User stories: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Infobox update)
 
(LinkTitles.)
Linia 16: Linia 16:




'''Historyjka użytkownika''' (ang. ''User story'') jest sposobem zapisu wymagań klienta. Metoda ta została zaproponowana przez Kenta Becka i Martina Fowlera - twórców metodyki [[Metodyka Extreme Programming|Extreme Programming]]<ref>Chrapko M. (2015). ''Scrum. O zwinnym zarządzaniu projektami wydanie II rozszerzone'', Wydawnictwo Helion, Gliwice, s. 151</ref>, i jest często stosowana do gromadzenia wymagań w metodykach zwinnych np. [[Metodyka SCRUM|Scrum]], [[Kanban]] czy właśnie Extreme Programming.
'''Historyjka użytkownika''' (ang. ''User story'') jest sposobem zapisu wymagań klienta. [[Metoda]] ta została zaproponowana przez Kenta Becka i Martina Fowlera - twórców metodyki [[Metodyka Extreme Programming|Extreme Programming]]<ref>Chrapko M. (2015). ''[[Scrum]]. O zwinnym zarządzaniu projektami wydanie II rozszerzone'', Wydawnictwo Helion, Gliwice, s. 151</ref>, i jest często stosowana do gromadzenia wymagań w metodykach zwinnych np. [[Metodyka SCRUM|Scrum]], [[Kanban]] czy właśnie Extreme Programming.
==Konstrukcja==
==Konstrukcja==
User story to krótki opis wybranej funkcjonalności, napisany z punktu widzenia docelowego użytkownika danego produktu. Opis taki, zwykle jednozdaniowy, zawiera jedynie informacje najważniejsze z punktu widzenia przyszłego użytkownika - jest on zasygnalizowaniem problemu oraz punktem wyjścia do dyskusji o sposobach jego rozwiązania.
User story to krótki opis wybranej funkcjonalności, napisany z punktu widzenia docelowego użytkownika danego produktu. Opis taki, zwykle jednozdaniowy, zawiera jedynie [[informacje]] najważniejsze z punktu widzenia przyszłego użytkownika - jest on zasygnalizowaniem problemu oraz punktem wyjścia do dyskusji o sposobach jego rozwiązania.


Tradycyjnie, historyjki użytkownika zapisywane są na niewielkich kartkach papieru lub kartonikach – dzięki temu możliwe jest ich fizyczne umieszczenie na Scrum board lub Kanban Board. Rozmiar kartek ma również wpływ na to, że historyjki użytkownika zapisane na nich powinny być możliwie krótkie i zwięzłe.
Tradycyjnie, historyjki użytkownika zapisywane są na niewielkich kartkach papieru lub kartonikach – dzięki temu możliwe jest ich fizyczne umieszczenie na Scrum board lub Kanban Board. Rozmiar kartek ma również wpływ na to, że historyjki użytkownika zapisane na nich powinny być możliwie krótkie i zwięzłe.
Linia 28: Linia 28:


Kluczowe w tworzeniu historyjki jest odpowiedź na trzy pytania widoczne we wzorze:
Kluczowe w tworzeniu historyjki jest odpowiedź na trzy pytania widoczne we wzorze:
# '''Kto?''' – informacja na temat użytkownika systemu, jego typu.
# '''Kto?''' – [[informacja]] na temat użytkownika systemu, jego typu.
# '''Co?''' – informacja o zadaniu, jakie dany użytkownik ma wykonać.
# '''Co?''' – informacja o zadaniu, jakie dany [[użytkownik]] ma wykonać.
# '''Dlaczego?''' – informacja o oczekiwanym wyniku wykonanego zadania.
# '''Dlaczego?''' – informacja o oczekiwanym wyniku wykonanego zadania.


Linia 36: Linia 36:
Przykładowa historyjka użytkownika:
Przykładowa historyjka użytkownika:


''Jako'' '''klient sklepu''' ''chcę'' '''dodać produkt do koszyka''' ''aby'' '''go później kupić'''.
''Jako'' '''[[klient]] sklepu''' ''chcę'' '''dodać [[produkt]] do koszyka''' ''aby'' '''go później kupić'''.


Powyższy szablon może być oczywiście podstawą do modyfikacji – jeżeli realizowany projekt tego wymaga, może on zostać rozbudowany o dodatkowe informacje lub okrojony, jeśli dana informacja nie jest akurat w danym projekcie potrzebna.
Powyższy szablon może być oczywiście podstawą do modyfikacji – jeżeli realizowany [[projekt]] tego wymaga, może on zostać rozbudowany o dodatkowe informacje lub okrojony, jeśli dana informacja nie jest akurat w danym projekcie potrzebna.


Podczas tworzenia historyjek użytkownika należy pamiętać, aby opisywały tylko takie funkcjonalności, które mają rzeczywistą wartość dla użytkownika – nie uwzględniamy w nich informacji takich jak sposob realizacji danego zadania ani szczegółów technicznych - np. używanego języka programowania<ref>Chrapko M. ''Scrum. O zwinnym zarządzaniu projektami wydanie II rozszerzone'', Wydawnictwo Helion, Gliwice 2015, s. 154</ref>.
Podczas tworzenia historyjek użytkownika należy pamiętać, aby opisywały tylko takie funkcjonalności, które mają rzeczywistą [[wartość]] dla użytkownika – nie uwzględniamy w nich informacji takich jak sposob realizacji danego zadania ani szczegółów technicznych - np. używanego języka programowania<ref>Chrapko M. ''Scrum. O zwinnym zarządzaniu projektami wydanie II rozszerzone'', Wydawnictwo Helion, Gliwice 2015, s. 154</ref>.
==Elementy User story – trzy "K”==
==Elementy User story – trzy "K”==
{{#ev:youtube|ODsSlyYeQUI|480|right|Jak utworzyć backlog? (Sławomir Wawak)|frame}}
{{#ev:youtube|ODsSlyYeQUI|480|right|Jak utworzyć backlog? (Sławomir Wawak)|frame}}
Każda historyjka użytkownika jest złożona z trzech poniższych elementów<ref>Jeffries R. (2011). ''Essential XP: Card, Conversation and Confirmation'', "XP Magazine”, August 30, 2011</ref>:
Każda historyjka użytkownika jest złożona z trzech poniższych elementów<ref>Jeffries R. (2011). ''Essential XP: Card, Conversation and Confirmation'', "XP Magazine”, August 30, 2011</ref>:
# '''Karta''' – historyjka zapisana jest na niewielkiej kartce papieru. Kratka sama w sobie nie jest wymaganiem (ma za mało miejsca, aby umieścić na niej wszystkie niezbędne informacje), ale jest fizyczną reprezentacją wymagania, ułatwiającą pracę z wymaganiami, np. planowanie pracy.
# '''Karta''' – historyjka zapisana jest na niewielkiej kartce papieru. Kratka sama w sobie nie jest wymaganiem (ma za mało miejsca, aby umieścić na niej wszystkie niezbędne informacje), ale jest fizyczną reprezentacją wymagania, ułatwiającą pracę z wymaganiami, np. [[planowanie]] pracy.
# '''Konwersacja''' – historyjka użytkownika jest podstawą do rozmowy pomiędzy wszystkimi członkami zespołu projektowego, mającej na celu ustalenie wszystkich szczegółów koniecznych do prawidłowego zaimplementowania historyjki w produkcie.  
# '''Konwersacja''' – historyjka użytkownika jest podstawą do rozmowy pomiędzy wszystkimi członkami zespołu projektowego, mającej na celu ustalenie wszystkich szczegółów koniecznych do prawidłowego zaimplementowania historyjki w produkcie.  
# '''Konfirmacja''' – implementacja historyjki powinna zostać potwierdzona poprzez odpowiednie testy akceptacyjne. Testy akceptacyjne zwykle są opisywane po drugiej stronie karteczek z historyjkami. Uznaje się, że jedna historyjka nie powinna mieć więcej niż dziesięć kryteriów akceptacji<ref>Chrapko M. (2015). ''Scrum. O zwinnym zarządzaniu projektami wydanie II rozszerzone'', Wydawnictwo Helion, Gliwice, s. 156</ref>.
# '''Konfirmacja''' – [[implementacja]] historyjki powinna zostać potwierdzona poprzez odpowiednie testy akceptacyjne. Testy akceptacyjne zwykle są opisywane po drugiej stronie karteczek z historyjkami. Uznaje się, że jedna historyjka nie powinna mieć więcej niż dziesięć kryteriów akceptacji<ref>Chrapko M. (2015). ''Scrum. O zwinnym zarządzaniu projektami wydanie II rozszerzone'', Wydawnictwo Helion, Gliwice, s. 156</ref>.


Powyższy podział jest w języku angielskim nazywany "The three C`s" (trzy "C") - od angielskich słów "Card" (karta), "Conversation" (konwersacja) i "Confirmation" (konfirmacja).
Powyższy podział jest w języku angielskim nazywany "The three C`s" (trzy "C") - od angielskich słów "Card" (karta), "Conversation" (konwersacja) i "Confirmation" (konfirmacja).
Linia 62: Linia 62:
W [[Metodyka SCRUM|metodyce Scrum]] format historyjki użytkownika jest zwykle stosowany do przechowywania wymagań klienta w [[backlog produktu]]. Osobą odpowiedzialną za tworzenie historyjek użytkownika jest [[Product owner]]<ref>Sachdeva S. (2016) ''[https://www.academia.edu/26010951/Scrum_Methodology Scrum Methodology]'', "International Journal Of Engineering And Computer Science", nr 5, s. 16797</ref>. Jest on również odpowiedzialny za przygotowanie kryteriów akceptacji dla każdej historyjki<ref>Chrapko M. (2015). ''Scrum. O zwinnym zarządzaniu projektami wydanie II rozszerzone'', Wydawnictwo Helion, Gliwice, s. 156</ref>.
W [[Metodyka SCRUM|metodyce Scrum]] format historyjki użytkownika jest zwykle stosowany do przechowywania wymagań klienta w [[backlog produktu]]. Osobą odpowiedzialną za tworzenie historyjek użytkownika jest [[Product owner]]<ref>Sachdeva S. (2016) ''[https://www.academia.edu/26010951/Scrum_Methodology Scrum Methodology]'', "International Journal Of Engineering And Computer Science", nr 5, s. 16797</ref>. Jest on również odpowiedzialny za przygotowanie kryteriów akceptacji dla każdej historyjki<ref>Chrapko M. (2015). ''Scrum. O zwinnym zarządzaniu projektami wydanie II rozszerzone'', Wydawnictwo Helion, Gliwice, s. 156</ref>.


Podczas planowania sprintu zespół deweloperski wybiera, które historyjki zostaną zrealizowane w najbliższym Sprincie, a następnie dokonuje dekompozycji historyjek na zadania możliwe do wykonania przez jedną osobę.
Podczas planowania sprintu [[zespół]] deweloperski wybiera, które historyjki zostaną zrealizowane w najbliższym Sprincie, a następnie dokonuje dekompozycji historyjek na zadania możliwe do wykonania przez jedną osobę.


Historyjka użytkownika w scrum jest pewnego rodzaju umową pomiędzy [[zespół deweloperski|zespołem deweloperskim]] a Product ownerem:
Historyjka użytkownika w scrum jest pewnego rodzaju umową pomiędzy [[zespół deweloperski|zespołem deweloperskim]] a Product ownerem:

Wersja z 06:53, 22 maj 2020

User stories
Polecane artykuły


Historyjka użytkownika (ang. User story) jest sposobem zapisu wymagań klienta. Metoda ta została zaproponowana przez Kenta Becka i Martina Fowlera - twórców metodyki Extreme Programming[1], i jest często stosowana do gromadzenia wymagań w metodykach zwinnych np. Scrum, Kanban czy właśnie Extreme Programming.

Konstrukcja

User story to krótki opis wybranej funkcjonalności, napisany z punktu widzenia docelowego użytkownika danego produktu. Opis taki, zwykle jednozdaniowy, zawiera jedynie informacje najważniejsze z punktu widzenia przyszłego użytkownika - jest on zasygnalizowaniem problemu oraz punktem wyjścia do dyskusji o sposobach jego rozwiązania.

Tradycyjnie, historyjki użytkownika zapisywane są na niewielkich kartkach papieru lub kartonikach – dzięki temu możliwe jest ich fizyczne umieszczenie na Scrum board lub Kanban Board. Rozmiar kartek ma również wpływ na to, że historyjki użytkownika zapisane na nich powinny być możliwie krótkie i zwięzłe.

Jeden z najprostszych, a także najpopularniejszy szablon zapisu historyjki użytkownika wygląda następująco[2]:

Jako<Kto?>chcę wykonać<Co?>aby<Dlaczego?>.

Kluczowe w tworzeniu historyjki jest odpowiedź na trzy pytania widoczne we wzorze:

  1. Kto?informacja na temat użytkownika systemu, jego typu.
  2. Co? – informacja o zadaniu, jakie dany użytkownik ma wykonać.
  3. Dlaczego? – informacja o oczekiwanym wyniku wykonanego zadania.

W języku angielskim te trzy pytania układają się w tzw. “Trzy W”: Who-What-Why[3].

Przykładowa historyjka użytkownika:

Jako klient sklepu chcę dodać produkt do koszyka aby go później kupić.

Powyższy szablon może być oczywiście podstawą do modyfikacji – jeżeli realizowany projekt tego wymaga, może on zostać rozbudowany o dodatkowe informacje lub okrojony, jeśli dana informacja nie jest akurat w danym projekcie potrzebna.

Podczas tworzenia historyjek użytkownika należy pamiętać, aby opisywały tylko takie funkcjonalności, które mają rzeczywistą wartość dla użytkownika – nie uwzględniamy w nich informacji takich jak sposob realizacji danego zadania ani szczegółów technicznych - np. używanego języka programowania[4].

Elementy User story – trzy "K”

{{#ev:youtube|ODsSlyYeQUI|480|right|Jak utworzyć backlog? (Sławomir Wawak)|frame}} Każda historyjka użytkownika jest złożona z trzech poniższych elementów[5]:

  1. Karta – historyjka zapisana jest na niewielkiej kartce papieru. Kratka sama w sobie nie jest wymaganiem (ma za mało miejsca, aby umieścić na niej wszystkie niezbędne informacje), ale jest fizyczną reprezentacją wymagania, ułatwiającą pracę z wymaganiami, np. planowanie pracy.
  2. Konwersacja – historyjka użytkownika jest podstawą do rozmowy pomiędzy wszystkimi członkami zespołu projektowego, mającej na celu ustalenie wszystkich szczegółów koniecznych do prawidłowego zaimplementowania historyjki w produkcie.
  3. Konfirmacjaimplementacja historyjki powinna zostać potwierdzona poprzez odpowiednie testy akceptacyjne. Testy akceptacyjne zwykle są opisywane po drugiej stronie karteczek z historyjkami. Uznaje się, że jedna historyjka nie powinna mieć więcej niż dziesięć kryteriów akceptacji[6].

Powyższy podział jest w języku angielskim nazywany "The three C`s" (trzy "C") - od angielskich słów "Card" (karta), "Conversation" (konwersacja) i "Confirmation" (konfirmacja).

Atrybuty User story

Zgodnie z techniką INVEST, każda historyjka użytkownika powinna być[7]:

  • Istniejąca samodzielnie (ang. Independent).
  • Negocjowalna (ang. Negotiable).
  • Wartościowa (ang. Valuable).
  • Estymowalna (ang. Estimable)
  • Mała (ang. Small).
  • Testowalna (ang. Testable).

User stories w Scrum

W metodyce Scrum format historyjki użytkownika jest zwykle stosowany do przechowywania wymagań klienta w backlog produktu. Osobą odpowiedzialną za tworzenie historyjek użytkownika jest Product owner[8]. Jest on również odpowiedzialny za przygotowanie kryteriów akceptacji dla każdej historyjki[9].

Podczas planowania sprintu zespół deweloperski wybiera, które historyjki zostaną zrealizowane w najbliższym Sprincie, a następnie dokonuje dekompozycji historyjek na zadania możliwe do wykonania przez jedną osobę.

Historyjka użytkownika w scrum jest pewnego rodzaju umową pomiędzy zespołem deweloperskim a Product ownerem:

  • zespół deklaruje, że pracę nad daną funkcjonalnością rozpocznie dopiero po jej dokładnym omówieniu,
  • Product owner natomiast deklaruje, że będzie dostępny zawsze, gdy zespół będzie chciał z nim rozmawiać[10].

Bibliografia

Przypisy

  1. Chrapko M. (2015). Scrum. O zwinnym zarządzaniu projektami wydanie II rozszerzone, Wydawnictwo Helion, Gliwice, s. 151
  2. Chrapko M. (2015). Scrum. O zwinnym zarządzaniu projektami wydanie II rozszerzone, Wydawnictwo Helion, Gliwice, s. 151
  3. Pfahl D. (2014). Lecture 11: Agile/Lean Methods, s. 2
  4. Chrapko M. Scrum. O zwinnym zarządzaniu projektami wydanie II rozszerzone, Wydawnictwo Helion, Gliwice 2015, s. 154
  5. Jeffries R. (2011). Essential XP: Card, Conversation and Confirmation, "XP Magazine”, August 30, 2011
  6. Chrapko M. (2015). Scrum. O zwinnym zarządzaniu projektami wydanie II rozszerzone, Wydawnictwo Helion, Gliwice, s. 156
  7. Chrapko M. (2015). Scrum. O zwinnym zarządzaniu projektami wydanie II rozszerzone, Wydawnictwo Helion, Gliwice, s. 158
  8. Sachdeva S. (2016) Scrum Methodology, "International Journal Of Engineering And Computer Science", nr 5, s. 16797
  9. Chrapko M. (2015). Scrum. O zwinnym zarządzaniu projektami wydanie II rozszerzone, Wydawnictwo Helion, Gliwice, s. 156
  10. Cohn M. (2009). Succeeding with Agile: Software Development with Scrum, "Addison-Wesley", Reading 2009, s. 239

Autor: Karolina Zasada