Konwencja CMR: Różnice pomiędzy wersjami
m (Czyszczenie tekstu) |
m (Czyszczenie tekstu) |
||
Linia 14: | Linia 14: | ||
}} | }} | ||
''' Konwencja CMR'''- (fr. Convention relative au contrat de [[transport]] international de marchandises par route, ang. Convention on the Contract for the International Carriage of Goods by Road). Konwencja sporządzona w Genewie dnia 19 maja 1956 r., jest aktem prawnym o randze międzynarodowej. Akt ten reguluje w sposób jednolity zasady międzynarodowego [[Transport|transportu]] drogowego [[towarów]], przede wszystkim w zakresie dokumentacji transportu oraz odpowiedzialności [[Spedytor|spedytora]]. Opracowano w jednym wydaniu w języku francuskim i angielskim | ''' Konwencja CMR'''- (fr. Convention relative au contrat de [[transport]] international de marchandises par route, ang. Convention on the Contract for the International Carriage of Goods by Road). Konwencja sporządzona w Genewie dnia 19 maja 1956 r., jest aktem prawnym o randze międzynarodowej. Akt ten reguluje w sposób jednolity zasady międzynarodowego [[Transport|transportu]] drogowego [[towarów]], przede wszystkim w zakresie dokumentacji transportu oraz odpowiedzialności [[Spedytor|spedytora]]. Opracowano w jednym wydaniu w języku francuskim i angielskim (Dz.U. 1962 Nr 49 poz. 238) | ||
==TL;DR== | ==TL;DR== | ||
Linia 20: | Linia 20: | ||
==Konwencji CMR a prawo krajowe== | ==Konwencji CMR a prawo krajowe== | ||
Art. 8 ust.1 brzmi: "[[Konstytucja]] jest najwyższym prawem Rzeczypospolitej Polskiej. | Art. 8 ust.1 brzmi: "[[Konstytucja]] jest najwyższym prawem Rzeczypospolitej Polskiej". (Dz. U. z 1997 r. Nr 78, poz. 483). | ||
Natomiast art. 8 ust. 2 mówi nam,że: "Przepisy Konstytucji stosuje się bezpośrednio, chyba że Konstytucja stanowi inaczej. | Natomiast art. 8 ust. 2 mówi nam,że: "Przepisy Konstytucji stosuje się bezpośrednio, chyba że Konstytucja stanowi inaczej". (Dz. U. z 1997 r. Nr 78, poz. 483). | ||
P. Tuleja w rozdziale o źródłach prawa napisał: "Z powyższego wynika, iż wszystkie [[akty prawne]] powinny być zgodne z Konstytucją, a w razie wątpliwości w tym względzie ocenia się tę zgodność, biorąc za podstawy jednoznacznie brzmiące [[normy]] Konstytucji. | P. Tuleja w rozdziale o źródłach prawa napisał: "Z powyższego wynika, iż wszystkie [[akty prawne]] powinny być zgodne z Konstytucją, a w razie wątpliwości w tym względzie ocenia się tę zgodność, biorąc za podstawy jednoznacznie brzmiące [[normy]] Konstytucji". (P. Sarnecki i in. 2014, s. 51). | ||
<google>t</google> | <google>t</google> | ||
Zdaniem Krzysztofa Wesołowskiego: "Przepis art. 91 ust. 1 Konstytucji z kolei stanowi, że ratyfikowana [[umowa]] międzynarodowa, po jej ogłoszeniu w Dzienniku Ustaw Rzeczpospolitej Polskiej, stanowi część krajowego porządku prawnego i jest bezpośrednio stosowana, chyba że jej stosowanie jest uzależnione od wydania ustawy (co w przypadku konwencji CMR nie ma miejsca). Jednocześnie, zgodnie z postanowieniem art. 91 ust. 2 Konstytucji, [[umowa międzynarodowa]] ratyfikowana za uprzednią zgodą wyrażoną w ustawie ma pierwszeństwo przed ustawą, jeżeli ustawy tej nie da się pogodzić z umową. "(K.Wesołowski 2015, s. 47). | Zdaniem Krzysztofa Wesołowskiego: "Przepis art. 91 ust. 1 Konstytucji z kolei stanowi, że ratyfikowana [[umowa]] międzynarodowa, po jej ogłoszeniu w Dzienniku Ustaw Rzeczpospolitej Polskiej, stanowi część krajowego porządku prawnego i jest bezpośrednio stosowana, chyba że jej stosowanie jest uzależnione od wydania ustawy (co w przypadku konwencji CMR nie ma miejsca). Jednocześnie, zgodnie z postanowieniem art. 91 ust. 2 Konstytucji, [[umowa międzynarodowa]] ratyfikowana za uprzednią zgodą wyrażoną w ustawie ma pierwszeństwo przed ustawą, jeżeli ustawy tej nie da się pogodzić z umową. "(K.Wesołowski 2015, s. 47). | ||
"Bezpośrednie stosowanie oznacza przede wszystkim związanie postanowieniami umowy organów władzy publicznej, konieczność wydawania rozstrzygnięć również o postanowienia tych umów. | "Bezpośrednie stosowanie oznacza przede wszystkim związanie postanowieniami umowy organów władzy publicznej, konieczność wydawania rozstrzygnięć również o postanowienia tych umów". (P. Sarnecki i in. 2014, s. 55). | ||
==Konwencji CMR== | ==Konwencji CMR== | ||
*Niniejszą Konwencję o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR) stosuje się do: (Dz.U. 1962 Nr 49 poz. 238) | * Niniejszą Konwencję o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR) stosuje się do: (Dz.U. 1962 Nr 49 poz. 238) | ||
* zarobkowego przewozu drogowego [[Towar|towarów]] pojazdami, pomiędzy dwoma różnymi krajami, | * zarobkowego przewozu drogowego [[Towar|towarów]] pojazdami, pomiędzy dwoma różnymi krajami, | ||
* przewozów realizowanych przez rządowe instytucje, organizacje lub państwa, | * przewozów realizowanych przez rządowe instytucje, organizacje lub państwa, | ||
* [[Transport intermodalny|transportu intermodalnego]](w razie braku przeładunku), | * [[Transport intermodalny|transportu intermodalnego]](w razie braku przeładunku), | ||
*Konwencji o umowie międzynarodowego [[Transport drogowy|przewozu drogowego]] towarów (CMR) nie stosuje się do: | * Konwencji o umowie międzynarodowego [[Transport drogowy|przewozu drogowego]] towarów (CMR) nie stosuje się do: | ||
* transportu ciał zmarłych, | * transportu ciał zmarłych, | ||
* przedmiotów przesiedlenia, | * przedmiotów przesiedlenia, | ||
Linia 43: | Linia 43: | ||
==Odpowiedzialność przewoźnika== | ==Odpowiedzialność przewoźnika== | ||
[[Przewoźnik|Przewoźnik]]:(Dz.U. 1962 Nr 49 poz. 238) | [[Przewoźnik|Przewoźnik]]:(Dz.U. 1962 Nr 49 poz. 238) | ||
*odpowiedzialny jest za własne [[działanie]] oraz zaniedbana, swoich pracowników oraz wszystkich osób uczestniczących w procesie wykonania danego transportu, | * odpowiedzialny jest za własne [[działanie]] oraz zaniedbana, swoich pracowników oraz wszystkich osób uczestniczących w procesie wykonania danego transportu, | ||
*jest odpowiedzialny za całkowite lub częściowe przepadnięcie albo zniszczenie towaru, które miało miejsce w czasie dostawy, a także za jej opóźnienie, | * jest odpowiedzialny za całkowite lub częściowe przepadnięcie albo zniszczenie towaru, które miało miejsce w czasie dostawy, a także za jej opóźnienie, | ||
*zwolniony jest z tej odpowiedzialności w razie losowych sytuacji, którym nie był w stanie zapobiec lub też w razie wady towaru, | * zwolniony jest z tej odpowiedzialności w razie losowych sytuacji, którym nie był w stanie zapobiec lub też w razie wady towaru, | ||
*jest również zwolniony z odpowiedzialności w przypadku kiedy przepadnięcie lub zniszczenie ładunku zaistniało ze szczególnego [[zagrożenia]] było rezultatem: (konwencja CMR, art. 17, ust.4) | * jest również zwolniony z odpowiedzialności w przypadku kiedy przepadnięcie lub zniszczenie ładunku zaistniało ze szczególnego [[zagrożenia]] było rezultatem: (konwencja CMR, art. 17, ust.4) | ||
*"użycie pojazdów otwartych i nie przykrytych opończą, jeżeli to użycie było wyraźnie uzgodnione i zaznaczone w liście przewozowym; | *"użycie pojazdów otwartych i nie przykrytych opończą, jeżeli to użycie było wyraźnie uzgodnione i zaznaczone w liście przewozowym;" | ||
*"brak lub wadliwe [[opakowanie]], jeżeli [[towary]], ze względu na swe naturalne właściwości, w razie braku lub wadliwego [[opakowania]], narażone są na zaginięcie lub uszkodzenie; | *"brak lub wadliwe [[opakowanie]], jeżeli [[towary]], ze względu na swe naturalne właściwości, w razie braku lub wadliwego [[opakowania]], narażone są na zaginięcie lub uszkodzenie;" | ||
*"manipulowanie, ładowanie, rozmieszczenie lub wyładowanie towaru przez nadawcę lub przez odbiorcę albo przez osoby działające na [[rachunek]] nadawcy lub odbiorcy; | *"manipulowanie, ładowanie, rozmieszczenie lub wyładowanie towaru przez nadawcę lub przez odbiorcę albo przez osoby działające na [[rachunek]] nadawcy lub odbiorcy;" | ||
*"naturalne właściwości niektórych towarów, mogące powodować całkowite lub częściowe ich zaginięcie albo uszkodzenie, w szczególności przez połamanie, rdzę, samoistne wewnętrzne zepsucie, wyschnięcie, wyciek, normalny ubytek lub działanie robactwa i gryzoni; | *"naturalne właściwości niektórych towarów, mogące powodować całkowite lub częściowe ich zaginięcie albo uszkodzenie, w szczególności przez połamanie, rdzę, samoistne wewnętrzne zepsucie, wyschnięcie, wyciek, normalny ubytek lub działanie robactwa i gryzoni;" | ||
*"niedostateczność lub wadliwość cech lub numerów na sztukach przesyłki; | *"niedostateczność lub wadliwość cech lub numerów na sztukach przesyłki;" | ||
*"przewóz żywych | *"przewóz żywych zwierząt" | ||
==Umowa przewozu== | ==Umowa przewozu== | ||
[[List przewozowy|List przewozowy]]: (Dz.U. 1962 Nr 49 poz. 238) | [[List przewozowy|List przewozowy]]: (Dz.U. 1962 Nr 49 poz. 238) | ||
*jest dowodem zawarcia umowy przewozu (wystawiany w trzech oryginalnych egzemplarzach, z podpisami nadawcy oraz przewoźnika: jeden egzemplarz dla nadawcy, drugi towarzyszy przesyłce, zaś trzeci zatrzymany jest przez przewoźnika.), | * jest dowodem zawarcia umowy przewozu (wystawiany w trzech oryginalnych egzemplarzach, z podpisami nadawcy oraz przewoźnika: jeden egzemplarz dla nadawcy, drugi towarzyszy przesyłce, zaś trzeci zatrzymany jest przez przewoźnika.), | ||
*zawiera między innymi: | * zawiera między innymi: | ||
* datę i miejsce wystawienia, | * datę i miejsce wystawienia, | ||
* [[dane]] [[Nadawca|nadawcy]], przewoźnika oraz odbiorcy, | * [[dane]] [[Nadawca|nadawcy]], przewoźnika oraz odbiorcy, | ||
Linia 63: | Linia 63: | ||
* informacje dotyczące transportowanego towaru, | * informacje dotyczące transportowanego towaru, | ||
* opłaty związane z transportem, | * opłaty związane z transportem, | ||
*może również zawierać na przykład: | * może również zawierać na przykład: | ||
* restrykcje dotyczące przeładunku, | * restrykcje dotyczące przeładunku, | ||
* opłaty, które ponosi [[nadawca]], | * opłaty, które ponosi [[nadawca]], |
Wersja z 15:13, 2 lis 2023
Konwencja CMR |
---|
Polecane artykuły |
Konwencja CMR- (fr. Convention relative au contrat de transport international de marchandises par route, ang. Convention on the Contract for the International Carriage of Goods by Road). Konwencja sporządzona w Genewie dnia 19 maja 1956 r., jest aktem prawnym o randze międzynarodowej. Akt ten reguluje w sposób jednolity zasady międzynarodowego transportu drogowego towarów, przede wszystkim w zakresie dokumentacji transportu oraz odpowiedzialności spedytora. Opracowano w jednym wydaniu w języku francuskim i angielskim (Dz.U. 1962 Nr 49 poz. 238)
TL;DR
Konwencja CMR to międzynarodowy akt prawny regulujący transport drogowy towarów. Konwencja ta ma pierwszeństwo przed prawem krajowym i powinna być bezpośrednio stosowana. Przewoźnik jest odpowiedzialny za ładunek, chyba że zdarzyły się okoliczności losowe lub wada towaru. Umowa przewozu jest potwierdzana listem przewozowym, który zawiera informacje dotyczące umowy i transportowanego towaru.
Konwencji CMR a prawo krajowe
Art. 8 ust.1 brzmi: "Konstytucja jest najwyższym prawem Rzeczypospolitej Polskiej". (Dz. U. z 1997 r. Nr 78, poz. 483).
Natomiast art. 8 ust. 2 mówi nam,że: "Przepisy Konstytucji stosuje się bezpośrednio, chyba że Konstytucja stanowi inaczej". (Dz. U. z 1997 r. Nr 78, poz. 483).
P. Tuleja w rozdziale o źródłach prawa napisał: "Z powyższego wynika, iż wszystkie akty prawne powinny być zgodne z Konstytucją, a w razie wątpliwości w tym względzie ocenia się tę zgodność, biorąc za podstawy jednoznacznie brzmiące normy Konstytucji". (P. Sarnecki i in. 2014, s. 51).
Zdaniem Krzysztofa Wesołowskiego: "Przepis art. 91 ust. 1 Konstytucji z kolei stanowi, że ratyfikowana umowa międzynarodowa, po jej ogłoszeniu w Dzienniku Ustaw Rzeczpospolitej Polskiej, stanowi część krajowego porządku prawnego i jest bezpośrednio stosowana, chyba że jej stosowanie jest uzależnione od wydania ustawy (co w przypadku konwencji CMR nie ma miejsca). Jednocześnie, zgodnie z postanowieniem art. 91 ust. 2 Konstytucji, umowa międzynarodowa ratyfikowana za uprzednią zgodą wyrażoną w ustawie ma pierwszeństwo przed ustawą, jeżeli ustawy tej nie da się pogodzić z umową. "(K.Wesołowski 2015, s. 47).
"Bezpośrednie stosowanie oznacza przede wszystkim związanie postanowieniami umowy organów władzy publicznej, konieczność wydawania rozstrzygnięć również o postanowienia tych umów". (P. Sarnecki i in. 2014, s. 55).
Konwencji CMR
- Niniejszą Konwencję o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR) stosuje się do: (Dz.U. 1962 Nr 49 poz. 238)
- zarobkowego przewozu drogowego towarów pojazdami, pomiędzy dwoma różnymi krajami,
- przewozów realizowanych przez rządowe instytucje, organizacje lub państwa,
- transportu intermodalnego(w razie braku przeładunku),
- Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR) nie stosuje się do:
- transportu ciał zmarłych,
- przedmiotów przesiedlenia,
- transportu realizowanego w ramach międzynarodowych umów pocztowych,
Odpowiedzialność przewoźnika
Przewoźnik:(Dz.U. 1962 Nr 49 poz. 238)
- odpowiedzialny jest za własne działanie oraz zaniedbana, swoich pracowników oraz wszystkich osób uczestniczących w procesie wykonania danego transportu,
- jest odpowiedzialny za całkowite lub częściowe przepadnięcie albo zniszczenie towaru, które miało miejsce w czasie dostawy, a także za jej opóźnienie,
- zwolniony jest z tej odpowiedzialności w razie losowych sytuacji, którym nie był w stanie zapobiec lub też w razie wady towaru,
- jest również zwolniony z odpowiedzialności w przypadku kiedy przepadnięcie lub zniszczenie ładunku zaistniało ze szczególnego zagrożenia było rezultatem: (konwencja CMR, art. 17, ust.4)
- "użycie pojazdów otwartych i nie przykrytych opończą, jeżeli to użycie było wyraźnie uzgodnione i zaznaczone w liście przewozowym;"
- "brak lub wadliwe opakowanie, jeżeli towary, ze względu na swe naturalne właściwości, w razie braku lub wadliwego opakowania, narażone są na zaginięcie lub uszkodzenie;"
- "manipulowanie, ładowanie, rozmieszczenie lub wyładowanie towaru przez nadawcę lub przez odbiorcę albo przez osoby działające na rachunek nadawcy lub odbiorcy;"
- "naturalne właściwości niektórych towarów, mogące powodować całkowite lub częściowe ich zaginięcie albo uszkodzenie, w szczególności przez połamanie, rdzę, samoistne wewnętrzne zepsucie, wyschnięcie, wyciek, normalny ubytek lub działanie robactwa i gryzoni;"
- "niedostateczność lub wadliwość cech lub numerów na sztukach przesyłki;"
- "przewóz żywych zwierząt"
Umowa przewozu
List przewozowy: (Dz.U. 1962 Nr 49 poz. 238)
- jest dowodem zawarcia umowy przewozu (wystawiany w trzech oryginalnych egzemplarzach, z podpisami nadawcy oraz przewoźnika: jeden egzemplarz dla nadawcy, drugi towarzyszy przesyłce, zaś trzeci zatrzymany jest przez przewoźnika.),
- zawiera między innymi:
- datę i miejsce wystawienia,
- dane nadawcy, przewoźnika oraz odbiorcy,
- informacje dotyczące lokalizacji i czasu nadania oraz odbioru przesyłki,
- informacje dotyczące transportowanego towaru,
- opłaty związane z transportem,
- może również zawierać na przykład:
- restrykcje dotyczące przeładunku,
- opłaty, które ponosi nadawca,
- zaplanowany czas dostarczenia przesyłki,
- spis dokumentów, które otrzymał przewoźnik,
Bibliografia
- Górski W., Wesołowski K. (2009). Komentarz do przepisów o umowie przewozu i spedycji, Ośrodek Doradztwa i Doskonalenia Kadr, Warszawa
- Konwencja o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR) i Protokół podpisania, sporządzone w Genewie dnia 19 maja 1956 r., (Dz.U. 1962 Nr 49 poz. 238)
- Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. Dz.U. 1997 nr 78 poz. 483
- Marciniak-Neider D., Neider J. (red.) (2011). PODRĘCZNIK SPEDYTORA, Polska Izba Spedycji i Logistyki, Gdynia
- Sarnecki P. (red.) (2014). Prawo konstytucyjne RP, C. H. BECK, Warszawa
- Wesołowski K. (2013). UMOWA MIĘDZYNARODOWEGO PRZEWOZU DROGOWEGO TOWARÓW NA PODSTAWIE CMR, Wolters Kluwer Polska, Warszawa
- Wesołowski K. (2015). Kwalifikacja prawna umów zawieranych w transporcie samochodowym PROBLEMY TRANSPORTU I LOGISTYKI Nr 31, s. 181
Autor: Mateusz Podgórski