Aspekty systemu zarządzania
Charakterystyka podejścia
Zarządzanie jako system może być charakteryzowane za pomocą pięciu aspektów: celowościowego, podmiotowego, strukturalnego, funkcjonalnego, instrumentalnego. Dowolny system zarządzania można opisać stosując to podejście.
Aspekt celowościowy
Aspekt celowościowy - dotyczy działalności globalnej przedsiębiorstwa, jej sformalizowania odnosząc się do przyjętej wizji i misji. Zawartość:
- Klasyfikator celów firmy lub dowolnego podsystemu.
- Warunki współdziałania.
Aspekt podmiotowy
Aspekt podmiotowy - odnosi się do kierownictwa, zespołów doradczych komórek, które na wszystkich szczeblach struktury organizacyjnej wykonują zadania zarządzania strategicznego. Zawiera:
- Typy instytucji zarządzania.
- Role kierownicze.
- Tryb powoływania i odwoływania instytucji decyzyjnych.
- Zasady zawierania kontraktów menedżerskich i wynagradzania.
- System oceny efektywności zarządzania.
Aspekt strukturalny
Aspekt strukturalny - opiera się na strukturze kierownictwa, zespołów doradczych i komórek, które wchodzą w skład organizacji systemu zarządzania strategicznego. Zawiera:
- Konfiguracja struktury organizacyjnej.
- Organizacja systemów decyzyjnych zarządzania.
- Organizacja systemu planowania.
- Organizacja systemu kontroli.
Aspekt funkcjonalny
Aspekt funkcjonalny - dotyczy funkcjonowania systemu zarządzania strategicznego i w ujęciu procesowym go określa. Zawartość:
- Zasady zarządzania.
- Funkcje zarządzania.
- Style zarządzania.
- Formy organizacyjne procesu zarządzania.
Aspekt instrumentalny
Aspekt instrumentalny - odnosi się do zbioru narzędzi badawczych i przygotowawczych, które są wykorzystywane w projektowaniu strategii zarządzania oraz jej wdrażaniu, w pracach diagnostycznych. Zawiera:
- Rachunki menedżerskie.
- Instrumenty Finansowe.
- Instrumenty prawne.
- Negocjacje.
- Metody organizacji i zarządzania.
Bibliografia
- Kaplan R., Norton D. (1996), Using the balanced scorecard as a strategic management system
- Stabryła A. (2000), Zarządzanie strategiczne w teorii i praktyce firmy, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa - Kraków
Autor: Ewelina Biela