Biuro projektu: Różnice pomiędzy wersjami
mNie podano opisu zmian |
m (cleanup bibliografii i rotten links) |
||
Linia 77: | Linia 77: | ||
==Bibliografia== | ==Bibliografia== | ||
<noautolinks> | <noautolinks> | ||
* Hubbard D. G., Bolles D. L. (2014). ''[ | * Hubbard D. G., Bolles D. L. (2014). ''[https://pmworldlibrary.net/wp-content/uploads/2015/01/pmwj30-Jan2015-Hubbard-Bolles-PMO-Framework-and-PMO-Models-second-edition.pdf PMO Framework and PMO Models for Project Business Management]'', PM World Journal, Second edition | ||
* Sońta-Drączkowska E. (2012). ''Zarządzanie wieloma projektami'', PWE, Warszawa | * Sońta-Drączkowska E. (2012). ''Zarządzanie wieloma projektami'', PWE, Warszawa | ||
* Vieira Monteiro A. J. (2016). ''[https://run.unl.pt/bitstream/10362/19911/1/TGI0081.pdf Project Management Office Models: Typologies and Models]'', NOVA Information Management School Instituto Superior de Estatística e Gestão de Informação Universidade Nova de Lisboa | * Vieira Monteiro A. J. (2016). ''[https://run.unl.pt/bitstream/10362/19911/1/TGI0081.pdf Project Management Office Models: Typologies and Models]'', NOVA Information Management School Instituto Superior de Estatística e Gestão de Informação Universidade Nova de Lisboa |
Wersja z 22:01, 29 paź 2023
Biuro projektu |
---|
Polecane artykuły |
Biuro Projektu PO, z ang. Project Office – struktura powoływana w organizacji w celu wsparcia i koordynacji prac zespołów projektowych, które wykonują działania dotyczące tego samego projektu. PO formowane jest na potrzeby realizacji istotnych bądź dużych projektów, ze względu na liczbę zespołów projektowych i ich członków pracujących przy tym samym projekcie. Podmiot ten może być także wyodrębnioną częścią Biura Zarządzania Projektem[1].
Biuro Projektu, nazywane także z ang. Project Specific, według Instytutu Zarządzania Projektami, to podmiot, który powoływany jest na potrzeby realizowanego projektu na okres jego trwania – od momentu rozpoczęcia do zakończenia[2]. Bardzo ważnym aspektem jest, iż struktury takie jak Biuro Zarządzania Projektem (PMO) lub Biuro Wsparcia Projektu (PSO) powoływane są w organizacji na stałe, natomiast to co odróżnia od nich Biuro Projektu to właśnie jego tymczasowy charakter[3]. PO dotyczy zarządzania pojedynczym, z reguły o dużych rozmiarach, bądź istotnym np. ze względu na misje projektem[4]. Biuro Projektu gwarantuje profesjonalizm i perfekcje w zastosowaniu zróżnicowanych praktyk, standardów oraz akceptowanych powszechnie zasad z zakresu zarządzania projektami w wielu rodzajach projektów[5].
Biuro Projektu pełni bardzo znaczącą role w realizacji całego projektu. Odpowiada za jego inicjowanie i planowanie, monitorowanie, kontrolę, ale także jego zamknięcie. Zajmuje się również przygotowywaniem i prowadzeniem dokumentacji projektowej[6].
TL;DR
Biuro Projektu (PO) to struktura powoływana w organizacji w celu koordynacji prac zespołów projektowych. Ma tymczasowy charakter i jest odpowiedzialne za inicjowanie, planowanie, monitorowanie i zamknięcie projektu. Kierownik Biura Projektu oraz obsługa biura mają za zadanie zarządzać projektem i jego zespołami. Biuro Projektu pełni funkcje portfelowe, zarządzania projektami i centrum doskonalenia zarządzania projektami. Istnieją różne modele biur projektów, takie jak scentralizowane, zdecentralizowane, tymczasowe, wirtualne i fizycznie istniejące. Powoływanie Biur Projektów ma wiele zalet, takich jak koordynacja prac zespołów, skuteczne zarządzanie dużymi projektami i integracja kontroli zasobów. Jednakże, istnieją także wady, takie jak konieczność zarządzania różnymi praktykami i podporządkowanie odmiennych priorytetów przez członków zespołów.
Struktura biura projektu
Menedżer Biura Projektu w jego strukturze pełni nadrzędną i decyzyjną funkcję i wraz ze ścisłą współpracą z obsługą biura projektu czuwa nad działaniami zespołów projektowych i ich menedżerów. Obsługa biura projektu może składać się z jednej, a nawet kilkunastu osób. Mogą do niej należeć zarówno oddelegowani pracownicy (najczęściej z PMO), jak i pracownicy administracyjni i młodsi menedżerowie[7].
Zadania menedżera i obsługi biura projektu
Do obowiązków menedżera oraz obsługi biura projektu należą działania takie jak:
- organizacja projektu i zarządzanie nim
- opracowanie wysokopoziomowego planu projektu (współpracując z menedżerami zespołów)
- integracja i koordynacja planów projektu i zespołów
- kontrola harmonogramu całego przedsięwzięcia
- monitoring alokacji i zużycia zasobów i zarządzanie nim
- sporządzanie i przekazywanie raportów z przebiegu prac projektowych
- planowanie i organizacja spotkania zespołu
- przetwarzanie wniosków dotyczących zmian zakresu projektu
- rozwiązywanie problemów przekazywanych od poszczególnych zespołów
- negocjacje i rozwiązywanie problemów dotyczących relacji między zespołami[8].
Funkcje biura projektu
Biuro Projektu pełni następujące funkcje:
- portfelowe (strategiczne)
- bieżące zarządzanie projektami (delivery)
- centrum doskonalenia zarządzania projektami (Centre of Excellence)[9].
Modele biur projektów
Zgodnie z metodyką PROMPT można wyróżnić kilka rodzajów Biur Projektów:
- scentralizowane Biura Projektów tworzone najczęściej w organizacjach działających na rykach lokalnych, w których funkcje decyzyjne znajdują się w centrali
- zdecentralizowane Biura Projektów powoływane w dużych, działających na skalę globalną przedsiębiorstwach, w których funkcje decyzyjne są rozproszone
- tymczasowe Biura Projektów służące przede wszystkim administracji pojedynczych projektów
- wirtualne i fizycznie istniejące Biura Projektów wskazują na lokalizację ich miejsca pracy[10].
Zalety
Do korzyści płynących z utworzenia Biura Projektu należą:
- koordynacja prac niezależnych zespołów
- skuteczne zastosowanie w dużych projektach
- możliwość zarządzania projektem w oparciu o jeden zintegrowany plan
- integracja kontroli zarządzania zasobami
- możliwość swobody działań zespołów dzięki utrzymaniu ich dotychczasowych praktyk[11].
Wady
Pomimo wielu zalet, powoływanie Biur Projektów niesie ze sobą także kilka wad. Te, które wymieniane są w literaturze to:
- konieczność zarządzania różniącymi się praktykami
- podporządkowanie odmiennych priorytetów przez członków zespołów
- możliwość narzucania zarządzania zmianami zakresu projektu[12].
Przypisy
- ↑ Wysocki R. K. (2013)., s.752
- ↑ Vieira Monteiro A. J. (2016). s.19
- ↑ Wysocki R. K. (2013). s.752
- ↑ Vieira Monteiro A. J. (2016). s.20
- ↑ Vieira Monteiro A. J. (2016). s.18
- ↑ Hubbard D. G., Bolles D. L. (2014). s.9
- ↑ Wysocki R. K. (2013)., s.753
- ↑ Wysocki R. K. (2013). , s.753-755
- ↑ Sońta-Drączkowska E. (2012). s.148
- ↑ Sońta-Drączkowska E. (2012). s.148-149
- ↑ Wysocki R. K. (2013). s.755-757
- ↑ Wysocki R. K. (2013). s.757
Bibliografia
- Hubbard D. G., Bolles D. L. (2014). PMO Framework and PMO Models for Project Business Management, PM World Journal, Second edition
- Sońta-Drączkowska E. (2012). Zarządzanie wieloma projektami, PWE, Warszawa
- Vieira Monteiro A. J. (2016). Project Management Office Models: Typologies and Models, NOVA Information Management School Instituto Superior de Estatística e Gestão de Informação Universidade Nova de Lisboa
- Wysocki R. K. (2013). Efektywne zarządzanie projektami. Tradycyjne, zwinne, ekstremalne, HELION, Gliwice
Autor: Justyna Olszanecka