Logistyka transportu: Różnice pomiędzy wersjami
m (Infobox update) |
(LinkTitles.) |
||
Linia 18: | Linia 18: | ||
==Aspekty logistyki transportu== | ==Aspekty logistyki transportu== | ||
Na logistykę transportu możemy spojrzeć pod kątem dwóch, podstawowych zagadnień - jednym z nich będzie sprawność przepływu dóbr materialnych, natomiast drugi to minimalizacja kosztów wspomnianego przepływu. | Na logistykę transportu możemy spojrzeć pod kątem dwóch, podstawowych zagadnień - jednym z nich będzie [[sprawność]] przepływu dóbr materialnych, natomiast drugi to minimalizacja kosztów wspomnianego przepływu. | ||
"Sprawność przepływu to dostarczenie produktu we właściwym czasie, do odpowiedniego miejsca, zgodnie z dyspozycjami dysponenta, tj. dostawcy lub odbiorcy" (C.Skowronek, Z.Sarjusz-Wolski 2008 s. 85). Należy tu wspomnieć również o tym iż z punktu widzenia logistyka wysoka efektywność dostaw oraz ich niezawodność jest szczególnie pożądana, zarówno ze względu na maksymalne usprawnienie wszelkich procesów logistycznych przedsiębiorstwa, jak i przez związane z tym zmniejszenie kosztów. | "Sprawność przepływu to dostarczenie produktu we właściwym czasie, do odpowiedniego miejsca, zgodnie z dyspozycjami dysponenta, tj. dostawcy lub odbiorcy" (C.Skowronek, Z.Sarjusz-Wolski 2008 s. 85). Należy tu wspomnieć również o tym iż z punktu widzenia logistyka wysoka [[efektywność]] dostaw oraz ich [[niezawodność]] jest szczególnie pożądana, zarówno ze względu na maksymalne usprawnienie wszelkich procesów logistycznych przedsiębiorstwa, jak i przez związane z tym zmniejszenie kosztów. | ||
Wspomniana wyżej minimalizacja kosztów może zostać osiągnięta zarówno przez wybór jak najbardziej ekonomicznego środka transportu jak i poprzez zoptymalizowanie czasu oraz tras transportu. (C.Skowronek, Z.Sarjusz-Wolski 2008, s. 86) | Wspomniana wyżej minimalizacja kosztów może zostać osiągnięta zarówno przez wybór jak najbardziej ekonomicznego środka transportu jak i poprzez zoptymalizowanie czasu oraz tras transportu. (C.Skowronek, Z.Sarjusz-Wolski 2008, s. 86) | ||
<google>t</google> | <google>t</google> | ||
==Transport== | ==Transport== | ||
Sam transport jest najważniejszym zagadnieniem logistycznym w większości przedsiębiorstw. „Szacuje się, że około 80% wszystkich funkcji logistycznych stanowią problemy transportowe, to znaczy gospodarka magazynowa, składowanie, przewóz materiałów i wyrobów gotowych, lokalizacja centrów zaopatrzeniowych i dystrybucyjnych, dostępność i wykorzystanie środków transportu, stosowanie odpowiednich technologii transportowych, jednostkowanie ładunków, organizacja transportu.” (Koźlak A. 2009) | Sam transport jest najważniejszym zagadnieniem logistycznym w większości przedsiębiorstw. „Szacuje się, że około 80% wszystkich funkcji logistycznych stanowią problemy transportowe, to znaczy [[gospodarka]] magazynowa, składowanie, przewóz materiałów i wyrobów gotowych, lokalizacja centrów zaopatrzeniowych i dystrybucyjnych, [[dostępność]] i wykorzystanie środków transportu, stosowanie odpowiednich technologii transportowych, jednostkowanie ładunków, [[organizacja]] transportu.” (Koźlak A. 2009) | ||
„Wyróżnia się następujące, podstawowe rodzaje systemów transportowych: | „Wyróżnia się następujące, podstawowe rodzaje systemów transportowych: | ||
*czynny – zbiór technicznych środków transportu, | *czynny – zbiór technicznych środków transportu, | ||
Linia 38: | Linia 38: | ||
W infrastrukturze transportowej wyróżniamy pięć gałęzi transportu: | W infrastrukturze transportowej wyróżniamy pięć gałęzi transportu: | ||
*transport lotniczy | *[[transport lotniczy]] | ||
*żegluga śródlądowa i morska | *żegluga śródlądowa i morska | ||
*transport śródlądowy | *transport śródlądowy | ||
*transport rurociągowy | *transport rurociągowy | ||
*transport kolejowy | *[[transport kolejowy]] | ||
Przy czym ostatnie trzy z wymienionych gałęzi mają największe znaczenie w krajowym przewozie ładunków. Żegluga stosowana jest najczęściej w przypadku transportu zagranicznego, natomiast transport lotniczy stosowany jest wciąż znacznie rzadziej od pozostałych gałęzi (wynika to głównie z wysokich kosztów transportu). | Przy czym ostatnie trzy z wymienionych gałęzi mają największe znaczenie w krajowym przewozie ładunków. Żegluga stosowana jest najczęściej w przypadku transportu zagranicznego, natomiast transport lotniczy stosowany jest wciąż znacznie rzadziej od pozostałych gałęzi (wynika to głównie z wysokich kosztów transportu). | ||
==Transport wewnętrzny== | ==Transport wewnętrzny== | ||
Zagadnienie to odgrywa niezwykle ważną rolę w procesach logistycznych. Wynika to, w dużej mierze, z jego ogromnego wpływu na magazynowanie oraz sprawny przepływ materiałów w przedsiębiorstwie. Co prawda dzięki rozwojowi koncepcji logistycznych (''kanban'', ''just in time'') firmy mogą próbować zminimalizować poziom magazynowanych wyrobów oraz materiałów, jednak w dużych przedsiębiorstwach produkcyjnych lub obróbczo-montażowych niemożliwa jest całkowita rezygnacja z baz magazynowych. | Zagadnienie to odgrywa niezwykle ważną rolę w procesach logistycznych. Wynika to, w dużej mierze, z jego ogromnego wpływu na magazynowanie oraz sprawny przepływ materiałów w przedsiębiorstwie. Co prawda dzięki rozwojowi koncepcji logistycznych (''[[kanban]]'', ''[[just in time]]'') firmy mogą próbować zminimalizować poziom magazynowanych wyrobów oraz materiałów, jednak w dużych przedsiębiorstwach produkcyjnych lub obróbczo-montażowych niemożliwa jest całkowita rezygnacja z baz magazynowych. | ||
W transporcie wewnętrznym rozróżnić możemy '''transport bliski''' („który związany jest z dostarczeniem surowców, półfabrykatów, materiałów oraz z wywozem gotowych wyrobów i odpadów” (Piecuch-Urbańczyk B., 2018)) oraz '''transport zakładowy''' (dotyczący „całości przewozu materiałów na terenie zakładu” (Piecuch-Urbańczyk B., 2018)). | W transporcie wewnętrznym rozróżnić możemy '''transport bliski''' („który związany jest z dostarczeniem surowców, półfabrykatów, materiałów oraz z wywozem gotowych wyrobów i odpadów” (Piecuch-Urbańczyk B., 2018)) oraz '''transport zakładowy''' (dotyczący „całości przewozu materiałów na terenie zakładu” (Piecuch-Urbańczyk B., 2018)). | ||
== Ocena efektywności== | == Ocena efektywności== | ||
Przez wzgląd na to, jak istotną rolę pełni logistyka transportu w całym procesie logistycznym przedsiębiorstwa, konieczna jest możliwość oceny efektywności tego podsystemu. W związku z tym rozróżnić możemy następującą systematykę mierników:(Łukasik Z., Olszańska S. 2016 s.644, s.645) | Przez wzgląd na to, jak istotną rolę pełni logistyka transportu w całym procesie logistycznym przedsiębiorstwa, konieczna jest możliwość oceny efektywności tego podsystemu. W związku z tym rozróżnić możemy następującą systematykę mierników:(Łukasik Z., Olszańska S. 2016 s.644, s.645) | ||
#"mierniki strukturalne i ramowe: wielkość masy wolumenu trans-portowego, zlecenie transportu na jeden przewóz, liczba przejechanych kilometrów, liczba napraw, liczba pracowników trans-portu, zdolność transportowa pojazdów, koszty transportu. | #"mierniki strukturalne i ramowe: wielkość masy wolumenu trans-portowego, zlecenie transportu na jeden przewóz, liczba przejechanych kilometrów, liczba napraw, liczba pracowników trans-portu, [[zdolność]] transportowa pojazdów, [[koszty]] transportu. | ||
#mierniki gospodarności: koszty transportu na jedno zlecenie transportowe, przeciętne koszty transportu na jednostkę ciężaru, koszty na tonokilometr, udział kosztów transportu w kosztach produkcji, przeciętne koszty zakładowe środków transportu własnego, przeciętne koszty konserwacji i utrzymania w sprawności środków transportu na jednostkę czasu. | #mierniki gospodarności: koszty transportu na jedno [[zlecenie transportowe]], przeciętne koszty transportu na jednostkę ciężaru, koszty na tonokilometr, [[udział]] kosztów transportu w kosztach produkcji, przeciętne koszty zakładowe środków transportu własnego, przeciętne koszty konserwacji i utrzymania w sprawności środków transportu na jednostkę czasu. | ||
#mierniki jakościowe: stopień obsługi, dotrzymanie terminu, częstotliwość uszkodzeń.” | #mierniki jakościowe: stopień obsługi, dotrzymanie terminu, częstotliwość uszkodzeń.” | ||
Wersja z 04:43, 20 maj 2020
Logistyka transportu |
---|
Polecane artykuły |
Logistyka transportu - należy do podstawowych zadań i procesów logistycznych realizowanych w przedsiębiorstwie. Zajmuje się planowaniem i optymalizacją przemieszczania ładunków, lecz do jej elementów zaliczyć można także spedycję oraz bazę magazynową. Jednym z najważniejszych celów logistyki transportu jest dostarczenie określonego produktu, w określone miejsce, w określonym czasie.
Aspekty logistyki transportu
Na logistykę transportu możemy spojrzeć pod kątem dwóch, podstawowych zagadnień - jednym z nich będzie sprawność przepływu dóbr materialnych, natomiast drugi to minimalizacja kosztów wspomnianego przepływu. "Sprawność przepływu to dostarczenie produktu we właściwym czasie, do odpowiedniego miejsca, zgodnie z dyspozycjami dysponenta, tj. dostawcy lub odbiorcy" (C.Skowronek, Z.Sarjusz-Wolski 2008 s. 85). Należy tu wspomnieć również o tym iż z punktu widzenia logistyka wysoka efektywność dostaw oraz ich niezawodność jest szczególnie pożądana, zarówno ze względu na maksymalne usprawnienie wszelkich procesów logistycznych przedsiębiorstwa, jak i przez związane z tym zmniejszenie kosztów. Wspomniana wyżej minimalizacja kosztów może zostać osiągnięta zarówno przez wybór jak najbardziej ekonomicznego środka transportu jak i poprzez zoptymalizowanie czasu oraz tras transportu. (C.Skowronek, Z.Sarjusz-Wolski 2008, s. 86)
Transport
Sam transport jest najważniejszym zagadnieniem logistycznym w większości przedsiębiorstw. „Szacuje się, że około 80% wszystkich funkcji logistycznych stanowią problemy transportowe, to znaczy gospodarka magazynowa, składowanie, przewóz materiałów i wyrobów gotowych, lokalizacja centrów zaopatrzeniowych i dystrybucyjnych, dostępność i wykorzystanie środków transportu, stosowanie odpowiednich technologii transportowych, jednostkowanie ładunków, organizacja transportu.” (Koźlak A. 2009) „Wyróżnia się następujące, podstawowe rodzaje systemów transportowych:
- czynny – zbiór technicznych środków transportu,
- bierny – zbiory szlaków transportowych, wielkość i rozmieszczenie ładunków oraz urządzenia
warunkujące prawidłowe funkcjonowanie środków transportowych. Wymogi stawiane transportowi przez logistykę:
- taniość,
- terminowość dostaw,
- niezawodność,
- duża częstotliwość dostaw,
- bezpieczny transport,
- obsługa małych przesyłek,
- sprawna organizacja przewozów.” (Woźniak D., Kukiełka D. 2011, s.439)
W infrastrukturze transportowej wyróżniamy pięć gałęzi transportu:
- transport lotniczy
- żegluga śródlądowa i morska
- transport śródlądowy
- transport rurociągowy
- transport kolejowy
Przy czym ostatnie trzy z wymienionych gałęzi mają największe znaczenie w krajowym przewozie ładunków. Żegluga stosowana jest najczęściej w przypadku transportu zagranicznego, natomiast transport lotniczy stosowany jest wciąż znacznie rzadziej od pozostałych gałęzi (wynika to głównie z wysokich kosztów transportu).
Transport wewnętrzny
Zagadnienie to odgrywa niezwykle ważną rolę w procesach logistycznych. Wynika to, w dużej mierze, z jego ogromnego wpływu na magazynowanie oraz sprawny przepływ materiałów w przedsiębiorstwie. Co prawda dzięki rozwojowi koncepcji logistycznych (kanban, just in time) firmy mogą próbować zminimalizować poziom magazynowanych wyrobów oraz materiałów, jednak w dużych przedsiębiorstwach produkcyjnych lub obróbczo-montażowych niemożliwa jest całkowita rezygnacja z baz magazynowych. W transporcie wewnętrznym rozróżnić możemy transport bliski („który związany jest z dostarczeniem surowców, półfabrykatów, materiałów oraz z wywozem gotowych wyrobów i odpadów” (Piecuch-Urbańczyk B., 2018)) oraz transport zakładowy (dotyczący „całości przewozu materiałów na terenie zakładu” (Piecuch-Urbańczyk B., 2018)).
Ocena efektywności
Przez wzgląd na to, jak istotną rolę pełni logistyka transportu w całym procesie logistycznym przedsiębiorstwa, konieczna jest możliwość oceny efektywności tego podsystemu. W związku z tym rozróżnić możemy następującą systematykę mierników:(Łukasik Z., Olszańska S. 2016 s.644, s.645)
- "mierniki strukturalne i ramowe: wielkość masy wolumenu trans-portowego, zlecenie transportu na jeden przewóz, liczba przejechanych kilometrów, liczba napraw, liczba pracowników trans-portu, zdolność transportowa pojazdów, koszty transportu.
- mierniki gospodarności: koszty transportu na jedno zlecenie transportowe, przeciętne koszty transportu na jednostkę ciężaru, koszty na tonokilometr, udział kosztów transportu w kosztach produkcji, przeciętne koszty zakładowe środków transportu własnego, przeciętne koszty konserwacji i utrzymania w sprawności środków transportu na jednostkę czasu.
- mierniki jakościowe: stopień obsługi, dotrzymanie terminu, częstotliwość uszkodzeń.”
Bibliografia
- Koźlak. A (2009) Transport w logistyce, a logistyka w transporcie "Logistyka", nr 2/2009
- Łukasik Z., Olszańska S.(2016) Kształtowanie kosztów międzynarodowej obsługi transportowej w systemie just-in–time, „Autobusy”, nr 6/2016
- Piecuch-Urbańczyk B. (2018) System transportowy w przedsiębiorstwie produkcyjnym
- Rzeczyński B. (2004) Technologia i logistyka transportu a dynamika przestrzeni ekonomicznej miasta “Logistyka”, nr 2/2004
- Skowronek C., Sarjusz-Wolski Z., (2008) Logistyka w przedsiębiorstwie, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa
- Twaróg J. Logistyczne wskaźniki oceny transportu w przedsiębiorstwie produkcyjnym „Logistyka”, nr 2/2004
- Woźniak D., Kukiełka D., (2011), Niektóre aspekty logistyki transportu, „Autobusy”, nr 5/2011
Autor: Paulina Marszałek