Model warstwowy: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Pozycjonowanie)
m (cleanup bibliografii i rotten links)
 
(Nie pokazano 1 pośredniej wersji utworzonej przez tego samego użytkownika)
Linia 36: Linia 36:
==Bibliografia==
==Bibliografia==
<noautolinks>
<noautolinks>
* Lisiecka K., ''Kreowanie jakości'', prace naukowe Akademii Ekonomicznej im. Karola Adamieckiego, Katowice 2002
* Lisiecka K. (2002), ''Kreowanie jakości'', prace naukowe Akademii Ekonomicznej im. Karola Adamieckiego, Katowice
* Sławomir, W. (2008). ''Przegląd ogólnych modeli zarządzania jakością''
* Wawak S. (2008), ''Przegląd ogólnych modeli zarządzania jakością'', Zeszyty Naukowe / Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie, nr 772
* Zawiła-Niedźwiecki J. (2014), ''Propozycja warstwowego modelu zarządzania wiedzą''. Marketing i Rynek, nr 21(05)
* Zawiła-Niedźwiecki J. (2014), ''Propozycja warstwowego modelu zarządzania wiedzą''. Marketing i Rynek, nr 21(05)
</noautolinks>
</noautolinks>

Aktualna wersja na dzień 20:05, 1 gru 2023

Model warstwowy TQM to koncepcja wg. której zarządzanie jakością ma odzwierciedlać strukturę organizacji. Model składa się z pięciu poziomów:

  • Strategia: Przyjęcie strategii jakościowej, która ma na celu wspieranie działania przedsiębiorstwa w kierunku jakości i usprawnienia procesów.
  • Struktura: Ustalenie wytycznych i określenie struktury organizacyjnej, która ma na celu realizację strategii jakościowej.
  • Systemy: Stworzenie systemów zarządzania jakością, które mają zapewnić pełną kontrolę nad procesami produkcji i usług.
  • Procesy: Optymalizacja procesów, w celu zapewnienia wysokiej jakości produktów lub usług.
  • Personel: Odpowiednie przeszkolenie i motywowanie pracowników, aby w pełni wykorzystać ich potencjał i umiejętności.

Warstwowy model architektury procesu biznesowego w organizacji to model, który składa się z trzech warstw: technologicznej, procesowej i organizacyjnej. Warstwa technologiczna skupia się na wyborze i wdrożeniu w organizacji narzędzi informatycznych, które pozwalają jej na realizację procesów biznesowych. Warstwa procesowa odpowiada za zdefiniowanie i zarządzanie procesami biznesowymi w organizacji. Natomiast warstwa organizacyjna odpowiada za strukturę organizacyjną firmy, a w szczególności za wyznaczanie osobom odpowiednich ról i obowiązków, aby organizacja mogła skutecznie realizować swoje cele.

K. Lisiecka zaproponowała natomiast warstwowy model TQM, w którym ukazała cztery poziomy działań:

  • filozofię i kulturę firmy,
  • zasady działania,
  • wybór strategii oraz
  • metody i techniki jej realizacji [K. Lisiecka 2002, s. 184].

Model ten, podobnie jak House of Total Quality oraz S-P wskazuje na ogólną koncepcję systemu zarządzania jakością. Jednak w odróżnieniu od nich, wylicza także kluczowe metody, ułatwiając tym samym jego zastosowanie. W warstwie drugiej nie wskazano, które z zasad związanych z systemami zarządzania jakością powinny być uwzględnione, brakuje również wskazania relacji z otoczeniem organizacji.

Wady i zalety modelu warstwowego

Jakie są wady i zalety modelu warstwowego w obszarze analizy i prezentacji różnych składowych systemów złożonych? Zalety:

  • Model warstwowy jest prosty w zrozumieniu i można go łatwo przedstawić za pomocą przestrzeni trójwymiarowej.
  • Pozwala on zrozumieć złożone systemy i jak one się ze sobą łączą.
  • Model warstwowy pomaga w identyfikacji i analizowaniu wszystkich składowych systemu.
  • Model ten daje możliwość wyliczenia i porównania wartości każdej warstwy.

Wady:

  • Model warstwowy może być mylący dla osób, które nie są zaznajomione z różnymi składowymi systemu.
  • Model ten może być trudny do zastosowania w bardziej złożonych systemach.
  • Może być trudny do zastosowania w sytuacji, gdy istnieje wiele poziomów procesu.
  • Model może być bardzo czasochłonny w analizowaniu i prezentowaniu wszystkich składowych systemu.


Model warstwowyartykuły polecane
Autonomiczny system zarządzania jakościąModel House of Total QualityEuropejska nagroda jakościZarządzanie jakościąModel SilvestroPoziomy dojrzałości organizacjiAspekty systemu zarządzaniaSystem zarządzania jakościąMapa drogowa

Bibliografia

  • Lisiecka K. (2002), Kreowanie jakości, prace naukowe Akademii Ekonomicznej im. Karola Adamieckiego, Katowice
  • Wawak S. (2008), Przegląd ogólnych modeli zarządzania jakością, Zeszyty Naukowe / Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie, nr 772
  • Zawiła-Niedźwiecki J. (2014), Propozycja warstwowego modelu zarządzania wiedzą. Marketing i Rynek, nr 21(05)


Autor: Sławomir Wawak