Projektowanie graficzne: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Infobox update)
 
(LinkTitles.)
Linia 13: Linia 13:
</ul>
</ul>
}}
}}
'''Projektowanie graficzne''' (ang. graphic design) jest profesjonalną dyscypliną sztuk wizualnych, formą komunikacji wizualnej używaną do przekazywania wiadomości lub informacji odbiorcom, w celu zapewnienia czytelności i dostępności treści redakcyjnych lub wpływania na ludzi. W projektowaniu graficznym koncepcja jest podstawą do tworzenia, selekcji i organizacji elementów graficznych. Projekty graficzne służą różnym celom, zarówno komercyjnym (marki, wydawcy, firmy lub korporacje), społecznym (inicjatywy, organizacje charytatywne, organizacje non-profit, tworzenie sieci), edukacyjnym, rozrywkowym, kulturalnym (filmy, muzea, galerie, festiwale muzyczne), osobistym (promocja, branding, zaproszenia), eksperymentalne lub polityczne (R. Landa. 2019, s. 1).
'''[[Projektowanie]] graficzne''' (ang. graphic design) jest profesjonalną dyscypliną sztuk wizualnych, formą komunikacji wizualnej używaną do przekazywania wiadomości lub informacji odbiorcom, w celu zapewnienia czytelności i dostępności treści redakcyjnych lub wpływania na ludzi. W projektowaniu graficznym koncepcja jest podstawą do tworzenia, selekcji i organizacji elementów graficznych. Projekty graficzne służą różnym celom, zarówno komercyjnym (marki, wydawcy, firmy lub korporacje), społecznym (inicjatywy, organizacje charytatywne, organizacje non-profit, tworzenie sieci), edukacyjnym, rozrywkowym, kulturalnym (filmy, muzea, galerie, festiwale muzyczne), osobistym ([[promocja]], [[branding]], zaproszenia), eksperymentalne lub polityczne (R. Landa. 2019, s. 1).


==Aspekt behawioralny i percepcyjny==
==Aspekt behawioralny i percepcyjny==
Obejmuje to, w większym lub mniejszym stopniu, aspekty percepcyjny i behawioralny (A. Bennett 2006, s. 28).  
Obejmuje to, w większym lub mniejszym stopniu, aspekty percepcyjny i behawioralny (A. Bennett 2006, s. 28).  


'''Aspekt percepcyjny''' obejmuje istotę wizualną. Komunikacja w tym aspekcie rozumiana jest jako widoczność, czytelność i estetykę.  
'''Aspekt percepcyjny''' obejmuje istotę wizualną. [[Komunikacja]] w tym aspekcie rozumiana jest jako widoczność, czytelność i estetykę.  


'''Aspekt behawioralny''' ma związek ze sposobem, w jaki komunikacja graficzna wpływa na postawy i zachowanie odbiorców. Oczekuje się, że projektowanie reklamy zachęci ludzi do kupowania produktów lub usług; oczekuje się, że propaganda polityczna lub ideologiczna wpłynie na przekonania i działania ludzi; znaki drogowe na autostradach mają na celu uporządkowanie przepływu ruchu; pomoce dydaktyczne mają poprawić wyniki w nauce; banknoty mają na celu utrudnienie fałszowania i łatwą identyfikację jednego nominału od drugiego. Jest to prawdziwa miara wydajności każdego elementu graficznego i dowód, że projektu graficznego nie można interpretować w oderwaniu, ale tylko w kontekście komunikacyjnym.
'''Aspekt behawioralny''' ma związek ze sposobem, w jaki komunikacja graficzna wpływa na postawy i zachowanie odbiorców. Oczekuje się, że projektowanie reklamy zachęci ludzi do kupowania produktów lub usług; oczekuje się, że propaganda polityczna lub ideologiczna wpłynie na przekonania i działania ludzi; znaki drogowe na autostradach mają na celu uporządkowanie przepływu ruchu; pomoce dydaktyczne mają poprawić wyniki w nauce; banknoty mają na celu utrudnienie fałszowania i łatwą identyfikację jednego nominału od drugiego. Jest to prawdziwa miara wydajności każdego elementu graficznego i dowód, że projektu graficznego nie można interpretować w oderwaniu, ale tylko w kontekście komunikacyjnym.
Linia 24: Linia 24:


==Dziedziny projektowania graficznego==
==Dziedziny projektowania graficznego==
'''Reklama''' promuje jedną markę lub podmiot nad inną; podnosi świadomość na temat problemów społecznych, osób i organizacji; i wzywa ludzi do działania w imieniu organizacji charytatywnych lub non-profit.
'''[[Reklama]]''' promuje jedną markę lub podmiot nad inną; podnosi świadomość na temat problemów społecznych, osób i organizacji; i wzywa ludzi do działania w imieniu organizacji charytatywnych lub non-profit.


'''Projektowanie brandingu i identyfikacji''' polega na stworzeniu systematycznego programu wizualnego mającego na celu stworzenie spójnego wyglądu i osobowości - skoordynowanej nadrzędnej identyfikacji - odzwierciedlając i kodyfikując historię i wartości marki lub podmiotu (podmiot odnosi się do wszelkich komercyjnych, społecznych, kulturalnych, charytatywnych lub non-profit jednostek).  
'''Projektowanie brandingu i identyfikacji''' polega na stworzeniu systematycznego programu wizualnego mającego na celu stworzenie spójnego wyglądu i osobowości - skoordynowanej nadrzędnej identyfikacji - odzwierciedlając i kodyfikując historię i wartości marki lub podmiotu (podmiot odnosi się do wszelkich komercyjnych, społecznych, kulturalnych, charytatywnych lub non-profit jednostek).  
Formaty projektowania identyfikacji obejmują:
Formaty projektowania identyfikacji obejmują:
* logo,
* [[logo]],
* wizytówki,
* wizytówki,
* papier firmowy,
* papier firmowy,
Linia 42: Linia 42:
* strategię marki,
* strategię marki,
* rewitalizację marki,
* rewitalizację marki,
* rebranding,
* [[rebranding]],
* wprowadzenie marki,
* wprowadzenie marki,
* branding cyfrowy,
* branding cyfrowy,
Linia 48: Linia 48:
* branding polityczny.
* branding polityczny.


'''Projektowanie komunikacji korporacyjnej''' obejmuje wszelkie formaty komunikacji wizualnej używane do komunikacji wewnętrznej z pracownikami, materiały dla działu sprzedaży lub innych pracowników, a także formaty wykorzystywane przez korporację lub organizację do komunikacji zewnętrznej z opinią publiczną, innymi firmami i akcjonariuszami. Nacisk kładziony jest na utrzymanie spójnego wyglądu korporacyjnego we wszystkich aplikacjach.  
'''Projektowanie komunikacji korporacyjnej''' obejmuje wszelkie formaty komunikacji wizualnej używane do komunikacji wewnętrznej z pracownikami, [[materiały]] dla działu sprzedaży lub innych pracowników, a także formaty wykorzystywane przez korporację lub organizację do komunikacji zewnętrznej z opinią publiczną, innymi firmami i akcjonariuszami. Nacisk kładziony jest na utrzymanie spójnego wyglądu korporacyjnego we wszystkich aplikacjach.  
Formaty komunikacji korporacyjnej obejmują:  
Formaty komunikacji korporacyjnej obejmują:  
* raporty roczne,
* raporty roczne,
Linia 56: Linia 56:
* publikacje korporacyjne,
* publikacje korporacyjne,
* materiały i aplikacje między przedsiębiorstwami,
* materiały i aplikacje między przedsiębiorstwami,
* korporacyjne strony internetowe i intranet,
* korporacyjne strony internetowe i [[intranet]],
* materiały z ofertami nowych produktów.
* materiały z ofertami nowych produktów.
Projektowanie edytorskie obejmuje projektowanie treści redakcyjnych do druku lub na ekran; nazywa się to także projektowaniem publikacji. Redaktor udostępnia treści, interpretuje je w celu usprawnienia komunikacji, poprawia wrażenia czytelnika, tworzy projekt wizualny oraz ustala głos, charakter i strukturę publikacji.  
Projektowanie edytorskie obejmuje projektowanie treści redakcyjnych do druku lub na ekran; nazywa się to także projektowaniem publikacji. Redaktor udostępnia treści, interpretuje je w celu usprawnienia komunikacji, poprawia wrażenia czytelnika, tworzy [[projekt]] wizualny oraz ustala głos, charakter i strukturę publikacji.  
Formaty redakcyjne w różnych mediach obejmują:
Formaty redakcyjne w różnych mediach obejmują:
* projektowanie książek,
* projektowanie książek,

Wersja z 05:48, 21 maj 2020

Projektowanie graficzne
Polecane artykuły

Projektowanie graficzne (ang. graphic design) jest profesjonalną dyscypliną sztuk wizualnych, formą komunikacji wizualnej używaną do przekazywania wiadomości lub informacji odbiorcom, w celu zapewnienia czytelności i dostępności treści redakcyjnych lub wpływania na ludzi. W projektowaniu graficznym koncepcja jest podstawą do tworzenia, selekcji i organizacji elementów graficznych. Projekty graficzne służą różnym celom, zarówno komercyjnym (marki, wydawcy, firmy lub korporacje), społecznym (inicjatywy, organizacje charytatywne, organizacje non-profit, tworzenie sieci), edukacyjnym, rozrywkowym, kulturalnym (filmy, muzea, galerie, festiwale muzyczne), osobistym (promocja, branding, zaproszenia), eksperymentalne lub polityczne (R. Landa. 2019, s. 1).

Aspekt behawioralny i percepcyjny

Obejmuje to, w większym lub mniejszym stopniu, aspekty percepcyjny i behawioralny (A. Bennett 2006, s. 28).

Aspekt percepcyjny obejmuje istotę wizualną. Komunikacja w tym aspekcie rozumiana jest jako widoczność, czytelność i estetykę.

Aspekt behawioralny ma związek ze sposobem, w jaki komunikacja graficzna wpływa na postawy i zachowanie odbiorców. Oczekuje się, że projektowanie reklamy zachęci ludzi do kupowania produktów lub usług; oczekuje się, że propaganda polityczna lub ideologiczna wpłynie na przekonania i działania ludzi; znaki drogowe na autostradach mają na celu uporządkowanie przepływu ruchu; pomoce dydaktyczne mają poprawić wyniki w nauce; banknoty mają na celu utrudnienie fałszowania i łatwą identyfikację jednego nominału od drugiego. Jest to prawdziwa miara wydajności każdego elementu graficznego i dowód, że projektu graficznego nie można interpretować w oderwaniu, ale tylko w kontekście komunikacyjnym.

Dziedziny projektowania graficznego

Reklama promuje jedną markę lub podmiot nad inną; podnosi świadomość na temat problemów społecznych, osób i organizacji; i wzywa ludzi do działania w imieniu organizacji charytatywnych lub non-profit.

Projektowanie brandingu i identyfikacji polega na stworzeniu systematycznego programu wizualnego mającego na celu stworzenie spójnego wyglądu i osobowości - skoordynowanej nadrzędnej identyfikacji - odzwierciedlając i kodyfikując historię i wartości marki lub podmiotu (podmiot odnosi się do wszelkich komercyjnych, społecznych, kulturalnych, charytatywnych lub non-profit jednostek). Formaty projektowania identyfikacji obejmują:

  • logo,
  • wizytówki,
  • papier firmowy,
  • programy identyfikacji wizualnej,
  • oznakowanie,
  • projekty środowiskowe,
  • projektowanie opakowań,
  • strony internetowe,
  • sieć mobilną, a także inne formaty w mediach.

Niektóre inne możliwości studiów brandingowych obejmują:

  • nazewnictwo marki,
  • koncepcję marki,
  • strategię marki,
  • rewitalizację marki,
  • rebranding,
  • wprowadzenie marki,
  • branding cyfrowy,
  • branding globalny,
  • branding polityczny.

Projektowanie komunikacji korporacyjnej obejmuje wszelkie formaty komunikacji wizualnej używane do komunikacji wewnętrznej z pracownikami, materiały dla działu sprzedaży lub innych pracowników, a także formaty wykorzystywane przez korporację lub organizację do komunikacji zewnętrznej z opinią publiczną, innymi firmami i akcjonariuszami. Nacisk kładziony jest na utrzymanie spójnego wyglądu korporacyjnego we wszystkich aplikacjach. Formaty komunikacji korporacyjnej obejmują:

  • raporty roczne,
  • broszury,
  • zestawy sprzedażowe,
  • materiały marketingowe,
  • publikacje korporacyjne,
  • materiały i aplikacje między przedsiębiorstwami,
  • korporacyjne strony internetowe i intranet,
  • materiały z ofertami nowych produktów.

Projektowanie edytorskie obejmuje projektowanie treści redakcyjnych do druku lub na ekran; nazywa się to także projektowaniem publikacji. Redaktor udostępnia treści, interpretuje je w celu usprawnienia komunikacji, poprawia wrażenia czytelnika, tworzy projekt wizualny oraz ustala głos, charakter i strukturę publikacji. Formaty redakcyjne w różnych mediach obejmują:

  • projektowanie książek,
  • projektowanie czasopism,
  • projektowanie gazet, biuletyny i broszury,
  • na ekranie są również vlogi, mologi i blogi.

Projektowanie czcionek to wysoce wyspecjalizowany obszar projektowania graficznego, który koncentruje się na tworzeniu i projektowaniu form literowych, krojów pisma i obróbki czcionek. Niektórzy projektanci typów posiadają własne odlewnie czcionek cyfrowych, które są firmami, które projektują, udzielają licencji, publikują i dystrybuują czcionki. Inni typografowie specjalizują się w ręcznie robionych czcionkach i krojach. Literowanie to ręczne rysowanie form literowych (w przeciwieństwie do czcionek generowanych na komputerze) (R. Landa 2019, s. 2-9).

Bibliografia

Autor: Joanna Ciesielska