Podatek od sprzedaży: Różnice pomiędzy wersjami
m (Infobox update) |
(LinkTitles.) |
||
Linia 15: | Linia 15: | ||
'''Podatek od sprzedaży''' – podatek od sprzedaży, podatek pośredni, płacony jedynie na ostatnim etapie obrotu towarami lub usługami. | '''Podatek od sprzedaży''' – podatek od sprzedaży, [[podatek pośredni]], płacony jedynie na ostatnim etapie obrotu towarami lub usługami. | ||
Zgodnie z treścią art. 6 Ordynacji podatkowej podatkiem jest publicznoprawne, nieodpłatne, przymusowe oraz bezzwrotne świadczenie pieniężne na rzecz Skarbu Państwa, województwa, powiatu lub gminy, wynikające z ustawy podatkowej (Ordynacja podatkowa 1997, Art. 6). | Zgodnie z treścią art. 6 Ordynacji podatkowej podatkiem jest publicznoprawne, nieodpłatne, przymusowe oraz bezzwrotne świadczenie pieniężne na rzecz Skarbu Państwa, województwa, powiatu lub gminy, wynikające z ustawy podatkowej ([[Ordynacja podatkowa]] 1997, Art. 6). | ||
Według definicji podatku Felisa P. podatek jest jedną z podstawowych kategorii pojęciowych o charakterze społecznym i ekonomicznym. Z prawnego punktu widzenia można wyróżnić następujące cechy podatku, które pozwolą wyróżnić klasyczną daninę publiczną, spośród pozostałych obciążeń fiskalnych. Cechy podatków: | Według definicji podatku Felisa P. podatek jest jedną z podstawowych kategorii pojęciowych o charakterze społecznym i ekonomicznym. Z prawnego punktu widzenia można wyróżnić następujące cechy podatku, które pozwolą wyróżnić klasyczną daninę publiczną, spośród pozostałych obciążeń fiskalnych. Cechy podatków: | ||
Linia 23: | Linia 23: | ||
<google>t</google> | <google>t</google> | ||
* są świadczeniami przymusowymi- przejawia się to tym, że wykonanie obowiązku jego zapłaty wynikającego z przepisów prawa lub z decyzji administracyjnej organu, jest zabezpieczone autorytetem państwa oraz ewentualnym działaniem dokonanym przez władzę publiczną. W przypadku gdy osoby obowiązane do zapłaty podatku nie wywiążą się z tego obowiązku, wówczas podmiot uprawniony do pobierania podatków może w celu wyegzekwowania należnego świadczenia stosować środki przymusu i sankcje skarbowe. | * są świadczeniami przymusowymi- przejawia się to tym, że wykonanie obowiązku jego zapłaty wynikającego z przepisów prawa lub z decyzji administracyjnej organu, jest zabezpieczone autorytetem państwa oraz ewentualnym działaniem dokonanym przez władzę publiczną. W przypadku gdy osoby obowiązane do zapłaty podatku nie wywiążą się z tego obowiązku, wówczas podmiot uprawniony do pobierania podatków może w celu wyegzekwowania należnego świadczenia stosować środki przymusu i sankcje skarbowe. | ||
* są świadczeniami bezzwrotnymi, jako środki ostatecznej redystrybucji budżetowej. Należne uiszczone podatki, mające z założenia charakter definitywnego przesunięcia majątkowego między podatnikami a władzą publiczną, nie podlegają jakiemukolwiek zwrotowi. Nie dotyczy to przypadków, gdy podatki zostały w sposób nieprawidłowy naliczone, a następnie pobrane. Nie są one uznawane jako należności z tytułu obowiązku podatkowego, lecz nadpłata podatku. | * są świadczeniami bezzwrotnymi, jako środki ostatecznej redystrybucji budżetowej. Należne uiszczone podatki, mające z założenia charakter definitywnego przesunięcia majątkowego między podatnikami a władzą publiczną, nie podlegają jakiemukolwiek zwrotowi. Nie dotyczy to przypadków, gdy podatki zostały w sposób nieprawidłowy naliczone, a następnie pobrane. Nie są one uznawane jako [[należności]] z tytułu obowiązku podatkowego, lecz nadpłata podatku. | ||
* to świadczenia nieodpłatne. Nieekwiwalentność (nieodpłatny charakter) oznacza, że podatnik, za wywiązanie się z obowiązku podatkowego, nie ma prawa do otrzymania konkretnej usługi lub produktu. Nie znaczy to, że nie istnieje żadna wzajemność świadczeń w postaci czynności i usług państwa na rzecz obywateli. Oczywiście podatnik korzysta z pewnych usług oferowanych przez państwo (np. obrona narodowa, bezpieczeństwo wewnętrzne, nauka i oświata), ale nie w związku z wysokością zapłaconego podatku, lecz z racji przynależnosci do danej społeczności. W związku z tym należałoby to określać, jak pisze Brzeziński B., jako tak zwaną odpłatność ogólną podatku, polegającą na tym, że państwo wykorzystuje zgromadzone z podatków zasoby pieniężne na finansowanie usług o charakterze zbiorowym, na rzecz całego społeczeństwa (B. Brzeziński 1995, s. 18) | * to świadczenia nieodpłatne. Nieekwiwalentność (nieodpłatny charakter) oznacza, że podatnik, za wywiązanie się z obowiązku podatkowego, nie ma prawa do otrzymania konkretnej [[usługi]] lub produktu. Nie znaczy to, że nie istnieje żadna wzajemność świadczeń w postaci czynności i usług państwa na rzecz obywateli. Oczywiście podatnik korzysta z pewnych usług oferowanych przez państwo (np. obrona narodowa, bezpieczeństwo wewnętrzne, nauka i oświata), ale nie w związku z wysokością zapłaconego podatku, lecz z racji przynależnosci do danej społeczności. W związku z tym należałoby to określać, jak pisze Brzeziński B., jako tak zwaną odpłatność ogólną podatku, polegającą na tym, że państwo wykorzystuje zgromadzone z podatków [[zasoby]] pieniężne na [[finansowanie]] usług o charakterze zbiorowym, na rzecz całego społeczeństwa (B. Brzeziński 1995, s. 18) | ||
* podatki ponoszone na rzecz władzy publicznej, reprezentowanej przez organy podatkowe władzy państwowej albo władzy samorządu terytorialnego. Przeznaczane są one na cele publiczne | * podatki ponoszone na rzecz władzy publicznej, reprezentowanej przez organy podatkowe władzy państwowej albo władzy samorządu terytorialnego. Przeznaczane są one na [[cele]] publiczne | ||
(P. Felis i in. 2015, s. 15, 16). | (P. Felis i in. 2015, s. 15, 16). | ||
Linia 35: | Linia 35: | ||
# umowy darowizny – w części dotyczącej przejęcia przez obdarowanego długów i ciężarów albo zobowiązań darczyńcy, | # umowy darowizny – w części dotyczącej przejęcia przez obdarowanego długów i ciężarów albo zobowiązań darczyńcy, | ||
# umowy dożywocia, | # umowy dożywocia, | ||
# umowy o dział spadku oraz umowy o zniesienie współwłasności – w części dotyczącej spłat lub dopłat, | # umowy o dział spadku oraz umowy o [[zniesienie współwłasności]] – w części dotyczącej spłat lub dopłat, | ||
# ustanowienie hipoteki, | # ustanowienie hipoteki, | ||
# ustanowienie odpłatnego użytkowania, w tym nieprawidłowego, oraz odpłatnej służebności, | # ustanowienie odpłatnego użytkowania, w tym nieprawidłowego, oraz odpłatnej służebności, | ||
# umowy depozytu nieprawidłowego, | # umowy depozytu nieprawidłowego, | ||
# umowy spółki, | # umowy spółki, | ||
(Ustawa o podatku od czynności cywilnoprawnych 2000, Art. 1). | ([[Ustawa]] o podatku od czynności cywilnoprawnych 2000, Art. 1). | ||
==Podatnik, płatnik, obowiązek podatkowy== | ==Podatnik, [[płatnik]], [[obowiązek]] podatkowy== | ||
Podatnikami podatku od czynności cywilnoprawnych są osoby fizyczne, osoby prawne i jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, które są stronami czynności cywilnoprawnych. | Podatnikami podatku od czynności cywilnoprawnych są osoby fizyczne, osoby prawne i jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, które są stronami czynności cywilnoprawnych. | ||
Płatnikiem podatku od czynności cywilnoprawnych może być: | Płatnikiem podatku od czynności cywilnoprawnych może być: | ||
* notariusz- od czynności cywilnoprawnych dokonywanych w formie aktu notarialnego, | * [[notariusz]]- od czynności cywilnoprawnych dokonywanych w formie aktu notarialnego, | ||
* nabywca rzeczy- od umów sprzedaży, jeżeli nabywca kupuje te rzeczy do przerobu lub do dalszej sprzedaży | * nabywca rzeczy- od umów sprzedaży, jeżeli nabywca kupuje te rzeczy do przerobu lub do dalszej sprzedaży | ||
(Szczodrowski G. 2007, s. 171) | (Szczodrowski G. 2007, s. 171) | ||
Obowiązek podatkowy zdaniem Szczodrowskiego G. powstaje z chwilą: | Obowiązek podatkowy zdaniem Szczodrowskiego G. powstaje z chwilą: | ||
* dokonania czynności cywilnoprawnej, a w przypadku gdy płatnikami są nabywcy rzeczy przeznaczonych do przerobu lub odsprzedaży- z chwilą wypłacenia należności. Jeżeli zawarcie umowy przenoszącej własność następuje w wykonaniu zobowiązania wynikającego z uprzednio zawartej umowy zobowiązującej do przeniesienia własności, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą zawarcia umowy przenoszącej własność, | * dokonania czynności cywilnoprawnej, a w przypadku gdy płatnikami są nabywcy rzeczy przeznaczonych do przerobu lub odsprzedaży- z chwilą wypłacenia należności. Jeżeli zawarcie umowy przenoszącej [[własność]] następuje w wykonaniu [[zobowiązania]] wynikającego z uprzednio zawartej umowy zobowiązującej do przeniesienia własności, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą zawarcia umowy przenoszącej własność, | ||
* podjęcia uchwały o podwyższeniu kapitału spółki mającej osobowość prawną, | * podjęcia uchwały o podwyższeniu kapitału spółki mającej [[osobowość]] prawną, | ||
* uprawomocnienia się orzeczenia sądu, doręczenia wyroku sądu polubownego lub zawarcia ugody, | * uprawomocnienia się orzeczenia sądu, doręczenia wyroku sądu polubownego lub zawarcia ugody, | ||
* powołania się na okoliczność dokonania czynności cywilnoprawnej- jeżeli podatnik nie złożył deklaracji w sprawie podatku od czynności cywilnoprawnych w terminie 5 lat od końca roku, w którym upłynął termin płatności, a którakolwiek ze stron po upływie tego terminu powołuje się przedorganami podatkowymi lub organami kontroli skarbowej na okoliczność jej dokonania; w tym przypadku obowiązek podatkowy powstaje jedynie w stosunku do podatnika, który powołał się na okoliczność dokonania czynności cywilnoprawnej | * powołania się na okoliczność dokonania czynności cywilnoprawnej- jeżeli podatnik nie złożył deklaracji w sprawie podatku od czynności cywilnoprawnych w terminie 5 lat od końca roku, w którym upłynął [[termin płatności]], a którakolwiek ze stron po upływie tego terminu powołuje się przedorganami podatkowymi lub organami kontroli skarbowej na okoliczność jej dokonania; w tym przypadku obowiązek podatkowy powstaje jedynie w stosunku do podatnika, który powołał się na okoliczność dokonania czynności cywilnoprawnej | ||
(Szczodrowski G. 2007, s. 171, 172) | (Szczodrowski G. 2007, s. 171, 172) | ||
==Bibliografia== | ==Bibliografia== | ||
* Brzeziński B. (1995). ''Prawo podatkowe. Zarys wykładu'', Difin, s. 18''' | * Brzeziński B. (1995). ''[[Prawo]] podatkowe. Zarys wykładu'', Difin, s. 18''' | ||
* Felis P. (2015). ''Podatki i składki w działalności przedsiębiorców. Wydanie II, ''Difin, Warszawa, s. 15, 16''' | * Felis P. (2015). ''Podatki i składki w działalności przedsiębiorców. Wydanie II, ''Difin, Warszawa, s. 15, 16''' | ||
* Szczodrowski G. (2007). ''Polski system podatkowy'', PWN, Warszawa, s. 171, 172''' | * Szczodrowski G. (2007). ''Polski [[system]] podatkowy'', PWN, Warszawa, s. 171, 172''' | ||
*[http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU19910090031/U/D19910031Lj.pdf ''Ustawa z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych.]''(1991), Dz.U. 1991 nr 9 poz. 31''' | *[http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU19910090031/U/D19910031Lj.pdf ''Ustawa z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych.]''(1991), Dz.U. 1991 nr 9 poz. 31''' | ||
*[http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20000860959/U/D20000959Lj.pdf ''Ustawa z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych.] ''(2000), Dz.U. 2000 nr 86 poz. 959''''' | *[http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20000860959/U/D20000959Lj.pdf ''Ustawa z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych.] ''(2000), Dz.U. 2000 nr 86 poz. 959''''' |
Wersja z 02:00, 21 maj 2020
Podatek od sprzedaży |
---|
Polecane artykuły |
Podatek od sprzedaży – podatek od sprzedaży, podatek pośredni, płacony jedynie na ostatnim etapie obrotu towarami lub usługami.
Zgodnie z treścią art. 6 Ordynacji podatkowej podatkiem jest publicznoprawne, nieodpłatne, przymusowe oraz bezzwrotne świadczenie pieniężne na rzecz Skarbu Państwa, województwa, powiatu lub gminy, wynikające z ustawy podatkowej (Ordynacja podatkowa 1997, Art. 6).
Według definicji podatku Felisa P. podatek jest jedną z podstawowych kategorii pojęciowych o charakterze społecznym i ekonomicznym. Z prawnego punktu widzenia można wyróżnić następujące cechy podatku, które pozwolą wyróżnić klasyczną daninę publiczną, spośród pozostałych obciążeń fiskalnych. Cechy podatków:
- są świadczeniami pieniężnymi, co oznacza, że świadczenia na rzecz władzy publicznej w formie naturalnej zasadniczo nie są podatkami
- są świadczeniami przymusowymi- przejawia się to tym, że wykonanie obowiązku jego zapłaty wynikającego z przepisów prawa lub z decyzji administracyjnej organu, jest zabezpieczone autorytetem państwa oraz ewentualnym działaniem dokonanym przez władzę publiczną. W przypadku gdy osoby obowiązane do zapłaty podatku nie wywiążą się z tego obowiązku, wówczas podmiot uprawniony do pobierania podatków może w celu wyegzekwowania należnego świadczenia stosować środki przymusu i sankcje skarbowe.
- są świadczeniami bezzwrotnymi, jako środki ostatecznej redystrybucji budżetowej. Należne uiszczone podatki, mające z założenia charakter definitywnego przesunięcia majątkowego między podatnikami a władzą publiczną, nie podlegają jakiemukolwiek zwrotowi. Nie dotyczy to przypadków, gdy podatki zostały w sposób nieprawidłowy naliczone, a następnie pobrane. Nie są one uznawane jako należności z tytułu obowiązku podatkowego, lecz nadpłata podatku.
- to świadczenia nieodpłatne. Nieekwiwalentność (nieodpłatny charakter) oznacza, że podatnik, za wywiązanie się z obowiązku podatkowego, nie ma prawa do otrzymania konkretnej usługi lub produktu. Nie znaczy to, że nie istnieje żadna wzajemność świadczeń w postaci czynności i usług państwa na rzecz obywateli. Oczywiście podatnik korzysta z pewnych usług oferowanych przez państwo (np. obrona narodowa, bezpieczeństwo wewnętrzne, nauka i oświata), ale nie w związku z wysokością zapłaconego podatku, lecz z racji przynależnosci do danej społeczności. W związku z tym należałoby to określać, jak pisze Brzeziński B., jako tak zwaną odpłatność ogólną podatku, polegającą na tym, że państwo wykorzystuje zgromadzone z podatków zasoby pieniężne na finansowanie usług o charakterze zbiorowym, na rzecz całego społeczeństwa (B. Brzeziński 1995, s. 18)
- podatki ponoszone na rzecz władzy publicznej, reprezentowanej przez organy podatkowe władzy państwowej albo władzy samorządu terytorialnego. Przeznaczane są one na cele publiczne
(P. Felis i in. 2015, s. 15, 16).
Podatek od czynności cywilnoprawnych
Podatek od sprzedaży możemy uznać za podatek od czynności cywilnoprawnych. Podatek od czynności cywilnoprawnych został wyróżniony z opłaty skarbowej w celu unormowania czynności prawnych nie podlegających poszczególnym zawodom. Czynności te nie są powiązane z zapłatą za usługi urzędowe. Dlatego też przedmiotem opodatkowania nie będą wszystkie czynności cywilnoprawne, a jedynie te, które są wyodrębnione w ustawie z 9 września 2000 roku, o podatku od czynności cywilnoprawnych, są to następujące czynności cywilnoprawne:
- umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych,
- umowy pożyczki pieniędzy lub rzeczy oznaczonych tylko co do gatunku,
- umowy darowizny – w części dotyczącej przejęcia przez obdarowanego długów i ciężarów albo zobowiązań darczyńcy,
- umowy dożywocia,
- umowy o dział spadku oraz umowy o zniesienie współwłasności – w części dotyczącej spłat lub dopłat,
- ustanowienie hipoteki,
- ustanowienie odpłatnego użytkowania, w tym nieprawidłowego, oraz odpłatnej służebności,
- umowy depozytu nieprawidłowego,
- umowy spółki,
(Ustawa o podatku od czynności cywilnoprawnych 2000, Art. 1).
Podatnik, płatnik, obowiązek podatkowy
Podatnikami podatku od czynności cywilnoprawnych są osoby fizyczne, osoby prawne i jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, które są stronami czynności cywilnoprawnych.
Płatnikiem podatku od czynności cywilnoprawnych może być:
- notariusz- od czynności cywilnoprawnych dokonywanych w formie aktu notarialnego,
- nabywca rzeczy- od umów sprzedaży, jeżeli nabywca kupuje te rzeczy do przerobu lub do dalszej sprzedaży
(Szczodrowski G. 2007, s. 171)
Obowiązek podatkowy zdaniem Szczodrowskiego G. powstaje z chwilą:
- dokonania czynności cywilnoprawnej, a w przypadku gdy płatnikami są nabywcy rzeczy przeznaczonych do przerobu lub odsprzedaży- z chwilą wypłacenia należności. Jeżeli zawarcie umowy przenoszącej własność następuje w wykonaniu zobowiązania wynikającego z uprzednio zawartej umowy zobowiązującej do przeniesienia własności, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą zawarcia umowy przenoszącej własność,
- podjęcia uchwały o podwyższeniu kapitału spółki mającej osobowość prawną,
- uprawomocnienia się orzeczenia sądu, doręczenia wyroku sądu polubownego lub zawarcia ugody,
- powołania się na okoliczność dokonania czynności cywilnoprawnej- jeżeli podatnik nie złożył deklaracji w sprawie podatku od czynności cywilnoprawnych w terminie 5 lat od końca roku, w którym upłynął termin płatności, a którakolwiek ze stron po upływie tego terminu powołuje się przedorganami podatkowymi lub organami kontroli skarbowej na okoliczność jej dokonania; w tym przypadku obowiązek podatkowy powstaje jedynie w stosunku do podatnika, który powołał się na okoliczność dokonania czynności cywilnoprawnej
(Szczodrowski G. 2007, s. 171, 172)
Bibliografia
- Brzeziński B. (1995). Prawo podatkowe. Zarys wykładu, Difin, s. 18
- Felis P. (2015). Podatki i składki w działalności przedsiębiorców. Wydanie II, Difin, Warszawa, s. 15, 16
- Szczodrowski G. (2007). Polski system podatkowy, PWN, Warszawa, s. 171, 172
- Ustawa z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych.(1991), Dz.U. 1991 nr 9 poz. 31
- Ustawa z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych. (2000), Dz.U. 2000 nr 86 poz. 959
- Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa.(1997), Dz.U. 1997 nr 137 poz. 926
Autor: Katarzyna Rak
Treść tego artykułu została oparta na aktach prawnych. Zwróć uwagę, że niektóre akty prawne mogły ulec zmianie od czasu publikacji tego tekstu. |