Karta oceny pracownika: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
mNie podano opisu zmian
m (cleanup bibliografii i rotten links)
Linia 13: Linia 13:
</ul>
</ul>
}}
}}
'''Karta oceny pracownika''' to „ podstawowe narzędzie każdego systemu oceny okresowej pracowników - od jego zawartości i prawidłowej konstrukcji zależy bowiem [[jakość]] informacji, które uzyskamy w procesie oceny. Od kompleksowości tego narzędzia zależy również możliwość wykorzystania uzyskanych wyników do różnych celów związanych z zarządzaniem ludźmi w organizacji”  (A. Jarosławska 2010, s.1). Jest ona wykorzystywana do oceny pracowników i służy dla zbierania informacji o umiejętnościach, zachowaniach, kompetencjach i wynikach pracy pracowników (A. Pocztowski 2007, s.237).  
'''Karta oceny pracownika''' to „ podstawowe narzędzie każdego systemu oceny okresowej pracowników - od jego zawartości i prawidłowej konstrukcji zależy bowiem [[jakość]] informacji, które uzyskamy w procesie oceny. Od kompleksowości tego narzędzia zależy również możliwość wykorzystania uzyskanych wyników do różnych celów związanych z zarządzaniem ludźmi w organizacji”  (A. Jarosławska 2010, s.1). Jest ona wykorzystywana do oceny pracowników i służy dla zbierania informacji o umiejętnościach, zachowaniach, kompetencjach i wynikach pracy pracowników (A. Pocztowski 2007, s.237).


''Wybór metody'' lub zestawu metod ewaluacyjnych, które są zaproponowane w koncepcji systemu ocen okresowych w określonym przedsiębiorstwie jest szczegółową związany z budową głównych narzędzi przeprowadzenia ocen, jakimi są karty oceny pracowników. ''Forma i treść karty'' zależą od kryteriów, metod, celów i zasad ustawionych podczas projektowania systemu oceniania. Karta może być mniej lub bardziej obszerna i może zawierać wzajemnie powiązane części (Z. Ciekanowski 2012, s.31).
''Wybór metody'' lub zestawu metod ewaluacyjnych, które są zaproponowane w koncepcji systemu ocen okresowych w określonym przedsiębiorstwie jest szczegółową związany z budową głównych narzędzi przeprowadzenia ocen, jakimi są karty oceny pracowników. ''Forma i treść karty'' zależą od kryteriów, metod, celów i zasad ustawionych podczas projektowania systemu oceniania. Karta może być mniej lub bardziej obszerna i może zawierać wzajemnie powiązane części (Z. Ciekanowski 2012, s.31).


Dobrze zbudowana '''karta oceny pracownika''' daje możliwość zebrania informacji, które mogą być przydatne w procesie planowania  przedsięwzięć skupionych na rozwoju pracowników, wyznaczania możliwych ścieżek karier pracowników, czy też prawidłowego wyboru kadry na kluczowe roli w przedsiębiorstwie (A. Jarosławska 2010, s.1). '''Karta oceny pracownika''' zawiera także różnego rodzaju pytania oraz podpowiedzi, które mogą służyć do sformułowania ogólnej oceny pracy pracowników.  
Dobrze zbudowana '''karta oceny pracownika''' daje możliwość zebrania informacji, które mogą być przydatne w procesie planowania  przedsięwzięć skupionych na rozwoju pracowników, wyznaczania możliwych ścieżek karier pracowników, czy też prawidłowego wyboru kadry na kluczowe roli w przedsiębiorstwie (A. Jarosławska 2010, s.1). '''Karta oceny pracownika''' zawiera także różnego rodzaju pytania oraz podpowiedzi, które mogą służyć do sformułowania ogólnej oceny pracy pracowników.


Karta oceny może składać się z kilku różnych skal z różnorodnymi  metodami punktacji i zawierać różne części, takie jak na przykład część zadaniowa i część planowania rozwoju (R. Korach 2016, s. 141-152).  W procesie konstruowania karty oceny pracownika trzeba kierować się zasadą, aby była ona nie trudna w obsłudze, żeby pracownicy nie mieli problemu z jej wypełnieniem (M. Dąbrowicz 2008, s.159)
Karta oceny może składać się z kilku różnych skal z różnorodnymi  metodami punktacji i zawierać różne części, takie jak na przykład część zadaniowa i część planowania rozwoju (R. Korach 2016, s. 141-152).  W procesie konstruowania karty oceny pracownika trzeba kierować się zasadą, aby była ona nie trudna w obsłudze, żeby pracownicy nie mieli problemu z jej wypełnieniem (M. Dąbrowicz 2008, s.159)
Linia 23: Linia 23:


==Konstrukcja Karty oceny pracownika ==
==Konstrukcja Karty oceny pracownika ==
Karta oceny pracowników składa się głownie z list kontrolnych i skal kwalifikacyjnych. Zawiera ona jedną lub kilka części, a mianowicie są to takie części jak (B. Pawłowska 2018, s.98-99):  
Karta oceny pracowników składa się głownie z list kontrolnych i skal kwalifikacyjnych. Zawiera ona jedną lub kilka części, a mianowicie są to takie części jak (B. Pawłowska 2018, s.98-99):
# Część która jest wypełniona przez dział personalny. W tej części są zawarte [[dane]] personalne o pracownikach przedsiębiorstwa. Są to między innymi takie dane jak imię i nazwisko, data urodzenia, [[wykształcenie]], [[doświadczenie zawodowe]], zajmowane stanowisko, posiadane certyfikaty;  
# Część która jest wypełniona przez dział personalny. W tej części są zawarte [[dane]] personalne o pracownikach przedsiębiorstwa. Są to między innymi takie dane jak imię i nazwisko, data urodzenia, [[wykształcenie]], [[doświadczenie zawodowe]], zajmowane stanowisko, posiadane certyfikaty;
# Część która jest wypełniana przez samego pracownika. Zawiera ona samoocenę swojej pracy przez pracownika, postawę pracownika wobec firmy i planowany [[rozwój]] swojej kariery zawodowej;
# Część która jest wypełniana przez samego pracownika. Zawiera ona samoocenę swojej pracy przez pracownika, postawę pracownika wobec firmy i planowany [[rozwój]] swojej kariery zawodowej;
# Część wypełniana przez bezpośredniego przełożonego osoby, która jest oceniana. W tej części są oceniane wyniki pracy w ujęciu ilościowym i jakościowym, także jest w niej zawarty opis zachowania i cech osobowościowych ocenianego pracownika;  
# Część wypełniana przez bezpośredniego przełożonego osoby, która jest oceniana. W tej części są oceniane wyniki pracy w ujęciu ilościowym i jakościowym, także jest w niej zawarty opis zachowania i cech osobowościowych ocenianego pracownika;
# Część wypełniana przez współpracowników;  
# Część wypełniana przez współpracowników;
# Część wypełniana przez klientów i kontrahentów
# Część wypełniana przez klientów i kontrahentów


==Zalety i wady Karty oceny pracownika==
==Zalety i wady Karty oceny pracownika==
'''Zalety''' (B. Pawłowska 2018, s.101):  
'''Zalety''' (B. Pawłowska 2018, s.101):
* Karta oceny pracownika jest obiektywna;  
* Karta oceny pracownika jest obiektywna;
* Karta oceny pracownika jest różnokierunkowa;  
* Karta oceny pracownika jest różnokierunkowa;
* W Karcie oceny pracownika zawarty jest aspekt rozwojowy;  
* W Karcie oceny pracownika zawarty jest aspekt rozwojowy;


'''Wady''' (B. Pawłowska 2018, s.101):
'''Wady''' (B. Pawłowska 2018, s.101):
* Karta oceny pracownika może być skonstruowana w bardzo skomplikowanej formie;
* Karta oceny pracownika może być skonstruowana w bardzo skomplikowanej formie;
* Karta oceny pracownika może być nieadekwatna do danego przedsiębiorstwa;
* Karta oceny pracownika może być nieadekwatna do danego przedsiębiorstwa;
* Opracowanie karty może być dość czasochłonne;  
* Opracowanie karty może być dość czasochłonne;
* Może ona być traktowana jako [[biurokratyzm]];  
* Może ona być traktowana jako [[biurokratyzm]];


==Funkcje Karty oceny pracownika==
==Funkcje Karty oceny pracownika==
Linia 46: Linia 46:
* [[Funkcja]] rozwojowa - pokazuje pracownikowi jego możliwości rozwojowe na zajmowanym stanowisku w danej organizacji;
* [[Funkcja]] rozwojowa - pokazuje pracownikowi jego możliwości rozwojowe na zajmowanym stanowisku w danej organizacji;
* Funkcja motywacyjna - [[ocena]] może zmotywować pracowników do ulepszenia ich pracy i udoskonalenia sposobów wykonania różnych zadań
* Funkcja motywacyjna - [[ocena]] może zmotywować pracowników do ulepszenia ich pracy i udoskonalenia sposobów wykonania różnych zadań
* Funkcja decyzyjna - pozwala zarządowi podjąć rożne decyzje, dotyczące pracowników, na przykład decyzje związane z awansowaniem lub ze zwolnieniem pracowników;  
* Funkcja decyzyjna - pozwala zarządowi podjąć rożne decyzje, dotyczące pracowników, na przykład decyzje związane z awansowaniem lub ze zwolnieniem pracowników;
* Służy do oceny przydatności pracownika do wykonania konkretnych obowiązków;
* Służy do oceny przydatności pracownika do wykonania konkretnych obowiązków;


Linia 71: Linia 71:


==Bibliografia==
==Bibliografia==
* Ciekanowski Z. (2012)., ''[[Proces]] oceniania pracowników w nowoczesnej organizacji'', „Bezpieczeństwo i [[technika]] pożarnicza”, nr.13, s.31  
<noautolinks>
* Ciekanowski Z. (2012)., ''Proces oceniania pracowników w nowoczesnej organizacji'', „Bezpieczeństwo i technika pożarnicza”, nr.13, s.31
* Dąbrowicz M. (2008)., ''Proces przygotowania i wdrażania systemu ocen okresowych pracowników w Bibliotece Uniwersyteckiej w Poznaniu'', Biblioteka, Poznań, s. 159
* Dąbrowicz M. (2008)., ''Proces przygotowania i wdrażania systemu ocen okresowych pracowników w Bibliotece Uniwersyteckiej w Poznaniu'', Biblioteka, Poznań, s. 159
* Jarosławska A. (2010)., ''Arkusz oceny okresowej'', „Personel i zarządzanie”, nr.1, s.1  
* Jarosławska A. (2010)., ''Arkusz oceny okresowej'', „Personel i zarządzanie”, nr.1, s.1
* Korach R. (2016)., [https://www.ksiazki.egospodarka.pl/pdf/Nagroda-i-kara--Profesjonalnaocenapracownika,6606.pdf ''Nagroda i kara. Profesjonalna ocena pracownika''], Onepress, Gliwice, s.141-152  
* Korach R. (2016)., [https://www.ksiazki.egospodarka.pl/pdf/Nagroda-i-kara--Profesjonalnaocenapracownika,6606.pdf ''Nagroda i kara. Profesjonalna ocena pracownika''], Onepress, Gliwice, s.141-152
* Pawłowska B. (2018)., ''Skuteczny [[kierownik]] sektora publicznego'', Łódzkie Centrum Doskonalenia Nauczycieli i Kształcenia Praktycznego, Łódź, s.98-100
* Pawłowska B. (2018)., ''Skuteczny kierownik sektora publicznego'', Łódzkie Centrum Doskonalenia Nauczycieli i Kształcenia Praktycznego, Łódź, s.98-100
* Pocztowski A. (2007)., ''[[Zarządzanie zasobami ludzkimi]]. Strategie - procesy - metody'', [[Polskie Towarzystwo Ekonomiczne]], Warszawa, s. 237
* Pocztowski A. (2007), ''Zarządzanie zasobami ludzkimi. Strategie-procesy-metody'', wyd. 2, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa
* Pyrek R.(2004)., [http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.desklight-dd376ab1-a24e-41ab-93df-56dbbac541c7 ''System ocen pracowników ‒ cele, procedura i instrumentarium''], "Zeszyty Naukowe Małopolskiej Wyższej Szkoły Ekonomicznej w Tarnowie", nr.6
* Pyrek R.(2004)., [https://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.desklight-dd376ab1-a24e-41ab-93df-56dbbac541c7 ''System ocen pracowników ‒ cele, procedura i instrumentarium''], "Zeszyty Naukowe Małopolskiej Wyższej Szkoły Ekonomicznej w Tarnowie", nr.6
</noautolinks>


[[Kategoria:Zarządzanie zasobami ludzkimi]]
[[Kategoria:Zarządzanie zasobami ludzkimi]]

Wersja z 11:10, 29 paź 2023

Karta oceny pracownika
Polecane artykuły

Karta oceny pracownika to „ podstawowe narzędzie każdego systemu oceny okresowej pracowników - od jego zawartości i prawidłowej konstrukcji zależy bowiem jakość informacji, które uzyskamy w procesie oceny. Od kompleksowości tego narzędzia zależy również możliwość wykorzystania uzyskanych wyników do różnych celów związanych z zarządzaniem ludźmi w organizacji” (A. Jarosławska 2010, s.1). Jest ona wykorzystywana do oceny pracowników i służy dla zbierania informacji o umiejętnościach, zachowaniach, kompetencjach i wynikach pracy pracowników (A. Pocztowski 2007, s.237).

Wybór metody lub zestawu metod ewaluacyjnych, które są zaproponowane w koncepcji systemu ocen okresowych w określonym przedsiębiorstwie jest szczegółową związany z budową głównych narzędzi przeprowadzenia ocen, jakimi są karty oceny pracowników. Forma i treść karty zależą od kryteriów, metod, celów i zasad ustawionych podczas projektowania systemu oceniania. Karta może być mniej lub bardziej obszerna i może zawierać wzajemnie powiązane części (Z. Ciekanowski 2012, s.31).

Dobrze zbudowana karta oceny pracownika daje możliwość zebrania informacji, które mogą być przydatne w procesie planowania przedsięwzięć skupionych na rozwoju pracowników, wyznaczania możliwych ścieżek karier pracowników, czy też prawidłowego wyboru kadry na kluczowe roli w przedsiębiorstwie (A. Jarosławska 2010, s.1). Karta oceny pracownika zawiera także różnego rodzaju pytania oraz podpowiedzi, które mogą służyć do sformułowania ogólnej oceny pracy pracowników.

Karta oceny może składać się z kilku różnych skal z różnorodnymi metodami punktacji i zawierać różne części, takie jak na przykład część zadaniowa i część planowania rozwoju (R. Korach 2016, s. 141-152). W procesie konstruowania karty oceny pracownika trzeba kierować się zasadą, aby była ona nie trudna w obsłudze, żeby pracownicy nie mieli problemu z jej wypełnieniem (M. Dąbrowicz 2008, s.159)

Konstrukcja Karty oceny pracownika

Karta oceny pracowników składa się głownie z list kontrolnych i skal kwalifikacyjnych. Zawiera ona jedną lub kilka części, a mianowicie są to takie części jak (B. Pawłowska 2018, s.98-99):

  1. Część która jest wypełniona przez dział personalny. W tej części są zawarte dane personalne o pracownikach przedsiębiorstwa. Są to między innymi takie dane jak imię i nazwisko, data urodzenia, wykształcenie, doświadczenie zawodowe, zajmowane stanowisko, posiadane certyfikaty;
  2. Część która jest wypełniana przez samego pracownika. Zawiera ona samoocenę swojej pracy przez pracownika, postawę pracownika wobec firmy i planowany rozwój swojej kariery zawodowej;
  3. Część wypełniana przez bezpośredniego przełożonego osoby, która jest oceniana. W tej części są oceniane wyniki pracy w ujęciu ilościowym i jakościowym, także jest w niej zawarty opis zachowania i cech osobowościowych ocenianego pracownika;
  4. Część wypełniana przez współpracowników;
  5. Część wypełniana przez klientów i kontrahentów

Zalety i wady Karty oceny pracownika

Zalety (B. Pawłowska 2018, s.101):

  • Karta oceny pracownika jest obiektywna;
  • Karta oceny pracownika jest różnokierunkowa;
  • W Karcie oceny pracownika zawarty jest aspekt rozwojowy;

Wady (B. Pawłowska 2018, s.101):

  • Karta oceny pracownika może być skonstruowana w bardzo skomplikowanej formie;
  • Karta oceny pracownika może być nieadekwatna do danego przedsiębiorstwa;
  • Opracowanie karty może być dość czasochłonne;
  • Może ona być traktowana jako biurokratyzm;

Funkcje Karty oceny pracownika

Karta oceny pracownika następujące funkcji:

  • Funkcja rozwojowa - pokazuje pracownikowi jego możliwości rozwojowe na zajmowanym stanowisku w danej organizacji;
  • Funkcja motywacyjna - ocena może zmotywować pracowników do ulepszenia ich pracy i udoskonalenia sposobów wykonania różnych zadań
  • Funkcja decyzyjna - pozwala zarządowi podjąć rożne decyzje, dotyczące pracowników, na przykład decyzje związane z awansowaniem lub ze zwolnieniem pracowników;
  • Służy do oceny przydatności pracownika do wykonania konkretnych obowiązków;

Aktualizacja i monitorowanie treści karty oceny

Monitorowanie treści i zawartości dokumentu, takiego jak "Karta oceny pracownika", zazwyczaj podlega regulacjom prawnym oraz zasadom dotyczącym prywatności i bezpieczeństwa informacji. Niemniej jednak, ogólne zasady monitorowania takiego dokumentu mogą obejmować:

  • Dostępność dla upoważnionych osób: Karta oceny pracownika powinna być dostępna tylko dla upoważnionych osób, takich jak przełożeni lub pracownicy działu HR. Dostęp do dokumentu powinien być ograniczony, aby uniknąć nieuprawnionego dostępu.
  • Poufność i prywatność: Informacje zawarte w karcie oceny pracownika są zazwyczaj poufne. Monitorowanie dokumentu powinno być przeprowadzane w taki sposób, aby zachować prywatność pracownika i uniknąć nieuprawnionego ujawniania informacji.
  • Legalność: Monitorowanie dokumentu musi odbywać się zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa dotyczącymi ochrony danych osobowych i prywatności pracowników. W niektórych jurysdykcjach istnieją surowe przepisy dotyczące przechowywania i dostępu do informacji osobowych.
  • Cel monitoringu: Monitorowanie dokumentu powinno mieć uzasadniony cel, na przykład ocenę pracownika, udzielenie wsparcia lub planowanie rozwoju zawodowego. Monitorowanie nie powinno być prowadzone w celach dyskryminacyjnych lub innych nielegalnych celach.
  • Zgoda pracownika: W niektórych przypadkach może być konieczne uzyskanie zgody pracownika na monitorowanie jego karty oceny. Jest to szczególnie ważne w obszarach, gdzie przepisy o ochronie danych osobowych tego wymagają.
  • Bezpieczeństwo danych: Monitorowany dokument powinien być przechowywany w bezpieczny sposób, aby uniknąć utraty, kradzieży lub dostępu przez nieupoważnione osoby. To może obejmować zabezpieczenia techniczne i fizyczne, takie jak hasła, szyfrowanie danych i kontrole dostępu.
  • Okres przechowywania: W zależności od przepisów prawa, karty oceny pracownika mogą być przechowywane tylko przez określony czas. Po zakończeniu okresu przechowywania dokumenty mogą być usuwane lub archiwizowane zgodnie z przepisami.

Wykorzystanie karty oceny w zarządzaniu

Karta oceny pracownika ma wiele możliwości wykorzystania w zarządzaniu, w tym:

  • Ocena i monitorowanie osiągnięć pracownika: Karta oceny pracownika pozwala na systematyczną ocenę i monitorowanie postępów pracownika w realizacji celów i zadań, co umożliwia skuteczne zarządzanie wydajnością.
  • Planowanie rozwoju zawodowego: Na podstawie ocen zawartych w karcie oceny, pracodawcy mogą tworzyć spersonalizowane plany rozwoju zawodowego, pomagając pracownikom rozwijać swoje umiejętności i kompetencje.
  • Uzasadnianie decyzji kadrowych: Karta oceny pracownika dostarcza dokumentacji na temat osiągnięć i zachowań pracownika, co ułatwia podejmowanie decyzji związanych z awansami, nagrodami, podwyżkami lub karami.
  • Motywowanie pracowników: Korzystne oceny i uznanie za dobre wyniki mogą działać jako narzędzie motywacyjne, zwiększając zaangażowanie i zaangażowanie pracowników.
  • Identyfikowanie obszarów wymagających poprawy: Karta oceny pozwala identyfikować obszary, w których pracownik może potrzebować wsparcia lub szkoleń, co pomaga w usprawnianiu efektywności pracy.
  • Śledzenie postępów w realizacji strategii organizacji: Poprzez analizę ocen pracowników, zarządzający mogą ocenić, czy pracownicy przyczyniają się do realizacji celów strategicznych firmy.
  • Podnoszenie jakości relacji i komunikacji: Regularne spotkania oceniające oparte na kartach oceny umożliwiają pracownikom i kierownikom omówienie osiągnięć, obaw i celów, co przyczynia się do lepszej komunikacji w miejscu pracy.

Karta oceny pracownika jest narzędziem zarządzania, które pomaga w skutecznym monitorowaniu, rozwijaniu i motywowaniu pracowników, co z kolei przekłada się na lepsze wyniki organizacji.

Bibliografia

  • Ciekanowski Z. (2012)., Proces oceniania pracowników w nowoczesnej organizacji, „Bezpieczeństwo i technika pożarnicza”, nr.13, s.31
  • Dąbrowicz M. (2008)., Proces przygotowania i wdrażania systemu ocen okresowych pracowników w Bibliotece Uniwersyteckiej w Poznaniu, Biblioteka, Poznań, s. 159
  • Jarosławska A. (2010)., Arkusz oceny okresowej, „Personel i zarządzanie”, nr.1, s.1
  • Korach R. (2016)., Nagroda i kara. Profesjonalna ocena pracownika, Onepress, Gliwice, s.141-152
  • Pawłowska B. (2018)., Skuteczny kierownik sektora publicznego, Łódzkie Centrum Doskonalenia Nauczycieli i Kształcenia Praktycznego, Łódź, s.98-100
  • Pocztowski A. (2007), Zarządzanie zasobami ludzkimi. Strategie-procesy-metody, wyd. 2, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa
  • Pyrek R.(2004)., System ocen pracowników ‒ cele, procedura i instrumentarium, "Zeszyty Naukowe Małopolskiej Wyższej Szkoły Ekonomicznej w Tarnowie", nr.6

Autor: Yuliia Ivanitska