Niska samoocena: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Infobox update)
 
(LinkTitles.)
Linia 21: Linia 21:


==Przyczyny niskiej samooceny==  
==Przyczyny niskiej samooceny==  
Poczucie własnej wartości nie jest cechą niezmienną. Również człowiek nie rodzi się z niską samooceną. W wielu przypadkach niskie poczucie własnej wartości ma źródło w dzieciństwie. Tego powodem jest nieodpowiednie zachowanie i postawa rodziców. Do takiej sytuacji mogła przyczynić się krytyka, agresja, wytykanie błędów przez dorosłych oraz stawianie zbyt wygórowanych wymagań (K. Kubiak 2016, s. 5).
Poczucie własnej wartości nie jest cechą niezmienną. Również człowiek nie rodzi się z niską samooceną. W wielu przypadkach niskie poczucie własnej wartości ma źródło w dzieciństwie. Tego powodem jest nieodpowiednie zachowanie i postawa rodziców. Do takiej sytuacji mogła przyczynić się krytyka, agresja, wytykanie błędów przez dorosłych oraz stawianie [[zbyt]] wygórowanych wymagań (K. Kubiak 2016, s. 5).


==Cechy osobowości u osoby z niską samooceną==
==Cechy osobowości u osoby z niską samooceną==
Do najczęściej występujących cech u ludzi z niską samooceną jest (K. Kubiak 2016, s. 8):  
Do najczęściej występujących cech u ludzi z niską samooceną jest (K. Kubiak 2016, s. 8):  
* tendencja poddawania się, bardzo często z osoby z niską samooceną już na starcie wykonywania zadania nie wierzą w jego pozytywne zakończenie,
* [[tendencja]] poddawania się, bardzo często z osoby z niską samooceną już na starcie wykonywania zadania nie wierzą w jego pozytywne zakończenie,
* boją się zmian i nowych rzeczy sytuacji, strach przed nieznanym,
* boją się zmian i nowych rzeczy sytuacji, strach przed nieznanym,
* strach i trudność w podejmowaniu własnych decyzji,
* strach i trudność w podejmowaniu własnych decyzji,
Linia 33: Linia 33:
* poczucie nieakceptacji przez innych.  
* poczucie nieakceptacji przez innych.  


== Zarządzanie zasobami ludzkimi a poczucie własnej wartości ==  
== [[Zarządzanie]] zasobami ludzkimi a poczucie własnej wartości ==  
Osobowość, cechy charakteru w znacznym stopniu są istotnymi czynnikami wyboru stylu kierowania przez [[menedżer|menadżerów]]. Kierownik, który potrzebuje akceptacji swoich wyborów, potrzeby uznania i poczucia wsparcia przejawia tendencję do korzystania ze misjonarskiego stylu kierowania . Ten styl kierowania cechuje się brakiem umiejętności radzenia z sobie problemami i planowania. [[Kierownik]] potrzebuje kontaktu ze swoimi [[pracownik]]ami i ich wsparcia w działaniu. W wielu przypadkach stroni od konfliktów i problemów, co skutkuje niewłaściwą realizacją celów, obojętnością i brakiem zainteresowania końcowymi rezultatami pracy (Peplińska A., Połomski P., Bajko M. 2015, s. 140).
[[Osobowość]], [[cechy charakteru]] w znacznym stopniu są istotnymi czynnikami wyboru stylu kierowania przez [[menedżer|menadżerów]]. Kierownik, który potrzebuje akceptacji swoich wyborów, [[potrzeby]] uznania i poczucia wsparcia przejawia tendencję do korzystania ze misjonarskiego stylu kierowania . Ten [[styl kierowania]] cechuje się brakiem [[umiejętności]] radzenia z sobie problemami i planowania. [[Kierownik]] potrzebuje kontaktu ze swoimi [[pracownik]]ami i ich wsparcia w działaniu. W wielu przypadkach stroni od konfliktów i problemów, co skutkuje niewłaściwą realizacją celów, obojętnością i brakiem zainteresowania końcowymi rezultatami pracy (Peplińska A., Połomski P., Bajko M. 2015, s. 140).


== Niska samoocena u pracownika==  
== Niska samoocena u pracownika==  
Pracownik o niskim poczuciu własnej wartości w wielu przypadkach nie jest wydajny, efektywny i nie skupia całej swojej uwagi na wyznaczonym celu. Niejednokrotnie nie radzi sobie z nowymi sytuacjami, zadaniami i współpracownikami. Często ma problem z rozwiązywaniem problemów i samodzielnym podejmowaniu decyzji. Również praca w trudnych warunkach sprawia mu trudność.  
Pracownik o niskim poczuciu własnej wartości w wielu przypadkach nie jest wydajny, efektywny i nie skupia całej swojej uwagi na wyznaczonym celu. Niejednokrotnie nie radzi sobie z nowymi sytuacjami, zadaniami i współpracownikami. Często ma problem z rozwiązywaniem problemów i samodzielnym podejmowaniu decyzji. Również [[praca]] w trudnych warunkach sprawia mu trudność.  


Zatem ważne jest, aby takiego pracownika motywować do pracy. [[Motywowanie|Motywować]] pracownika można na wiele sposobów, jednak pracownicy z niską samooceną potrzebują szczególnych motywatorów. Jednym z najważniejszych motywatorów są szkolenia i kursy, gdyż poszerzają wiedzę, co wiąże się z większą pewnością siebie i swoich umiejętności. Istotnym bodźcem do motywacji pracownika jest [[awans]], który zachęca pracownika do pracy i motywuje do rozwijania. Powoduje u pracownika poczucie uznania przez przełożonego i podnosi jego samoocenę (M. Mazur, s. 174).  
Zatem ważne jest, aby takiego pracownika motywować do pracy. [[Motywowanie|Motywować]] pracownika można na wiele sposobów, jednak pracownicy z niską samooceną potrzebują szczególnych motywatorów. Jednym z najważniejszych motywatorów są szkolenia i kursy, gdyż poszerzają wiedzę, co wiąże się z większą pewnością siebie i swoich umiejętności. Istotnym bodźcem do motywacji pracownika jest [[awans]], który zachęca pracownika do pracy i motywuje do rozwijania. Powoduje u pracownika poczucie uznania przez przełożonego i podnosi jego samoocenę (M. Mazur, s. 174).  
Linia 43: Linia 43:
== Budowanie własnej wartości ==  
== Budowanie własnej wartości ==  
Aby człowiek potrafił zmienić poczucie własnej wartości musi zrozumieć czynniki, na których się opiera. Podstawami poczucia własnej wartości są:  
Aby człowiek potrafił zmienić poczucie własnej wartości musi zrozumieć czynniki, na których się opiera. Podstawami poczucia własnej wartości są:  
# '''Bezwarunkowa wartość'''
# '''Bezwarunkowa [[wartość]]'''
# '''Miłość'''
# '''Miłość'''
# '''Wzrastanie'''
# '''Wzrastanie'''
Linia 51: Linia 51:
* Kubiak K., (2016), ''[https://pozytywnyrozwoj.org/static/polls/publikacje/ksiazki/IEP_Student_Samoocena_A5.pdf Samooceona jak wpływa na to kim jesteś?]'', "Samoocena jak wpływa na to kim jesteś?"
* Kubiak K., (2016), ''[https://pozytywnyrozwoj.org/static/polls/publikacje/ksiazki/IEP_Student_Samoocena_A5.pdf Samooceona jak wpływa na to kim jesteś?]'', "Samoocena jak wpływa na to kim jesteś?"
* Łaguna M., (2012), ''[https://www.kul.pl/files/118/publikacje_artyk/Laguna_2012_PJZ.pdfSatysfakcja z życia i satysfakcja z pracy a motywacja do podejmowania szkoleń:Doniesienie z badań]'', "Psychologia jakości życia", Tom 11, nr 2  
* Łaguna M., (2012), ''[https://www.kul.pl/files/118/publikacje_artyk/Laguna_2012_PJZ.pdfSatysfakcja z życia i satysfakcja z pracy a motywacja do podejmowania szkoleń:Doniesienie z badań]'', "Psychologia jakości życia", Tom 11, nr 2  
* Mazur M., (2013), ''Motywowanie pracowników jako istotny element zarządzania organizacją'', Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław.  
* Mazur M., (2013), ''[[Motywowanie]] pracowników jako istotny element zarządzania organizacją'', Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław.  
* Oleś P., (2015), ''Psychologia człowieka dorosłego. Ciągłość - zmiana - integracja'', Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa  
* Oleś P., (2015), ''Psychologia człowieka dorosłego. Ciągłość - [[zmiana]] - integracja'', Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa  
* Peplińska A., Połomski P., Bajko M., (2015), ''Osobowościowe i kompetencyjne predyktory stylów kierowania menedżera (Personality and Competence Predictors of Management Styles among Managers)'', Zarządzanie zasobami ludzkimi, nr 215 1, Warszawa
* Peplińska A., Połomski P., Bajko M., (2015), ''Osobowościowe i kompetencyjne predyktory stylów kierowania menedżera (Personality and Competence Predictors of Management Styles among Managers)'', [[Zarządzanie zasobami ludzkimi]], nr 215 1, Warszawa
* Robbins M. (2012), ''Bądź sobą. Autentyczność jest w cenie.'', Helion, Gliwice
* Robbins M. (2012), ''Bądź sobą. Autentyczność jest w cenie.'', Helion, Gliwice
* Schiraldi G., (2007), ''[http://www.structum.pl/czytelnia/Jak-zwiekszyc-poczucie-wlasnej-wartosci-Trening.pdf Jak zwiększyć poczucie własnej wartości]'', "Jak zwiększyć poczucie własnej wartości"  
* Schiraldi G., (2007), ''[http://www.structum.pl/czytelnia/Jak-zwiekszyc-poczucie-wlasnej-wartosci-Trening.pdf Jak zwiększyć poczucie własnej wartości]'', "Jak zwiększyć poczucie własnej wartości"  

Wersja z 21:56, 20 maj 2020

Niska samoocena
Polecane artykuły

Niska samoocena inaczej nazywana niskim poczuciem własnej wartości. Jest to sposób myślenia człowieka o sobie, co w tym przypadku oznacza, że człowiek posiada wiele negatywnych myśli na własny temat. Osoba z takim problemem uważa, że jest gorsza od innych ludzi. Często takie osoby porównują się z innymi, co skutkuje odbieranie własnej osoby z gorszej strony. Niestety często niskie poczucie własnej wartości przekształca się w depresję.

Niska samoocena jest skutkiem negatywnych wydarzeń, doświadczeń w odniesieniu do własnej osoby. Czym wcześniej te wydarzenia miały miejsce w życiu człowieka tym samoocena jest niższa i długotrwała. Jest to spowodowane faktem, że nasze poczucie własnej wartości odpowiada również za podejmowanie decyzji. W wielu przypadkach osoby z niską samooceną nie osiągają wybitnych osiągnięć, gdyż nie wierzą, że może im się to udać.

U wielu osób pierwszymi objawami niskiego poczucia własnej wartości jest lęk przez nieznanym, niezadowolenie i strach w wielu codziennych sytuacjach. Najczęściej młode osoby wchodzące w dorosłe życie porównują się do popularnych i wszystkim znanym epitetów bycia dobrym i lepszym w obecnych czasach. Takimi wyznacznikami jest bogactwo, atrakcyjność, rozpoznawalność i przebojowość. Jeżeli dana osoba nie jest w stanie zobaczyć u siebie takich cech czuje się gorszą (P. Oleś 2015, s. 98-99).

Przyczyny niskiej samooceny

Poczucie własnej wartości nie jest cechą niezmienną. Również człowiek nie rodzi się z niską samooceną. W wielu przypadkach niskie poczucie własnej wartości ma źródło w dzieciństwie. Tego powodem jest nieodpowiednie zachowanie i postawa rodziców. Do takiej sytuacji mogła przyczynić się krytyka, agresja, wytykanie błędów przez dorosłych oraz stawianie zbyt wygórowanych wymagań (K. Kubiak 2016, s. 5).

Cechy osobowości u osoby z niską samooceną

Do najczęściej występujących cech u ludzi z niską samooceną jest (K. Kubiak 2016, s. 8):

  • tendencja poddawania się, bardzo często z osoby z niską samooceną już na starcie wykonywania zadania nie wierzą w jego pozytywne zakończenie,
  • boją się zmian i nowych rzeczy sytuacji, strach przed nieznanym,
  • strach i trudność w podejmowaniu własnych decyzji,
  • brak poczucia bezpieczeństwa,
  • strach przed poniżeniem, takie osoby bardzo rzadko w towarzystwie wypowiadają się czy mówią swoje zdanie, gdyż boją się wyśmiania i odrzucenia przez innych ludzi,
  • brak pewności siebie,
  • poczucie nieakceptacji przez innych.

Zarządzanie zasobami ludzkimi a poczucie własnej wartości

Osobowość, cechy charakteru w znacznym stopniu są istotnymi czynnikami wyboru stylu kierowania przez menadżerów. Kierownik, który potrzebuje akceptacji swoich wyborów, potrzeby uznania i poczucia wsparcia przejawia tendencję do korzystania ze misjonarskiego stylu kierowania . Ten styl kierowania cechuje się brakiem umiejętności radzenia z sobie problemami i planowania. Kierownik potrzebuje kontaktu ze swoimi pracownikami i ich wsparcia w działaniu. W wielu przypadkach stroni od konfliktów i problemów, co skutkuje niewłaściwą realizacją celów, obojętnością i brakiem zainteresowania końcowymi rezultatami pracy (Peplińska A., Połomski P., Bajko M. 2015, s. 140).

Niska samoocena u pracownika

Pracownik o niskim poczuciu własnej wartości w wielu przypadkach nie jest wydajny, efektywny i nie skupia całej swojej uwagi na wyznaczonym celu. Niejednokrotnie nie radzi sobie z nowymi sytuacjami, zadaniami i współpracownikami. Często ma problem z rozwiązywaniem problemów i samodzielnym podejmowaniu decyzji. Również praca w trudnych warunkach sprawia mu trudność.

Zatem ważne jest, aby takiego pracownika motywować do pracy. Motywować pracownika można na wiele sposobów, jednak pracownicy z niską samooceną potrzebują szczególnych motywatorów. Jednym z najważniejszych motywatorów są szkolenia i kursy, gdyż poszerzają wiedzę, co wiąże się z większą pewnością siebie i swoich umiejętności. Istotnym bodźcem do motywacji pracownika jest awans, który zachęca pracownika do pracy i motywuje do rozwijania. Powoduje u pracownika poczucie uznania przez przełożonego i podnosi jego samoocenę (M. Mazur, s. 174).

Budowanie własnej wartości

Aby człowiek potrafił zmienić poczucie własnej wartości musi zrozumieć czynniki, na których się opiera. Podstawami poczucia własnej wartości są:

  1. Bezwarunkowa wartość
  2. Miłość
  3. Wzrastanie

Te trzy czynniki są bardzo istotne, ale kluczowa jest ich kolejność. Poczucie własnej wartości skupia się w pierwszej kolejności na wartości, w późniejszym etapie na miłości a następnie na wzrastaniu. Wzrastanie dotyczy posuwania się we właściwym kierunku, oznacza pozytywne występujące zmiany u człowieka. Wiele osób podczas pracy nad sobą próbuje zmienić przebieg, jednak bez podstaw takich jak miłość i bezwarunkowa wartość poczucie własnej wartości nie funkcjonuje poprawnie (Glenn R. Schiraldi 2007, s. 51).

Bibliografia

Autor: Natalia Dobranowska