodowa, | :* [[etyka zawodowa]], | ||
:* etyka kodeksowa, | :* etyka kodeksowa, | ||
:* etyka słowa. | :* etyka słowa. | ||
Linia 85: | Linia 85: | ||
:* '''I. Kant''' - rygoryzm moralny | :* '''I. Kant''' - rygoryzm moralny | ||
:* '''J.G. Fichte''' - "czyn" jako idea świadomości moralnej | :* '''J.G. Fichte''' - "czyn" jako idea świadomości moralnej | ||
:* '''G.W. Hegel''' - proces dziejowy jako realizacja wartości moralnych poprzez przezwyciężanie alienacji | :* '''G.W. Hegel''' - [[proces]] dziejowy jako realizacja wartości moralnych poprzez przezwyciężanie alienacji | ||
:* '''L. Feuerbach''' - etyka eudajmonistyczna i humanistyczna, zniesienie alienacji religijnej jako warunek odnowy moralnej | :* '''L. Feuerbach''' - etyka eudajmonistyczna i humanistyczna, zniesienie alienacji religijnej jako warunek odnowy moralnej | ||
:* '''K. Marks, F. Engels''' - etyka marksistowska - człowiek jako najwyższa wartość, moralność jako forma świadomości społecznej, klasowa struktura społeczeństwa, celem jest wyzwolenie człowieka z wszelkiej alienacji; nawiązywali do humanizmu Feuerbacha; podstawa humanizmu socjalistycznego | :* '''K. Marks, F. Engels''' - etyka marksistowska - człowiek jako najwyższa [[wartość]], moralność jako forma świadomości społecznej, klasowa struktura społeczeństwa, celem jest wyzwolenie człowieka z wszelkiej alienacji; nawiązywali do humanizmu Feuerbacha; podstawa humanizmu socjalistycznego | ||
:* '''W.I. Lenin''' - sformułował kryteria moralności socjalistycznej | :* '''W.I. Lenin''' - sformułował kryteria moralności socjalistycznej | ||
:* '''A.Comte''' - altruizm etyczny | :* '''A.Comte''' - [[altruizm]] etyczny | ||
:* '''H. Spencer''' - etyka ewolucjonistyczna, życie jako wartość najwyższa | :* '''H. Spencer''' - etyka ewolucjonistyczna, życie jako wartość najwyższa | ||
Wersja z 19:31, 19 maj 2020
Etyka |
---|
Polecane artykuły |
Etyka jest jednym z działów filozofii. Dział ten jest ściśle powiązany z moralnością. Słowo "etyka" pochodzi od greckiego słowa "ethiká", które z kolei wzięło się od "ethos", co oznacza stałe miejsce zamieszkania, obyczaj (Powszechna Encyklopedia Filozofii). Encyklopedia Powszechna PWN podaje następujące definicje etyki (1973, s. 725-726):
- Ogół ocen i norm moralnych przyjętych w danej zbiorowości społecznej w określonej epoce historycznej.
- Konkretny system etyczny, zespół określonych poglądów i zasad moralnych.
- Nauka o moralności, dyscyplina naukowa rozpatrywana w aspekcie normatywnym (etyka normatywna lub właściwa) i opisowo-wyjaśniającym (etyka opisowa lub etologia).
Funkcje i zastosowanie etyki
Etyka odgrywa niezwykle istotną rolę w wielu aspektach ludzkiego życia. Jej zastosowanie pozwala między innymi na (T. Oleksyn 2003, s.103):
- wpajanie ludziom szacunku dla wartości,
- poprawienie jakości relacji i stosunków międzyludzkich,
- zrozumienie ludzi o odmiennych poglądach lub też tych, którzy myślą inaczej,
- szerzenie szacunku dla innych i dla ich odmienności,
- intelektualne zdystansowanie się od problemów,
- zastosowanie nowych możliwości,
- wpłynięcie na ludzi, aby myśleli nie tylko o własnych korzyściach,
- zrozumienie świata biznesu w pełniejszy sposób (biorąc pod uwagę całość ludzkiego życia, społeczeństwo, rodzinę),
- połączenie biznesu z innymi aspektami ludzkiego życia,
- podniesienie poziomu jakości negocjacji handlowych,
- rozwiązywanie dylematów etycznych.
Rodzaje etyki
Istnieje wiele rodzajów etyki. Jest to spowodowane tym, że etykę możemy dzielić biorąc pod uwagę różne jej aspekty. Do najważniejszych z nich należą (Encyklopedia Powszechna, 1973, s. 725-726):
1. Aspekt normatywny - w tym aspekcie etyka stara się rozwiać wątpliwości dotyczące tego co jest moralnie dobre, a co złe. Wytacza ona też dyrektywy (tj. normy moralnie pozytywnego postępowania) na postawie przyjętych ocen i związanych z nimi powinności. Ponadto podejmuje ona próbę wskazywania sposobów takiego przekształcania obiegowej moralności, by dostosować ją do przyjętego ideału moralnego.
- Podział etyki:
- etyka normatywna,
- etyka właściwa.
- Zakres badań:
- aksjologia - (zwana też teorią wartości) jest to zwykła analiza pojęcia dobra moralnego (zwanego też wartością moralną), powinności moralnej (obowiązku), a także tego, co przyjmujemy za dobro najwyższe,
- deontologia - jest to nauka o powinnościach, bada co decyduje o wartości moralnej czynu.
2. Aspekt opisowy - w tym aspekcie etyka zajmuje się analizowaniem, opisywaniem oraz tłumaczeniem moralności rzeczywiście przyjmowanej (zwanej również moralnością obiegową). Analiza jest uzależniona od epoki i środowiska społecznego, a więc od tego co ludzie w danym czasie uważają za dobre lub złe moralnie. W aspekcie opisowym do zadań etyki należy wskazanie źródeł, struktury, oraz funkcji moralności jako świadomości społeczeństwa, a także śledzenie jej rozwoju.
- Podział etyki:
- etyka opisowa,
- etologia.
- Zakres badań:
- socjologia moralności,
- psychologia moralności,
- metaetyka.
3. Aspekt obszarowy - ze względu na fakt, że etyka jest obecna w niemalże każdym aspekcie ludzkiego życia poniżej wymieniono jedynie przykładowe rodzaje etyki, biorąc pod uwagę jej obszary.
- etyka biznesu,
- etyka ekonomii,
- etyka reklamy,
- etyka ekologiczna (środowiskowa),
- etyka lekarska,
- etyka pielęgniarska,
- etyka pracy,
- etyka zawodowa,
- etyka kodeksowa,
- etyka słowa.
Etycy i ich poglądy
Na świecie jest wiele systemów etycznych, które opierają się na poglądach bardziej lub mniej znanych etyków. Poniżej najważniejsi z nich (Encyklopedia Powszechna, 1973, s. 725-726):
Na świecie
- Sokrates - nawiązywali do niego cynicy (cnota to jedyne dobro, a także cel życia) i cyrenaicy (hedonizm)
- Demokryt - dał początek eudajmonizmowi
- Arystoteles - jako pierwszy wyróżnił etykę jako odrębną dyscyplinę
- Augustyn Aureliusz - stworzył podstawy ortodoksalne teocentrycznej religii chrześcijańskiej (szczęście ludzkie jest osiągalne jedynie w Bogu
- P. Abelard - podjął próbę laicyzacji etyki w XII w.
- Tomasz z Akwinu - podporządkowanie życia ziemskiego idei zbawienia i kontemplacji Boga w życiu przyszłym
- Duns Scotus i W. Ockham - woluntaryzm etyczny, teza o woli boskiej jako normie moralności
- R. Descartes, Th. Hobbes, B. Spinoza - badanie motywów postępowania i namiętności ludzkich
- A. Shaftesbury, D. Hume - rozważania nad naturą ludzką
- Wolter, J. de la Metterie, D. Diderot, P. Holbach, C. Helvetius - idea laicyzacji
- P. Maupertuis, J.A. Condorcet - utylitarystyczne ujęcie idei laicyzacji
- J. Bentham, J.S. Mill - rozbudowanie utylitarystycznego ujęcia idei laicyzacji w zwarty system nazwany utylitaryzmem
- I. Kant - rygoryzm moralny
- J.G. Fichte - "czyn" jako idea świadomości moralnej
- G.W. Hegel - proces dziejowy jako realizacja wartości moralnych poprzez przezwyciężanie alienacji
- L. Feuerbach - etyka eudajmonistyczna i humanistyczna, zniesienie alienacji religijnej jako warunek odnowy moralnej
- K. Marks, F. Engels - etyka marksistowska - człowiek jako najwyższa wartość, moralność jako forma świadomości społecznej, klasowa struktura społeczeństwa, celem jest wyzwolenie człowieka z wszelkiej alienacji; nawiązywali do humanizmu Feuerbacha; podstawa humanizmu socjalistycznego
- W.I. Lenin - sformułował kryteria moralności socjalistycznej
- A.Comte - altruizm etyczny
- H. Spencer - etyka ewolucjonistyczna, życie jako wartość najwyższa
W Polsce
- T. Kotarbiński - system etyki niezależnej (tj. etyki laickiej, uniezależnionej od wskazań jakiejkolwiek religii)
- M. Ossowska
- Cz. Znamierowski
Bibliografia
- Burkiewicz Ł., Kucharski J. (red.) (2016), Etyka w organizacji. Zarządzanie, kultura, polityka, Akademia Ignatianum w Krakowie, Wydawnictwo WAM, Kraków.
- Czochorowski M. (red.) (2020), Etyka. W: Powszechna Encyklopedia Filozofii, Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu, Lublin.
- Encyklopedia Powszechna (1973), PWN, Warszawa, s. 725-726.
- Gasparski W. (red) (2002), Etyka biznesu w zastosowaniach praktycznych: inicjatywy, programy, kodeksy, Centrum Etyki Biznesu IFiS PAN & WSPiZ oraz Biuro Stałego Koordynatora ONZ w Polsce, Warszawa.
- Klimek J. (2014), Etyka biznesu. Teoretyczne założenia, praktyka zastosowań, Difin, Warszawa.
- Oleksyn T. (2003), Filozofia a zarządzanie, Wolters Kluwer, Warszawa.
Autor: Marta Borowiec
..