Komercjalizacja: Różnice pomiędzy wersjami
m (Infobox update) |
(LinkTitles.) |
||
Linia 16: | Linia 16: | ||
'''Komercjalizacja '''– proces który polega na przekształceniu państwowych przedsiębiorstw w spółkę. Jeśli ustawowe przepisy nie stanowią inaczej, przeobrażone w spółkę przedsiębiorstwo wchodzi we wszystkie prawne stosunki, bez względu na prawny charakter tychże stosunków, | '''Komercjalizacja '''– [[proces]] który polega na przekształceniu państwowych przedsiębiorstw w spółkę. Jeśli ustawowe przepisy nie stanowią inaczej, przeobrażone w spółkę [[przedsiębiorstwo]] wchodzi we wszystkie prawne stosunki, bez względu na prawny charakter tychże stosunków, | ||
== Cel Komercjalizacji== | == Cel Komercjalizacji== | ||
Prywatyzacja polega na: | [[Prywatyzacja]] polega na: | ||
# Nabywaniu udziałów lub akcji Skarbu Państwa w powstałych spółkach w rezultacie powstania komercjalizacji poprzez inne osoby z wyłączeniem Skarbu Państwa | # Nabywaniu udziałów lub akcji Skarbu Państwa w powstałych spółkach w rezultacie powstania komercjalizacji poprzez inne osoby z wyłączeniem Skarbu Państwa | ||
# Władaniu wszystkim majątkiem materialnym i niematerialnym wchodzącym w składniki tego przedsiębiorstwa lub powstałej spółki która powstała w rezultacie komercjalizacji na zasadach które są określone ustawą poprzez: | # Władaniu wszystkim majątkiem materialnym i niematerialnym wchodzącym w składniki tego przedsiębiorstwa lub powstałej spółki która powstała w rezultacie komercjalizacji na zasadach które są określone ustawą poprzez: | ||
Linia 40: | Linia 40: | ||
Komercjalizacja mająca na celu dokonanie wierzytelności konwersji może być przekształcone w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością przez ministra Skarbu Państwa, z udziałem wierzycieli jak i skarbu państwa. Dopuszczalne jest to jeśli: | Komercjalizacja mająca na celu dokonanie wierzytelności konwersji może być przekształcone w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością przez ministra Skarbu Państwa, z udziałem wierzycieli jak i skarbu państwa. Dopuszczalne jest to jeśli: | ||
Suma kredytów i pożyczek które zostały zaciągnięte, oraz łączna kwota zobowiązań razem z odsetkami stanowi ponad 60% wartości aktywów księgowych, lub jeśli suma krótkoterminowych zobowiązań zaciągniętych pożyczek oraz kredytów krótkoterminowych jak i pożyczek oraz kredytów które są przeterminowane powiększone o 50% odsetki uzyskanych dochodów. | Suma kredytów i pożyczek które zostały zaciągnięte, oraz łączna kwota zobowiązań razem z odsetkami stanowi ponad 60% wartości aktywów księgowych, lub jeśli suma krótkoterminowych zobowiązań zaciągniętych pożyczek oraz kredytów krótkoterminowych jak i pożyczek oraz kredytów które są przeterminowane powiększone o 50% [[odsetki]] uzyskanych dochodów. | ||
== Ogłoszenie komercjalizacji == | == Ogłoszenie komercjalizacji == | ||
Linia 54: | Linia 54: | ||
# W przypadku komercjalizacji z własnej inicjatywy minister właściwy do spraw Skarbu Państwa zawiadamia o zamiarze komercjalizacji dyrektora przedsiębiorstwa państwowego, radę pracowniczą oraz organ założycielski przedsiębiorstwa państwowego. | # W przypadku komercjalizacji z własnej inicjatywy minister właściwy do spraw Skarbu Państwa zawiadamia o zamiarze komercjalizacji dyrektora przedsiębiorstwa państwowego, radę pracowniczą oraz organ założycielski przedsiębiorstwa państwowego. | ||
# W przypadku komercjalizacji na wniosek organu założycielskiego, zawiadomienia dyrektora przedsiębiorstwa państwowego oraz rady pracowniczej o zamiarze komercjalizacji dokonuje organ założycielski. | # W przypadku komercjalizacji na wniosek organu założycielskiego, zawiadomienia dyrektora przedsiębiorstwa państwowego oraz rady pracowniczej o zamiarze komercjalizacji dokonuje organ założycielski. | ||
# Dyrektor przedsiębiorstwa państwowego jest zobowiązany doręczyć ministrowi właściwemu do spraw Skarbu Państwa, w terminie nieprzekraczającym trzech miesięcy od dnia otrzymania zawiadomienia, kwestionariusz przedsiębiorstwa państwowego przeznaczonego do komercjalizacji, wraz z dokumentami określonymi w przepisach, o których mowa w ust. 6. O niedoręczeniu dokumentów przez dyrektora przedsiębiorstwa państwowego minister właściwy do spraw Skarbu Państwa zawiadamia organ założycielski, na którym spoczywa obowiązek doręczenia dokumentów w ciągu jednego miesiąca od dnia zawiadomienia. | # [[Dyrektor]] przedsiębiorstwa państwowego jest zobowiązany doręczyć ministrowi właściwemu do spraw Skarbu Państwa, w terminie nieprzekraczającym trzech miesięcy od dnia otrzymania zawiadomienia, [[kwestionariusz]] przedsiębiorstwa państwowego przeznaczonego do komercjalizacji, wraz z dokumentami określonymi w przepisach, o których mowa w ust. 6. O niedoręczeniu dokumentów przez dyrektora przedsiębiorstwa państwowego minister właściwy do spraw Skarbu Państwa zawiadamia organ założycielski, na którym spoczywa [[obowiązek]] doręczenia dokumentów w ciągu jednego miesiąca od dnia zawiadomienia. | ||
# W przypadku komercjalizacji na wniosek dyrektora i rady pracowniczej przedsiębiorstwa państwowego, do wniosku należy dołączyć kwestionariusz przedsiębiorstwa państwowego przeznaczonego do komercjalizacji, wraz z dokumentami określonymi w przepisach, o których mowa w ust. 6. | # W przypadku komercjalizacji na wniosek dyrektora i rady pracowniczej przedsiębiorstwa państwowego, do wniosku należy dołączyć kwestionariusz przedsiębiorstwa państwowego przeznaczonego do komercjalizacji, wraz z dokumentami określonymi w przepisach, o których mowa w ust. 6. | ||
# Rada Ministrów, w drodze rozporządzenia, określi wzór kwestionariusza przedsiębiorstwa państwowego przeznaczonego do komercjalizacji oraz wykaz dokumentów niezbędnych do sporządzenia aktu komercjalizacji.”(Dz.U. 1996 nr 118 poz. 561) | # Rada Ministrów, w drodze rozporządzenia, określi wzór kwestionariusza przedsiębiorstwa państwowego przeznaczonego do komercjalizacji oraz wykaz dokumentów niezbędnych do sporządzenia aktu komercjalizacji.”(Dz.U. 1996 nr 118 poz. 561) | ||
Linia 63: | Linia 63: | ||
# Pracownicy państwowego przedsiębiorstwa komercjalizowanego z zastrzeżeniem [http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU19961180561/U/D19960561Lj.pdf Działu II ustępu 3 ustawy z dnia 30.08.1996], stają się pracownikami spółki z prawnej mocy. | # Pracownicy państwowego przedsiębiorstwa komercjalizowanego z zastrzeżeniem [http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU19961180561/U/D19960561Lj.pdf Działu II ustępu 3 ustawy z dnia 30.08.1996], stają się pracownikami spółki z prawnej mocy. | ||
# Na stanowisko pierwszego prezesa zarządu w nowopowstałej spółce powołany zostaje dyrektor które było poddane komercjalizacji, wyjątkiem jest gdy dyrektor ten nie wyrazi zgody na pełnienie wymienionej funkcji. | # Na stanowisko pierwszego prezesa zarządu w nowopowstałej spółce powołany zostaje dyrektor które było poddane komercjalizacji, wyjątkiem jest gdy dyrektor ten nie wyrazi zgody na pełnienie wymienionej funkcji. | ||
# Stosunek pracy pracowników oraz dyrektora państwowego przedsiębiorstwa którzy zostali powołani traci ważność, w dniu gdy państwowe przedsiębiorstwo zostanie wykreślone z rejestru przedsiębiorców. Stosunek wygasa pracy z mocy prawa. | # [[Stosunek pracy]] pracowników oraz dyrektora państwowego przedsiębiorstwa którzy zostali powołani traci ważność, w dniu gdy państwowe przedsiębiorstwo zostanie wykreślone z rejestru przedsiębiorców. Stosunek wygasa pracy z mocy prawa. | ||
# Pracownikom z [http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU19961180561/U/D19960561Lj.pdf ustępu 3 ustawy z dnia 30.08.1996], należy się odprawa, ma ona wynosić wynagrodzenie jakie jest otrzymywane przez 3 miesiące, liczone jako pieniężny ekwiwalent za wypoczynkowy urlop. Odprawa nie przysługuje, gdy zatrudnienie występuje w spółce na takim samym stanowisku lub wyższym. | # Pracownikom z [http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU19961180561/U/D19960561Lj.pdf ustępu 3 ustawy z dnia 30.08.1996], należy się [[odprawa]], ma ona wynosić [[wynagrodzenie]] jakie jest otrzymywane przez 3 miesiące, liczone jako pieniężny [[ekwiwalent]] za wypoczynkowy [[urlop]]. Odprawa nie przysługuje, gdy [[zatrudnienie]] występuje w spółce na takim samym stanowisku lub wyższym. | ||
== Literatura== | == Literatura== | ||
* Banasiński C, Glibowski K., Jaroszyński K., Kaszubski R., Widawski P.(2017) - "''Prawo gospodarcze- Zagadnienia administracyjnoprawne''", Wolters Kluwer Polska, Warszawa | * Banasiński C, Glibowski K., Jaroszyński K., Kaszubski R., Widawski P.(2017) - "''[[Prawo]] gospodarcze- Zagadnienia administracyjnoprawne''", Wolters Kluwer Polska, Warszawa | ||
* Czajkowska-Matosiuk K.(2017) "''Prawo Gospodarcze i Spółek''", C.H.Beck | * Czajkowska-Matosiuk K.(2017) "''Prawo Gospodarcze i Spółek''", C.H.Beck | ||
* Kocowski T. (2015) "'' Komercjalizacja Przedsiębiorstw Państwowych a Właścicielskie Uprawnienia Nadzorcze Administracji Publicznej]]''” Wrocław | * Kocowski T. (2015) "'' Komercjalizacja Przedsiębiorstw Państwowych a Właścicielskie [[Uprawnienia]] Nadzorcze Administracji Publicznej]]''” Wrocław | ||
* Kwiatkowski G. (2016). "''[https://www.ue.katowice.pl/fileadmin/user_upload/wydawnictwo/SE_Artyku%C5%82y_251_270/SE_260/06.pdf Przedsiębiorstwa państwowe we współczesnej gospodarce- problemy definicyjne]''", "Studia Ekonomiczne. ZN Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach" nr 260/2016 | * Kwiatkowski G. (2016). "''[https://www.ue.katowice.pl/fileadmin/user_upload/wydawnictwo/SE_Artyku%C5%82y_251_270/SE_260/06.pdf Przedsiębiorstwa państwowe we współczesnej gospodarce- problemy definicyjne]''", "Studia Ekonomiczne. ZN Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach" nr 260/2016 | ||
* Sobolewski H., Wojtkowiak G.(2013) – "''[http://www.fmc.home.pl/upload/news/pdf_news_1364389278.pdf Ocena Efektywności Działań Prywatyzacyjnych Przez Pryzmat Strategii Wyjścia]''” Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego | * Sobolewski H., Wojtkowiak G.(2013) – "''[http://www.fmc.home.pl/upload/news/pdf_news_1364389278.pdf Ocena Efektywności Działań Prywatyzacyjnych Przez Pryzmat Strategii Wyjścia]''” Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego | ||
* Ustawa z dnia 30 sierpnia 1996 r. [http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU19961180561/U/D19960561Lj.pdf o Komercjalizacji i Niektórych Uprawnieniach Pracowników](Dz.U. 1996 Nr 118 poz. 561) | * [[Ustawa]] z dnia 30 sierpnia 1996 r. [http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU19961180561/U/D19960561Lj.pdf o Komercjalizacji i Niektórych Uprawnieniach Pracowników](Dz.U. 1996 Nr 118 poz. 561) | ||
{{a|Dominika Handzel}} | {{a|Dominika Handzel}} | ||
[[Kategoria: Makroekonomia]] | [[Kategoria: Makroekonomia]] |
Wersja z 01:30, 20 maj 2020
Komercjalizacja |
---|
Polecane artykuły |
Komercjalizacja – proces który polega na przekształceniu państwowych przedsiębiorstw w spółkę. Jeśli ustawowe przepisy nie stanowią inaczej, przeobrażone w spółkę przedsiębiorstwo wchodzi we wszystkie prawne stosunki, bez względu na prawny charakter tychże stosunków,
Cel Komercjalizacji
Prywatyzacja polega na:
- Nabywaniu udziałów lub akcji Skarbu Państwa w powstałych spółkach w rezultacie powstania komercjalizacji poprzez inne osoby z wyłączeniem Skarbu Państwa
- Władaniu wszystkim majątkiem materialnym i niematerialnym wchodzącym w składniki tego przedsiębiorstwa lub powstałej spółki która powstała w rezultacie komercjalizacji na zasadach które są określone ustawą poprzez:
- Sprzedanie przedsiębiorstwa
- Wniesienie do spółki przedsiębiorstwa
- Oddanie do korzystania odpłatnego z przedsiębiorstwa
Przepisy nie są stosowane do należącego mienia spółek, oraz spółek podczas trwania procesu komercjalizacji lub mienia spółek. Zabezpieczeniem dla Skarbu Państwa reprezentowanego przez właściwego ministra ds. publicznych finansów z tytułu gwarancji lub poręczeń które zostały udzielone (Dz.U. 1996 nr 118 poz. 561)
Rodzaje Komercjalizacji
Wyróżniamy 3 rodzaje komercjalizacji:
- Komercjalizacja mająca na celu prywatyzację
- Komercjalizacja mająca na celu przeobrażenia prawno-organizacyjne
- Komercjalizacja mająca na celu dokonanie wierzytelności konwersji
Każde państwowe przedsiębiorstwo poddać można poddać komercjalizacja mającej na celu prywatyzację, lub komercjalizacji mającej na celu przeobrażenie prawno-organizacyjne, za wyjątkiem przedsiębiorstw które zostały postawione do likwidacji lub upadłości.
Komercjalizacja mająca na celu dokonanie wierzytelności konwersji może być przekształcone w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością przez ministra Skarbu Państwa, z udziałem wierzycieli jak i skarbu państwa. Dopuszczalne jest to jeśli: Suma kredytów i pożyczek które zostały zaciągnięte, oraz łączna kwota zobowiązań razem z odsetkami stanowi ponad 60% wartości aktywów księgowych, lub jeśli suma krótkoterminowych zobowiązań zaciągniętych pożyczek oraz kredytów krótkoterminowych jak i pożyczek oraz kredytów które są przeterminowane powiększone o 50% odsetki uzyskanych dochodów.
Ogłoszenie komercjalizacji
Komercjalizacji dokonuje właściwy minister do spraw Skarbu Państwa Zgodnie z Art. 4. działu II komercjalizacja przedsiębiorstw państwowych może odbyć się:
"Art. 4.
- Komercjalizacji przedsiębiorstwa państwowego dokonuje minister właściwy do spraw Skarbu Państwa:
- na wniosek organu założycielskiego,
- na wniosek dyrektora przedsiębiorstwa państwowego i rady pracowniczej,
- z własnej inicjatywy.
- W przypadku komercjalizacji z własnej inicjatywy minister właściwy do spraw Skarbu Państwa zawiadamia o zamiarze komercjalizacji dyrektora przedsiębiorstwa państwowego, radę pracowniczą oraz organ założycielski przedsiębiorstwa państwowego.
- W przypadku komercjalizacji na wniosek organu założycielskiego, zawiadomienia dyrektora przedsiębiorstwa państwowego oraz rady pracowniczej o zamiarze komercjalizacji dokonuje organ założycielski.
- Dyrektor przedsiębiorstwa państwowego jest zobowiązany doręczyć ministrowi właściwemu do spraw Skarbu Państwa, w terminie nieprzekraczającym trzech miesięcy od dnia otrzymania zawiadomienia, kwestionariusz przedsiębiorstwa państwowego przeznaczonego do komercjalizacji, wraz z dokumentami określonymi w przepisach, o których mowa w ust. 6. O niedoręczeniu dokumentów przez dyrektora przedsiębiorstwa państwowego minister właściwy do spraw Skarbu Państwa zawiadamia organ założycielski, na którym spoczywa obowiązek doręczenia dokumentów w ciągu jednego miesiąca od dnia zawiadomienia.
- W przypadku komercjalizacji na wniosek dyrektora i rady pracowniczej przedsiębiorstwa państwowego, do wniosku należy dołączyć kwestionariusz przedsiębiorstwa państwowego przeznaczonego do komercjalizacji, wraz z dokumentami określonymi w przepisach, o których mowa w ust. 6.
- Rada Ministrów, w drodze rozporządzenia, określi wzór kwestionariusza przedsiębiorstwa państwowego przeznaczonego do komercjalizacji oraz wykaz dokumentów niezbędnych do sporządzenia aktu komercjalizacji.”(Dz.U. 1996 nr 118 poz. 561)
Pracownicy Komercjalizowanego Przedsiębiorstwa
Pracownicy przedsiębiorstwa komercjalizowanego
- Pracownicy państwowego przedsiębiorstwa komercjalizowanego z zastrzeżeniem Działu II ustępu 3 ustawy z dnia 30.08.1996, stają się pracownikami spółki z prawnej mocy.
- Na stanowisko pierwszego prezesa zarządu w nowopowstałej spółce powołany zostaje dyrektor które było poddane komercjalizacji, wyjątkiem jest gdy dyrektor ten nie wyrazi zgody na pełnienie wymienionej funkcji.
- Stosunek pracy pracowników oraz dyrektora państwowego przedsiębiorstwa którzy zostali powołani traci ważność, w dniu gdy państwowe przedsiębiorstwo zostanie wykreślone z rejestru przedsiębiorców. Stosunek wygasa pracy z mocy prawa.
- Pracownikom z ustępu 3 ustawy z dnia 30.08.1996, należy się odprawa, ma ona wynosić wynagrodzenie jakie jest otrzymywane przez 3 miesiące, liczone jako pieniężny ekwiwalent za wypoczynkowy urlop. Odprawa nie przysługuje, gdy zatrudnienie występuje w spółce na takim samym stanowisku lub wyższym.
Literatura
- Banasiński C, Glibowski K., Jaroszyński K., Kaszubski R., Widawski P.(2017) - "Prawo gospodarcze- Zagadnienia administracyjnoprawne", Wolters Kluwer Polska, Warszawa
- Czajkowska-Matosiuk K.(2017) "Prawo Gospodarcze i Spółek", C.H.Beck
- Kocowski T. (2015) " Komercjalizacja Przedsiębiorstw Państwowych a Właścicielskie Uprawnienia Nadzorcze Administracji Publicznej]]” Wrocław
- Kwiatkowski G. (2016). "Przedsiębiorstwa państwowe we współczesnej gospodarce- problemy definicyjne", "Studia Ekonomiczne. ZN Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach" nr 260/2016
- Sobolewski H., Wojtkowiak G.(2013) – "Ocena Efektywności Działań Prywatyzacyjnych Przez Pryzmat Strategii Wyjścia” Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego
- Ustawa z dnia 30 sierpnia 1996 r. o Komercjalizacji i Niektórych Uprawnieniach Pracowników(Dz.U. 1996 Nr 118 poz. 561)
Autor: Dominika Handzel