Kwalifikowalność wydatków: Różnice pomiędzy wersjami
m (Porządkowanie kategorii) |
mNie podano opisu zmian |
||
(Nie pokazano 8 wersji utworzonych przez 2 użytkowników) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
'''Kwalifikowalność wydatków''' jest jednym z kluczowych zagadnień podczas przygotowywania [[projekt|projektów]] finansowanych ze środków [[fundusz|funduszy]] europejskich na lata 2014-2020. | '''Kwalifikowalność wydatków''' jest jednym z kluczowych zagadnień podczas przygotowywania [[projekt|projektów]] finansowanych ze środków [[fundusz|funduszy]] europejskich na lata 2014-2020. | ||
Jednym z kryteriów kwalifikowalności wydatków jest poniesienie go zgodnie z zasadą konkurencyjności, poprzez np. ogłoszenie [[potrzeby]] danego zakupu w [[Baza konkurencyjności|bazie konkurencyjności]] prowadzonej przez właściwego Ministra. | Jednym z kryteriów kwalifikowalności wydatków jest poniesienie go zgodnie z zasadą konkurencyjności, poprzez np. ogłoszenie [[potrzeby]] danego zakupu w [[Baza konkurencyjności|bazie konkurencyjności]] prowadzonej przez właściwego Ministra. | ||
Linia 24: | Linia 9: | ||
'''2)''' Ocena kwalifikowalności poniesionego [[wydatek|wydatku]] dokonywana jest głównie podczas realizacji [[projekt|projektu ]] poprzez weryfikację wniosków o [[płatność|płatność]] oraz w trakcie kontroli projektu, w szczególności [[kontrola|kontroli]] w miejscu realizacji projektu lub siedzibie beneficjenta. Niemniej, na etapie oceny wniosku o dofinansowanie dokonywana jest ocena kwalifikowalności przyszłych wydatków. [[Akceptacja]] realizacji danego projektu i podpisanie z beneficjentem umowy o dofinansowanie nie oznacza, że wszystkie wydatki, które [[beneficjent]] ujawni we wniosku o [[płatność]] w trakcie realizacji projektu, zostaną poświadczone, [[refundacja|zrefundowane]] lub rozliczone (w przypadku systemu zaliczkowego; punktem wyjścia dla weryfikacji kwalifikowalności wydatków na etapie realizacji projektu jest zatwierdzony wniosek o dofinansowanie).Ocena kwalifikowalności poniesionych wydatków jest prowadzona również po zakończeniu realizacji projektu w zakresie obowiązków nałożonych na beneficjenta umową o dofinansowanie oraz wynikających z przepisów prawa. | '''2)''' Ocena kwalifikowalności poniesionego [[wydatek|wydatku]] dokonywana jest głównie podczas realizacji [[projekt|projektu ]] poprzez weryfikację wniosków o [[płatność|płatność]] oraz w trakcie kontroli projektu, w szczególności [[kontrola|kontroli]] w miejscu realizacji projektu lub siedzibie beneficjenta. Niemniej, na etapie oceny wniosku o dofinansowanie dokonywana jest ocena kwalifikowalności przyszłych wydatków. [[Akceptacja]] realizacji danego projektu i podpisanie z beneficjentem umowy o dofinansowanie nie oznacza, że wszystkie wydatki, które [[beneficjent]] ujawni we wniosku o [[płatność]] w trakcie realizacji projektu, zostaną poświadczone, [[refundacja|zrefundowane]] lub rozliczone (w przypadku systemu zaliczkowego; punktem wyjścia dla weryfikacji kwalifikowalności wydatków na etapie realizacji projektu jest zatwierdzony wniosek o dofinansowanie).Ocena kwalifikowalności poniesionych wydatków jest prowadzona również po zakończeniu realizacji projektu w zakresie obowiązków nałożonych na beneficjenta umową o dofinansowanie oraz wynikających z przepisów prawa. | ||
'''3)''' Wydatkiem kwalifikowalnym jest [[wydatek]] spełniający równocześnie następujące warunki: | '''3)''' Wydatkiem kwalifikowalnym jest [[wydatek]] spełniający równocześnie następujące warunki: | ||
* został faktycznie poniesiony w okresie wskazanym w umowie o dofinansowanie, z zachowaniem wszystkich warunków, | * został faktycznie poniesiony w okresie wskazanym w umowie o dofinansowanie, z zachowaniem wszystkich warunków, | ||
* jest zgodny z obowiązującymi przepisami prawa unijnego oraz prawa krajowego, w tym przepisami regulującymi udzielanie pomocy publicznej, jeżeli mają zastosowanie, | * jest zgodny z obowiązującymi przepisami prawa unijnego oraz prawa krajowego, w tym przepisami regulującymi udzielanie pomocy publicznej, jeżeli mają zastosowanie, | ||
* jest zgodny z PO i SZOOP, | * jest zgodny z PO i SZOOP, | ||
* został uwzględniony w [[budżet|budżecie]] projektu, z zastrzeżeniem pkt 11 i 12 podrozdziału 8.3 Wytycznych, lub - w przypadku projektów finansowanych z FS i [[EFRR]] - w zakresie rzeczowym projektu zawartym we wniosku o dofinansowanie, | * został uwzględniony w [[budżet|budżecie]] projektu, z zastrzeżeniem pkt 11 i 12 podrozdziału 8.3 Wytycznych, lub - w przypadku projektów finansowanych z FS i [[EFRR]] - w zakresie rzeczowym projektu zawartym we wniosku o dofinansowanie, | ||
* został poniesiony zgodnie z założeniami umowy o dofinansowanie, | * został poniesiony zgodnie z założeniami umowy o dofinansowanie, | ||
* jest konieczny do realizacji celów projektu i został poniesiony w związku z realizacją projektu, | * jest konieczny do realizacji celów projektu i został poniesiony w związku z realizacją projektu, | ||
* został dokonany w sposób przejrzysty, racjonalny i efektywny, z zachowaniem reguł pozyskiwania najlepszych efektów z danych nakładów, | * został dokonany w sposób przejrzysty, racjonalny i efektywny, z zachowaniem reguł pozyskiwania najlepszych efektów z danych nakładów, | ||
* został odpowiednio udokumentowany, zgodnie z wymogami w tym obszarze określonymi w Wytycznych, Wytycznych PT, o których mowa w rozdziale 4 pkt 2, lub ze szczegółowymi zasadami określonymi przez IZ PO | * został odpowiednio udokumentowany, zgodnie z wymogami w tym obszarze określonymi w Wytycznych, Wytycznych PT, o których mowa w rozdziale 4 pkt 2, lub ze szczegółowymi zasadami określonymi przez IZ PO. | ||
* został ujęty we wniosku o płatność zgodnie z Wytycznymi w zakresie warunków gromadzenia i przekazywania danych w postaci elektronicznej, | * został ujęty we wniosku o płatność zgodnie z Wytycznymi w zakresie warunków gromadzenia i przekazywania danych w postaci elektronicznej, | ||
* dotyczy [[towarów]] dostarczonych lub usług wykonanych lub robót zrealizowanych, w tym zaliczek dla wykonawców, z zastrzeżeniem pkt 4 podrozdziału 6.4, | * dotyczy [[towarów]] dostarczonych lub usług wykonanych lub robót zrealizowanych, w tym zaliczek dla wykonawców, z zastrzeżeniem pkt 4 podrozdziału 6.4, | ||
* jest zgodny z innymi warunkami przyjęcia go za wydatek kwalifikowalny określonymi w Wytycznych, Wytycznych PT, o których mowa w rozdziale 4 pkt 2, lub określonymi przez IZ PO w SZOOP, regulaminie konkursu lub dokumentacji dotyczącej projektów zgłaszanych w trybie pozakonkursowym | * jest zgodny z innymi warunkami przyjęcia go za wydatek kwalifikowalny określonymi w Wytycznych, Wytycznych PT, o których mowa w rozdziale 4 pkt 2, lub określonymi przez IZ PO w SZOOP, regulaminie konkursu lub dokumentacji dotyczącej projektów zgłaszanych w trybie pozakonkursowym. | ||
<google>n</google> | |||
'''4)'''IZ PO może ustalić wymagania dotyczące standardu oraz cen rynkowych najczęściej finansowanych towarów i usług w ramach PO w regulaminie konkursu lub w dokumentacji dotyczącej projektów zgłaszanych w trybie pozakonkursowym. Wymagania te zawierają potencjalną (prognozowaną) inflację oraz stawki cenowe produktów i usług świadczonych z zachowaniem wymogów środowiskowych, zielonych i społecznie odpowiedzialnych zamówień (np. produkty Sprawiedliwego Handlu, [[usługi]] świadczone przez podmioty realizujące [[zamówienie]] zatrudniające osoby na podstawie umowy o pracę z zachowaniem płacy minimalnej albo minimalnej stawki godzinowej - w przypadku zatrudniania osób na podstawie umowy zlecenie.) | '''4)'''IZ PO może ustalić wymagania dotyczące standardu oraz cen rynkowych najczęściej finansowanych towarów i usług w ramach PO w regulaminie konkursu lub w dokumentacji dotyczącej projektów zgłaszanych w trybie pozakonkursowym. Wymagania te zawierają potencjalną (prognozowaną) inflację oraz stawki cenowe produktów i usług świadczonych z zachowaniem wymogów środowiskowych, zielonych i społecznie odpowiedzialnych zamówień (np. produkty Sprawiedliwego Handlu, [[usługi]] świadczone przez podmioty realizujące [[zamówienie]] zatrudniające osoby na podstawie umowy o pracę z zachowaniem płacy minimalnej albo minimalnej stawki godzinowej - w przypadku zatrudniania osób na podstawie umowy zlecenie.) | ||
Linia 43: | Linia 29: | ||
==Zasięg geograficzny kwalifikowalności== | ==Zasięg geograficzny kwalifikowalności== | ||
Zgodnie z art. 70 ust 1. rozporządzenia 1303/2013, (Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej, art. 70 ust1. 1303/2013) granicach administracyjnych obszaru objętego programem, w ramach którego jest realizowany tj. w przypadku programów regionalnych - w regionie, którego dotyczy dany [[program]].(Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego,2017, s. 16) | Zgodnie z art. 70 ust 1. rozporządzenia 1303/2013, (Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej, art. 70 ust1. 1303/2013) granicach administracyjnych obszaru objętego programem, w ramach którego jest realizowany tj. w przypadku programów regionalnych - w regionie, którego dotyczy dany [[program]].(Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego,2017, s. 16) | ||
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Zasada konkurencyjności]]}} — {{i5link|a=[[Proces akredytacji PCA]]}} — {{i5link|a=[[Akredytacja PCA]]}} — {{i5link|a=[[Zamówienia publiczne]]}} — {{i5link|a=[[Trwałość projektu]]}} — {{i5link|a=[[Partnerstwo publiczno-prywatne]]}} — {{i5link|a=[[Urząd celny]]}} — {{i5link|a=[[Budżet partycypacyjny]]}} — {{i5link|a=[[Wniosek o dofinansowanie]]}} — {{i5link|a=[[Nośnik kosztów]]}} }} | |||
==Bibliografia== | ==Bibliografia== | ||
<noautolinks> | <noautolinks> | ||
* | * ''Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1303/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiające wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności, Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz ustanawiające przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 1083/2006'' [https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/ALL/?uri=CELEX%3A32013R1303 Document 32013R1303] | ||
* Urząd Marszałkowski województwa Małopolskiego (2017), ''Podręcznik kwalifikowania wydatków objętych dofinansowaniem w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego na lata 2014-2020'', Kraków | |||
* Urząd Marszałkowski województwa Małopolskiego | * ''Ustawa z dnia 11 lipca 2014 r. o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014-2020'' [https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=wdu20140001146 Dz.U. 2014 poz. 1146] | ||
* | |||
</noautolinks> | </noautolinks> | ||
{{a|Adriana Patro}} | {{a|Adriana Patro}} | ||
[[Kategoria:Budżetowanie i koszty]] | |||
[[Kategoria: | |||
{{#metamaster:description|Kwalifikowalność wydatków to kluczowe zagadnienie przy projektowaniu finansowanych z funduszy europejskich. Sprawdź, jakie kryteria muszą być spełnione, aby wydatki zostały uznane za kwalifikowalne.}} | {{#metamaster:description|Kwalifikowalność wydatków to kluczowe zagadnienie przy projektowaniu finansowanych z funduszy europejskich. Sprawdź, jakie kryteria muszą być spełnione, aby wydatki zostały uznane za kwalifikowalne.}} |
Aktualna wersja na dzień 22:00, 17 gru 2023
Kwalifikowalność wydatków jest jednym z kluczowych zagadnień podczas przygotowywania projektów finansowanych ze środków funduszy europejskich na lata 2014-2020. Jednym z kryteriów kwalifikowalności wydatków jest poniesienie go zgodnie z zasadą konkurencyjności, poprzez np. ogłoszenie potrzeby danego zakupu w bazie konkurencyjności prowadzonej przez właściwego Ministra.
TL;DR
Kwalifikowalność wydatków jest kluczowym zagadnieniem przy finansowaniu projektów z funduszy europejskich. Ocena kwalifikowalności oparta jest na zgodności z przepisami prawa, umową o dofinansowanie i innymi dokumentami. Wydatek musi być poniesiony zgodnie z umową i być konieczny do realizacji celów projektu. Zasięg geograficzny kwalifikowalności obejmuje obszar programu, w którym jest realizowany.
Ocena wydatku
1) Ocena kwalifikowalności wydatku oparta jest na analizie zgodności jego poniesienia z obowiązującymi przepisami prawa unijnego i krajowego, decyzją w sprawie zatwierdzenia wkładu finansowego na rzecz dużego projektu, umową o dofinansowanie i wytycznymi oraz innymi dokumentami, do których stosowania beneficjent zobowiązał się w umowie o dofinansowanie.
2) Ocena kwalifikowalności poniesionego wydatku dokonywana jest głównie podczas realizacji projektu poprzez weryfikację wniosków o płatność oraz w trakcie kontroli projektu, w szczególności kontroli w miejscu realizacji projektu lub siedzibie beneficjenta. Niemniej, na etapie oceny wniosku o dofinansowanie dokonywana jest ocena kwalifikowalności przyszłych wydatków. Akceptacja realizacji danego projektu i podpisanie z beneficjentem umowy o dofinansowanie nie oznacza, że wszystkie wydatki, które beneficjent ujawni we wniosku o płatność w trakcie realizacji projektu, zostaną poświadczone, zrefundowane lub rozliczone (w przypadku systemu zaliczkowego; punktem wyjścia dla weryfikacji kwalifikowalności wydatków na etapie realizacji projektu jest zatwierdzony wniosek o dofinansowanie).Ocena kwalifikowalności poniesionych wydatków jest prowadzona również po zakończeniu realizacji projektu w zakresie obowiązków nałożonych na beneficjenta umową o dofinansowanie oraz wynikających z przepisów prawa.
3) Wydatkiem kwalifikowalnym jest wydatek spełniający równocześnie następujące warunki:
- został faktycznie poniesiony w okresie wskazanym w umowie o dofinansowanie, z zachowaniem wszystkich warunków,
- jest zgodny z obowiązującymi przepisami prawa unijnego oraz prawa krajowego, w tym przepisami regulującymi udzielanie pomocy publicznej, jeżeli mają zastosowanie,
- jest zgodny z PO i SZOOP,
- został uwzględniony w budżecie projektu, z zastrzeżeniem pkt 11 i 12 podrozdziału 8.3 Wytycznych, lub - w przypadku projektów finansowanych z FS i EFRR - w zakresie rzeczowym projektu zawartym we wniosku o dofinansowanie,
- został poniesiony zgodnie z założeniami umowy o dofinansowanie,
- jest konieczny do realizacji celów projektu i został poniesiony w związku z realizacją projektu,
- został dokonany w sposób przejrzysty, racjonalny i efektywny, z zachowaniem reguł pozyskiwania najlepszych efektów z danych nakładów,
- został odpowiednio udokumentowany, zgodnie z wymogami w tym obszarze określonymi w Wytycznych, Wytycznych PT, o których mowa w rozdziale 4 pkt 2, lub ze szczegółowymi zasadami określonymi przez IZ PO.
- został ujęty we wniosku o płatność zgodnie z Wytycznymi w zakresie warunków gromadzenia i przekazywania danych w postaci elektronicznej,
- dotyczy towarów dostarczonych lub usług wykonanych lub robót zrealizowanych, w tym zaliczek dla wykonawców, z zastrzeżeniem pkt 4 podrozdziału 6.4,
- jest zgodny z innymi warunkami przyjęcia go za wydatek kwalifikowalny określonymi w Wytycznych, Wytycznych PT, o których mowa w rozdziale 4 pkt 2, lub określonymi przez IZ PO w SZOOP, regulaminie konkursu lub dokumentacji dotyczącej projektów zgłaszanych w trybie pozakonkursowym.
4)IZ PO może ustalić wymagania dotyczące standardu oraz cen rynkowych najczęściej finansowanych towarów i usług w ramach PO w regulaminie konkursu lub w dokumentacji dotyczącej projektów zgłaszanych w trybie pozakonkursowym. Wymagania te zawierają potencjalną (prognozowaną) inflację oraz stawki cenowe produktów i usług świadczonych z zachowaniem wymogów środowiskowych, zielonych i społecznie odpowiedzialnych zamówień (np. produkty Sprawiedliwego Handlu, usługi świadczone przez podmioty realizujące zamówienie zatrudniające osoby na podstawie umowy o pracę z zachowaniem płacy minimalnej albo minimalnej stawki godzinowej - w przypadku zatrudniania osób na podstawie umowy zlecenie.)
Zasięg geograficzny kwalifikowalności
Zgodnie z art. 70 ust 1. rozporządzenia 1303/2013, (Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej, art. 70 ust1. 1303/2013) granicach administracyjnych obszaru objętego programem, w ramach którego jest realizowany tj. w przypadku programów regionalnych - w regionie, którego dotyczy dany program.(Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego,2017, s. 16)
Kwalifikowalność wydatków — artykuły polecane |
Zasada konkurencyjności — Proces akredytacji PCA — Akredytacja PCA — Zamówienia publiczne — Trwałość projektu — Partnerstwo publiczno-prywatne — Urząd celny — Budżet partycypacyjny — Wniosek o dofinansowanie — Nośnik kosztów |
Bibliografia
- Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1303/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiające wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności, Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz ustanawiające przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 1083/2006 Document 32013R1303
- Urząd Marszałkowski województwa Małopolskiego (2017), Podręcznik kwalifikowania wydatków objętych dofinansowaniem w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego na lata 2014-2020, Kraków
- Ustawa z dnia 11 lipca 2014 r. o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014-2020 Dz.U. 2014 poz. 1146
Autor: Adriana Patro