Ryzyko podatkowe: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Infobox update)
 
(LinkTitles.)
Linia 22: Linia 22:
* Zewnętrzne, czyli płynące z otoczenia podatnika
* Zewnętrzne, czyli płynące z otoczenia podatnika
:*Niestabilne [[prawo]] podatkowe
:*Niestabilne [[prawo]] podatkowe
:*Niejednolita i zmieniająca się interpretacja prawa podatkowego
:*Niejednolita i zmieniająca się [[interpretacja]] prawa podatkowego
:*zmieniające się linie orzecznictwa sądowego
:*zmieniające się linie orzecznictwa sądowego
:*Fiskalizm organów skarbowych
:*Fiskalizm organów skarbowych
Linia 44: Linia 44:
* utracie możliwych [[oszczędności]] podatkowych.
* utracie możliwych [[oszczędności]] podatkowych.
* możliwością utraty reputacji
* możliwością utraty reputacji
* utratą uprawnień, przywilejów lub zdolności kredytowej
* utratą uprawnień, przywilejów lub [[zdolności]] kredytowej
* wystąpieniem sankcji karnych (z pozbawieniem wolności włącznie).
* wystąpieniem sankcji karnych (z pozbawieniem wolności włącznie).


W efekcie może to spowodować utratę konkurencyjności oferowanych [[produkt]]ów lub zmniejszyć rentowność firmy.
W efekcie może to spowodować utratę konkurencyjności oferowanych [[produkt]]ów lub zmniejszyć [[rentowność]] firmy.


==Bibliografia==
==Bibliografia==

Wersja z 22:57, 21 maj 2020

Ryzyko podatkowe
Polecane artykuły


Ryzyko podatkowe jest szczególnym rodzajem ryzyka biznesowego związanego zarówno z występowaniem określonych sankcji jak i nieoptymalnym sterowaniem wydatkami. Istotą tego ryzyka jest brak pewności co do konsekwencji podatkowych zrealizowanych, bieżących lub przyszłych operacji gospodarczych. Wynika ono z działań podaejmowanych w otoczeniu podatkowym oraz w przedsiębiorstwie, a także z zaniechań w sferze regulacji i decyzji podmiotu. Rozumiane jest ono najczęściej jako ryzyko wystąpienia błędu, opóźnienia rozliczeń podatkowych, czy też wystąpienia nieprawidłowości narażających podatnika na zaległości podatkowe oraz związane z tym odsetki i ewentualne kary.

Źródła ryzyka

Można je podzielić podzielić na:

  • Zewnętrzne, czyli płynące z otoczenia podatnika
  • Niestabilne prawo podatkowe
  • Niejednolita i zmieniająca się interpretacja prawa podatkowego
  • zmieniające się linie orzecznictwa sądowego
  • Fiskalizm organów skarbowych
  • Zmieniające się otoczenie prawne
  • Zmiany rynkowe
  • Wewnętrzna, mające swoje podstawy w organizacji i strukturze przedsiębiorstwa
  • Niewystarczające kompetencje pracowników
  • Brak efektywnego zarządzania wiedzą podatkową pracowników
  • Brak precyzyjnych podziałów obowiązków
  • Brak sformalizowanych i precyzyjnych procedur podatkowych
  • Brak współpracy w zakresie obiegu dokumentów oraz informacji pomiędzy jednostkami organizacyjnymi przedsiębiorstwa
  • Niedopełnienie wymogów formalnych określonych przepisami prawa podatkowego
  • Ograniczony wpływ działu finansowego na planowanie transakcji i kształt zapisów umów
  • Brak prawidłowo skonstruowanych funkcji podatkowych w systemach finansowo informatycznych.

Skutki

Skutkiem ryzyka podatkowego jest występowanie niepożądanych konsekwencji o charakterze finansowym i niefinanowym.:

  • koniecznośći ponoszenia wydatków na zarządzanie ryzykiem,
  • konieczności dokonania dodatkowych wydatków z tytułu dopłat podatku i sankcji
  • utracie możliwych oszczędności podatkowych.
  • możliwością utraty reputacji
  • utratą uprawnień, przywilejów lub zdolności kredytowej
  • wystąpieniem sankcji karnych (z pozbawieniem wolności włącznie).

W efekcie może to spowodować utratę konkurencyjności oferowanych produktów lub zmniejszyć rentowność firmy.

Bibliografia

  • J. Grzywacz, M. Burłacka-Majcher, Możliwości optymalizacji obciążeń podatkowych przez przedsiębiorstwo, do książki pod redakcją J. Ostaszewski. O nowy ład podatkowy w Polsce, SGH Warszawa 2007
  • M. Poszwa, Zarządzanie podatkami w małej i średniej firmie, C.H. Beck, Warszawa 2007

Autor: Jolanta Żak