Modele funkcjonowania marketingu międzynarodowego: Różnice pomiędzy wersjami
Z Encyklopedia Zarządzania
(LinkTitles.) |
m (Dodanie MetaData Description) |
||
Linia 59: | Linia 59: | ||
[[Kategoria:Organizacja marketingu]] | [[Kategoria:Organizacja marketingu]] | ||
[[Kategoria:Handel zagraniczny]] | [[Kategoria:Handel zagraniczny]] | ||
{{#metamaster:description|Modele marketingu międzynarodowego - czynniki wpływające na firmy w środowisku międzynarodowym. Różnice na rynkach zagranicznych i wyzwania dla marketingu.}} |
Wersja z 16:13, 11 paź 2023
Modele funkcjonowania marketingu międzynarodowego |
---|
Polecane artykuły |
Za model funkcjonowania marketingu międzynarodowego przyjmujemy pełny opis czynników mających wpływ na funkcjonowanie firmy w środowisku międzynarodowym oraz wzajemnych zależności między nimi.
Należy zauważyć, iż firmy rozpoczynające działalność marketingową na rynkach zagranicznych wkraczają w całkowicie odmienne otoczenia Mikro i Makroekonomiczne, odmienny jest też sam rynek docelowy.
Czynniki marketingu międzynarodowego
Poniżej znajduje się pełne omówienie czynników kształtujących modele marketingu międzynarodowego:
- Makrootoczenie:
- Mikrootoczenie:
- Konkurenci (lokalni, regionalni i krajowi)
- Instytucje finansowe (banki, ubezpieczyciele, itp.)
- Związki zawodowe (ich siła i poparcie społeczne)
- Dostawcy i kooperanci
- Zróżnicowanie środków transportu i stan infrastruktury
- Firmy usługowe względem przedsiębiorstwa
- Rynek docelowy:
- Konsumenci
- Przedsiębiorstwa
- Instytucje rządowe
- Pośrednicy
- Organizacje non-profit
Zakres zaangażowania przedsiębiorstwa
Aby model był pełny należy też określić zakres zaangażowania przedsiębiorstwa na rynku międzynarodowym. Wyróżniamy następujące sposoby uczestnictwa w rynku międzynarodowym (według rosnącego stopnia złożoności i zaangażowania):
- Eksport
- Powiązania kontraktowe (licencje, franchising, kontrakty menedżerskie)
- Sojusze strategiczne
- Spółki typu Joint venture
- tzw. Strategie Wielu Krajów
- Strategia globalna
Bibliografia
- Hutt M.D.; Speh T.W., Zarządzanie Marketingiem, PWN, Warszawa 1997, str. 291-320
- Kotler P.; Armstrong G.; Saunders J.; Wong V., Marketing - podręcznik europejski, PWE, Warszawa 2002, str. 223-252; 448-449,
- Michalski E., Marketing - podręcznik akademicki, PWN, Warszawa 2004 s. 547-549
Autor: Michał Bodzenta