Formalizacja: Różnice pomiędzy wersjami
m (cleanup bibliografii i rotten links) |
m (cleanup bibliografii i rotten links) |
||
(Nie pokazano 7 wersji utworzonych przez 2 użytkowników) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
'''Formalizacja''' jest podstawowym narzędziem [[projektowanie]] struktury. Formalizacja oznacza nadawanie komunikacji formy pisemnej (Glinka B., Hensel P., Struktury i projektowanie organizacji, w: Glinka B., Kostera M. (red.) 2016, s. 307). | '''Formalizacja''' jest podstawowym narzędziem [[projektowanie]] struktury. Formalizacja oznacza nadawanie komunikacji formy pisemnej (Glinka B., Hensel P., Struktury i projektowanie organizacji, w: Glinka B., Kostera M. (red.) 2016, s. 307). | ||
Formalizacja definiowana jest jako [[proces]] utrwalenia struktury organizacyjnej za pomocą określenia wzorców zachowań ludzi w organizacji przy wykorzystaniu przepisów, norm, zasad, ról i reguł, które razem składają się na dokumentację organizacyjną, w tym przede wszystkim: | Formalizacja definiowana jest jako [[proces]] utrwalenia struktury organizacyjnej za pomocą określenia wzorców zachowań ludzi w organizacji przy wykorzystaniu przepisów, norm, zasad, ról i reguł, które razem składają się na dokumentację organizacyjną, w tym przede wszystkim: | ||
Linia 26: | Linia 11: | ||
Formalizacja oznacza proces, w którym [[cele]] i strukturę organizacji ugruntowuje się w organizacyjnych przepisach, budując wzorce postępowań i zależności, oraz procedury działania i funkcjonowania (Piotrowski W., [[Organizacja]] jako maszyna, w: Latusek-Jurczak D., Olejniczak T., Piotrowski W. (red.) 2018, s. 96). | Formalizacja oznacza proces, w którym [[cele]] i strukturę organizacji ugruntowuje się w organizacyjnych przepisach, budując wzorce postępowań i zależności, oraz procedury działania i funkcjonowania (Piotrowski W., [[Organizacja]] jako maszyna, w: Latusek-Jurczak D., Olejniczak T., Piotrowski W. (red.) 2018, s. 96). | ||
Formalizacja to proces polegający na określeniu w formie pisemnej zakresu zadań i odpowiedzialności poszczególnych elementów oraz organizacji jako całości, który prowadzi do wytworzenia wzorców zachowań i zależności oraz procedury działania. Formalizując strukturę tworzymy szereg przepisów, które określają: | Formalizacja to proces polegający na określeniu w formie pisemnej zakresu zadań i odpowiedzialności poszczególnych elementów oraz organizacji jako całości, który prowadzi do wytworzenia wzorców zachowań i zależności oraz procedury działania. Formalizując strukturę tworzymy szereg przepisów, które określają: | ||
* misję i cele systemu | * misję i cele systemu | ||
* zadania podstawowych stanowisk, komórek i jednostek organizacyjnych | * zadania podstawowych stanowisk, komórek i jednostek organizacyjnych | ||
Linia 42: | Linia 26: | ||
* polecenia służbowe | * polecenia służbowe | ||
* okólnik, itp. | * okólnik, itp. | ||
<google>n</google> | |||
==TL;DR== | ==TL;DR== | ||
Linia 81: | Linia 67: | ||
Formalizacja zapobiega spontaniczności i nieprzewidywalności działań organizacyjnych. Fundamentem formalizacji jest władza organizacyjna. Formalizacja optymalizuje zarządzanie zdejmując z zarządzających niezbędność indywidualnych ingerencji. Należy opracować przepisy, przekazać je podległym pracownikom i egzekwować ich realizację. W rezultacie formalizacji organizacja upodabnia się do maszyny (działa przewidywalnie, powtarzalnie i rytmicznie). Formalizacja determinuje usztywnienie organizacji, spowalnia reakcję na wewnętrzne i zewnętrzne zdarzenia (A. K. Koźmiński, D. Jemielniak, D. Latusek-Jurczak 2014, s. 51, 52). | Formalizacja zapobiega spontaniczności i nieprzewidywalności działań organizacyjnych. Fundamentem formalizacji jest władza organizacyjna. Formalizacja optymalizuje zarządzanie zdejmując z zarządzających niezbędność indywidualnych ingerencji. Należy opracować przepisy, przekazać je podległym pracownikom i egzekwować ich realizację. W rezultacie formalizacji organizacja upodabnia się do maszyny (działa przewidywalnie, powtarzalnie i rytmicznie). Formalizacja determinuje usztywnienie organizacji, spowalnia reakcję na wewnętrzne i zewnętrzne zdarzenia (A. K. Koźmiński, D. Jemielniak, D. Latusek-Jurczak 2014, s. 51, 52). | ||
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Koordynacja]]}} — {{i5link|a=[[Tworzenie stanowisk organizacyjnych]]}} — {{i5link|a=[[Hierarchia]]}} — {{i5link|a=[[Model organizacji]]}} — {{i5link|a=[[Zależności organizacyjne]]}} — {{i5link|a=[[Konflikty w organizacji procesowej]]}} — {{i5link|a=[[Cechy stanowiska pracy]]}} — {{i5link|a=[[Centralizacja]]}} — {{i5link|a=[[Dokumentacja systemu zarządzania jakością]]}} }} | |||
==Bibliografia== | ==Bibliografia== | ||
<noautolinks> | <noautolinks> | ||
* Glinka B., | * Glinka B., Kostera M. (2016), ''Nowe kierunki w organizacji i zarządzaniu. Organizacje, konteksty, procesy zarządzania'', Wolters Kluwer, Warszawa | ||
* Hall | * Hall R., Johnson N., Haas J. (1967), ''Organizational size, complexity, and formalization'', American Sociological Review | ||
* Koźmiński A., Jemielniak D., Latusek-Jurczak D. (2016), ''Zasady zarządzania'', Wolters Kluwer, Warszawa | * Koźmiński A., Jemielniak D., Latusek-Jurczak D. (2016), ''Zasady zarządzania'', Wolters Kluwer, Warszawa | ||
* Koźmiński A., Piotrowski W. (red.) (2010), ''Zarządzanie teoria i praktyka'', Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa | * Koźmiński A., Piotrowski W. (red.) (2010), ''Zarządzanie teoria i praktyka'', Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa | ||
* Lachiewicz S., Zakrzewska-Bielawska A. (2010), ''[https://dspace.uni.lodz.pl/xmlui/bitstream/handle/11089/245/23-43.pdf?sequence=1 Kierunki zmian w strukturach organizacyjnych przedsiębiorstw przemysłowych.]'' Akta Uniwersytetu Łódzkiego | * Lachiewicz S., Zakrzewska-Bielawska A. (2010), ''[https://dspace.uni.lodz.pl/xmlui/bitstream/handle/11089/245/23-43.pdf?sequence=1 Kierunki zmian w strukturach organizacyjnych przedsiębiorstw przemysłowych.]'' Akta Uniwersytetu Łódzkiego | ||
* Nalepka A. (2001), ''Struktura organizacyjna'', Antykwa, Kraków | * Nalepka A. (2001), ''Struktura organizacyjna'', Antykwa, Kraków | ||
* Piotrowski W. (2018), ''Organizacja jako maszyna'', [w:] Latusek-Jurczak D., Olejniczak T., Piotrowski W. (red.), ''Teoria organizacji. Nauka dla praktyki'', Poltext, Warszawa | * Piotrowski W. (2018), ''Organizacja jako maszyna'', [w:] Latusek-Jurczak D., Olejniczak T., Piotrowski W. (red.), ''Teoria organizacji. Nauka dla praktyki'', Poltext, Warszawa | ||
* Serafin K.(2015)[https://www.sbc.org.pl/dlibra/publication/189435/edition/178234/content?ref=desc | * Przybyła M. (red.) (2001), ''Organizacja i zarządzanie Podstawy wiedzy menedżerskiej'', Wydawnictwo im. Oskara Lanego we Wrocławiu, Wrocław | ||
* Ubranowska-Sojkin E. (2010) ''Informacyjne wspomaganie wyborów strategicznych przedsiębiorstw w warunkach niepewności - antycypacja kryzysów.'' Zeszyty naukowe | * Serafin K. (2015), ''[https://www.sbc.org.pl/dlibra/publication/189435/edition/178234/content?ref=desc Kultura organizacyjna jako element wspierający realizację strategii przedsiębiorstwa]'', Zeszyty naukowe uniwersytetu ekonomicznego w Katowicach | ||
* Vlaar | * Ubranowska-Sojkin E. (2010), ''Informacyjne wspomaganie wyborów strategicznych przedsiębiorstw w warunkach niepewności - antycypacja kryzysów.'' Zeszyty naukowe SGH w Warszawie | ||
* Vlaar P., Bosch F., Volberda H. (2006), ''Coping with problems of understanding in interorganizational relationships: Using formalization as a means to make sense'', Organization Studies, 27(11) | |||
* Zakrzewska-Bielawska A. (red.) (2017), ''Podstawy zarządzania. Teoria i ćwiczenia'', Wydawnictwo Nieoczywiste, Warszawa | * Zakrzewska-Bielawska A. (red.) (2017), ''Podstawy zarządzania. Teoria i ćwiczenia'', Wydawnictwo Nieoczywiste, Warszawa | ||
</noautolinks> | </noautolinks> |
Aktualna wersja na dzień 12:54, 6 sty 2024
Formalizacja jest podstawowym narzędziem projektowanie struktury. Formalizacja oznacza nadawanie komunikacji formy pisemnej (Glinka B., Hensel P., Struktury i projektowanie organizacji, w: Glinka B., Kostera M. (red.) 2016, s. 307). Formalizacja definiowana jest jako proces utrwalenia struktury organizacyjnej za pomocą określenia wzorców zachowań ludzi w organizacji przy wykorzystaniu przepisów, norm, zasad, ról i reguł, które razem składają się na dokumentację organizacyjną, w tym przede wszystkim:
- statut przedsiębiorstwa
- regulamin organizacyjny
- schemat struktury organizacyjnej
- charakterystyka stanowisk pracy (ramy zadań)
- instrukcje obiegu dokumentów
- procedury
- wytyczne (Zakrzewska-Bielawska A., Organizowanie działalności przedsiębiorstwa, w: Zakrzewska-Bielawska A. (red.) 2017, s. 271, 273).
Formalizacja oznacza proces, w którym cele i strukturę organizacji ugruntowuje się w organizacyjnych przepisach, budując wzorce postępowań i zależności, oraz procedury działania i funkcjonowania (Piotrowski W., Organizacja jako maszyna, w: Latusek-Jurczak D., Olejniczak T., Piotrowski W. (red.) 2018, s. 96). Formalizacja to proces polegający na określeniu w formie pisemnej zakresu zadań i odpowiedzialności poszczególnych elementów oraz organizacji jako całości, który prowadzi do wytworzenia wzorców zachowań i zależności oraz procedury działania. Formalizując strukturę tworzymy szereg przepisów, które określają:
- misję i cele systemu
- zadania podstawowych stanowisk, komórek i jednostek organizacyjnych
- podstawowe zależności organizacyjne
- zakresy uprawnień i odpowiedzialności
- wzorce działań (dotyczące istotnych procesów i procedur)
W praktyce formalizacja oznacza opracowanie takich dokumentów jak:
- schemat organizacyjny
- regulamin
- opis stanowiska pracy
- zakres czynności
- instrukcja organizacyjna
- zarządzenia
- polecenia służbowe
- okólnik, itp.
TL;DR
Formalizacja to proces nadawania strukturze organizacji formy pisemnej poprzez ustalenie wzorców zachowań, reguł i procedur. Celem formalizacji jest wprowadzenie ładu i porządku, zapewnienie zgodności współdziałania, osiągnięcie pewności wyników i minimalizacja napięć w organizacji. Proces formalizacji składa się z trzech etapów: zalegalizowanie organizacji, opracowanie dokumentacji i ciągłe doskonalenie. Stopień formalizacji może być mierzony liczbą przepisów, stopniem szczegółowości i rygorystyczności. Czynniki wpływające na stopień formalizacji to otoczenie, technologia, wielkość organizacji, zwartość terytorialna, kwalifikacje personelu i postawa personelu. Formalizacja eliminuje spontaniczność i nieprzewidywalność, jednak może prowadzić do usztywnienia organizacji.
Cele formalizacji
Można wyróżnić następujące cele formalizacji:
- wprowadzenie ładu i porządku wewnętrznego za pomocą usystematyzowanego podziału zadań, praw i odpowiedzialności między członków organizacji aby zlikwidować spory kompetencyjne i nie ominąć kluczowych zadań
- zagwarantowanie oczekiwanego poziomu zgodności współdziałania danych elementów organizacji za pomocą stosownych instrumentów koordynacji,
- osiągniecie oczekiwanego poziomu pewności wyniku i sposobu funkcjonowania danych elementów organizacji za pomocą określenia i wprowadzenia zweryfikowanych procedur działania
- minimalizacja poziomu napięć między członkami organizacji, które mogą powstać w przypadku braku precyzyjnie przedstawionych ram kompetencji i zasad postępowania w organizacji
- minimalizacja poczucia niepewności w kwestii miejsca i zadań człowieka w organizacji, które może pojawić się, gdy nie ma ukazanych ram i sposobów działania
- umożliwienie określenia i wycenienia wielkości oddziaływania danych członków organizacji na jej działanie za pomocą opracowania procedur determinujących ocenę rezultatów i wkładu pracy danych uczestników organizacji (Zakrzewska-Bielawska A., Organizowanie działalności przedsiębiorstwa, w: Zakrzewska-Bielawska A. (red.) 2017, s. 272).
Uzyskanie wyróżnionych celów formalizacji wiąże się z niezbędnością ponoszenia stosownych kosztów, na przykład: nakładów na opracowywanie przepisów formalnych, kosztów wymuszenia ich respektowania, kosztów związanych ze zmniejszoną motywacją personelu z powodu wpływu znacznej liczby formalnych przepisów, oraz z obniżeniem elastyczności organizacji z powodu nadmiernej formalizacji (Zakrzewska-Bielawska A., Organizowanie działalności przedsiębiorstwa, w: Zakrzewska-Bielawska A. (red.) 2017, s. 272).
Etapy
Proces formalizacji jak dowodzi praktyka przebiega w trzech etapach:
- zalegalizowanie przedsiębiorstwa, określenie jego misji, celów, przedmiotu działania oraz zasad funkcjonowania. Efektem pierwszego etapu jest powstanie takich dokumentów jak: statut, schemat i regulamin organizacyjny
- opracowanie szczegółowej dokumentacji dotyczącej jednostek, komórek i stanowisk organizacyjnych oraz wzorców zachowań w konkretnych sytuacjach organizacyjnych
- ciągłe doskonalenie dokumentacji organizacyjnej (posiada charakter permanentny), ma na celu dostosowywanie zasad do zmieniających się warunków wewnętrznych i zewnętrznych organizacji (A. Nalepka 2001, s119-120)
Pomiar
Formalizacja dotyczy każdej organizacji, jednak możemy mówić o różnym jej stopniu i zakresie. Częstym problemem dla kierownictwa jest zatem znalezienie tzw. optimum formalizacji, gdy nie zostaje ono osiągnięte mamy do czynienia z:
- przeformalizowaniem - występuje, gdy obowiązuje zbyt szeroki zakres reguł organizacyjnych, co prowadzi do braku elastyczności, czyli podatności na zamiany,
- niedoformalizowaniem - polegającym na istnieniu zbyt malej ilości przepisów lub o małym zakresie, prowadzi to do swobody działań pracowników, co z kolei skutkuje chaosem i spadkiem sprawności organizacji
Stopień formalizacji systemu może być mierzony:
- liczbą przepisów określających funkcjonowanie organizacji (cele, zadania)
- stopniem szczegółowości tych przepisów
- stopniem rygorystyczności (karami za niezastosowanie się do przepisów) (A. K. Koźmiński, W. Piotrowski 2000, s. 273)
Do głównych czynników wpływających na stopień formalizacji należy zaliczyć:
- otoczenie - im bardziej skomplikowane i niestabilne otoczenie, tym większa niezbędność elastyczności i mniejsze upodobanie do formalizacji
- technologia - im mniej rutynowa technologia, podlegająca zmianom w zależności od zmiany zadań, tym mniejsze upodobanie do formalizacji
- wielkość organizacji - wraz ze wzrostem organizacji rośnie konieczność formalizacji
- zwartość terytorialna - wraz ze zwiększeniem rozproszenia terytorialnego rośnie upodobanie do formalizacji
- poziom kwalifikacji personelu - im niższe kwalifikacje personelu, tym większe upodobanie do formalizacji,
- postawa personelu - wraz ze wzrostem zaangażowania i aktywności personelu spada skłonność do formalizacji (Zakrzewska-Bielawska A., Organizowanie działalności przedsiębiorstwa, w: Zakrzewska-Bielawska A. (red.) 2017, s. 273).
Formalizacja zapobiega spontaniczności i nieprzewidywalności działań organizacyjnych. Fundamentem formalizacji jest władza organizacyjna. Formalizacja optymalizuje zarządzanie zdejmując z zarządzających niezbędność indywidualnych ingerencji. Należy opracować przepisy, przekazać je podległym pracownikom i egzekwować ich realizację. W rezultacie formalizacji organizacja upodabnia się do maszyny (działa przewidywalnie, powtarzalnie i rytmicznie). Formalizacja determinuje usztywnienie organizacji, spowalnia reakcję na wewnętrzne i zewnętrzne zdarzenia (A. K. Koźmiński, D. Jemielniak, D. Latusek-Jurczak 2014, s. 51, 52).
Formalizacja — artykuły polecane |
Koordynacja — Tworzenie stanowisk organizacyjnych — Hierarchia — Model organizacji — Zależności organizacyjne — Konflikty w organizacji procesowej — Cechy stanowiska pracy — Centralizacja — Dokumentacja systemu zarządzania jakością |
Bibliografia
- Glinka B., Kostera M. (2016), Nowe kierunki w organizacji i zarządzaniu. Organizacje, konteksty, procesy zarządzania, Wolters Kluwer, Warszawa
- Hall R., Johnson N., Haas J. (1967), Organizational size, complexity, and formalization, American Sociological Review
- Koźmiński A., Jemielniak D., Latusek-Jurczak D. (2016), Zasady zarządzania, Wolters Kluwer, Warszawa
- Koźmiński A., Piotrowski W. (red.) (2010), Zarządzanie teoria i praktyka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
- Lachiewicz S., Zakrzewska-Bielawska A. (2010), Kierunki zmian w strukturach organizacyjnych przedsiębiorstw przemysłowych. Akta Uniwersytetu Łódzkiego
- Nalepka A. (2001), Struktura organizacyjna, Antykwa, Kraków
- Piotrowski W. (2018), Organizacja jako maszyna, [w:] Latusek-Jurczak D., Olejniczak T., Piotrowski W. (red.), Teoria organizacji. Nauka dla praktyki, Poltext, Warszawa
- Przybyła M. (red.) (2001), Organizacja i zarządzanie Podstawy wiedzy menedżerskiej, Wydawnictwo im. Oskara Lanego we Wrocławiu, Wrocław
- Serafin K. (2015), Kultura organizacyjna jako element wspierający realizację strategii przedsiębiorstwa, Zeszyty naukowe uniwersytetu ekonomicznego w Katowicach
- Ubranowska-Sojkin E. (2010), Informacyjne wspomaganie wyborów strategicznych przedsiębiorstw w warunkach niepewności - antycypacja kryzysów. Zeszyty naukowe SGH w Warszawie
- Vlaar P., Bosch F., Volberda H. (2006), Coping with problems of understanding in interorganizational relationships: Using formalization as a means to make sense, Organization Studies, 27(11)
- Zakrzewska-Bielawska A. (red.) (2017), Podstawy zarządzania. Teoria i ćwiczenia, Wydawnictwo Nieoczywiste, Warszawa
Autor: Łukasz Jakosz