Genjitsu: Różnice pomiędzy wersjami
m (cleanup bibliografii i rotten links) |
m (Czyszczenie tekstu) |
||
Linia 14: | Linia 14: | ||
}} | }} | ||
'''Genjitsu''' (jap. 現実) | '''Genjitsu''' (jap. 現実) - jest to japońskie słowo oznaczające fakt bądź rzeczywistość, używane również w metodach zarządzania jakością. Wpisuje się to w filozofię [[Kaizen]], której celem jest ulepszanie miejsca oraz procesu pracy jak również ulepszanie życia codziennego. | ||
Używane jest jako część składowa zasady 3 GEN (Genba, Genbusu, Genjitsu) i Shop Floor Management (Genba, Genbutsu, Genjitsu) [Suzaki, 2010]. | Używane jest jako część składowa zasady 3 GEN (Genba, Genbusu, Genjitsu) i Shop Floor Management (Genba, Genbutsu, Genjitsu) [Suzaki, 2010]. | ||
==Zasada 3 GEN== | ==Zasada 3 GEN== | ||
Jest to kombinacja trzech czynników [Wronka, 2016]: | Jest to kombinacja trzech czynników [Wronka, 2016]: | ||
* '''Genba''' lub '''[[Gemba]]''' | * '''Genba''' lub '''[[Gemba]]''' - oznacza obecne miejsce (w [[System produkcyjny Toyoty|Systemie produkcyjnym Toyoty]] oznacza miejsce pracy, np. halę produkcyjną) [Mikiharu, 2003]. | ||
* '''Genbusu''' lub '''Gembusu''' | * '''Genbusu''' lub '''Gembusu''' - oznacza przedmiot lub [[produkt]] | ||
* '''Genjitsu''' | * '''Genjitsu''' - oznacza fakty, rzeczywistość | ||
Oznacza dokładnie połączenie udania się do miejsca, żeby obserwować przedmiot lub produkt by uzyskać fakty w celu rozwiązania problemu. | Oznacza dokładnie połączenie udania się do miejsca, żeby obserwować przedmiot lub produkt by uzyskać fakty w celu rozwiązania problemu. | ||
Na pierwszych dwóch zasadach opiera się również [[metoda]] Gamba Walking. Jest to obecność managerów na stanowisku pracy swoich podwładnych, dzięki czemu mogą lepiej zarządzać jakością oraz motywować swoich pracowników oraz jeden z najskuteczniejszych sposobów nauki metodą coachingu i mentoringu, pozwalający na naukę na zasadzie uczeń-mistrz (jap. sensei). | Na pierwszych dwóch zasadach opiera się również [[metoda]] Gamba Walking. Jest to obecność managerów na stanowisku pracy swoich podwładnych, dzięki czemu mogą lepiej zarządzać jakością oraz motywować swoich pracowników oraz jeden z najskuteczniejszych sposobów nauki metodą coachingu i mentoringu, pozwalający na naukę na zasadzie uczeń-mistrz (jap. sensei). | ||
Linia 34: | Linia 34: | ||
==Shop Floor Management== | ==Shop Floor Management== | ||
Jest to metoda za pomocą której weryfikuje się wyniki produkcji z zaangażowaniem osób związanych (w sposób pośredni bądź bezpośredni) z osiągnięciami. Zgodnie z założeniami K. Suzakiego Shop Floor Management powinien skupiać się na realności w postaci: | Jest to metoda za pomocą której weryfikuje się wyniki produkcji z zaangażowaniem osób związanych (w sposób pośredni bądź bezpośredni) z osiągnięciami. Zgodnie z założeniami K. Suzakiego Shop Floor Management powinien skupiać się na realności w postaci: | ||
* Realnego miejsca (Genba) | * Realnego miejsca (Genba) - czyli miejsca gdzie wytwarzane są produkty, np. [[hala produkcyjna]], biuro call centre, itp. (co jest bardzo podobne do systemu produkcji Toyoty) | ||
* Realnych informacji (Genbutsu) | * Realnych informacji (Genbutsu) - oznacza prawdziwe, rzetelne [[informacje]] o wszystkich problemach występujących w systemie | ||
* Faktów (Genjitsu) | * Faktów (Genjitsu) - uzyskane prawdziwe informacje powinny być obiektywne (opierać się na faktach) a nie subiektywne (na podstawie subiektywnej opinii). | ||
Metoda ta ma służyć rozwiązywaniu problemów obecnych przez wyeliminowanie błędów powstałych w procesie tworzenia, określenie właściwego sposobu komunikacji wewnętrznej oraz ciągły [[rozwój]] badanych procesów. Najpowszechniej spotykaną formą Shop Floor Management przy procesach produkcyjnych są codzienne raporty z poprzedniego dnia, w których, w przypadku nie wykonania założonego wcześniej planu, uwzględnia się rolę problemów w procesie. | Metoda ta ma służyć rozwiązywaniu problemów obecnych przez wyeliminowanie błędów powstałych w procesie tworzenia, określenie właściwego sposobu komunikacji wewnętrznej oraz ciągły [[rozwój]] badanych procesów. Najpowszechniej spotykaną formą Shop Floor Management przy procesach produkcyjnych są codzienne raporty z poprzedniego dnia, w których, w przypadku nie wykonania założonego wcześniej planu, uwzględnia się rolę problemów w procesie. | ||
Linia 52: | Linia 52: | ||
[[Kategoria:Zarządzanie jakością]] | [[Kategoria:Zarządzanie jakością]] | ||
{{#metamaster:description|Genjitsu | {{#metamaster:description|Genjitsu - japońskie słowo oznaczające fakt lub rzeczywistość. Wykorzystywane w filozofii Kaizen i zarządzaniu jakością do ulepszania miejsca pracy i życia codziennego.}} |
Wersja z 13:01, 2 lis 2023
Genjitsu |
---|
Polecane artykuły |
Genjitsu (jap. 現実) - jest to japońskie słowo oznaczające fakt bądź rzeczywistość, używane również w metodach zarządzania jakością. Wpisuje się to w filozofię Kaizen, której celem jest ulepszanie miejsca oraz procesu pracy jak również ulepszanie życia codziennego. Używane jest jako część składowa zasady 3 GEN (Genba, Genbusu, Genjitsu) i Shop Floor Management (Genba, Genbutsu, Genjitsu) [Suzaki, 2010].
Zasada 3 GEN
Jest to kombinacja trzech czynników [Wronka, 2016]:
- Genba lub Gemba - oznacza obecne miejsce (w Systemie produkcyjnym Toyoty oznacza miejsce pracy, np. halę produkcyjną) [Mikiharu, 2003].
- Genbusu lub Gembusu - oznacza przedmiot lub produkt
- Genjitsu - oznacza fakty, rzeczywistość
Oznacza dokładnie połączenie udania się do miejsca, żeby obserwować przedmiot lub produkt by uzyskać fakty w celu rozwiązania problemu. Na pierwszych dwóch zasadach opiera się również metoda Gamba Walking. Jest to obecność managerów na stanowisku pracy swoich podwładnych, dzięki czemu mogą lepiej zarządzać jakością oraz motywować swoich pracowników oraz jeden z najskuteczniejszych sposobów nauki metodą coachingu i mentoringu, pozwalający na naukę na zasadzie uczeń-mistrz (jap. sensei).
Genjitsu a Kaizen
Podstawową zasadą dla Kaizen jest zasada obiektywizmu. Opiera się ona na trzech realnościach (jap. sangenshugi). Opiera się na wspomnianej wcześniej zasadzie 3 GEN (Gemba, Gembutsu, Genjitsu). Oznacza to, że rozwiązując problemy należy być skoncentrowanym na miejscu, czy też stanowisku pracy, w którym pojawia się problem (czyli Gemba), na rzeczywistym przedmiocie problemu (Gembutsu) oraz na faktach z tym problemem związanych (Genjitsu). Aby zgłębić fakty (Genjitsu) warto użyć metod Kaizen jak na przyład 5 Why, 5S, Andon, System Nagara. Również użycie faktów jest niezbędne do działania metod Kaizen, ponieważ bez tego nie ma możliwości na zidentyfikowanie źródeł problemu, co komplikuje możliwość ulepszenia procesu produkcji oraz jakości życia i pracy, co jest głównym sensem filozofii Kaizen. Jest to zgodne z jej najważniejszymi koncepcjami, zwłaszcza z koncepcją obiektywizmu w badaniu problemów, która to opiera się o fakty, które dają możliwość obiektywnego spojrzenia na naturę i źródło problemów. Z Kaizen powstały takie systemy jak na przykład system wniosków pracowniczych, Kompleksowe Sterowanie przez jakość (TQC) oraz Kompleksowe Zarządzanie przez Jakość (TQM), itp.
Shop Floor Management
Jest to metoda za pomocą której weryfikuje się wyniki produkcji z zaangażowaniem osób związanych (w sposób pośredni bądź bezpośredni) z osiągnięciami. Zgodnie z założeniami K. Suzakiego Shop Floor Management powinien skupiać się na realności w postaci:
- Realnego miejsca (Genba) - czyli miejsca gdzie wytwarzane są produkty, np. hala produkcyjna, biuro call centre, itp. (co jest bardzo podobne do systemu produkcji Toyoty)
- Realnych informacji (Genbutsu) - oznacza prawdziwe, rzetelne informacje o wszystkich problemach występujących w systemie
- Faktów (Genjitsu) - uzyskane prawdziwe informacje powinny być obiektywne (opierać się na faktach) a nie subiektywne (na podstawie subiektywnej opinii).
Metoda ta ma służyć rozwiązywaniu problemów obecnych przez wyeliminowanie błędów powstałych w procesie tworzenia, określenie właściwego sposobu komunikacji wewnętrznej oraz ciągły rozwój badanych procesów. Najpowszechniej spotykaną formą Shop Floor Management przy procesach produkcyjnych są codzienne raporty z poprzedniego dnia, w których, w przypadku nie wykonania założonego wcześniej planu, uwzględnia się rolę problemów w procesie.
Bibliografia
- Brunet, A. P., New, S. (2003). Kaizen in Japan: an empirical study, Saïd Business School
- Budugan, D., Georgescu, I. (2009). Cost Reduction By Using Budgeting Via The Kaizen Method, Ştiințe Economice
- Mikiharu, A. (2013). Jak działa fabryka Toyoty, Shinsei Consulting, Poznań
- Suzaki, K. (2010). New Shop Floor Management: Empowering People for Continuous Improvement
- Wronka, A. (2016). The Implementation Of The Concept Of Lean In The Process Of Supply Chain Management, Poznan University of Technology
Autor: Małgorzata Smykała