Yoshio Kondo: Różnice pomiędzy wersjami
mNie podano opisu zmian |
m (cleanup bibliografii i rotten links) |
||
Linia 27: | Linia 27: | ||
==Bibliografia== | ==Bibliografia== | ||
<noautolinks> | <noautolinks> | ||
* M. | * Jedliński M. (2000), ''Jakość w nowoczesnym zarządzaniu'', Wydawnictwo Zachodniopomorskiej Szkoły biznesu, Szczecin | ||
</noautolinks> | </noautolinks> | ||
Aktualna wersja na dzień 18:58, 17 gru 2023
Yoshio Kondo jest uznawany za jednego z liderów zarządzania jakością. Prezes International Association of Quality, profesor Kyoto University. Podkreślał wzajemne powiązania między jakością i ludźmi. Otrzymał wiele nagród, wśród nich nagrodę Deminga w 1971 roku.
Kondo opublikował ponad 500 artykułów i referatów, a także kilkanaście książek, z których dwie - Motywacja Ludzka kluczowym czynnikiem Zarządzania i Kontrola Jakości całej firmy: tło i rozwój - zostały przetłumaczone na język angielski.
Kondo był prezesem Japońskiego Towarzystwa Kontroli Jakości, członek Komitetu Nagrody Deminga, doradcą kół jakości w Japonii. Był również przewodniczącym Międzynarodowej Akademii Jakości.
Zmarł 1 kwietnia 2011, w wieku 87 lat.
Najważniejsze poglądy
Praca ludzka zawiera trzy komponenty
- kreatywność - radość wyobraźni
- aktywność fizyczna - radość pracy wysuwająca na pierwszy plan nieprzeciętne dokonania
- socjalizacja - zadowolenie z udziału w radościach i smutkach wszystkich osób nas otaczających, znajomych, przyjaciół.
Elementy te są częścią kreatywności i socjalizacji, które pozwalają przedsiębiorstwom na kontrolę jakości.
Kondo wymienia cztery punkty wspierające proces tworzenia bardziej kreatywnej pracy, będącej kluczowym elementem motywacji
- Przekazując instrukcję pracy, wyjaśnij jej prawdziwe cele - dzięki temu pracownicy są w stanie skoncentrować się na metodach i środkach, które posłużą do osiągnięcia tych celów. Należy odstawić wszystkie formy restrykcji mandatowych związanych z zabezpieczeniem jakości a skupić się na metodach i środkach opartych na wskazówkach, poradach. Pracownicy dzięki temu nabierają odwagi by określić swoje najlepsze sposoby do osiągnięcia celu
- Zwróć uwagę czy duże znaczenie dla pracowników ma słowo odpowiedzialność w stosunku do ich pracy. Bardzo często u pracowników występuje słabość i niewytłumaczone skłonności do przesunięcia odpowiedzialności poza siebie w sytuacji gdy praca " idzie źle".
- Daj czas na kreowanie pomysłów - ludzie na początku swoje myśli koncentrują na odpowiedzialności dopiero potem wracają do istoty problemu i głęboko o nim myślą. Bardzo często genialne pomysły powstają w momencie, kiedy problemy są odizolowane i jest czas na głębokie przemyślenia i analizę
- Inspiruj pomysły i urzeczywistniaj ich realizację - nie należy nowy pomysł oceniać krytycznie. Każda idea zmienia swoją pierwotna formę w coraz bardziej doskonałą, dlatego należy zachęcać do jej rozwoju gwarantując swoim autorytetem możliwość jej wdrożenia
Yoshio Kondo — artykuły polecane |
Innowator — Koła jakości — Turkusowe zarządzanie — Motywacja wewnętrzna — Zarządzanie przez wartości — Motywowanie w projekcie — Charles de Freminville — Hyacinte Dubreuil — Action learning |
Bibliografia
- Jedliński M. (2000), Jakość w nowoczesnym zarządzaniu, Wydawnictwo Zachodniopomorskiej Szkoły biznesu, Szczecin
Autor: Natalia Włodarczyk