Ośrodek SPA: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Pozycjonowanie)
m (cleanup bibliografii i rotten links)
Linia 65: Linia 65:
* Kaleta A., 2012, ''Hotelarstwo Spa i Wellness jako rozwojowy produkt przemysłu czasu wolnego - wybrane aspekty'', "Zarządzanie i finanse" tom I, Wydział Zarządzania - Uniwersytet Gdański
* Kaleta A., 2012, ''Hotelarstwo Spa i Wellness jako rozwojowy produkt przemysłu czasu wolnego - wybrane aspekty'', "Zarządzanie i finanse" tom I, Wydział Zarządzania - Uniwersytet Gdański
* Sala J. (2008), ''Formy współczesnego hotelarstwa'', Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Kraków
* Sala J. (2008), ''Formy współczesnego hotelarstwa'', Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Kraków
* Sallmann N., 2010, Megatrend Wellness & Spa dla rynku usług wolnego czasu i hotelarstwa w XXI wieku, Wydawnictwo Polska Akademia Gościnności, Kraków
* Sallmann N. (2010), ''Megatrend Wellness & Spa dla rynku usług wolnego czasu i hotelarstwa w XXI wieku'', Wydawnictwo Polska Akademia Gościnności, Kraków
</noautolinks>
</noautolinks>



Wersja z 00:52, 9 gru 2023

Termin Spa przyjął się od nazwy belgijskiego miasta Spa, słynnego z leczniczych gorących źródeł uzdrowiska, jako ogólne określenie kurortu z wodami leczniczymi. Jednak określenie to ma znacznie głębsze korzenie i znajduje swoje wyjaśnienie w łacińskiej sentencji "Sanitas per aquam", co oznacza zdrowie poprzez wodę.

Z terminem Spa jest nierozerwalnie złączony termin Wellnes. Filozofię Wellness stworzył amerykański lekarz Dr. Halbert Dunn w 1959r. W swojej teorii po raz pierwszy połączył on dwa pojęcia: fitness i dobrego samopoczucia. Twierdził, że ciało i umysł powinny pozostać w równowadze. Dziś Wellness to znacznie więcej niż tylko fitness, to styl życia, który ma zapewnić dobre samopoczucie, doprowadzić do harmonii pomiędzy ciałem, duchem i umysłem. Na Wellness składa się wszystko, czym ludzie się otaczają, co robią, co konsumują, aby czuć się dobrze.

TL;DR

Artykuł przedstawia historię i rozwój branży Spa oraz zasady organizacji ośrodków Spa. Opisuje różne rodzaje Spa i podkreśla znaczenie koncepcji, marketingu, aranżacji wnętrza, zabiegów, personelu, kosmetyków i kuchni w ośrodkach Spa. Artykuł omawia również charakterystykę rynku Spa w Polsce i na świecie oraz wymienia najlepsze ośrodki Spa. Na końcu artykuł wymienia 7 podstawowych elementów składowych Spa i Wellness.

Rozwój

W ostatnich lata kiedy tempo życia ludzi znacznie uległo przyspieszeniu oraz towarzyszący temu stres, spowodował iż organizm ludzki stopniowo tracił siłę, witalność oraz zdrowie. Zrodziły się wówczas potrzeby regeneracji sił, utrzymania prawidłowej równowagi fizycznej, dążenia do zachowania harmonii ciała i duszy. Zaczęły tworzyć się na szeroką skalę ośrodki Spa, które zaspokajały powyższe potrzeby człowieka. Tak szybko postępujący proces tworzenia się ośrodków SPA spowodował powstanie kilku rodzajów SPA:

  • Thermal Spa
  • Wellness & Medical Spa
  • Day Spa
  • Thalasso Spa
  • Destination Spa
  • Resort Spa
  • Hotel Spa

Każdy z rodzajów Spa charakteryzuje się odmienną filozofią i opiera się na ściśle stworzonej koncepcji architektonicznej. To wszystko ma swoje odbicie poprzez zastosowanie różnych technologii, zabiegów, odpowiednio dobranych linii kosmetyków. Wszystko jest połączone w taki sposób, aby stanowiło jedną wspólną całość.

Zasady organizacji

Podejmując się opracowania stworzenia ośrodka Spa należy trzymać się jednej koncepcji. Niestety w Polsce jest nieliczna grupa ośrodków, która spełniła te kryteria podczas realizowania inwestycji. Większość ma charakter mieszanych stylów, przypadkiem dobranych linii kosmetycznych, urządzeń nie spełniających oczekiwań i wymagań klientów. Inwestor chcąc zaspokoić wszystkie wymagania klientów powinien kierować się kilkoma zasadami:

  • oferta - powinna różnić się od konkurencji, zawierać najnowsze urządzenia, technologie, usługi na bardzo wysokim poziomie, kompleksową regeneracje ciała i duszy. Ponadto klient powinien mieć do dyspozycji basen, saunę oraz inne pomysły (np. kąpiel w płatkach kwiatów, z dodatkiem soli mineralnych itp.)
  • marketing - sukcesem marketingowym jest przestrzeganie 3 zasad: wzbogacanie ofert Spa o najlepsze nowe produkty, rodzaje masaży, zabiegów, twórcze naśladownictwo poprzez wybór już sprawdzonych trendów marketingowych, oraz wprowadzenie ofert odróżniających ośrodek Spa od innych.
  • aranżacja wnętrza - w praktyce powinna być dopasowana do całego pomysłu i koncepcji marketingowej np. Spa oddziaływujące na wszystkie zmysły (ważne jest dobranie odpowiedniej kolorystyki), Spa w stylu "chłopsko-dworskim" - przeważać powinny elementy drewniane, kamienne, ceglane.
  • zabiegi lub urządzenia - w prawdziwym ośrodku Spa jedno od drugiego nie może istnieć. Specjaliści od tworzenia Spa dają wolny wybór inwestorom co do wyboru więcej urządzeń lub więcej zabiegów. Wszystko to zależy głównie od przyjętej filozofii oferowanych usług.
  • człowiek lub urządzenie - najnowocześniejsze urządzenia w odgrywają drugorzędną rolę. Pomagają one przy wykonywaniu zabiegu i zwiększyć jego efekty. Tak naprawdę nic nie zastąpi bezpośredni kontakt człowieka z człowiekiem. Wówczas uwagę należy zwrócić na personel, jego umiejętności, podejście do klienta, podnoszenie jego kwalifikacji, przyuczanie do obsługiwania nowszych urządzeń
  • Kosmetyki - stanowią one średnio 25% przychodów całego ośrodka Spa. Powinny charakteryzować się innowacyjnymi składnikami, zawierać wyciągi roślinne, kompatybilnością (dowolnie łączyć je z innymi kosmetykami w celu zwiększenia efektywności), dużym bezpieczeństwem (mogły być stosowane na alergiczna, wrażliwą skórę), zawierać pod wzgl. jakości najlepsze składniki z morza (np. sól morska, algi, wodorosty, koralowce) czy też ziemi (błoto, pisaek, ekstrakty roślinne) oraz powinny być w większości naturalne i przyjazne dla otaczające środowiska.
  • Kuchnia SPA jest, powinna być zazwyczaj bardziej ostrożna od standardowej na takie wskaźniki, jak dawki węglowodanów, tłuszczy, białka, czy podstawowych witamin. Należy też uwzględnić fakt, iż nie każdy z gości życzy sobie potraw tak aktywnie działających na ciało, jak wspomniane powyżej. Kuchnia SPA to też nauka, rodzaj "rehabilitacji żywieniowej" klienta, która ma mu pokazać i podsunąć przepis na to, jak się odżywiać zdrowo i zgodnie z właściwym jego organizmowi zapotrzebowaniem energetycznym.

Charakterystyka rynku

Rynek usług SPA staje się coraz bardziej nasycony, a konkurencja i wymagania klientów są coraz większe. Rzetelna wiedza o branży, jej trendach, aktywności konkurencji i oczekiwaniach potencjalnych gości z pewnością daje przewagę w walce o popularność i rozpoznawalność, a tym samym - większą sprzedaż. Podstawą wydaje się poznanie potrzeb potencjalnych odbiorców usług w ośrodkach Spa. Dopasowując do poszczególnych grup klientów interesujące ich zabiegi, produkty pielęgnacyjne czy promocje oraz stwarzając idealną atmosferę ośrodka, można liczyć na lepsze wyniki sprzedażowe.

Większość zabiegów związana jest bezpośrednio z wodą, gdyż zgodnie z filozofią SPA, to właśnie ona jest źródłem życia. Woda pozytywnie wpływa na stan naszego zdrowia, a ponadto dostarcza wiele przyjemności. Ośrodki Spa To najczęściej komfortowe i nowocześnie wyposażone instytuty zdrowia i urody, gdzie można wypocząć, zrelaksować się, a przede wszystkim pod okiem specjalistów zadbać o kondycję i dobre samopoczucie. Gdy przejrzymy ofertę takiego hotelu SPA, znajdziemy w niej połączenie kosmetologii i wellness z dobroczynnym działaniem wody.

W Polsce jest ponad 150 najróżniejszych ośrodków spa. Zdaniem fachowców z branży hotelarskiej i turystycznej do grupy luksusowych można zaliczyć zaledwie 20-30 z nich. - Spa to modne słowo, które przyciąga klientów, ale wiele z tych ośrodków ma naprawdę niewiele wspólnego z ośrodkami spa z prawdziwego zdarzenia.

SPA w Polsce i na świecie

Organizacja International SPA Association (ISPA) jest organizacją skupiająca najlepsze ośrodki Spa na świecie. Aby znaleźć się w tym gronie, trzeba spełnić kilka wymagań, m.in. dotyczących wyposażenia ośrodka i oferowanych usług, trzeba również płacić składkę, około 1000 dolarów rocznie. Do członkostwa w ISPA w Polsce należą tylko dwa hotele Spa, oba należą do dr Ireny Eris. Mogą one pochwalić się certyfikatem światowej organizacji ISPA i uznawane są przez krajowych specjalistów za najlepsze Spa w Polsce. Oprócz dr Ireny Eris własne ośrodki spa wybudowały też inne polskie firmy kosmetyczne, takie jak:

  • Bielenda w Ustroniu Poniwcu,
  • Framona w Krakowie
  • AA Oceanic w miejscowości Ossa pod Warszawą.

Do najlepszych Spa na świecie wg Magazynu Conde nast. Traveller należą:

  • SPA w hotelu Mandarin Oriental w czeskiej Pradze. Należy ono do tej samej marki co kultowe już wśród sław (uwielbia je Madonna, Angelina Jolie i Brad Pitt)
  • SPA w Hotelu Landmark w Londynie.

Elementy Spa i Wellness

Obiekty Spa i Wellness skupiają się na 7 podstawowych elementach składowych (Kaleta A. 2012, s. 363):

  • Uroda - kosmetyka skóry i całego ciała
  • Harmonia - różnego rodzaju masaże
  • Równowaga - równowaga pomiędzy sprawnością psychiczną i fizyczną
  • Witalność - wykorzystywanie aktywności fizycznej poprzez pływanie, fitness, gimnastykę czy inne formy treningów
  • Woda - stosowanie wody na przykład kąpiele w wodach termalnych czy sauny parowe
  • Natura - korzystanie z naturalnych kosmetyków, minerałów
  • Odżywianie - serwowanie zdrowych posiłków


Ośrodek SPAartykuły polecane
Promocja zdrowiaFitnessTypologia turystówRękodziełoJakośćMasa KrytycznaRóżnorodnośćOrientacja marketingowaMarka premium

Bibliografia


Autor: Patrycja Orlik, Szymon Banach