Trening interpersonalny: Różnice pomiędzy wersjami
m (Dodanie MetaData Description) |
m (cleanup bibliografii i rotten links) |
||
Linia 13: | Linia 13: | ||
</ul> | </ul> | ||
}} | }} | ||
'''[[Trening]] interpersonalny''' jest to [[metoda]] intensywnego [[rozwój|rozwoju]] osobistego poprzez doświadczenie interpersonalne, czyli bycie z innymi ludźmi. Trening opiera się na procesie grupowym, którego celem jest stworzenie warunków do rozwoju [[umiejętności]] potrzebnych w budowaniu relacji z innymi. Taka forma treningu szczególnie polecana jest profesjonalistom, którzy zamierzają pracować z ludźmi. Doświadczenia interpersonalne to całość: | '''[[Trening]] interpersonalny''' jest to [[metoda]] intensywnego [[rozwój|rozwoju]] osobistego poprzez doświadczenie interpersonalne, czyli bycie z innymi ludźmi. Trening opiera się na procesie grupowym, którego celem jest stworzenie warunków do rozwoju [[umiejętności]] potrzebnych w budowaniu relacji z innymi. Taka forma treningu szczególnie polecana jest profesjonalistom, którzy zamierzają pracować z ludźmi. Doświadczenia interpersonalne to całość: | ||
* wrażeń, | * wrażeń, | ||
* uczuć, | * uczuć, | ||
* spostrzeżeń, | * spostrzeżeń, | ||
* wyobrażeń, | * wyobrażeń, | ||
* myśli, | * myśli, | ||
* doznań somatycznych | * doznań somatycznych | ||
pojawiających się w człowieku w trakcie jego spotkań z innymi ludźmi. Doświadczenia interpersonalne kształtują właściwości indywidualne oraz sposób życia. | pojawiających się w człowieku w trakcie jego spotkań z innymi ludźmi. Doświadczenia interpersonalne kształtują właściwości indywidualne oraz sposób życia. | ||
Jednym z najważniejszych momentów w czasie trwania treningu interpersonalnego jest przekazywanie informacji zwrotnych, czyli wzajemne komunikowanie informacji o nieobiektywnych reakcjach jednej osoby na postępowanie drugiej osoby. Poprzez uzyskiwanie takich informacji uczestnik treningu interpersonalnego dowiaduje się, jak jest odbierany przez innych ludzi w konkretnych sytuacjach, które wystąpiły w trakcie trwania treningu. <ref> Mellibruda J. (2018) [http://www.psychologia.edu.pl/dziupla-jurka/teksty/1376-trening-interpersonalny-wprowadzenie.html Instytut Psychologii Zdrowia], Trening interpersonalny- wprowadzenie)</ref>. | Jednym z najważniejszych momentów w czasie trwania treningu interpersonalnego jest przekazywanie informacji zwrotnych, czyli wzajemne komunikowanie informacji o nieobiektywnych reakcjach jednej osoby na postępowanie drugiej osoby. Poprzez uzyskiwanie takich informacji uczestnik treningu interpersonalnego dowiaduje się, jak jest odbierany przez innych ludzi w konkretnych sytuacjach, które wystąpiły w trakcie trwania treningu. <ref> Mellibruda J. (2018) [http://www.psychologia.edu.pl/dziupla-jurka/teksty/1376-trening-interpersonalny-wprowadzenie.html Instytut Psychologii Zdrowia], Trening interpersonalny- wprowadzenie)</ref>. | ||
Linia 51: | Linia 49: | ||
Według J. Mellibrudy <ref> Mellibruda J. (2018) [http://www.psychologia.edu.pl/dziupla-jurka/teksty/1376-trening-interpersonalny-wprowadzenie.html Instytut Psychologii Zdrowia], Trening interpersonalny- wprowadzenie)</ref>. jest pięć głównych celów treningu interpersonalnego: | Według J. Mellibrudy <ref> Mellibruda J. (2018) [http://www.psychologia.edu.pl/dziupla-jurka/teksty/1376-trening-interpersonalny-wprowadzenie.html Instytut Psychologii Zdrowia], Trening interpersonalny- wprowadzenie)</ref>. jest pięć głównych celów treningu interpersonalnego: | ||
# spostrzeganie i pojmowanie innych ludzi w trakcie kontaktów z innymi oraz i samego siebie, | # spostrzeganie i pojmowanie innych ludzi w trakcie kontaktów z innymi oraz i samego siebie, | ||
# wyrażanie swoich myśli i uczuć, | # wyrażanie swoich myśli i uczuć, | ||
# rozwiązywanie problemów i konfliktów międzyludzkich, | # rozwiązywanie problemów i konfliktów międzyludzkich, | ||
# udzielania i przyjmowania wsparcia psychologicznego | # udzielania i przyjmowania wsparcia psychologicznego | ||
Linia 59: | Linia 57: | ||
Wspólnym pierwiastkiem prawie wszystkich grup treningowych jest obecność osoby profesjonalnej przygotowanej do prowadzenia treningu interpersonalnego nazywanej trenerem. Przygotowanie trenera powinno obejmować oprócz wykształcenia psychologicznego, doświadczenie jako: | Wspólnym pierwiastkiem prawie wszystkich grup treningowych jest obecność osoby profesjonalnej przygotowanej do prowadzenia treningu interpersonalnego nazywanej trenerem. Przygotowanie trenera powinno obejmować oprócz wykształcenia psychologicznego, doświadczenie jako: | ||
* uczestnika, | * uczestnika, | ||
* obserwatora, | * obserwatora, | ||
* asystenta innego trenera. | * asystenta innego trenera. | ||
==Przypisy== | |||
<references /> | |||
==Bibliografia== | ==Bibliografia== | ||
<noautolinks> | |||
* Banach M. (2013) [https://www.infona.pl/resource/bwmeta1.element.baztech-f95f622c-51d2-4a7f-b928-7a6315dd96f1/content/partDownload/65e1f97a-9329-3f6a-8c7c-bb7138f53fee Trening umiejętności społecznych jako forma podnoszenia kompetencji społecznych], Państwowa Wyższa Szkoła Informatyki i Przedsiębiorczości w Łomży, Instytut Społeczno– Humanistyczny | * Banach M. (2013) [https://www.infona.pl/resource/bwmeta1.element.baztech-f95f622c-51d2-4a7f-b928-7a6315dd96f1/content/partDownload/65e1f97a-9329-3f6a-8c7c-bb7138f53fee Trening umiejętności społecznych jako forma podnoszenia kompetencji społecznych], Państwowa Wyższa Szkoła Informatyki i Przedsiębiorczości w Łomży, Instytut Społeczno– Humanistyczny | ||
* Jedliński K. (red) (2008) [https://books.google.pl/books?hl=pl&lr=lang_pl&id=IQZvBgAAQBAJ&oi=fnd&pg=PT5&dq=trening+interpersonalny&ots=NpU4PsFbLE&sig=4VrhokvJ48fc1-ovcYcXB1B90YM&redir_esc=y#v=onepage&q=trening%20interpersonalny&f=false ''Trening interpersonalny''], WAB, Warszawa | * Jedliński K. (red) (2008) [https://books.google.pl/books?hl=pl&lr=lang_pl&id=IQZvBgAAQBAJ&oi=fnd&pg=PT5&dq=trening+interpersonalny&ots=NpU4PsFbLE&sig=4VrhokvJ48fc1-ovcYcXB1B90YM&redir_esc=y#v=onepage&q=trening%20interpersonalny&f=false ''Trening interpersonalny''], WAB, Warszawa | ||
* Mellibruda J. (2018) | * Mellibruda J. (2018) Instytut Psychologii Zdrowia, Trening interpersonalny- wprowadzenie | ||
* Pelczar M. (2009) | * Pelczar M. (2009) Problemy edukacyjne osób bezrobotnych, Akademia Górniczo-Hutnicza, Kraków | ||
* Wojtczuk A. (red) (2005) [http://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.ekon-element-000171336841 Zastosowanie warsztatów i treningów psychologicznych w edukacji ekonomistów], Edukacja Ekonomistów i Menedżerów: problemy, | * Wojtczuk A. (red) (2005) [http://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.ekon-element-000171336841 Zastosowanie warsztatów i treningów psychologicznych w edukacji ekonomistów], Edukacja Ekonomistów i Menedżerów: problemy, innowacje, projekty | ||
</noautolinks> | |||
{{a|Jakub Hamerlak}} | {{a|Jakub Hamerlak}} | ||
[[Kategoria:Zarządzanie zasobami ludzkimi]] | [[Kategoria:Zarządzanie zasobami ludzkimi]] | ||
{{#metamaster:description|Trening interpersonalny - intensywny rozwój osobisty przez doświadczenie z innymi. Doskonalenie umiejętności budowania relacji. Dla profesjonalistów pracujących z ludźmi. Przekaz informacji zwrotnych kluczowy.}} | {{#metamaster:description|Trening interpersonalny - intensywny rozwój osobisty przez doświadczenie z innymi. Doskonalenie umiejętności budowania relacji. Dla profesjonalistów pracujących z ludźmi. Przekaz informacji zwrotnych kluczowy.}} |
Wersja z 17:44, 25 paź 2023
Trening interpersonalny |
---|
Polecane artykuły |
Trening interpersonalny jest to metoda intensywnego rozwoju osobistego poprzez doświadczenie interpersonalne, czyli bycie z innymi ludźmi. Trening opiera się na procesie grupowym, którego celem jest stworzenie warunków do rozwoju umiejętności potrzebnych w budowaniu relacji z innymi. Taka forma treningu szczególnie polecana jest profesjonalistom, którzy zamierzają pracować z ludźmi. Doświadczenia interpersonalne to całość:
- wrażeń,
- uczuć,
- spostrzeżeń,
- wyobrażeń,
- myśli,
- doznań somatycznych
pojawiających się w człowieku w trakcie jego spotkań z innymi ludźmi. Doświadczenia interpersonalne kształtują właściwości indywidualne oraz sposób życia. Jednym z najważniejszych momentów w czasie trwania treningu interpersonalnego jest przekazywanie informacji zwrotnych, czyli wzajemne komunikowanie informacji o nieobiektywnych reakcjach jednej osoby na postępowanie drugiej osoby. Poprzez uzyskiwanie takich informacji uczestnik treningu interpersonalnego dowiaduje się, jak jest odbierany przez innych ludzi w konkretnych sytuacjach, które wystąpiły w trakcie trwania treningu. [1].
Historia
W roku 1946 w Connecticut przeprowadzono pierwsze warsztaty grupowe dla kadry kierowniczej programów finansowanych przez rząd USA. Warsztaty te były prowadzone przez współpracowników Kurta Lewina- słynnego psychologa. Warsztaty te były prowadzone w formie seminariów, wykładów a także spotkań w grupach, podczas których omawiane były problemy uczestników napotkane w pracy. Początkowo trening ten był wykorzystywany do szkolenia kierowników, psychologów i innych ludzi, którzy profesjonalnie zajmowali się pracą z innymi ludźmi [2]. Nazwa "trening interpersonalny" została stworzona przez Jerzego Mellibrude w w 1969 roku. [3].
Rodzaje grup
Równolegle rozwijały się dwa kierunki treningu interpersonalnego:
- "Grupy T" (training group)
Głównym celem było wyrabianie umiejętności członków grupy natomiast zaobserwowano, że dodatkowym rezultatem treningów był wzrost zaufania do ludzi, zwiększenie poczucia własnej wartości oraz elastyczności zachowania.
- "Grupy spotkaniowe"
Głównym celem treningów był wzrost zaufania do ludzi, zwiększenie poczucia własnej wartości oraz inne cele, które w "grupach T" były uznane jako niespecyficzne konsekwencje uczestniczenia w treningach.[4]
Cechy treningu interpersonalnego
- Wyraźny punkt podania norm pracy grupowej,
- Wyraźny punkt zawarcia kontraktu,
- Trening powinien trwać 40 godzin.
- Trening skierowany jest do ludzi zdrowych więc nie jest on terapią.
W grupie treningowej po jakimś czasie wyłania się specyficzny dla treningu interpersonalnego zbiór norm i zwyczajów, czyli tak zwana kultura grupy treningowej, która odróżnia ją od innych rodzajów treningów psychologicznych[5].
Cele treningu interpersonalnego według Jerzego Mellibrudy
Według J. Mellibrudy [6]. jest pięć głównych celów treningu interpersonalnego:
- spostrzeganie i pojmowanie innych ludzi w trakcie kontaktów z innymi oraz i samego siebie,
- wyrażanie swoich myśli i uczuć,
- rozwiązywanie problemów i konfliktów międzyludzkich,
- udzielania i przyjmowania wsparcia psychologicznego
- kształcenie się w oparciu o doświadczenia osobiste.
Trener
Wspólnym pierwiastkiem prawie wszystkich grup treningowych jest obecność osoby profesjonalnej przygotowanej do prowadzenia treningu interpersonalnego nazywanej trenerem. Przygotowanie trenera powinno obejmować oprócz wykształcenia psychologicznego, doświadczenie jako:
- uczestnika,
- obserwatora,
- asystenta innego trenera.
Przypisy
- ↑ Mellibruda J. (2018) Instytut Psychologii Zdrowia, Trening interpersonalny- wprowadzenie)
- ↑ Jedliński K. (red) (2008) Trening interpersonalny, WAB, Warszawa
- ↑ Mellibruda J. (2018) Instytut Psychologii Zdrowia, Trening interpersonalny- wprowadzenie)
- ↑ Jedliński K. (red) (2008) Trening interpersonalny, WAB, Warszawa
- ↑ Jedliński K. (red) (2008) Trening interpersonalny, WAB, Warszawa
- ↑ Mellibruda J. (2018) Instytut Psychologii Zdrowia, Trening interpersonalny- wprowadzenie)
Bibliografia
- Banach M. (2013) Trening umiejętności społecznych jako forma podnoszenia kompetencji społecznych, Państwowa Wyższa Szkoła Informatyki i Przedsiębiorczości w Łomży, Instytut Społeczno– Humanistyczny
- Jedliński K. (red) (2008) Trening interpersonalny, WAB, Warszawa
- Mellibruda J. (2018) Instytut Psychologii Zdrowia, Trening interpersonalny- wprowadzenie
- Pelczar M. (2009) Problemy edukacyjne osób bezrobotnych, Akademia Górniczo-Hutnicza, Kraków
- Wojtczuk A. (red) (2005) Zastosowanie warsztatów i treningów psychologicznych w edukacji ekonomistów, Edukacja Ekonomistów i Menedżerów: problemy, innowacje, projekty
Autor: Jakub Hamerlak