Fundusz pracy: Różnice pomiędzy wersjami
mNie podano opisu zmian |
m (cleanup bibliografii i rotten links) |
||
(Nie pokazano 2 pośrednich wersji utworzonych przez tego samego użytkownika) | |||
Linia 58: | Linia 58: | ||
==Bibliografia== | ==Bibliografia== | ||
<noautolinks> | <noautolinks> | ||
* Małecki P., Mazurkiewicz M., (2014), ''[https://books.google.pl/books?id=G8CMAwAAQBAJ&hl=pl CIT. Komentarz: Podatki i rachunkowość]'', Wolters Kluwer, Warszawa | * Małecki P., Mazurkiewicz M., (2014), ''[https://books.google.pl/books?id=G8CMAwAAQBAJ&hl=pl CIT. Komentarz: Podatki i rachunkowość]'', Wolters Kluwer, Warszawa | ||
* | * Strona internetowa: ''[https://psz.praca.gov.pl/rynek-pracy/fundusze/fundusz-pracy/ Fundusz Pracy]'' | ||
* Suchecka J. (2011), ''Finansowanie ochrony zdrowia: Wybrane zagadnienia'', Wolters Kluwer, Warszawa | * Suchecka J. (2011), ''Finansowanie ochrony zdrowia: Wybrane zagadnienia'', Wolters Kluwer, Warszawa | ||
* ''Ustawa budżetowa na rok 1999 z dnia 17 lutego 1999 r.'' [https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU19990170154 Dz.U. 1999 nr 17 poz. 154] | * ''Ustawa budżetowa na rok 1999 z dnia 17 lutego 1999 r.'' [https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU19990170154 Dz.U. 1999 nr 17 poz. 154] | ||
* ''Ustawa z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy'' [https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20040991001 Dz.U. 2004 nr 99 poz. 1001] | * ''Ustawa z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy'' [https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20040991001 Dz.U. 2004 nr 99 poz. 1001] | ||
* Wolański R. (2013), ''Wpływ otoczenia finansowego na konkurencyjność małych i średnich przedsiębiorstw'', Wolters Kluwer, Warszawa | * Wolański R. (2013), ''Wpływ otoczenia finansowego na konkurencyjność małych i średnich przedsiębiorstw'', Wolters Kluwer, Warszawa |
Aktualna wersja na dzień 18:02, 18 sty 2024
Fundusz pracy jest państwowym funduszem celowym w dyspozycji ministra właściwego do spraw pracy. Fundusz Pracy funkcjonuje na podstawie Ustawy z 16 października 1991 r. o zatrudnieniu i bezrobociu (Dz. U. z 1991 nr 106 poz 457) oraz z późniejszymi zmianami prawnymi. Dzięki opłacaniu składki na Fundusz Pracy uzyskuje się prawo do świadczeń w razie utraty pracy.
TL;DR
Fundusz Pracy jest państwowym funduszem celowym, który służy finansowaniu świadczeń dla osób bezrobotnych. Dochody Funduszu pochodzą m.in. z obowiązkowej składki, dotacji budżetowych i oprocentowania środków bankowych. Fundusz finansuje zasiłki dla bezrobotnych, prace interwencyjne, pożyczki dla bezrobotnych i przedsiębiorstw, koszty przekwalifikowania bezrobotnych oraz zasiłki przedemerytalne. Cel Funduszu to zabezpieczenie robotników na wypadek bezrobocia i wspieranie robót publicznych. Składki na Fundusz są obowiązkowe dla pracodawców, którzy płacą je za swoich pracowników. Istnieją zwolnienia z opłat składek dla niektórych grup pracowników.
Źródła dochodów Funduszu Pracy
Podstawowe dochody Funduszu Pracy pochodzą z:
- obowiązkowej składki, której wysokość ustalana jest corocznie w ustawie budżetowej, celowej dotacji budżetu państwa na wypłatę zasiłków przedemerytalnych i świadczeń przedemerytalnych,
- uzupełniającej dotacji budżetu na sfinansowanie innych obowiązków świadczeń i wydatków,
- oprocentowania środków na rachunkach bankowych.
W ustawie wylicza się w ponad trzydziestu punktach koszty i świadczenia finansowe z Funduszu Pracy bezpośrednio lub za pośrednictwem samorządu i urzędów pracy. Fundusz pracy ma możliwość udzielania pożyczek, jego bieżące środki są zasilane spłatami tych pożyczek. Składki na FP są obowiązkowe. Obowiązek ten ciąży na płatniku składek, który finansuje je w całości z własnych środków.
Cele finansowane przez Fundusz Pracy
Środki Funduszu Pracy są przeznaczane na finansowanie aktywizacji osób bezrobotnych i ich powrotu na rynek pracy. Głównie ze środków Funduszu Pracy finansuje się:
- zasiłki dla bezrobotnych,
- wydatki na aktywne przeciwdziałanie bezrobociu poprzez:
- finansowanie prac interwencyjnych,
- finansowanie robót publicznych,
- udzielanie pożyczek bezrobotnym, którzy planują rozpocząć działalność gospodarczą,
- udzielanie pożyczek przedsiębiorstwom, które tworzą nowe miejsca pracy,
- pokrywanie kosztów przyuczania lub przekwalifikowania bezrobotnych,
- refundowanie zakładom pracy kosztów zatrudnienia absolwentów,
- przygotowanie zawodowe młodzieży - młodocianych oraz uczniów szkół zawodowych,
- wydatki na zasiłki przedemerytalne i świadczenia przedemerytalne.
Zakres działań Fundusz Pracy
Celem Funduszu Pracy jest zabezpieczenie robotników na wypadek bezrobocia. Ważną jego funkcją jest również wspomaganie robót publicznych uzasadnionych gospodarczo bądź o znaczeniu publicznym. Do innych jego działań należą:
- pomoc w tworzeniu zakładów pracy dla bezrobotnych,
- poradnictwo oraz przysposobienie zawodowe bezrobotnych,
- publiczne pośrednictwo pracy,
- pomoc w zatrudnieniu młodzieży w ramach zasad społeczno-wychowawczych,
- doraźna pomoc dla osób, które nie dostają zasiłku z tytułu zabezpieczenia w sytuacji wystąpienia bezrobocia, prowadzona przez organizacje społeczne bezpośrednio jak i pośrednio
Składki na Fundusz Pracy
Stanowią one koszt uzyskania przychodów (dotyczy też to składek na Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych). Inaczej jest ze składkami na Fundusz Pracy od wypłaconej nagrody z wypracowanego zysku spółki. Według ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie stanową one kosztu podatkowego.
Wysokość składki na Fundusz Pracy określa ustawa budżetowa, która od 1 stycznia 1999r. wynosi 2,45% podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (Dz. U. 1999 nr 17 Poz. 154). Poboru składek dokonuje ZUS raz na miesiąc. Dokonywane jest to razem ze składkami emerytalnymi jak i na ubezpieczenie zdrowotne. Od 1 marca 1996 roku pobór składek dokonywane jest odpłatnie. Na konto Zakładu Ubezpieczeń Społecznych wpływa 0,5% przypisu składek na Fundusz Pracy. W przypadku nie uiszczenia opłaty składek w danym terminie, ZUS ma prawo doliczyć sobie odsetki za zwłokę. Mogą one wynosić nawet do 100% należnej kwoty, gdy składka niezostanie odprowadzona, bądź gdy jej wysokość zostanie zaniżona.
Obowiązek płacenia składek dotyczy pracodawców. Uiszczają je oni za:
- osoby, które są w stosunku służbowym bądź też pracy,
- osoby, które zostały przyjęte do pracy na podstawie umowy o pracę nakładczą,
- osoby pracujące podczas aresztu tymczasowego lub odbywania kary pozbawienia wolności,
- osoby, które podczas urlopu górniczego otrzymują świadczenia socjalne (Dz.U. 2004 Nr 99 poz. 1001)
Zwolnienia z opłat składek dotyczy pracodawców, u których pracownik:
- ma przynajmniej 55 lat - dotyczy kobiet/60 lat - dotyczy mężczyzn,
- osiągnął przynajmniej 50 lat oraz przez trzydzieści dni przed znalezieniem pracy był on w ewidencji bezrobotnych - w czasie 1 roku od zatrudnienia,
- wraca z urlopu macierzyńskiego, wychowawczego bądź dodatkowego urlopu macierzyńskiego. Dotyczy to okresu trzech lat od ponownego rozpoczęcia pracy.
Fundusz pracy — artykuły polecane |
Ubezpieczenie zdrowotne — Pracownicze plany kapitałowe — Fundusz ubezpieczeń społecznych — Premia świąteczna — Zasiłek celowy — Emerytura — Rozliczenia z tytułu ubezpieczeń społecznych — Zasiłek — Płatnik ZUS |
Bibliografia
- Małecki P., Mazurkiewicz M., (2014), CIT. Komentarz: Podatki i rachunkowość, Wolters Kluwer, Warszawa
- Strona internetowa: Fundusz Pracy
- Suchecka J. (2011), Finansowanie ochrony zdrowia: Wybrane zagadnienia, Wolters Kluwer, Warszawa
- Ustawa budżetowa na rok 1999 z dnia 17 lutego 1999 r. Dz.U. 1999 nr 17 poz. 154
- Ustawa z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy Dz.U. 2004 nr 99 poz. 1001
- Wolański R. (2013), Wpływ otoczenia finansowego na konkurencyjność małych i średnich przedsiębiorstw, Wolters Kluwer, Warszawa
Autor: Joanna Dziwik, Kinga Łaskawska
Treść tego artykułu została oparta na aktach prawnych. Zwróć uwagę, że niektóre akty prawne mogły ulec zmianie od czasu publikacji tego tekstu. |