Kabotaż: Różnice pomiędzy wersjami
m (→Bibliografia: Clean up, replaced: →) |
m (Czyszczenie tekstu) |
||
Linia 22: | Linia 22: | ||
==Licencja wspólnotowa== | ==Licencja wspólnotowa== | ||
[[Posiadanie]] licencji wspólnotowej przez kierowcę jest niezbędne w celu wykonywania przewozów kabotażowych. Jest wydawana na 10 lat, istnieje możliwość jej przedłużenia. [[Licencja]] jest wydawana każdemu przewoźnikowi, który: | [[Posiadanie]] licencji wspólnotowej przez kierowcę jest niezbędne w celu wykonywania przewozów kabotażowych. Jest wydawana na 10 lat, istnieje możliwość jej przedłużenia. [[Licencja]] jest wydawana każdemu przewoźnikowi, który: | ||
* "ma siedzibę w tym państwie członkowskim zgodnie z prawodawstwem wspólnotowym oraz krajowymi | * "ma siedzibę w tym państwie członkowskim zgodnie z prawodawstwem wspólnotowym oraz krajowymi | ||
Linia 31: | Linia 30: | ||
==Etykieta przewozu kabotażowego== | ==Etykieta przewozu kabotażowego== | ||
''Każdy list spedycyjny przewozu kabotażowego powinien zawierać:'' | ''Każdy list spedycyjny przewozu kabotażowego powinien zawierać:'' | ||
* "nazwę, adres i podpis nadawcy, | * "nazwę, adres i podpis nadawcy, | ||
* nazwę, adres i podpis [[przewoźnik|przewoźnika]], | * nazwę, adres i podpis [[przewoźnik|przewoźnika]], | ||
* nazwę i adres odbiorcy, jak również po dokonaniu dostawy | * nazwę i adres odbiorcy, jak również po dokonaniu dostawy - jego podpis oraz datę dostawy rzeczy, | ||
* miejsce i datę odbioru rzeczy oraz miejsce ich przeznaczenia, | * miejsce i datę odbioru rzeczy oraz miejsce ich przeznaczenia, | ||
* nazwę będącą w powszechnym użyciu określającą charakter rzeczy oraz metodę pakowania, a także, w przypadku rzeczy niebezpiecznych, ich ogólnie przyjętą nazwę oraz liczbę opakowań i ich specjalne oznaczenia oraz numery, | * nazwę będącą w powszechnym użyciu określającą charakter rzeczy oraz metodę pakowania, a także, w przypadku rzeczy niebezpiecznych, ich ogólnie przyjętą nazwę oraz liczbę opakowań i ich specjalne oznaczenia oraz numery, | ||
Linia 42: | Linia 40: | ||
==Warunki wykonywania przewozu kabotażowego== | ==Warunki wykonywania przewozu kabotażowego== | ||
''Podstawowe wymagania w stosunku do przewozów kabotażowych:'' | ''Podstawowe wymagania w stosunku do przewozów kabotażowych:'' | ||
* konieczne jest posiadanie licencji wspólnotowej, | * konieczne jest posiadanie licencji wspólnotowej, | ||
Linia 52: | Linia 49: | ||
==Naruszenie przepisów przewozu kabotażowego== | ==Naruszenie przepisów przewozu kabotażowego== | ||
W przypadku naruszenia zasad przewozów kabotażowych możliwe jest: ([[Rozporządzenie]] [[Parlament Europejski|Parlamentu Europejskiego]] i Rady (WE) NR 1072/2009, 2009). | W przypadku naruszenia zasad przewozów kabotażowych możliwe jest: ([[Rozporządzenie]] [[Parlament Europejski|Parlamentu Europejskiego]] i Rady (WE) NR 1072/2009, 2009). | ||
* cofnięcie wpisów z licencji wspólnotowej, | * cofnięcie wpisów z licencji wspólnotowej, | ||
Linia 60: | Linia 56: | ||
==Kabotaż w Niemczech== | ==Kabotaż w Niemczech== | ||
Szczególnie duże obostrzenia związane z transportem kabotażowym występują w Niemczech. Tamtejsze władze, w obawie przed nadmiarem firm zagranicznych wykonujących operacje logistyczne na rynku niemieckim, zobowiązują firmy zagraniczne do posiadania ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej na sumę 1,2 miliona euro na wszystkie zdarzenia. Posiadanie ubezpieczenia jest warunkiem koniecznym, przez co wiele firm zagranicznych rezygnuje z transportu kabotażowego na terytorium Republiki Federalnej Niemiec (P. Lewandowski, 2018). | Szczególnie duże obostrzenia związane z transportem kabotażowym występują w Niemczech. Tamtejsze władze, w obawie przed nadmiarem firm zagranicznych wykonujących operacje logistyczne na rynku niemieckim, zobowiązują firmy zagraniczne do posiadania ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej na sumę 1,2 miliona euro na wszystkie zdarzenia. Posiadanie ubezpieczenia jest warunkiem koniecznym, przez co wiele firm zagranicznych rezygnuje z transportu kabotażowego na terytorium Republiki Federalnej Niemiec (P. Lewandowski, 2018). | ||
Linia 73: | Linia 68: | ||
{{a|Dawid Rapacz}} | {{a|Dawid Rapacz}} | ||
[[Kategoria:Transport]] | [[Kategoria:Transport]] | ||
{{#metamaster:description|Kabotaż to przewóz towarów w ramach jednego państwa przez pojazdy zarejestrowane w innym kraju.}} | {{#metamaster:description|Kabotaż to przewóz towarów w ramach jednego państwa przez pojazdy zarejestrowane w innym kraju.}} |
Wersja z 12:46, 2 lis 2023
Kabotaż |
---|
Polecane artykuły |
Kabotaż - jest to przewóz towarów pomiędzy destynacjami jednego państwa, przez pojazdy zarejestrowane w innym państwie, różnym od kraju, w którym odbył się ów przewóz. Ładunki te nie są więc przedmiotem handlu zagranicznego, ani spedycji międzynarodowej (Ł. Chwalczyk, 2018).
W krajach Unii Europejskiej kabotaż towarów może wykonywać firma, której pojazdy zarejestrowane są w innych państwach Unii Europejskiej, a także Europejskiego Obszaru Gospodarczego (Ministerstwo Ekologii, Energii, Trwałego rozwoju i Morza, 2010).
Kabotaż może być wykonywany przez przewoźników po dostarczeniu ładunku pochodzącego z transportu międzynarodowego. Musi on być wykonywany tym samym pojazdem, który dostarczył pierwotny ładunek. Maksymalnie można wykonać trzy transporty kabotażowe po rozładunku towarów z transportu międzynarodowego, natomiast ostatni rozładunek musi nastąpić w przeciągu siedmiu dni od rozładunku transportu międzynarodowego (P. Lewandowski, 2018; Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) NR 1072/2009, 2009).
Licencja wspólnotowa
Posiadanie licencji wspólnotowej przez kierowcę jest niezbędne w celu wykonywania przewozów kabotażowych. Jest wydawana na 10 lat, istnieje możliwość jej przedłużenia. Licencja jest wydawana każdemu przewoźnikowi, który:
- "ma siedzibę w tym państwie członkowskim zgodnie z prawodawstwem wspólnotowym oraz krajowymi
przepisami tego państwa członkowskiego,
- jest uprawniony w państwie członkowskim siedziby przewoźnika do wykonywania międzynarodowego przewozu drogowego rzeczy zgodnie z przepisami wspólnotowymi oraz krajowymi
przepisami tego państwa członkowskiego dotyczącymi dostępu do zawodu drogowego przewoźnika rzeczy" (Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) NR 1072/2009, 2009).
Etykieta przewozu kabotażowego
Każdy list spedycyjny przewozu kabotażowego powinien zawierać:
- "nazwę, adres i podpis nadawcy,
- nazwę, adres i podpis przewoźnika,
- nazwę i adres odbiorcy, jak również po dokonaniu dostawy - jego podpis oraz datę dostawy rzeczy,
- miejsce i datę odbioru rzeczy oraz miejsce ich przeznaczenia,
- nazwę będącą w powszechnym użyciu określającą charakter rzeczy oraz metodę pakowania, a także, w przypadku rzeczy niebezpiecznych, ich ogólnie przyjętą nazwę oraz liczbę opakowań i ich specjalne oznaczenia oraz numery,
- masę brutto rzeczy lub ich ilość określoną w inny sposób,
- numery rejestracyjne pojazdu silnikowego i przyczepy" (Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) NR 1072/2009, 2009).
Warunki wykonywania przewozu kabotażowego
Podstawowe wymagania w stosunku do przewozów kabotażowych:
- konieczne jest posiadanie licencji wspólnotowej,
- kabotaż może być wykonywany po rozładunku towarów z przewozy międzynarodowego,
- świadectwo kierowcy jest niezbędne w przypadku, jeśli kierowca jest obywatelem państwa trzeciego,
- musi być wykonany tym samym pojazdem co transport międzynarodowy,
- maksymalnie można wykonać trzy transporty kabotażowe w ciągu siedmiu dni, licząc od daty rozładunku transportu międzynarodowego,
- trzeba posiadać dokumenty świadczące o stosowaniu się do regulacji przewozów kabotażowych (D. Syganiec-Marszewska, 2016).
Naruszenie przepisów przewozu kabotażowego
W przypadku naruszenia zasad przewozów kabotażowych możliwe jest: (Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) NR 1072/2009, 2009).
- cofnięcie wpisów z licencji wspólnotowej,
- cofniecie licencji wspólnotowej,
- zawieszenie lub cofnięcie wydania świadectwa kierowy,
- nałożenie kar lub sankcji.
Kabotaż w Niemczech
Szczególnie duże obostrzenia związane z transportem kabotażowym występują w Niemczech. Tamtejsze władze, w obawie przed nadmiarem firm zagranicznych wykonujących operacje logistyczne na rynku niemieckim, zobowiązują firmy zagraniczne do posiadania ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej na sumę 1,2 miliona euro na wszystkie zdarzenia. Posiadanie ubezpieczenia jest warunkiem koniecznym, przez co wiele firm zagranicznych rezygnuje z transportu kabotażowego na terytorium Republiki Federalnej Niemiec (P. Lewandowski, 2018).
Bibliografia
- Chwalczyk Ł. (2018), Można już przewozić towary wewnątrz wszystkich krajów Unii Europejskiej "Kabotaż - szanse i zagrożenia", s. 1
- Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 21 października 2009 roku dotyczące wspólnych zadas dostępu do rynku miedzynarodowych przewozów drogowych,(WE NR 1072/2009)
- Lewandowski P. (2018), Protekcjonizm Państwowy w Przewozach Drogowych, "Organizacja i Zarządzanie", s. 2
- Ministerstwo Ekologii, Energii, Trwałego Rozwoju i Morza (2010), Czym jest kabotaż? "Kabotaż drogowy towarów: przepisy obowiązujące we Francji", s. 3
- Syganiec-Marszewska D. (2016), Kabotaż - 12 ważnych punktów. Przykłady i najważniejsze przepisy., "Co warto wiedzieć i jak wykorzystać kabotaż?"
Autor: Dawid Rapacz