Konwencja CMR: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Infobox update)
 
(LinkTitles.)
Linia 16: Linia 16:




''' Konwencja CMR'''- (fr. Convention relative au contrat de transport international de marchandises par route, ang. Convention on the Contract for the International Carriage of Goods by Road). Konwencja sporządzona w Genewie dnia 19 maja 1956 r., jest aktem prawnym o randze międzynarodowej. Akt ten reguluje w sposób jednolity zasady międzynarodowego [[Transport|transportu]] drogowego towarów, przede wszystkim w zakresie dokumentacji transportu oraz odpowiedzialności [[Spedytor|spedytora]]. Opracowano w jednym wydaniu w języku francuskim i angielskim. (Dz.U. 1962 Nr 49 poz. 238)
''' Konwencja CMR'''- (fr. Convention relative au contrat de [[transport]] international de marchandises par route, ang. Convention on the Contract for the International Carriage of Goods by Road). Konwencja sporządzona w Genewie dnia 19 maja 1956 r., jest aktem prawnym o randze międzynarodowej. Akt ten reguluje w sposób jednolity zasady międzynarodowego [[Transport|transportu]] drogowego [[towarów]], przede wszystkim w zakresie dokumentacji transportu oraz odpowiedzialności [[Spedytor|spedytora]]. Opracowano w jednym wydaniu w języku francuskim i angielskim. (Dz.U. 1962 Nr 49 poz. 238)


==Konwencji CMR a prawo krajowe==
==Konwencji CMR a prawo krajowe==
Art. 8 ust.1 brzmi: "Konstytucja jest najwyższym prawem Rzeczypospolitej Polskiej.” (Dz. U. z 1997 r. Nr 78, poz. 483).
Art. 8 ust.1 brzmi: "[[Konstytucja]] jest najwyższym prawem Rzeczypospolitej Polskiej.” (Dz. U. z 1997 r. Nr 78, poz. 483).


Natomiast art. 8 ust. 2 mówi nam,że: "Przepisy Konstytucji stosuje się bezpośrednio, chyba że Konstytucja stanowi inaczej.” (Dz. U. z 1997 r. Nr 78, poz. 483).
Natomiast art. 8 ust. 2 mówi nam,że: "Przepisy Konstytucji stosuje się bezpośrednio, chyba że Konstytucja stanowi inaczej.” (Dz. U. z 1997 r. Nr 78, poz. 483).


P. Tuleja w rozdziale o źródłach prawa napisał: "Z powyższego wynika, iż wszystkie akty prawne powinny być zgodne z Konstytucją, a w razie wątpliwości w tym względzie ocenia się tę zgodność, biorąc za podstawy jednoznacznie brzmiące normy Konstytucji.” (P. Sarnecki i in. 2014, s. 51).
P. Tuleja w rozdziale o źródłach prawa napisał: "Z powyższego wynika, iż wszystkie [[akty prawne]] powinny być zgodne z Konstytucją, a w razie wątpliwości w tym względzie ocenia się tę zgodność, biorąc za podstawy jednoznacznie brzmiące [[normy]] Konstytucji.” (P. Sarnecki i in. 2014, s. 51).
<google>t</google>
<google>t</google>


Zdaniem Krzysztofa Wesołowskiego: "Przepis art. 91 ust. 1 Konstytucji z kolei stanowi, że ratyfikowana umowa międzynarodowa, po jej ogłoszeniu w Dzienniku Ustaw Rzeczpospolitej Polskiej, stanowi część krajowego porządku prawnego i jest bezpośrednio stosowana, chyba że jej stosowanie jest uzależnione od wydania ustawy (co w przypadku konwencji CMR nie ma miejsca). Jednocześnie, zgodnie z postanowieniem art. 91 ust. 2 Konstytucji, umowa międzynarodowa ratyfikowana za uprzednią zgodą wyrażoną w ustawie ma pierwszeństwo przed ustawą, jeżeli ustawy tej nie da się pogodzić z umową. "(K.Wesołowski 2015, s. 47).
Zdaniem Krzysztofa Wesołowskiego: "Przepis art. 91 ust. 1 Konstytucji z kolei stanowi, że ratyfikowana [[umowa]] międzynarodowa, po jej ogłoszeniu w Dzienniku Ustaw Rzeczpospolitej Polskiej, stanowi część krajowego porządku prawnego i jest bezpośrednio stosowana, chyba że jej stosowanie jest uzależnione od wydania ustawy (co w przypadku konwencji CMR nie ma miejsca). Jednocześnie, zgodnie z postanowieniem art. 91 ust. 2 Konstytucji, [[umowa międzynarodowa]] ratyfikowana za uprzednią zgodą wyrażoną w ustawie ma pierwszeństwo przed ustawą, jeżeli ustawy tej nie da się pogodzić z umową. "(K.Wesołowski 2015, s. 47).


"Bezpośrednie stosowanie oznacza przede wszystkim związanie postanowieniami umowy organów władzy publicznej, konieczność wydawania rozstrzygnięć również o postanowienia tych umów.” (P. Sarnecki i in. 2014, s. 55).
"Bezpośrednie stosowanie oznacza przede wszystkim związanie postanowieniami umowy organów władzy publicznej, konieczność wydawania rozstrzygnięć również o postanowienia tych umów.” (P. Sarnecki i in. 2014, s. 55).
Linia 43: Linia 43:
[[Przewoźnik|Przewoźnik]]:(Dz.U. 1962 Nr 49 poz. 238)
[[Przewoźnik|Przewoźnik]]:(Dz.U. 1962 Nr 49 poz. 238)


a)odpowiedzialny jest za własne działanie oraz zaniedbana, swoich pracowników oraz wszystkich osób uczestniczących w procesie wykonania danego transportu,
a)odpowiedzialny jest za własne [[działanie]] oraz zaniedbana, swoich pracowników oraz wszystkich osób uczestniczących w procesie wykonania danego transportu,


b)jest odpowiedzialny za całkowite lub częściowe przepadnięcie albo zniszczenie towaru, które miało miejsce w czasie dostawy, a także za jej opóźnienie,
b)jest odpowiedzialny za całkowite lub częściowe przepadnięcie albo zniszczenie towaru, które miało miejsce w czasie dostawy, a także za jej opóźnienie,
Linia 49: Linia 49:
c)zwolniony jest z tej odpowiedzialności w razie losowych sytuacji, którym nie był w stanie zapobiec lub też w razie wady towaru,
c)zwolniony jest z tej odpowiedzialności w razie losowych sytuacji, którym nie był w stanie zapobiec lub też w razie wady towaru,


d)jest również zwolniony z odpowiedzialności w przypadku kiedy przepadnięcie lub zniszczenie ładunku zaistniało ze szczególnego zagrożenia było rezultatem: (konwencja CMR, art. 17, ust.4)
d)jest również zwolniony z odpowiedzialności w przypadku kiedy przepadnięcie lub zniszczenie ładunku zaistniało ze szczególnego [[zagrożenia]] było rezultatem: (konwencja CMR, art. 17, ust.4)
*"użycie pojazdów otwartych i nie przykrytych opończą, jeżeli to użycie było wyraźnie uzgodnione i zaznaczone w liście przewozowym;”
*"użycie pojazdów otwartych i nie przykrytych opończą, jeżeli to użycie było wyraźnie uzgodnione i zaznaczone w liście przewozowym;”
*"brak lub wadliwe opakowanie, jeżeli towary, ze względu na swe naturalne właściwości, w razie braku lub wadliwego opakowania, narażone są na zaginięcie lub uszkodzenie;”  
*"brak lub wadliwe [[opakowanie]], jeżeli [[towary]], ze względu na swe naturalne właściwości, w razie braku lub wadliwego [[opakowania]], narażone są na zaginięcie lub uszkodzenie;”  
*"manipulowanie, ładowanie, rozmieszczenie lub wyładowanie towaru przez nadawcę lub przez odbiorcę albo przez osoby działające na rachunek nadawcy lub odbiorcy;”
*"manipulowanie, ładowanie, rozmieszczenie lub wyładowanie towaru przez nadawcę lub przez odbiorcę albo przez osoby działające na [[rachunek]] nadawcy lub odbiorcy;”
*"naturalne właściwości niektórych towarów, mogące powodować całkowite lub częściowe ich zaginięcie albo uszkodzenie, w szczególności przez połamanie, rdzę, samoistne wewnętrzne zepsucie, wyschnięcie, wyciek, normalny ubytek lub działanie robactwa i gryzoni;”
*"naturalne właściwości niektórych towarów, mogące powodować całkowite lub częściowe ich zaginięcie albo uszkodzenie, w szczególności przez połamanie, rdzę, samoistne wewnętrzne zepsucie, wyschnięcie, wyciek, normalny ubytek lub działanie robactwa i gryzoni;”
*"niedostateczność lub wadliwość cech lub numerów na sztukach przesyłki;”
*"niedostateczność lub wadliwość cech lub numerów na sztukach przesyłki;”
Linia 63: Linia 63:
b)zawiera między innymi:
b)zawiera między innymi:
* datę i miejsce wystawienia,
* datę i miejsce wystawienia,
* dane [[Nadawca|nadawcy]], przewoźnika oraz odbiorcy,
* [[dane]] [[Nadawca|nadawcy]], przewoźnika oraz odbiorcy,
* informacje dotyczące lokalizacji i czasu nadania oraz odbioru przesyłki,
* [[informacje]] dotyczące lokalizacji i czasu nadania oraz odbioru przesyłki,
* informacje dotyczące transportowanego towaru,
* informacje dotyczące transportowanego towaru,
* opłaty związane z transportem,  
* opłaty związane z transportem,  
c)może również zawierać na przykład:
c)może również zawierać na przykład:
* restrykcje dotyczące przeładunku,
* restrykcje dotyczące przeładunku,
* opłaty, które ponosi nadawca,
* opłaty, które ponosi [[nadawca]],
* zaplanowany czas dostarczenia przesyłki,
* zaplanowany czas dostarczenia przesyłki,
* spis dokumentów, które otrzymał przewoźnik,
* spis dokumentów, które otrzymał [[przewoźnik]],


==Bibliografia==
==Bibliografia==
Linia 78: Linia 78:
*[http://dziennikustaw.gov.pl/du/1962/s/49/238 ''Konwencja o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR) i Protokół podpisania, sporządzone w Genewie dnia 19 maja 1956 r.''], (Dz.U. 1962 Nr 49 poz. 238)
*[http://dziennikustaw.gov.pl/du/1962/s/49/238 ''Konwencja o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR) i Protokół podpisania, sporządzone w Genewie dnia 19 maja 1956 r.''], (Dz.U. 1962 Nr 49 poz. 238)
* Marciniak-Neider D., Neider J. (red.) (2011). PODRĘCZNIK SPEDYTORA, Polska Izba Spedycji i Logistyki, Gdynia,
* Marciniak-Neider D., Neider J. (red.) (2011). PODRĘCZNIK SPEDYTORA, Polska Izba Spedycji i Logistyki, Gdynia,
* Sarnecki P. (red.) (2014). ''Prawo konstytucyjne RP'', C. H. BECK, Warszawa,
* Sarnecki P. (red.) (2014). ''[[Prawo]] konstytucyjne RP'', C. H. BECK, Warszawa,
* Wesołowski K. (2015). [http://www.wzieu.pl/zn/885/ZN_885.pdf Kwalifikacja prawna umów zawieranych w transporcie samochodowym] ''PROBLEMY TRANSPORTU I LOGISTYKI'' Nr 31, s. 181
* Wesołowski K. (2015). [http://www.wzieu.pl/zn/885/ZN_885.pdf Kwalifikacja prawna umów zawieranych w transporcie samochodowym] ''PROBLEMY TRANSPORTU I LOGISTYKI'' Nr 31, s. 181
* Wesołowski K. (2013). [https://www.gandalf.com.pl/files/products/texts/327640.pdf UMOWA MIĘDZYNARODOWEGO PRZEWOZU DROGOWEGO TOWARÓW NA PODSTAWIE CMR], Wolters Kluwer Polska, Warszawa,
* Wesołowski K. (2013). [https://www.gandalf.com.pl/files/products/texts/327640.pdf UMOWA MIĘDZYNARODOWEGO PRZEWOZU DROGOWEGO TOWARÓW NA PODSTAWIE CMR], Wolters Kluwer Polska, Warszawa,

Wersja z 02:25, 20 maj 2020

Konwencja CMR
Polecane artykuły


Konwencja CMR- (fr. Convention relative au contrat de transport international de marchandises par route, ang. Convention on the Contract for the International Carriage of Goods by Road). Konwencja sporządzona w Genewie dnia 19 maja 1956 r., jest aktem prawnym o randze międzynarodowej. Akt ten reguluje w sposób jednolity zasady międzynarodowego transportu drogowego towarów, przede wszystkim w zakresie dokumentacji transportu oraz odpowiedzialności spedytora. Opracowano w jednym wydaniu w języku francuskim i angielskim. (Dz.U. 1962 Nr 49 poz. 238)

Konwencji CMR a prawo krajowe

Art. 8 ust.1 brzmi: "Konstytucja jest najwyższym prawem Rzeczypospolitej Polskiej.” (Dz. U. z 1997 r. Nr 78, poz. 483).

Natomiast art. 8 ust. 2 mówi nam,że: "Przepisy Konstytucji stosuje się bezpośrednio, chyba że Konstytucja stanowi inaczej.” (Dz. U. z 1997 r. Nr 78, poz. 483).

P. Tuleja w rozdziale o źródłach prawa napisał: "Z powyższego wynika, iż wszystkie akty prawne powinny być zgodne z Konstytucją, a w razie wątpliwości w tym względzie ocenia się tę zgodność, biorąc za podstawy jednoznacznie brzmiące normy Konstytucji.” (P. Sarnecki i in. 2014, s. 51).

Zdaniem Krzysztofa Wesołowskiego: "Przepis art. 91 ust. 1 Konstytucji z kolei stanowi, że ratyfikowana umowa międzynarodowa, po jej ogłoszeniu w Dzienniku Ustaw Rzeczpospolitej Polskiej, stanowi część krajowego porządku prawnego i jest bezpośrednio stosowana, chyba że jej stosowanie jest uzależnione od wydania ustawy (co w przypadku konwencji CMR nie ma miejsca). Jednocześnie, zgodnie z postanowieniem art. 91 ust. 2 Konstytucji, umowa międzynarodowa ratyfikowana za uprzednią zgodą wyrażoną w ustawie ma pierwszeństwo przed ustawą, jeżeli ustawy tej nie da się pogodzić z umową. "(K.Wesołowski 2015, s. 47).

"Bezpośrednie stosowanie oznacza przede wszystkim związanie postanowieniami umowy organów władzy publicznej, konieczność wydawania rozstrzygnięć również o postanowienia tych umów.” (P. Sarnecki i in. 2014, s. 55).

Konwencji CMR

a)Niniejszą Konwencję o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR) stosuje się do: (Dz.U. 1962 Nr 49 poz. 238)

  • zarobkowego przewozu drogowego towarów pojazdami, pomiędzy dwoma różnymi krajami,
  • przewozów realizowanych przez rządowe instytucje, organizacje lub państwa,
  • transportu intermodalnego(w razie braku przeładunku),

b)Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR) nie stosuje się do:

  • transportu ciał zmarłych,
  • przedmiotów przesiedlenia,
  • transportu realizowanego w ramach międzynarodowych umów pocztowych,

Odpowiedzialność przewoźnika

Przewoźnik:(Dz.U. 1962 Nr 49 poz. 238)

a)odpowiedzialny jest za własne działanie oraz zaniedbana, swoich pracowników oraz wszystkich osób uczestniczących w procesie wykonania danego transportu,

b)jest odpowiedzialny za całkowite lub częściowe przepadnięcie albo zniszczenie towaru, które miało miejsce w czasie dostawy, a także za jej opóźnienie,

c)zwolniony jest z tej odpowiedzialności w razie losowych sytuacji, którym nie był w stanie zapobiec lub też w razie wady towaru,

d)jest również zwolniony z odpowiedzialności w przypadku kiedy przepadnięcie lub zniszczenie ładunku zaistniało ze szczególnego zagrożenia było rezultatem: (konwencja CMR, art. 17, ust.4)

  • "użycie pojazdów otwartych i nie przykrytych opończą, jeżeli to użycie było wyraźnie uzgodnione i zaznaczone w liście przewozowym;”
  • "brak lub wadliwe opakowanie, jeżeli towary, ze względu na swe naturalne właściwości, w razie braku lub wadliwego opakowania, narażone są na zaginięcie lub uszkodzenie;”
  • "manipulowanie, ładowanie, rozmieszczenie lub wyładowanie towaru przez nadawcę lub przez odbiorcę albo przez osoby działające na rachunek nadawcy lub odbiorcy;”
  • "naturalne właściwości niektórych towarów, mogące powodować całkowite lub częściowe ich zaginięcie albo uszkodzenie, w szczególności przez połamanie, rdzę, samoistne wewnętrzne zepsucie, wyschnięcie, wyciek, normalny ubytek lub działanie robactwa i gryzoni;”
  • "niedostateczność lub wadliwość cech lub numerów na sztukach przesyłki;”
  • "przewóz żywych zwierząt”

Umowa przewozu

List przewozowy: (Dz.U. 1962 Nr 49 poz. 238)

a)jest dowodem zawarcia umowy przewozu (wystawiany w trzech oryginalnych egzemplarzach, z podpisami nadawcy oraz przewoźnika: jeden egzemplarz dla nadawcy, drugi towarzyszy przesyłce, zaś trzeci zatrzymany jest przez przewoźnika.), b)zawiera między innymi:

  • datę i miejsce wystawienia,
  • dane nadawcy, przewoźnika oraz odbiorcy,
  • informacje dotyczące lokalizacji i czasu nadania oraz odbioru przesyłki,
  • informacje dotyczące transportowanego towaru,
  • opłaty związane z transportem,

c)może również zawierać na przykład:

  • restrykcje dotyczące przeładunku,
  • opłaty, które ponosi nadawca,
  • zaplanowany czas dostarczenia przesyłki,
  • spis dokumentów, które otrzymał przewoźnik,

Bibliografia

Autor: Mateusz Podgórski